Flint skrev:Morello skrev:Det kanske går att reglera med lite återkoppling??
Lite, nu överdriver du väl!
Jag vet inte hur stor råförstärkningen är, men gissar att 10dB regulativ återkoppling skulle sänka förstärkningen till önskad nivå.

Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Morello skrev:Det kanske går att reglera med lite återkoppling??
Lite, nu överdriver du väl!
AndersP skrev:Förresten,
Med risk för att gå offtopic; Min Edison Triod består av ena halvan av ett 6922/6DJ8/ECC88 i ingångssteget, andra halvan i drivsteget och 300b som utgångsrör. Vilka smårör kan användas för att sänka ingångskänsligheten och slippa volpoten för användning av apparaten som rent slutsteg?
Morello skrev:Håller med Flint!
Kanske enklast att bara ersätta poten med en spänningsdelare (två motstånd) för att fixera känsligheten och samtidigt inte äventyra stegets egenskaper i övrigt.
Det är ju bara att ratta in korrekt nivå på poten, löda loss den och mäta resistans mellan pinne 1-2 och 2-3 för att sedan köpa motstånd med samma värden (avrundat)
Flint skrev:Morello skrev:Håller med Flint!
Kanske enklast att bara ersätta poten med en spänningsdelare (två motstånd) för att fixera känsligheten och samtidigt inte äventyra stegets egenskaper i övrigt.
Det är ju bara att ratta in korrekt nivå på poten, löda loss den och mäta resistans mellan pinne 1-2 och 2-3 för att sedan köpa motstånd med samma värden (avrundat)
Inget fel med en ingångspot heller. Jag ser mer fördelar än nackdelar.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Håller med Flint!
Inget fel med en ingångspot heller. Jag ser mer fördelar än nackdelar.
Nackdelen skulle ju kunna vara en viss kanalobalans, men annars ser jag inte heller några nackdelar.
AndersP skrev:Min felprogrammerade ryggmärg fick mig att känna olust över att gain först minskas med en pot varefter gain hissas igen via förstärkarens höga spänningsförstärkning. För mig känns detta som en osnygghet. Jag har dock fått höra att det, till skillnad mot grusförstärkare, inte går att bara skjuta in ett dämpled mellan 2 opampar, diskreta eller IC.
Edison Triod är uppbyggd som integrerad förstärkare med en mycket fin högohmig pot på ingången. Jag kör vidare som hittils då.
AndersP skrev:Har inge schemaTörs inte fråga Perka om det heller.
AndersP skrev:När man tittar på pinout-bilderna för rör generellt; Stämmer dom med det man ser när man tittar på pinnarna från rörets botten eller är det som när man tittar ned i rörhållaren?
sportbilsentusiasten skrev:Kör inte rörsteg, men tidigare kört ett par av Eriks steg. Edison bla. Fina grejer.
Idag: Stärkare Lejonklou in i moddade JBL 15", kommande sub (JBL 18") ska även den drivas med transistorsteg.
Morello skrev:Vill försiktigt inflika att olika modeller av försteg från Audio Research har få gemensamma nämnare - såväl konstruktionsmässigt som med avseende på prestanda - och kan därför inte likställas.
Tangband skrev:En försiktig fråga- men kanske relevant ? I dagens läge behövs väl knappast nåt försteg ? Om musiken man använder är helt digital så är det väl snarast en kombinerad DAC/streamer med en BRA volymfunktion som är aktuellt ?
Varför ska man kontaminera signalen onödigt mycket , om ut och inimpedanserna samt utspänningen för att driva slutsteg är under kontroll ?
Harryup skrev:Testa ett försteg så kommer du tycka annorlunda.
peterh skrev:Tangband skrev:En försiktig fråga- men kanske relevant ? I dagens läge behövs väl knappast nåt försteg ? Om musiken man använder är helt digital så är det väl snarast en kombinerad DAC/streamer med en BRA volymfunktion som är aktuellt ?
Varför ska man kontaminera signalen onödigt mycket , om ut och inimpedanserna samt utspänningen för att driva slutsteg är under kontroll ?
2 saker :
-RIAA för vinyl
-tonkontroller
Till detta kan adderas en buffrad utgång att driva ett ljudkort i en dator.
Tangband skrev:Harryup skrev:Testa ett försteg så kommer du tycka annorlunda.
Jag är ingen nybörjare på dethär med hifi. Har testat många apparater . Det du skriver stämmer om du går ett antal år bakåt i tiden. Så är det inte riktigt nu längre. De senaste fem åren verkar det gå att tillverka bra heldigitala försteg som låter riktigt bra , och är billiga, enligt min mening.
I princip håller jag med dig om att man alltid ska testa själv om det blir bättre eller sämre. Det finns gott om bra och dåliga försteg.
Tangband skrev:En försiktig fråga- men kanske relevant ? I dagens läge behövs väl knappast nåt försteg ? Om musiken man använder är helt digital så är det väl snarast en kombinerad DAC/streamer med en BRA volymfunktion som är aktuellt ?
Frisk skrev:Tangband skrev:Harryup skrev:Testa ett försteg så kommer du tycka annorlunda.
Jag är ingen nybörjare på dethär med hifi. Har testat många apparater . Det du skriver stämmer om du går ett antal år bakåt i tiden. Så är det inte riktigt nu längre. De senaste fem åren verkar det gå att tillverka bra heldigitala försteg som låter riktigt bra , och är billiga, enligt min mening.
I princip håller jag med dig om att man alltid ska testa själv om det blir bättre eller sämre. Det finns gott om bra och dåliga försteg.
Har du förslag på någon billig streamer med bra inbyggd bra volymkontroll? Det vore ju lite kul att jämföra.
Tangband skrev:Frisk skrev:Tangband skrev:
Har du förslag på någon billig streamer med bra inbyggd bra volymkontroll? Det vore ju lite kul att jämföra.
Alla Rasberry pi med volumeo och ess dacar där man i dac-chipet jobbat extremt mycket med att få till en bra digital volymkontroll.
Som exempel. Till låg kostnad. Men det finns många andra nyare grejor där man fått fram bra resultat.
Här är en bra föreläsning :
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster