Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav q77 » 2019-11-28 09:59

Hej!

Jag har genomfört några lite enklare högtalarbyggen utan någon större vetenskap bakom. I de fallen har jag haft element från gamla högtalare (dvs jag har inte haft data på dem) och höftat lite mest för att det känts som roliga projekt. Nu har jag dock fått en ny anledning att bygga högtalare och denna gång har jag lust att göra det lite mer ordentligt. Så därför tänkte jag att det var dags att registrera mig på något forum för att dokumentera mina tankegångar och få lite bollningshjälp :)

Jag gillar listor :) Lite förutsättningar:
- Min tanke är att bygga in högtalarna i en hyllmöbel som ska hängas upp på vägg. Och jag menar inte bygga in som i att måttanpassa högtalarna efter hyllan utan att det ska bli en enhet.
- Utrymmet medger inte så stora volymer, kring ca 6 liter låda eller kanske upp mot 7 liter.
- Utrymmet begränsar också bredden till gissningsvis omkring 12 cm, vilket jag tror gör det lämpligt med 4"? Kanske att det kommer gå att klämma in 5".
- Sannolikt kommer systemet kompletteras med subwoofer, men jag vill ändå ha "ganska bra botten" (objektivt jag vet)

Lite funderingar:
- Jag är sugen på att testa bygga med bredbandare och transmission line, men är det värt med så liten låda?
- Med portad låda, är port åt sidan bra eller dåligt?
- Nackdelar med att bygga in i möbel och extra att tänka på? Har tänkt att det nog är bra att tynga ner själva lådan lite med exemepelvis bitumenmatta?

Jag kan också formulera om mig och förenkla till "hur får jag 'bäst' ljud med ca 6 liter låda"? :) (igen, objektivt jag vet)

För att ge någon form av riktlinje i budget så säger jag ca 1500-2000 för element och ev filter.

vh
Jonatan
Senast redigerad av q77 2019-12-20 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Kraniet » 2019-11-28 10:18

Hej och välkommen till forumet :)

Jag skulle vilja föreslå någon koaxial.
Tex dessa från Sb-acoustics

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... -coax.html

Ser ut att kunna bli bra i ca 5-6 liter med avstämning runt 50-55 Hz
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Tangband » 2019-11-28 11:35

q77 skrev:Hej!

Jag har genomfört några lite enklare högtalarbyggen utan någon större vetenskap bakom. I de fallen har jag haft element från gamla högtalare (dvs jag har inte haft data på dem) och höftat lite mest för att det känts som roliga projekt. Nu har jag dock fått en ny anledning att bygga högtalare och denna gång har jag lust att göra det lite mer ordentligt. Så därför tänkte jag att det var dags att registrera mig på något forum för att dokumentera mina tankegångar och få lite bollningshjälp :)

Jag gillar listor :) Lite förutsättningar:
- Min tanke är att bygga in högtalarna i en hyllmöbel som ska hängas upp på vägg. Och jag menar inte bygga in som i att måttanpassa högtalarna efter hyllan utan att det ska bli en enhet.
- Utrymmet medger inte så stora volymer, kring ca 6 liter låda eller kanske upp mot 7 liter.
- Utrymmet begränsar också bredden till gissningsvis omkring 12 cm, vilket jag tror gör det lämpligt med 4"? Kanske att det kommer gå att klämma in 5".
- Sannolikt kommer systemet kompletteras med subwoofer, men jag vill ändå ha "ganska bra botten" (objektivt jag vet)

Lite funderingar:
- Jag är sugen på att testa bygga med bredbandare och transmission line, men är det värt med så liten låda?
- Med portad låda, är port åt sidan bra eller dåligt?
- Nackdelar med att bygga in i möbel och extra att tänka på? Har tänkt att det nog är bra att tynga ner själva lådan lite med exemepelvis bitumenmatta?

Jag kan också formulera om mig och förenkla till "hur får jag 'bäst' ljud med ca 6 liter låda"? :) (igen, objektivt jag vet)

För att ge någon form av riktlinje i budget så säger jag ca 1500-2000 för element och ev filter.

vh
Jonatan

Kul idé- men du bör vara medveten om att det finns köpealternativ som är väldigt svåra att överträffa kring 2000:- , med ett hemmabygge. Två Jbl 305 LCR MkII kostar tex 2300:- på thomann.se för ett par, inklusive dsp filter och inbyggda slutsteg. Dessa spelar bättre än de flesta passiva högtalare under 5000 :- paret som man kan köpa i affären- enligt min mening.

Om du vill att det ska bli snyggt och bra, med en budget på endast 1500-2000 för element och filter så är två eneby 30 eller två eneby 20 från ikea nog väldigt svårslaget. Ikea har hyllor som är skräddarsydda för dessa högtalare.

Nu blev det ju en väldigt tråkig rekommendation i ett diy sammanhang , men ljudkvalitetsmässigt är det enligt min uppfattning svårt, kanske rent av omöjligt att göra bättre själv för under 2000 :-

Du har satt budgeten för lågt tror jag . Dubbla den för element och filter så blir det plötsligt möjligt att göra egna bra grejor som möjligen låter bättre än Ikeas. :)
En riktigt bra DIY högtalare kan bli rätt kompromisslös- men nu har du redan satt vissa ramar kring ditt projekt med en inbyggnad av högtalaren med maxbredd på 12 cm vilket ut ett ljudmässigt perspektiv innebär stora kompromisser ur diffraktionsynpunkt och baffelns utformning.

Vill du ändå bygga själv för inbyggnad så var nog kraniets förslag inte så dumt.
Du kan även titta på Sb acoustics billigaste sortiment med separat diskant för 200:- och baselement kring 400 :- . Då tillkommer filterkomponenter, mätutrustning samt en massa tid som går åt vid bygget. Men det är ju det som är kul :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Perfector » 2019-11-28 11:53

Välkommen till oss.
4" med diskant i 3.5 liter basreflex har jag byggt många av och trots att det inte kan bli sjöbotten så är det mycket njutbart.
Bas
https://www.monacor.se/produkter/4/vnr/100740/
Kostar 299:-
Diskant
https://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/100180/
Kostar 139:-
Filter, enkelt men fungerar bra.
https://www.monacor.se/produkter/delnin ... nr/120120/
Kostar 89.95
Basreflexrör 35x83 mm
Vet inte om det finns, annars får man ta papprör och kapa.
Förslag till låda
topp o botten 130 x 130 mm 12 mm plyfa
front o bakstycke 130 x 260 mm 12 mm plyfa
Sidostycken 130 x 284 mm 12 mm plyfa.
topp o botten sänks in i sidostyckena och front o bak sänks ned i ramen som blir
En ordentlig näve fårull som fyllning

Kanske kan det inspirera dig att bygga nå't trevligt att lyssna på.
Lycka till
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav q77 » 2019-12-02 22:30

Tack för svar! :)

@Kraniet: Koaxial, det har jag inte tänkt på. Jag förknippar det väldigt mycket med billjud och har inte haft en tanke på det här. Men ja, det kanske kan vara en idé.

@Tangband: Jo visst har du en poäng. Det är sällan det lönar sig att göra saker själv nuförtiden. Men man gör det ju inte för att få det billigare, inte jag iallafall. Jag har mer än en hobby där jag tillverkar och modifierar, just för att skapandet är en hobby i sig :) Sen har jag väl inte helt uteslutit att köpa, men oavsett blir det passivt tänker jag mig.

@Perfector: Coolt! Tack för konkret tips. Monacor har jag kollat lite på och fått för mig att de generellt står för prisvärdhet? Men det där var ju nästan för billigt :P En fundering, är slitsport och rörport helt jämförbara? Dvs samma tvärsnittsarea och längd ger samma resultat, även om en är cirkulär och en är rektangulär?

Jag fick nu en fundering på om man även ska bygga filtren. Ja menar, det är ju kul att få en anledning att ta fram lödstationen :) Lödningen i sig är jag inte så nervös över, men jag antar att det är en värd att dyka ner i att räkna på det, om man så skulle vilja...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Perfector » 2019-12-02 23:06

q77 skrev:Tack för svar! :)

@Kraniet: Koaxial, det har jag inte tänkt på. Jag förknippar det väldigt mycket med billjud och har inte haft en tanke på det här. Men ja, det kanske kan vara en idé.

@Tangband: Jo visst har du en poäng. Det är sällan det lönar sig att göra saker själv nuförtiden. Men man gör det ju inte för att få det billigare, inte jag iallafall. Jag har mer än en hobby där jag tillverkar och modifierar, just för att skapandet är en hobby i sig :) Sen har jag väl inte helt uteslutit att köpa, men oavsett blir det passivt tänker jag mig.

@Perfector: Coolt! Tack för konkret tips. Monacor har jag kollat lite på och fått för mig att de generellt står för prisvärdhet? Men det där var ju nästan för billigt :P En fundering, är slitsport och rörport helt jämförbara? Dvs samma tvärsnittsarea och längd ger samma resultat, även om en är cirkulär och en är rektangulär?

Jag fick nu en fundering på om man även ska bygga filtren. Ja menar, det är ju kul att få en anledning att ta fram lödstationen :) Lödningen i sig är jag inte så nervös över, men jag antar att det är en värd att dyka ner i att räkna på det, om man så skulle vilja...

Slits och rör är nog samma om arean är rätt.
Filter kan jag hjälpa dig med att ta fram bitar om du vill bygga dom själv.
Då kan du även bygga in konjugatlänkar och anpassa elementen så det blir optimalt.
skulle du vilja lägga mer pengar på bygget kan jag ta fram andra(dyrare) element åxå utan problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav jansch » 2019-12-02 23:34

q77 skrev: - Jag är sugen på att testa bygga med bredbandare och transmission line, men är det värt med så liten låda?
- Med portad låda, är port åt sidan bra eller dåligt?
- Nackdelar med att bygga in i möbel och extra att tänka på? Har tänkt att det nog är bra att tynga ner själva lådan lite med exemepelvis bitumenmatta?


- transmission line funkar dåligt med så liten låda
- så länge porten inte flyttas sådär en 1/8 dels våglängd spelar placeringen ingen roll = i praktien ointressant.
- oavsett inbyggnad i möbel eller ej - se till att lådan är styv = enklast med tvärstag ( oekonomiskt med tjock MDF)

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav q77 » 2019-12-05 22:33

Tillbringat ytterligare tid att läsa på andra trådar, så nu är jag än mer pepp på att löda egna filter :)

Skissat lite mer på själva hyllan/byrån, och kommer då fram till att innermått på högtalarna sannolikt blir ca B 15 D 15 H 30 cm, plus/minus 1-2 cm. Volym blir då ca 6,8 liter, det är ju inte så litet trots allt. Om jag väljer att använda bitumenmatta om 3 mm tjocklek på samtliga ytor invändigt så blir volymen 6,1 liter. Dämpull räknar man ju inte bort från volymen, men bitumenmatta kanske man bör räkna bort?

Hela möbeln kommer sannolikt byggas i 12 mm björkplywood. För högtalarna kanske det inte blir styvt nog? Satsa på förstärkningar? Bitumenmatta ger ju vikt, så svårare för högtalarna att få träet att flexa... ska man satsa på både matta och förstärkningar, eller bara en av dem?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Perfector » 2019-12-05 22:41

q77 skrev:Tillbringat ytterligare tid att läsa på andra trådar, så nu är jag än mer pepp på att löda egna filter :)

Skissat lite mer på själva hyllan/byrån, och kommer då fram till att innermått på högtalarna sannolikt blir ca B 15 D 15 H 30 cm, plus/minus 1-2 cm. Volym blir då ca 6,8 liter, det är ju inte så litet trots allt. Om jag väljer att använda bitumenmatta om 3 mm tjocklek på samtliga ytor invändigt så blir volymen 6,1 liter. Dämpull räknar man ju inte bort från volymen, men bitumenmatta kanske man bör räkna bort?

Hela möbeln kommer sannolikt byggas i 12 mm björkplywood. För högtalarna kanske det inte blir styvt nog? Satsa på förstärkningar? Bitumenmatta ger ju vikt, så svårare för högtalarna att få träet att flexa... ska man satsa på både matta och förstärkningar, eller bara en av dem?

Matta räcker för den lilla diametern på elementen.
Du får här en filterlista av mig.
Den är utmärkt om du vill köra impedansjusteringar samtidigt för då stämmer delningen med impedansen.
Om du belastar basen istället för att räkna en viss avstämning kan du dessutom få elementet att tåla mycket mer effekt utan att slå igenom och bottna.
Filterlistan är både 6 och 12 dB branthet samt konjugat och dämplista.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 4830 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav q77 » 2019-12-13 11:35

Hej! Funderat lite till. Min plan har varit att ha högtalarna liggandes, dvs bas/mid och diskant bredvid varandra och inte ovan varandra. Nu läste jag en artikel om att detta inte är rekommenderat. Håller ni med?
Jag vet inte hur stort problem det är, om det krävs ett mycket tränat öra för att höra skillnad eller om det är direkt märkbart?

Om det är ett stort problem, börjar jag fundera på bredbandshögtalare istället. Läser om Basso-Mupps, men funderar på om de spelar djupt nog..?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Perfector » 2019-12-13 11:38

q77 skrev:Hej! Funderat lite till. Min plan har varit att ha högtalarna liggandes, dvs bas/mid och diskant bredvid varandra och inte ovan varandra. Nu läste jag en artikel om att detta inte är rekommenderat. Håller ni med?
Jag vet inte hur stort problem det är, om det krävs ett mycket tränat öra för att höra skillnad eller om det är direkt märkbart?

Om det är ett stort problem, börjar jag fundera på bredbandshögtalare istället. Läser om Basso-Mupps, men funderar på om de spelar djupt nog..?

Om du tar en högtalare och lägger den ned så har du liggande montering, klart ;-)
Jag kan inte se nå'n direkt nackdel, snarare tvärtom.
Då kan du antingen trycka ihop diskantklangen med diskanterna närmare varandra eller få mer spridning om du lägger basarna närmare varandra i stereouppställningen.
Tycke och smak om du frågar mig.
Så här såg det ut hos mig när jag råkat bygga på mig lite för många högtalare
Bilagor
DSC_0007.jpg
DSC_0007.jpg (495.21 KiB) Visad 4695 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav AndersD » 2019-12-13 16:33

q77 skrev:Hej! Funderat lite till. Min plan har varit att ha högtalarna liggandes, dvs bas/mid och diskant bredvid varandra och inte ovan varandra. Nu läste jag en artikel om att detta inte är rekommenderat. Håller ni med?
Jag vet inte hur stort problem det är, om det krävs ett mycket tränat öra för att höra skillnad eller om det är direkt märkbart?

Om det är ett stort problem, börjar jag fundera på bredbandshögtalare istället. Läser om Basso-Mupps, men funderar på om de spelar djupt nog..?

Vertikal spridning för en MT-konstruktion (med mellanregister och diskant placerade vertikalt) är i mångt och mycket beroende av driveravstånd samt filterkonstruktion och spridningen (vertikalt) kommer alltid att vara ojämn. Det är, i princip, en fysisk omöjlighet att konstruera en MT med jämn vertikal spridning, åtminstone om diskant och mellanregister ska spela samtidigt.
Den horisontella spridningen däremot är något som går att åtgärda utan att bryta mot fysikens lagar och det går (med många olika medel) att få denna jämn och fin.

När du lägger högtalaren ner byter horisontal- resp. vertikal-spridningen plats och du kommer uppleva den ojämna spridningen när du förflyttar dig horisontellt, dvs i sidled i soffan. Ljudet kommer att byta karaktär beroende på var i soffan du sitter.

Som Perfector skriver är det tycke och smak. Man kan ställa en högtalare precis hur som helst och man kan kalla det liggande montering eller vad man vill, ställer man dem utomhus kan det t o m kallas utomhusmontage!
Gemensamt är dock att det med största sannolikhet kommer att låta sämre, speciellt utomhusmontaget då eftersom det blir en massa väggar mellan dig som lyssnar och högtalaren.

Skämt å sido, svaret på din fråga är att en liggande MT i regel är en dålig ide, tror att de flesta här inne håller med mig om detta.
.....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Perfector » 2019-12-13 18:14

Om man begrundar forumets medlemmars önskan om en sweetspot så tror jag inte det är lika kritiskt om man lägger högtalaren ner .
Då sitter man ju still och det spelar mindre roll om man för lite olika spridning när man rör på sig.
Eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav q77 » 2019-12-20 09:42

Alright, tankearbetet fortsätter. Inflyttad i lägenheten inser jag att det kanske krävs lite designförändringar, samt att detta kanske får prioriteras ned en stund - bygge får nog bli senare till våren. Men det ger ju mer tid att planera, vilket ju är en kul process :)

Min nya designidé innebär tunna högtalare. Jag tänker ett innermått på ca 8-10 cm djup, ca 17-20 cm hög, och ca 30-35 cm bred. Volym alltså ca 4 - 7 liter (jag ändrade rubriken till att inkludera "halvsmå", är ju inte inte så litet ändå detta..). Får börja spana på lösningar i vägghögtalare och dyligt tänker jag, där används ju liknande mått. Tänker mig vidare placering av element ovan varandra (om det ryms) och mitt på fronten, alltså liknande exempelvis Guru Q10, och port i sidan nedåt (om det nu ska vara portat).

Spontana tankar eller tips?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav Perfector » 2019-12-20 09:50

q77 skrev:Alright, tankearbetet fortsätter. Inflyttad i lägenheten inser jag att det kanske krävs lite designförändringar, samt att detta kanske får prioriteras ned en stund - bygge får nog bli senare till våren. Men det ger ju mer tid att planera, vilket ju är en kul process :)

Min nya designidé innebär tunna högtalare. Jag tänker ett innermått på ca 8-10 cm djup, ca 17-20 cm hög, och ca 30-35 cm bred. Volym alltså ca 4 - 7 liter (jag ändrade rubriken till att inkludera "halvsmå", är ju inte inte så litet ändå detta..). Får börja spana på lösningar i vägghögtalare och dyligt tänker jag, där används ju liknande mått. Tänker mig vidare placering av element ovan varandra (om det ryms) och mitt på fronten, alltså liknande exempelvis Guru Q10, och port i sidan nedåt (om det nu ska vara portat).

Spontana tankar eller tips?

Platt är vackert :-)
Lite större än din tanke men jag byggde en gång högtalare som var 15 cm djup yttermått.
baffeln blev 35 x 55 cm + material
innerdjup 11.8 cm med ett basreflexrör som slutade 20 mm från inre bakvägg.
Den bestyckades med 4" och liten diskant.
Kopplades till tv (2 stycken) och med jordbävningen på film så skakade hela soffan av ljudet.
Gör mindre med samma 4" bas kan nog ge väldigt moget ljud, annars kan jag bistå med exakta mått på lådan och element samt filterritning om det skulle falla sig så.
Hur som är du på rätt väg.
Dvs. att ha lekstuga och se vad som händer.
Tuta och kör, det kan omöjligt blir fel så länge du har ett öppet sinne.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nybörjare brainstormar små högtalare

Inläggav Tangband » 2019-12-21 09:35

q77 skrev:Hej! Funderat lite till. Min plan har varit att ha högtalarna liggandes, dvs bas/mid och diskant bredvid varandra och inte ovan varandra. Nu läste jag en artikel om att detta inte är rekommenderat. Håller ni med?
Jag vet inte hur stort problem det är, om det krävs ett mycket tränat öra för att höra skillnad eller om det är direkt märkbart?

Om det är ett stort problem, börjar jag fundera på bredbandshögtalare istället. Läser om Basso-Mupps, men funderar på om de spelar djupt nog..?


Jag tycker nog Ikea eneby 20 med dsp filter och aktiv drift för 495:- låter bättre än Mupps.
Jag äger båda 8)

Försiktig fundering: , - ska det bli bättre än köpe-grejor bör du nog dubbla eller tredubbla budgeten för elementen.
Och inte begränsa dig till en viss storlek på baffeln.

Det är förstås en annan sak om man vill bygga för att det är kul och för att lära sig , jag vill inte vara nån glädjedödare, så jag ber om ursäkt på förhand om det skulle uppfattas så.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav q77 » 2020-01-15 10:16

Tankearbetet har nu hamnat i något sånt här:

IMG_20200114_223542.jpg
IMG_20200114_223542.jpg (207.11 KiB) Visad 4257 gånger


Jag ser nu att det egentligen är ganska likt det senaste jag skrev (tankarna har snurrat ett varv och tagit sig tillbaka uppenbarligen). Yttermått ca 10-12 cm djup, 20-25 cm hög, 40-45 cm lång. Borde hamna runt 5-6 liter. Skall hängas på vägg.

Slits vs port? Jag tänker att det nog är ganska enkelt i det här fallet att göra en slits som jag skissat. Rör blir nog mer pyssel.

Stag nödvändigt i sån liten låda? Beror kanske på materialval? Kommer sannolikt byggas i björkplywood, men har inte bestämt kring tjocklek. Fronten ska ju få tyg, så jag funderar på alternativet att bygga ramen i björkplywood och använda MDF för front och baksida. Eftersom ramen då inte är så bred så borde tunnare vara ok? Exempelvis 12 mm plywood i ramen och 18 mm MDF till front och baksida?

Sen tänker jag mig att de ska få tygfront, men jag vill gärna ha något lite mellan/mörkgrått och kanske med lite vintagekaraktär. Det mesta jag hittar av högtalartyg är svart eller vitt. Har funnit något slätt ljusgrått. Kan man använda tunt linnetyg kanske?

Nästa steg är väl annars att lära sig WinISD (eller liknande) :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav Perfector » 2020-01-15 10:50

Det blir en bra start på byggandet.
Vi har alla varit nybörjare och en till som bygger för nöjes skull är det bästa som kan hända.
Lek och ha roligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav AndersP » 2020-01-15 11:12

Hä barå bygg. Berätta om resultatet här sedan.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav Maarten » 2020-01-20 18:29

Kul!

Jag hade kollat in EPS2 i sluten låda (alt basreflex) med andra mått. Väldigt bra ljud för 2000:-/ paret i materialkostnader.
viewtopic.php?f=3&t=29404&p=1941545&hilit=EPS2#p2005858
Samt:
viewtopic.php?f=16&t=51582&p=1939784&hilit=EPS2#p1939784

Går säkerligen att justera baffelmåtten, jag har labbat både med bredare baffel och väggplacering med syfte att uppnå lite av det du verkar vilja uppnå. Ligger på min To-Do lista att få till något.
sb17nbac till alla!

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav q77 » 2020-02-25 11:50

@Maarten, tack för tips!

Här går inte så snabbt. Gör en liten uppdatering mest för min egna skull.

Som sagt är det många andra projekt som kommit före, och så är jag satt hela den ursprungliga ideén med högtalarmöbel på vänt då jag känner att det inte passar in som jag tänkt i rummet. Men jag är fortfarande sugen på att bygga något, så nu klurar jag på "vanliga" tvåvägs högtalare. Principen fortfarande som skissen fast på höjden istället. Mått omkring 55 cm hög, 20 cm bred och 8 cm djup. Blir någonstans 4,5 - 5 liter volym, minus port, filter och element.

Har testat lite olika element i olika grövre beräkningssnurror online, och kommit fram till att även om 5-tums element skulle få plats i baffeln, så spelar de generellt inte bra i så liten volym. 4 tum blir det nog.

Var länge inne på att modifiera overnight sensation-konceptet. HiVi-elementet verkar vara mycket bang for the buck, men samtidigt som den verkar kunna spela djupt på liten volym så verkar det inte ha toppen frekvenskurva. Dessutom gillar jag inte utseendet. Vill ha helt svart (eller mörkgrå) element.

Högtalarna kommer hängas på väggen, och på en sådant sätt att jag tänker montera diskanten under bas/mid-elementet, då detta blir mer i öronnivå. Borde väl vara ok? Samtidigt tittar jag efter element med waveguide, för att så att säga få bredare sweetspot.

Detta blir nog ett träningsbygge med relativt låg budget. Men för rolighetens skulle så välkomnar jag tips på element i alla prisklasser :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav Perfector » 2020-02-25 12:01

Den här är 7.8 liter och 5 tum men kan lätt anpassas till 4 tum om lådan görs mindre.
topp och botten 130 x 130 mm
front och bakstycke 130 x 260 mm
sidostycken 130 x 284 mm
Topp o botten sänks in i sidostyckena och front och bakstycke kläms in i "ramen"
Vill du ha den lite större görs lådan 130 x 390 på front bakstycke och sidorna blir då 130 x 414 mm
Lådan blir då på 5.4 liter och spelar underbart med rätt element.
Lek och ha roligt idag, i morgon kan det ha kommit en utredning om saken och då är det försent :-)
Bilagor
DSC_0006.jpg
DSC_0006.jpg (683.19 KiB) Visad 3890 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav q77 » 2020-03-13 21:21

Nu testar jag mig fram med VituixCAD för att räkna på filter. Det var ju kul att läsa artiklar, lära sig, och sen sitta och testa sig fram. En sak som jag inte helt förstår dock, se om någon kan förklara detta begripligt för mig.

Jag lärde mig att det finns något som heter bafflesteg. Och det hamnar nog för mig runt 4-6 dB. Det låter ju som något man vill ha med sig, och implementera i filtret. Men jag förstår inte hur jag lyckas simulera det "i ett". Hittar ju verktyg för att simulera filter och två frekvenskurvor, och så verktyg för att göra bafflestegskorrigering. Men hur gör jag för att kunna simulera hela filtret på en gång? Jag har en liten känsla av att jag först ska modifiera frekvenskurvorna så att de blir inklusive bafflesteget, och sedan använda de modifierade kurvorna när jag simulerar filtret? Men jag får inte till detta... Hjälp?

(Det blir tydligen varför det är en fördel att mäta in högtalaren, och bygga filter efter man byggt lådan, men det får kanske bli i framtiden... detta blir ett träningsprojekt som framförallt byggs med hjälp av teoretiska uppskattningar)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-14 10:51

Baffelsteget tror jag du kan bortse ifrån med så grund låda hängandes på vägg. Stödet från väggen ger en del effekter som många beräkningsprogram nog inte tar hänsyn till.

q77
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2019-11-26

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav q77 » 2020-03-14 12:30

Det var ju en intressant kommentar. Jag trodde att baffelsteget gav en ökning, oavsett hur långt baffeln är från väggen? Undantaget först när baffeln är väggen?
Och stödet från väggen är framförallt på lägre frekvenser?

Men visst, jag nöjer mig gärna med en enklare lösning :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare brainstormar små (halvsmå?) högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-14 12:57

När baffeln är smal får man stöd för högre frekvenser, mindre stöd för lägre. En högtalare mot vägg får stöd "hela vägen". Fast jag är ingen expert på området. Det gäller att mäta på hur elementen presterar i just den aktuella lådan och dess tänkta placering. Att gissa sig fram till hur lådans avstämning och dess delningsfilter ska se ut är ingen bra metod. En väggnära placerad högtalare påverkas rejält av väggen, dämpad vägg kan vara att fundera över. Min egen erfarenhet är att ljudet inte släpper något vidare från högtalarna, att ljudet lokaliseras till just högtalarna, när en odämpad vägg är nära.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster