Spotify i sig låter inte illa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur låter det?

Äh! Piss!
6
7%
Sådär...
27
30%
Riktigt bra!
56
63%

Antal röster : 89

Användarvisningsbild
Mirage

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Mirage » 2019-11-29 00:30

music4ever skrev:Har någon gjort ett blindtest mellan en CD och spotify (där man kan räkna med att det är samma mastering = nya släpp) och verkligen hört dessa skillnader som påstås?

Jag har inte gjort något blindtest, men ändå försökt höra skillnad några gånger. Har kört t.ex. Kari Bremnes Live, som känns rätt välproducerad. Borde inte finnas så många olika utgåvor av denna, så det borde vara samma utgåva som Spotify rippat.

Skivan har jag rippad till AIFF (1:1-kopia av CD:n) och spelar den via en Squeezbox Touch. Spotify spelas via programmet Spotty i samma mediaspelare, som är kopplad digitalt till försteget.

Jag har inte lyckats höra några direkta skillnader, skulle inte sätta någon peng i ett blindtest. Vore kul att göra ett blindtest, men jag har inte riktigt energin till det. Jag har kanske för dåliga grejer för att höra skillnad, eller knäck i lurarna... :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-11-29 01:59

Vilka problem 8O
Spela en cd-skiva istället.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-29 07:58

Ted_B skrev:Vilka problem 8O
Spela en cd-skiva istället.

Blir ju lite svårt att undersöka hur Spotify faktiskt.io ”låter” genom att spela en CD... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-29 08:46

Harryup skrev:Nä, menar att jag inte tycker att Sonos är ett underverk.

Att transportera bits från en tjänst till digitalutgången tror jag de klarar av.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-29 14:02

Man kan ju testa så slipper man tro. Även om det kan vara trevligt att vara ovetande om hur det verkligen är.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-11-29 14:30

Vet inte vilken Sonos-pryl det pratas om men om det är deras streamer behöver man ju inte gissa https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.8038/

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2019-12-09 23:53

Spotify är helt ok rent musikaliskt, man hör allt man behöver höra i musiken, en annan sak om man letar fel möjligen men jag har oerhört svårt att hitta några större fel. Jag skulle vilja säga, låter det inte bra så har du en kass rigg inte Spotify det är fel på.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-12-10 00:17

xeizo skrev:Spotify är helt ok rent musikaliskt, man hör allt man behöver höra i musiken, en annan sak om man letar fel möjligen men jag har oerhört svårt att hitta några större fel. Jag skulle vilja säga, låter det inte bra så har du en kass rigg inte Spotify det är fel på.

Även om det inte alltid upplevs vara någon våldsam skillnad mellan Spotify och andra sätt att spela inspelad musik så kan jag inte över huvud taget hålla med om att man hör allt man behöver i musiken. Som jag ser det så är det så långt ifrån vad jag strävar efter att höra, återge, mixa och spela in att jag tycker det du skriver är närmast upprörande.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2019-12-10 00:27

hcl skrev:
xeizo skrev:Spotify är helt ok rent musikaliskt, man hör allt man behöver höra i musiken, en annan sak om man letar fel möjligen men jag har oerhört svårt att hitta några större fel. Jag skulle vilja säga, låter det inte bra så har du en kass rigg inte Spotify det är fel på.

Även om det inte alltid upplevs vara någon våldsam skillnad mellan Spotify och andra sätt att spela inspelad musik så kan jag inte över huvud taget hålla med om att man hör allt man behöver i musiken. Som jag ser det så är det så långt ifrån vad jag strävar efter att höra, återge, mixa och spela in att jag tycker det du skriver är närmast upprörande.

Ja, om du mixar mycket har du säkert ett annat perspektiv. Jag mixar i princip ingenting, men jag spelar mycket och det låter tillräckligt bra för att jag skall kunna ta ut och spela låtar live från att ha hört dom på Spotify. Jag hör alla instrument, och vad dom gör.

Jag tycker det är ett mycket större problem med kassa masters, än kvaliteten på själva mediet. Nu pratar jag om Spotify Premium, gratisvarianten har jag inte ens hört.

Spotify skalar bra med utrustning, självklart låter det dåligt på en dålig telefon, men med en bra DAC i en high end anläggning låter det riktigt bra.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-10 00:45

hcl skrev:

Håller nog med HCL här. Det är ngt avslaget över musiken från Spottan. Man hör allting men det låter ändå inte rätt.
Skaffade Tidal igår (till förnämliga 18:- för tre månader) och det låter bättre än Spotify, i alla fall genom tv-anläggningen. Att lyssna på Tidal genom stereon fick jag inte igång förrän alldeles nyss och det är för sent för en utvärdering. Jag gjorde dock en liten snabblyssning mellan Spotify och Tidal igår genom tv-anläggningen och jag är inte helt odelat positiv till T. Lite vasst, skulle jag vilja säga.

Men nu har jag några månader på mig att lyssna så det ska nog bli utvärderat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2019-12-10 00:51

Bill50x skrev:
hcl skrev:

Håller nog med HCL här. Det är ngt avslaget över musiken från Spottan. Man hör allting men det låter ändå inte rätt.
Skaffade Tidal igår (till förnämliga 18:- för tre månader) och det låter bättre än Spotify, i alla fall genom tv-anläggningen. Att lyssna på Tidal genom stereon fick jag inte igång förrän alldeles nyss och det är för sent för en utvärdering. Jag gjorde dock en liten snabblyssning mellan Spotify och Tidal igår genom tv-anläggningen och jag är inte helt odelat positiv till T. Lite vasst, skulle jag vilja säga.

/ B

Du är medveten om att Tidal har högre ljudnivå va? Det som låter lite högre vinner alltid i ett A/B-test eftersom högre upplevs som "klarare".

Tell

Inläggav Tell » 2019-12-10 01:13

Bill50x skrev:
hcl skrev:

/ B

Glöm inte bort att det kan kanske vara olika masters du hör skillnad på och inte det tekniska med plattformarna i sig. Kan tillomed vara så att Spottan har den bättre mastern men att din bias ändå låter Tidal vinna ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-10 09:37

Va, menar ni att Spotify och Tidal inte anger katalognummer för respektive album? :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-12-10 09:56

Skulle vara rolig med ett blindtest.

En sak jag märkt är att spotify låter bättre via direktuppspelning på min Marantz än via chromecast. Tror jag iaf.. (kan ju va inbillning även det)

Värt att veta är ju att spotify har olika kvalitet beroende på var det spelas upp (oavsett om du har premium). 160 kbps är standard i de flesta program (inklusive chromecast) medan 320 kbps fås i datorn och i Marantz (antagligen i alla förstärkare med spotify inbyggt).

Pratar vi mp3 i 320 kbps så är det väldigt svårt att skilja från CD-kvalitet för de flesta.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-10 10:16

Morello skrev:Va, menar ni att Spotify och Tidal inte anger katalognummer för respektive album? :mrgreen:

Jag har aldrig i hela mitt liv tittat efter katalognummer, å andra sidan har jag heller aldrig brytt mig speciellt mycket i musik som tillhör det mainstream-segment där de mjölkat/lurat kunderna om nya fina utgåvor var femte år. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-10 12:24

Alla dokument skall självklart ha såväl dokumentnummer som revisionsläge.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-12-10 15:32

Mycket påstådda hörbara skillnader som inte direkt backas upp.
Jag kan bara referera till verkligheten och den är att de överlägset (med stor marginal) bästa ljudupplevelserna jag haft är via anläggningar som antingen kört Spotify eller hemmabioreceiver, eller båda ihop. Och de som hör alla möjliga skillnader (kablar, stenar, etc) har dyra anläggningar men sällan speciellt bra ljud med tanke på priset.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-10 16:20

music4ever skrev:Mycket påstådda hörbara skillnader som inte direkt backas upp.
Jag kan bara referera till verkligheten och den är att de överlägset (med stor marginal) bästa ljudupplevelserna jag haft är via anläggningar som antingen kört Spotify eller hemmabioreceiver, eller båda ihop. Och de som hör alla möjliga skillnader (kablar, stenar, etc) har dyra anläggningar men sällan speciellt bra ljud med tanke på priset.

Du påstår att dina bästa ljudupplevelser är med Spotify eller hemmabio-receivers, hur backar du upp dessa påståenden och vilka bevis har du för att dina upplevelser är mer verklga?

Och varför har du köpt så dyra högtalare? :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-12-10 16:46

music4ever skrev:Mycket påstådda hörbara skillnader som inte direkt backas upp.

Det är precis det här jag har lite problem med. Folk påstår att Spotify eller andra saker låter fel eller är dåliga på nåt höger, eller tvärt om att kanske en kabellyftare gör att det låter hundra gånger bättre, men dom kan inte komma med nån som helst teknisk förklaring eller bevis på varför det gör det. Fair enough att dom kanske tror att dom hör det, släng pengar på det om du verkligen vill det, men att dom sen då börjar sprida det som en sanning är _inte_ okej imo. Ska ni göra det så ska ni ha nånting konkret att komma med, annars blir det ännu en av alla dessa myter som kanske inte stämmer o som flyter runt på internet och då blir nån slags sanning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-12-10 17:53

Morello skrev:Alla dokument skall självklart ha såväl dokumentnummer som revisionsläge.

Starkt medhåll!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-10 21:14

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Alla dokument skall självklart ha såväl dokumentnummer som revisionsläge.

Starkt medhåll!

Per, hur går det med din utvärdering, låter Tidal bättre än Spotify? :)

Och Tell, ska du inte prova på Tidal nu när du får testa i 3 månader för 18 kr, eller är du så pass övertygad om kvalitén på Spotify att du inte ens behöver prova? :D

Tell

Inläggav Tell » 2019-12-10 21:28

goat76 skrev:
PerStromgren skrev:

Starkt medhåll!

Per, hur går det med din utvärdering, låter Tidal bättre än Spotify? :)

Och Tell, ska du inte prova på Tidal nu när du får testa i 3 månader för 18 kr, eller är du så pass övertygad om kvalitén på Spotify att du inte ens behöver prova? :D

Det har jag faktiskt tänk, har bara inte orkat leta fram kreditkortet vid dom tillfällerna jag haft det i huvet :P Dock osäker på hur smidigt det kommer bli att spela upp då jag är van vid Spotify Connect till min Android TV. Men ja lär ju göra det, vill ju försöka ta o rippa lite saker så jag kan göra rediga A/B jämförelser ^^

Föregående

Återgå till Generellt om hifi