goat76 skrev:Håller vi på att skapa en diskussion ur ingenting?
Jag har förstått att det var slarvigt skrivet av mig, nu får ni möta mig lite här och försöka förstå det jag ville ha sagt för nu är vi återigen i nomenklatur-träsket och rotar istället för att ni bara kan rätta mig med att säga: ”Kanske menar du så här...”
Sorry Goat, jag tänker inte möta dig. Jag vet att det jag säger är korrekt. Jag vill inte ens spekulera i vad du kanske måhända kan mena. Varför skulle jag göra det? Du får nog ta och bemöda dig att söka förstå orsak-verkan-sambanden så att en meningsfull diskussion kan formas.
Jag kan sträcka mig så långt att säga att du förväxlar och/eller blandar riktning/lokalisation med klang/timbre. Men de gör de flesta i tråden. Du är inte ensam därvidlag. Allt som dillas om 2 ms eller mindre har enkom med riktning att göra. Att blanda ihop detta med klang är gallimatias.
Du tror jag vill skapa en diskussion ur ingenting. Du tror helt fel. Det som du tror skulle vara "ingenting" är i själva verket nämligen "allting". Du får själv dricka den bägaren.
Dessutom undrar jag varför du anser att andra människor måste möta dig?? Varför då? Vad tillsätter du dig själv för betydelse egentligen? Varje människa får bemöda sig att söka förstå fysiken och att krypa fram även om man behöver ge upp sina gamla falsarier till idéer. Varför måste de som har korrekt svar möta just dig? Borde det inte vara tvärtom?!
Anser man att man har båda fötterna på sanningens bergfasta grund så skall man inte ge upp detta för att frångå det korrekta. Jag står bergfast kvar.
Tyvärr har jag inte tid att kontinuerligt skriva, ens om jag ville. Så det får gå några inlägg emellan även fast det däremellan skrivs en hel del missuppfattningar.
Men, av dina senaste svar i tråden att döma så ser det ut som du kanske måhända har förstått att den raka linjen mellan ljudkälla och ljudmottagare utgör den linje varmed vektorn som symboliserar direktljudets riktning definieras.
Detta är oberoende av ljudkällans riktningskarakteristik eller ljudmottagarens rotation kring sin egen axel. Här är en bild.
- direktljud.jpg (67 KiB) Visad 3788 gånger
Här kan du se vektorn som utgör direktljudets vektor. Denna vektors riktning är oberoende av högtalarens spridning och riktningskarakteristik och oberoende av högtalarens rotation kring sin axel.
Vad mer är att vektorns riktning är oberoende av om din näsa pekar mot högtalaren eller bort från högtalaren d v s du kan vrida huvudet hur du vill eller sitta uppochner.
Du kan också lägga in vilket koordinatsystem du vill och förskjuta koordinatsystemet hur du vill och rotera koordinatsystemet hur du vill. Inget kommer att förändra vektorns riktning.
Vad representerar vektorn? Den representerar gradienten på trycket mellan punkt A och punkt B där trycket varierar i rummet hos en propagerande akustisk ljudvåg, där A är ljudkällan och B är ljudmottagaren. Det är en rumsderivata och inte en tidsderivata. Tidigare har jag berört ljudkällan A. Nu tänker jag beröra ljudmottagaren B.
I bilden anser B att ljudkällan A är rakt till vänster d v s 90 grader om näsans riktning anses vara noll grader och ljud som kommer in från höger har då riktningen 270 grader eller -90 grader.
Vrider B huvudet 90 grader så att näsan pekar mot högtalaren så anser B att ljudkällan är placerad i riktningen 0 grader, men vektorns riktning är fortfarande identiskt lika.
Vad får detta för konsekvens? Jo, i fallet på bild är ITD Interaural time Difference på direktljudet ungefär = 0,65 ms, och i fallet då näsan pekar mot högtalaren är ITD Interaural Time Difference = noll ms, men direktljudsvektorn är fortfarande helt intakt och oförändrad. Så, den där millisekunden eller 2 det dillar om gällande direktljudet är en total missuppfattning av direktljudets innersta väsen.
I princip det mesta som skrivs på detta forum om precedence är också helt nonsens.
Jag har lagt upp denna bild många gånger och gör det igen.
- Lateralization_of_auditory_event_blauert.jpg (386.19 KiB) Visad 3788 gånger
Här har man klart definierat området för lokalisation som kallas summing localization. Både x och y-axel har linjär skala. Därför blir kurvan rak från noll till 1 ms. Görs y-axeln logaritmisk så blir kurvan istället exponentiell. Detta är inom den första millisekunden. I den här kurvan mellan 0 till 1 ms så kan man rotera huvudet 360 grader och få lika resultat under förutsättning att man korrigerar amplitud mellan öronen då man roterar huvudet. Det är till och med så att lokalisationsförmågan ökar då man vrider huvudet lite medans man lyssnar.
Byter man ut 2 högtalare mot en enda högtalare eller en godtycklig ljudkälla så är resultatet lika d v s du kan rotera ditt huvud och fortfarande peka mot ljudkällan medans du vrider huvudet. Ditt pekande kommer dock vara konstant mot ljudkällan, men din verbala beskrivning av ljudkällans placering kommer variera beroende på ditt huvuds rotation. I ett fall säger du rakt framifrån i ett annat fall rakt bakifrån och i ett tredje fall rakt från höger osv. Det beror på att ditt eget koordinatsystem gällande ljudets perception/sensation ändras med ditt huvuds rotation där noll grader alltid är näsans riktning. MEN DIREKTLJUDETS VEKTOR ÄR ÄNDOCK HELT OFÖRÄNDRAD!! I klartext, beroende på ditt huvuds rotationsläge då du roterar huvudet så kommer delay tiden eller snarast differenstiden mellan öronen ITD att variera utan att direktljudets vektor ändras. Det beror på ditt eget koordinatsystems förankring och rotation kring sin axel. Dessutom är det så att din klangupplevelse av ljudkällan i princip kommer vara rätt så lika oberoende av ditt huvuds rotation inom vissa gränser. Men den spektrala tonkurvan kommer variera med kanske 20 dB på respektive trumhinna då du vrider huvudet lite. Det är nämligen så att den spektrala tonkurvan på respektive trumhinna också motsvarar en given riktning och inte en klangfärg hos ljudkällan. Ljudkällan förändras inte och inte dess läge. Klangen förändras minimalt. Men den spektrala tonkurvan vid respektive trumhinna varierar enormt. Det är således inte den spektrala tonkurva som finns på dina respektive trumhinnor du hör som klang. En stor del av den spektrala tonkurvan är riktningsbestämmande kod som varierar då du roterar huvudet. Efter riktningsbestämmandet "trunkeras" denna kod, den har gjort sitt, så att klangupplevelsen inte skall variera på grund av denna kod. Det gäller inom viss gräns. Även detta har jag tidigare kommit in på.
Diskuteras det direktljud och lokalisation så är det detta jag först och främst diskuterar och inget annat. Jag vill gärna försöka cementera fenomenet direktljud och vad det är, ur alla möjliga synvinklar, innan jag går vidare i diskussionen.
Min ambition är att försöka kasta lite ljus över ett komplicerat ämne som ännu verkar vara ett mörker.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.