Bremen-äggen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Bremen-äggen

Inläggav petersteindl » 2019-11-17 01:07

Sarrre skrev:Vad hände med äggen? Har varit tyst i flera år nu. Nämndes tidigare i tråden för tre år sedan att nya element var på gång, men hemsidan har inte uppdaterats på väldigt länge. Uteblev succén? Går de fortfarande att köpa?

Hej Sarre,

Jag har idag några eller snarast något par kvar av Bremen 3D8. De kostar fortfarande 30.000 kr per par inkl. moms. Delarna köptes in då euron stod i 8:30-8:50 och då var kostnaden i inköp för delarna dessutom 25 % lägre i EUR och USD och DKK än vad de är idag. Tillsammans blir det över 54 % prishöjning i tillverkningskostnad.

Jag har för närvarande 2 par Bremen 3D8 Mk2 Signature i Saltsjö-Boo. Jag har 7 par Bremen 3D8 Mk2 Signature i Danmark för slutmontering. Det finns även 50 par Bremen 3D8 Mk2 Signature i Italien för lackering som sedan skall skickas till Danmark för slutmontering. Bremen 3D8 Mk2 Signature kostar 60.000 SEK per par inkl. moms. Jag säljer i Norge.

Skillnaden mellan Bremen 3D8 och 3D8 Mk2 Signature är helt ny bas och helt nya diskanter samt helt nytt delningsfilter.

Man kan nå mig via PM på detta forum och/eller även nå mig via Bremens hemsida eller på min företagsmobiltelefon. Numret finns på Hitta.se.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-11-19 09:55

Är den nya versionen värd att visa upp i bilder? Om något ändrats visuellt tycker jag det vore kul att se.
2021 maj på Spotify

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-23 14:22

Man blir ju sugen på att lyssna efter den här recensionen. :) Undras om dessa finns i Umeå trakten ?
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 202014.pdf

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-23 14:48

Tangband skrev:Man blir ju sugen på att lyssna efter den här recensionen. :) Undras om dessa finns i Umeå trakten ?
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 202014.pdf

Kan bara instämma. De fick mina OA52 att låta en aning snuviga när de hälsade på här. Och då fick de ändå inte helt optimala förutsättningar (monterade på "lösväggar") och lite för kort tid för att få en komplett uppfattning, de borde ha fått stanna några månader ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-23 18:20

shifts skrev:Är den nya versionen värd att visa upp i bilder? Om något ändrats visuellt tycker jag det vore kul att se.

Inget visuellt är ändrat. Troligtvis kan vissa färgkulörer utgå och möjligtvis ersättas av nya kulörer.

Har inte gjort några nya fotografier med de nya högtalarelementen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Sarrre

Inläggav Sarrre » 2019-11-28 12:06

Går den nya basen i Mk2 djupare i frekvens än den förra versionen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-28 16:34

Sarrre skrev:Går den nya basen i Mk2 djupare i frekvens än den förra versionen?

Det låter betydligt kraftfullare, fylligare och med djupare bas. Annars är det först och främst avstämningsfrekvensen hos basreflexportarna som bestämmer undre gränsfrekvens, men högtalarelementet kommer in i ekvationen. Lyssningsmässigt är det stor skillnad.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-11-29 01:40

Vilka krav ställer äggen på rumsbehandling och högtalarplacering?
Är de tänkta att låta som bäst i ett normalt (obehandlat) vardagsrum?

Vanligen har man väl ingen dämpning/diffusering utöver möbler, mattor, gardiner och prydnadsföremål, osv, och högtalarna placeras ofta i vardagsrummet på varsin sida om en stor platt-tv, kommer de då att prestera närapå optimalt?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-29 02:17

Ted_B skrev:Vilka krav ställer äggen på rumsbehandling och högtalarplacering?

Vanligen har man väl ingen dämpning/diffusering utöver möbler, mattor, gardiner och prydnadsföremål, osv, och högtalarna placeras ofta i vardagsrummet på varsin sida om en stor platt-tv, kommer de då att prestera närapå optimalt?

Äggen ställer egentligen inga krav på rumsbehandling.

Högtalarplacering kan vara att ha båda högtalarna på samma vägg eller respektive högtalare på motstående väggar om varandra d v s en högtalare på höger sidovägg och en på vänster sidovägg. Jag spelar själv helst med högtalarna placerade på respektive sidovägg.

Ja, de är tänkta att låta som bäst i ett normalt (ej akustikbehandlat) vardagsrum.
Japp, vanligen har man ingen dämpning/diffusering utöver möbler, mattor, gardiner och prydnadsföremål, osv och högtalarna placeras ofta i vardagsrummet.

Det är några kunder som har dessa på varsin sida om en stor platt-tv. Optimalt presterar de på varsin sidovägg. Det hindrar inte att TVn kan vara på väggen framför. Där kan man placera en centerhögtalare.

I hembio har jag högtalarna på varsin sida om en stor bioduk. Då skymmer de inte duken och duken behöver ej vara akustisk transparent såsom man behöver om man har vanliga högtalare bakom filmduken.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-29 03:04

Den förra versionen av äggen gjorde mycket bra ifrån sig i mitt tämligen obehandlade lyssningsrum, minns inte om jag täckt golvet med mattor ens då Peter var här o spelade med lite lagom provisoriskt monterade ägg på min vägg :)
Om de nya låter så mycket bättre som jag läser här så säger jag bara: Gack o lyssna!
Sitter nöjd :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-11-29 09:32

petersteindl skrev:

Äggen ställer egentligen inga krav på rumsbehandling.

Högtalarplacering kan vara att ha båda högtalarna på samma vägg eller respektive högtalare på motstående väggar om varandra d v s en högtalare på höger sidovägg och en på vänster sidovägg. Jag spelar själv helst med högtalarna placerade på respektive sidovägg.

Ja, de är tänkta att låta som bäst i ett normalt (ej akustikbehandlat) vardagsrum.
Japp, vanligen har man ingen dämpning/diffusering utöver möbler, mattor, gardiner och prydnadsföremål, osv och högtalarna placeras ofta i vardagsrummet.

Det är några kunder som har dessa på varsin sida om en stor platt-tv. Optimalt presterar de på varsin sidovägg. Det hindrar inte att TVn kan vara på väggen framför. Där kan man placera en centerhögtalare.

I hembio har jag högtalarna på varsin sida om en stor bioduk. Då skymmer de inte duken och duken behöver ej vara akustisk transparent såsom man behöver om man har vanliga högtalare bakom filmduken.

Med vänlig hälsning
Peter

Är högtalarna okänsliga för vinkeln mot lyssnaren eller behöver de sitta på ett speciellt avstånd?
Är högtalarna olika, dvs en höger och en vänster?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-29 12:26

Högtalarna är likadana d v s det spelar ingen roll vilken man använder som höger eller vänster.

Lyssningsvinkeln som fungerar subjektivt är mellan ungefär 23-45 grader till respektive högtalare. Detta beror på vilka väggar man sätter högtalarna på. Är högtalarna på respektive sidovägg/kortvägg kan man lyssna med bred vinkel. Är de på respektive sidovägg/långvägg blir vinkeln mindre. Är de på samma vägg så får man prova sig fram beroende på rummets storlek och lyssningsavstånd. Ju större vinkel desto smalare sweetspot. Men med centerhögtalare uppnås sweetspot över en mycket stor area beroende på högtalarplaceringen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-29 12:49

Hur ser signalen som driver centern ut - givet att programmaterialet är tvåkanaligt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-29 13:13

Morello skrev:Hur ser signalen som driver centern ut - givet att programmaterialet är tvåkanaligt?

Det där vill jag också höra mer om.

1. Omarbetas signalen som går till centern beroende på fysiskt avstånd till frontarna och deras placering/spridning, och sker det en anpassad fördröjning i centern då den troligtvis är placerad närmare lyssnaren?

2. Får centern en stereosignal som splittas/utstrålas åt höger och vänster individuellt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-29 13:35

en 3-d kopplingmed center / höger-vänster kan se ut så här.
Den nedersta minus den bakre högtalaren då.
Den har jag kört många gånger och upptäckt att det känns tunt och malätet när man återgår till ren 2-kanlsåtergivning efteråt.
Bilagor
034.png
034.png (195.58 KiB) Visad 5591 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-29 13:49

Perfector skrev:en 3-d kopplingmed center / höger-vänster kan se ut så här.
Den nedersta minus den bakre högtalaren då.
Den har jag kört många gånger och upptäckt att det känns tunt och malätet när man återgår till ren 2-kanlsåtergivning efteråt.

Provade för jättelänge sedan (typ 1970) med att koppla en bakre högtalare på pluspolerna. Jag valde en AR4x högtalare mest för att den hade fallande diskant så jag skulle slippa "rassel-rassel" bakifrån. Döm om min förvåning när den största förbättringen huvudsakligen var basen, minns speciellt en Hendrix-skiva som blev helt magisk med denna koppling. Ljudet blev på något sätt frikopplat från högtalarna och fanns bara i rummet.

Kanske ska prova denna koppling igen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-29 13:58

Ambiofoni enligt ovan finns inbyggt i Denons hembioreceivrar om man väljer läget Matrix. Där finns fördelen att surroundhögtalarna förses med tidsfördröjning, vilket egentligen krävs (om man inte har surroundhögtalarna längre bort än fronthögtalarna).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-29 14:11

Morello skrev:Hur ser signalen som driver centern ut - givet att programmaterialet är tvåkanaligt?

Kan man behålla bredden i ljudbilden om man lägger till en monosignal i mitten? Eller krävs det att hö och vä front flyttas längre isär i så fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-29 14:16

Det kan jag ännu inte förtälja. Det är bolagets IP och know-how.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-29 14:18

paa skrev:

Kan man behålla bredden i ljudbilden om man lägger till en monosignal i mitten? Eller krävs det att hö och vä front flyttas längre isär i så fall?

Nej då.
Man får en absolut vänster höger och sedan en absolut center.
Effekten kan inte beskrivas med rättvisa utan måste höras, men det låter musik helt klart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-29 14:23

Jag tycker det ser snurrigt ut - vid mittpanorerade ljud är noden mellan H och V en virtuell nolla vilket medför att centern är tyst. Panorerar man ett ljud helt till H eller V, medför det ljud i alla tre högtalarna.

Vad vill man åstadkomma med detta?
Senast redigerad av Morello 2019-11-29 14:25, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-29 14:24

Perfector skrev:Effekten kan inte beskrivas med rättvisa utan måste höras, men det låter musik helt klart.

Spelar man musik, låter det musik - det är självklart och ingenting som kännetecknar denna koppling.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-29 14:32

paa skrev:

Frågar du mig eller Morello?

Du har ju hört det på mässa på Sheraton. Har du glömt hur det låter? Jag bad dig även sitta precis bredvid vänster högtalare. Du hade huvudet 50 cm från högtalaren och hörde fortfarande full stereoljudbild ända bort till höger högtalare precis som på traditionell sweetspot. Prova det med något annat. Du kommer inte få denna stereoupplevelse.

Alla i vårt lyssningsrum hade sweetspot full stereo oavsett lyssningsplats.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-29 14:40

Morello skrev:Jag tycker det ser snurrigt ut - vid mittpanorerade ljud är noden mellan H och V en virtuell nolla vilket medför att centern är tyst. Panorerar man ett ljud helt till H eller V, medför det ljud i alla tre högtalarna.

Vid just den visade kopplingen beskriver du inte centerhögtalaren utan den tänkta surroundhögtalaren.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-11-29 14:50

Morello skrev:
Perfector skrev:Effekten kan inte beskrivas med rättvisa utan måste höras, men det låter musik helt klart.

Spelar man musik, låter det musik - det är självklart och ingenting som kännetecknar denna koppling.

Nja, man får ju separationen som man inte får annars

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-29 19:27

Morello skrev:Jag tycker det ser snurrigt ut - vid mittpanorerade ljud är noden mellan H och V en virtuell nolla vilket medför att centern är tyst. Panorerar man ett ljud helt till H eller V, medför det ljud i alla tre högtalarna.

Man får en helt annan rymd i ljudet. Med en så enkel koppling passar det väldigt bra till vissa inspelningar - och mindre bra till andra. Det var David Hafler, bland annat konstruktör till Dynacos förstärkare som presenterade sina idéer, ungefär samtidigt som SQ och QS 4-kanalssystemen presenterades, för att inte tala om JVC's version med 4-kanalsåtergivning med 4 diskreta kanaler ur en vinylskiva.

Detta är den enkla Haflerkopplingen

Bild

och denna den lite mer komplexa, som innefattar såväl centerkanal och subwoofer. Men den är inte original efter Haflers anvisningar.

Bild

Mer att läsa finns på https://sound-au.com/project18.htm

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-30 12:27

petersteindl skrev:

Vid just den visade kopplingen beskriver du inte centerhögtalaren utan den tänkta surroundhögtalaren.

Mvh
Peter

Nej, den är tydligt märkt "centre".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-30 12:37

petersteindl skrev:

Det kan jag ännu inte förtälja. Det är bolagets IP och know-how.

Mvh
Peter

8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-30 14:23

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Nej, den är tydligt märkt "centre".

Jag är också lite konfunderad över att fronthögtalarna saknas, de ska tydligen drivas direkt som vanligt. Jag vill minnas att Haflers originalkoppling var en helt passiv historia med två högtalare fram plus en center samt två bakre högtalare. Jag kan dock minnas fel, vi pratar tidigt 70-tal här :-)

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-30 14:47

:D Ni får nog analysera bilderna en vända till. Det gäller även dig Morello. Tips! Tänk monosignal in med L och R in i fas, kontra monosignal in med L och R in i motfas med varandra.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi