Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-08 13:26

Frisk skrev:Är bruset olika om du rör på musen? Det har jag råkat ut för många gånger, brus och tickande som byter karaktär när muspekaren flyttar på sig. Jag har dock aldrig utrett vad det beror på. kanske störningar från processorn, kanske störningar från nätaggregatet som är beroende av processorns last/strömförbrukning.


Störningen är konstant! Inget som kommer och går :|

Något sånt här kan det hjälpa? Eller är det ormolja?
https://www.audiophonics.fr/en/pc-htpc-modules/elfidelity-axf-107-power-filter-pci-express-pci-express-16x-p-14182.html
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-26 21:58

dewpo skrev::( Jag tror mig ha funnit störnings källan.
Jag är inte 100 men troligen är det mitt nätaggregat som har dålig kvalité.
Hittade ett test på nätaggregatet jag har på nätet, Och omdömet ser inte roligt ut.

99FCC544-748B-4DB1-A670-BAFA65FE9F21.jpeg


Det verkar som om det är ett skit aggregat när det kommer till rippelbrus :oops:


:D Nu har jag bytt ut skräp aggregatet mot ett av högsta kvalitet ett Seasonic TX-850,
Som enligt testerna har minimalt med rippel och högsta specificerade verkningsgrad, Titanium klassat!

Och...

:evil: Nej brummet är kvar :oops:

Nu har det förbannade brummet kostat mig 6000:- Och det förhärdar :x
Jag börjar faktiskt bli riktigt trött på det, Och till på köpet börjar jag få ont om uppslag vad som skulle kunna vara felet :(

Kan det vara den tjocka pulverlacken på chassit som ställer till det?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Tangband » 2019-11-27 10:45

Jättetråkigt att det blir störningar.
För 6000:- hade du kunnat köpa en streamer från exempelvis Yamaha och fått 2500:- över .
Men du gillar ju datorer - för 6000:- hade du kunnat köpa en macmini utan störningar. Vill inte låta uppkäftig men 6000:- och inte fått problemet åtgärdat ( pga nåt PC-fel ) låter inte kul. :?
Senast redigerad av Tangband 2019-11-27 10:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav PerStromgren » 2019-11-27 10:46

Kan du spela in störningen så att vi kan få lyssna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Morello » 2019-11-27 11:05

Låter som det är ett taffligt ljudkort som inte slår vakt om signalintegriteten!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Harryup » 2019-11-27 11:21

Har du provat separata jordkablar mellan apparaterna? Kopplat ur TV-antenn eller kabel-TV anslutning? Kört med grejorna helt ojordade via en ojordad nätlist? Provat att koppla in allt bit för bit? Lyssnat i lurar direkt i från datorn? Satt alla apparater i samma uttag så att dom garanterat ligger på samma grupp? Bytt grupp genom en skarvsladd till köket t.ex.?

/Harry Up

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Morello » 2019-11-27 11:27

Harry, har du tittat på blockschemat? :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-27 11:42

Tangband skrev:Jättetråkigt att det blir störningar.
För 6000:- hade du kunnat köpa en streamer från exempelvis Yamaha och fått 2500:- över .
Men du gillar ju datorer - för 6000:- hade du kunnat köpa en macmini utan störningar. Vill inte låta uppkäftig men 6000:- och inte fått problemet åtgärdat ( pga nåt PC-fel ) låter inte kul. :?

Fast jag har precis samma problem med min Yamaha, så jag ser inte det som en lösning! dock inte löst problemet så har inte något konkret tips att ge här i tråden.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-27 11:50

Om du kopplar typ en telefon i förstärkaren som brummar som insignal, har du brum då? Om du kopplar chassiejord från datorn till chassie på slutsteget, händer något?

Om du kopplar en kabel från signaljord från datorn till signaljord på slutstegen? (Med telefonen kvar som signalkälla, kommer brumet då? Tror jag frågat förr men tror inte jag fått svar. Kan tänka mig det är de isolerade matningadonen till slutstegen som "flyter på potential" jag mätte rätt hög spänning mellan chassiet på min Yamahastreamer till skyddsjord, det kändes även definitivt i handen. Dock naturligtvis inga strömmar att tala om, men tillräckligt är skapa oljud ur slutstegen, framförallt var mitt rotel RB1090 känsligt, NAD klarade sig bättre men lät lite också.

För mig räckte det med att koppla en ledare mellan valfritt RCA-hölje på yamaha och valfri rca på receiver, slutsteg eller CR80es.

Kopplade lös allt och kopplade Yamahan i slutsteget för att eliminera allt annat men brummet var kvar. Kopplade jag chassierna hårt till varandra minskade det men försvann inte. Testade alla kombinationer på vända stickproppar samt isolera skyddsjord från slutsteg. Yamahan har europlugg utan skyddsjord.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-27 11:59

PerStromgren skrev:Kan du spela in störningen så att vi kan få lyssna?


Jo, Hoppas denna länken fungerar :|

https://drive.google.com/file/d/1WoTXI86VQ6jGGm9ybb9sBxzyRvfIiIym/view?usp=sharing
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-27 12:03

dewpo skrev:
PerStromgren skrev:Kan du spela in störningen så att vi kan få lyssna?


Jo, Hoppas denna länken fungerar :|

https://drive.google.com/file/d/1WoTXI86VQ6jGGm9ybb9sBxzyRvfIiIym/view?usp=sharing


Oj, det var inte alls vad jag föreställt mig, det där låter mycket mer högfrekvent, ett par hundra Hz? Är det kanske ingen jordloop att leta efter...

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-27 12:10

Tangband skrev:Jättetråkigt att det blir störningar.
För 6000:- hade du kunnat köpa en streamer från exempelvis Yamaha och fått 2500:- över .
Men du gillar ju datorer - för 6000:- hade du kunnat köpa en macmini utan störningar. Vill inte låta uppkäftig men 6000:- och inte fått problemet åtgärdat ( pga nåt PC-fel ) låter inte kul. :?


Det finns mycket som är positivt med en Dator också, Prylarna du föreslår kan inte driva ett flerkanaligt system med aktiva delningar!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav PerStromgren » 2019-11-27 12:21

dewpo skrev:
PerStromgren skrev:Kan du spela in störningen så att vi kan få lyssna?


Jo, Hoppas denna länken fungerar :|

https://drive.google.com/file/d/1WoTXI86VQ6jGGm9ybb9sBxzyRvfIiIym/view?usp=sharing


En enkel analys med Audacity visar på en topp vid 140Hz, men det är väldigt stökigt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-27 12:44

PerStromgren skrev:
dewpo skrev:
PerStromgren skrev:Kan du spela in störningen så att vi kan få lyssna?


Jo, Hoppas denna länken fungerar :|

https://drive.google.com/file/d/1WoTXI86VQ6jGGm9ybb9sBxzyRvfIiIym/view?usp=sharing


En enkel analys med Audacity visar på en topp vid 140Hz, men det är väldigt stökigt!


150Hz enligt mitt program :|

F5B134B6-DEF0-4057-8797-0B8535125429.jpeg
F5B134B6-DEF0-4057-8797-0B8535125429.jpeg (145.49 KiB) Visad 4851 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Morello » 2019-11-27 12:55

dewpo skrev:
PerStromgren skrev:Kan du spela in störningen så att vi kan få lyssna?


Jo, Hoppas denna länken fungerar :|

https://drive.google.com/file/d/1WoTXI86VQ6jGGm9ybb9sBxzyRvfIiIym/view?usp=sharing


Låter som 50,100,150 Hz SAMT massor med brus.

Jättesvårt att hjälpa till utan att vara på plats, men jag tror du skall testa ett annat ljudkort.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav PerStromgren » 2019-11-27 13:38

dewpo skrev:
PerStromgren skrev:


En enkel analys med Audacity visar på en topp vid 140Hz, men det är väldigt stökigt!


150Hz enligt mitt program :|



Det verkar nog rimligare, också. Audacity är nog inget precist verktyg i sammanhanget. Morello tror jag gav en korrekt analys, det är massor av skräp!
... tycker jag!

Per

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-27 14:09

PerStromgren skrev:
dewpo skrev:
PerStromgren skrev:
En enkel analys med Audacity visar på en topp vid 140Hz, men det är väldigt stökigt!


150Hz enligt mitt program :|



Det verkar nog rimligare, också. Audacity är nog inget precist verktyg i sammanhanget. Morello tror jag gav en korrekt analys, det är massor av skräp!

Låter mycket rimligare, kan det vara min telefonhögtalare som dåligt återger de låga frekvenserna så jag främst hörde övrigt brus? :oops:

Test med annat ljudkort eller annan källa låter lämpligt, kanske som jag skrivit tidigare också koppla samman jordarna för att se om något händer då...

Du har ingen ups? Kunde vara intressant vad som händer med datorn isolerad, om än bara för en kort tid.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Tangband » 2019-11-27 15:14

Helt otroligt vilket tålamod du har dewpo !
Jag hade gett upp för länge sedan och köpt andra grejor , avsedda för musiklyssning.
Esi gigaport HD+ är annars ett tips om du måste köpa ett nytt ljudkort. Externt alltså.
Internt ljudkort i datorn är nog en väldigt dålig idé .

Dum fråga, men du använder väl ASIO då du lyssnar ?
Senast redigerad av Tangband 2019-11-27 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Morello » 2019-11-27 15:14

Det är väl inte inspelat med en så kallad smartphone??
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-27 15:57

Tangband skrev:Helt otroligt vilket tålamod du har dewpo !
Jag hade gett upp för länge sedan och köpt andra grejor , avsedda för musiklyssning.
Esi gigaport HD+ är annars ett tips om du måste köpa ett nytt ljudkort. Externt alltså.
Internt ljudkort i datorn är nog en väldigt dålig idé .

Dum fråga, men du använder väl ASIO då du lyssnar ?


ASIO Jo det eller WASPI har provat bägge, Problemet ligger inte där!

Angående grejor avsedda för musiklyssning,
Jo som tur är så existerar perfekta produkten för mig :D

https://www.exasound.com/Products/e38MarkII8-channelDAC.aspx
Bild
+
https://www.exasound.com/Products/SigmaStreamer.aspx
Bild
= Perfekt kombo för aktivt system med ROON+HQPlayer...

Det finns bara en tråkig avigsida, Priset :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-27 16:19

Skrev en fråga men tog bort den då jag såg du redan svarat. Vad matas dina D-steg med? Vad kräver de för lägsta spänning? Jag funderar på om det är deras nätaggregat som ställer till med något tillsammans med datorn?
Går de koppla in på datorns 12V bara för att testa vad som händer? Om det blir tyst.

Edit:
Har du samma brus även om du enbart har hörlurar kopplade till datorn? Alltså inte slutstegen anslutna samtidigt. Dator skärm tangentbord och inget mer externt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-27 17:01

När jag började försöka lösa problemet så använde jag det inbyggda ljudkortet.

Mitt första försök var att sätta i ett insticks ljudkort.
Och det reducerade störningarna lite men till största delen så blev de kvar, Och det är exakt samma pinnar som är kvar :?

Nästa försök var att byta PSU.
Och även detta ledde till en liten 2 dB förbättring.

Men grundproblemet kvarstår.
Jag kan inte lista ut var störningskällan är?
Bättre komponenter undertrycker störningarna mer men det mesta blir kvar :(

När datorn går ner i viloläge minskar brummet avsevärt, Det är den enda ledtråd jag har i dagsläget.

Jag antar att detta kommer sluta med att jag får byta ut hela datorn, Del för del :evil:
För med min vanliga otur så byter jag nog rätt komponent sist :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-27 17:08

Om du kopplar in hörlurar är ljudet där?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-27 17:08

Frisk skrev:Skrev en fråga men tog bort den då jag såg du redan svarat. Vad matas dina D-steg med? Vad kräver de för lägsta spänning? Jag funderar på om det är deras nätaggregat som ställer till med något tillsammans med datorn?
Går de koppla in på datorns 12V bara för att testa vad som händer? Om det blir tyst.

Edit:
Har du samma brus även om du enbart har hörlurar kopplade till datorn? Alltså inte slutstegen anslutna samtidigt. Dator skärm tangentbord och inget mer externt.


Hörlursuttaget i det nya ljudkortet sitter i en breakout box. Och det är den enda utgången i datorn som inte verkar berörd av bruset.
Ingångarna sitter även de i den externa boxen och även de fungerar korrekt :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-27 17:09

Om du kopplar hörlurarna på den utgången du använder för slutstegen då? Har du ljudet där då?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-27 17:40

Frisk skrev:Om du kopplar hörlurarna på den utgången du använder för slutstegen då? Har du ljudet där då?


Det är en linjeutgång, Fungerar det att sätta lurar där?
Eller behöver jag en hörlurs-förstärkare i mellan?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Tangband » 2019-11-27 18:09

dewpo skrev:När jag började försöka lösa problemet så använde jag det inbyggda ljudkortet.

Mitt första försök var att sätta i ett insticks ljudkort.
Och det reducerade störningarna lite men till största delen så blev de kvar, Och det är exakt samma pinnar som är kvar :?

Nästa försök var att byta PSU.
Och även detta ledde till en liten 2 dB förbättring.

Men grundproblemet kvarstår.
Jag kan inte lista ut var störningskällan är?
Bättre komponenter undertrycker störningarna mer men det mesta blir kvar :(

När datorn går ner i viloläge minskar brummet avsevärt, Det är den enda ledtråd jag har i dagsläget.

Jag antar att detta kommer sluta med att jag får byta ut hela datorn, Del för del :evil:
För med min vanliga otur så byter jag nog rätt komponent sist :oops:


Jag tycker inte du behöver byta någonting. Du har ju redan köpt grejor för 6000:- utan att det blev bättre ? Det verkar vara processorn som stör , eftersom störningarna minskar då datorn går till viloläge. Lösning = spela musik genom något som är avsett för det = köp en streamer.
En dator är inte i grunden konstruerad för att återge något med hifi, låt den istället vara en speldator ( jag antar att du spelar spel ) - problemen är annars många och enda sättet att komma runt det hyfsat, är att använda ett externt dac-kort som är extremt bra avskärmat från sådana där störningar.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav dewpo » 2019-11-27 18:56

Tangband skrev:
dewpo skrev:När jag började försöka lösa problemet så använde jag det inbyggda ljudkortet.

Mitt första försök var att sätta i ett insticks ljudkort.
Och det reducerade störningarna lite men till största delen så blev de kvar, Och det är exakt samma pinnar som är kvar :?

Nästa försök var att byta PSU.
Och även detta ledde till en liten 2 dB förbättring.

Men grundproblemet kvarstår.
Jag kan inte lista ut var störningskällan är?
Bättre komponenter undertrycker störningarna mer men det mesta blir kvar :(

När datorn går ner i viloläge minskar brummet avsevärt, Det är den enda ledtråd jag har i dagsläget.

Jag antar att detta kommer sluta med att jag får byta ut hela datorn, Del för del :evil:
För med min vanliga otur så byter jag nog rätt komponent sist :oops:


Jag tycker inte du behöver byta någonting. Du har ju redan köpt grejor för 6000:- utan att det blev bättre ? Det verkar vara processorn som stör , eftersom störningarna minskar då datorn går till viloläge. Lösning = spela musik genom något som är avsett för det = köp en streamer.
En dator är inte i grunden konstruerad för att återge något med hifi, låt den istället vara en speldator ( jag antar att du spelar spel ) - problemen är annars många och enda sättet att komma runt det hyfsat, är att använda ett externt dac-kort som är extremt bra avskärmat från sådana där störningar.


Jag håller inte med, En dator är mycket kapabel DSP/Aktivt delningsfilter som kan ta ljudet till nya höjder!
Om det inte krånglar någonstans i uppspelnings kedjan :oops:

Det är något problem i min maskin, Som inte är representativt för en dator i allmänhet.
Jag har mätt på andra datorer och de har inte problemen min är behäftad med.

Sen tror jag att du tror problemet är värre än det är.
En tvåkanals streamer utan möjlighet till riktig delning till basarna är inget alternativ!
Streamers med DSP och aktiv delning som kör FIR filter är mycket begränsade med avseende på hur långa filter de kan hantera.
Och enligt mig inkapabla att integrera en subbas på ett vettigt sätt.

Jag skulle behöva en streamer med flera kanaler, Minst 6 stycken, Och DSP processerna skulle få fortsätta att gå i datorn.
En USB streamer med flerkanalsDAC vore det enklaste.

Och nej jag spelar inte mycket datorspel, Lite Arkad spel då och då högst ett par timmar i månaden.
Jag lyssnar på mer musik på en dag än jag spelar på en månad!
Men spelen är ett gammalt intresse som går i vågor och nu är i en svacka.

Och skall datorn fortsätta att klara de nya spelen så måste den uppgraderas på grund av det :twisted:
Och jag vill inte ha brum i högtalarna när jag spelar heller :mrgreen:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Frisk » 2019-11-27 19:03

dewpo skrev:
Frisk skrev:Om du kopplar hörlurarna på den utgången du använder för slutstegen då? Har du ljudet där då?


Det är en linjeutgång, Fungerar det att sätta lurar där?
Eller behöver jag en hörlurs-förstärkare i mellan?


Det bör inte vara någon fara, men kanske utnivån blir väl låg, men ett par relativt lättdrivna bör du märka om det finns något brus direkt på utgången eller om det uppkommer i kombination med slutstegen. jag kan tänka mig det är de två nätdelarna som inte trivs ihop, liksom min yamaha WXC-50 inte alls gick ihop med resten, med samma problem du har.

Det förklarar ju dock inte bruset när du loopar. Men vore intressant med ett test där slutstegen matas av datorns 12V, om de går driva med så låg spänning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte riktigt brum eller brus utan mitt i mellan -

Inläggav Tangband » 2019-11-27 19:23

dewpo skrev:
Tangband skrev:
dewpo skrev:När jag började försöka lösa problemet så använde jag det inbyggda ljudkortet.

Mitt första försök var att sätta i ett insticks ljudkort.
Och det reducerade störningarna lite men till största delen så blev de kvar, Och det är exakt samma pinnar som är kvar :?

Nästa försök var att byta PSU.
Och även detta ledde till en liten 2 dB förbättring.

Men grundproblemet kvarstår.
Jag kan inte lista ut var störningskällan är?
Bättre komponenter undertrycker störningarna mer men det mesta blir kvar :(

När datorn går ner i viloläge minskar brummet avsevärt, Det är den enda ledtråd jag har i dagsläget.

Jag antar att detta kommer sluta med att jag får byta ut hela datorn, Del för del :evil:
För med min vanliga otur så byter jag nog rätt komponent sist :oops:


Jag tycker inte du behöver byta någonting. Du har ju redan köpt grejor för 6000:- utan att det blev bättre ? Det verkar vara processorn som stör , eftersom störningarna minskar då datorn går till viloläge. Lösning = spela musik genom något som är avsett för det = köp en streamer.
En dator är inte i grunden konstruerad för att återge något med hifi, låt den istället vara en speldator ( jag antar att du spelar spel ) - problemen är annars många och enda sättet att komma runt det hyfsat, är att använda ett externt dac-kort som är extremt bra avskärmat från sådana där störningar.


Jag håller inte med, En dator är mycket kapabel DSP/Aktivt delningsfilter som kan ta ljudet till nya höjder!
Om det inte krånglar någonstans i uppspelnings kedjan :oops:

Det är något problem i min maskin, Som inte är representativt för en dator i allmänhet.
Jag har mätt på andra datorer och de har inte problemen min är behäftad med.

Sen tror jag att du tror problemet är värre än det är.
En tvåkanals streamer utan möjlighet till riktig delning till basarna är inget alternativ!
Streamers med DSP och aktiv delning som kör FIR filter är mycket begränsade med avseende på hur långa filter de kan hantera.
Och enligt mig inkapabla att integrera en subbas på ett vettigt sätt.

Jag skulle behöva en streamer med flera kanaler, Minst 6 stycken, Och DSP processerna skulle få fortsätta att gå i datorn.
En USB streamer med flerkanalsDAC vore det enklaste.

Och nej jag spelar inte mycket datorspel, Lite Arkad spel då och då högst ett par timmar i månaden.
Jag lyssnar på mer musik på en dag än jag spelar på en månad!
Men spelen är ett gammalt intresse som går i vågor och nu är i en svacka.

Och skall datorn fortsätta att klara de nya spelen så måste den uppgraderas på grund av det :twisted:
Och jag vill inte ha brum i högtalarna när jag spelar heller :mrgreen:


Ok, bara du är nöjd ! :D
Själv skulle jag inte stå ut mer en nån timme om jag haft sådant strul. Då hade den Windows-baserade datorn åkt i omloppsbana och flugit ut genom fönstret. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster