Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Dynamiskt så _ser_ det ovanligt bra ut för genren(?). Inte extremt förvånade om är från 80-talet då dynamik (åtminstone ibland) värderades högt och förhållandevis mycket av den kunde få finnas kvar hela vägen fram till lyssnaren. Det ser dock inte ut som att där är fullt med starka transienter och att det är toppkomprimerat är (väl) uppenbart.
RogerJoensson skrev:Övre mid-höjningen på den utgåvan ser dock ut att behöva åtgärdas (om man inte lyssnar genom en anläggning med motsvarande svacka), men det kan jag naturligtvis inte veta utan att ha lyssnat.
Johan_Lindroos skrev:RogerJoensson skrev:Dynamiskt så _ser_ det ovanligt bra ut för genren(?). Inte extremt förvånade om är från 80-talet då dynamik (åtminstone ibland) värderades högt och förhållandevis mycket av den kunde få finnas kvar hela vägen fram till lyssnaren. Det ser dock inte ut som att där är fullt med starka transienter och att det är toppkomprimerat är (väl) uppenbart.
Övre mid-höjningen på den utgåvan ser dock ut att behöva åtgärdas (om man inte lyssnar genom en anläggning med motsvarande svacka).
Bullen kan tänkas kompenseras hyggligt med svackan i ungefär samma register hos högtalarna Linn Majik 140.
RogerGustavsson skrev:]För den som vill analysera låten: https://www.dropbox.com/s/zamtue8obqy02 ... 1.jpg?dl=0
Så här ser det ut i Sound Forge:
RogerJoensson skrev:Goat 76; -Läste du vad jag skrev om att den där pixies-plattan? -Att den verkade för genren ovanligt dynamisk. -Två gånger dessutom först med anledning på hur det lät (på youtube, som förmodligen inte är bästa) och att jag soundet skulle kunna vara helt ok (med en bättre utgåva). Därefter utifrån vad MasVisgrafen visade. Virveln varierade dynamiskt i styrka, vilket det sällan gör i moderna produktioner. Dina grafer indikerar att man undvikit kraftig brickwall-limiteringi mastringen. De utgåvor som jag har hört har dock låtit komprimerade.
Jag hade varit glad om mer rock hade visat på så höga dynamiska värden och haft så pass mycket hörbar dynamik kvar (helst ännu mer). Plattan är enligt min övriga erfarenhet inte representativ för genren i dynamikhänseende och särskilt inte hur det produceras och mastras idag.
Höjningen i övre midden som Masvisgrafen visade brukar indikera att det låter vasst i neutral lyssning, att någon har skruvat till det med eq. Typist får man inte en sådan puckel med neutrala mikrofoner och det var dessutom ganska populärt att vässa så på 80-talet. Du har kanske en annan utgåva än Tidals eller så tycker du helt enkelt att puckeln bara funkar.
RogerJoensson skrev:Det man ser på Pixie-skrämdumparna är väl mest att trummorna är väldigt framträdande och att man därför ser varje trumslag tydligt, vilket inte nödvändigtvis visar om transienterna, själva anslagen är helt friska, framträdande eller "svåra". Men absolut, det är inte nerhyvlat till exakt samma höjd som man ofta ser idag.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det man ser på Pixie-skrämdumparna är väl mest att trummorna är väldigt framträdande och att man därför ser varje trumslag tydligt, vilket inte nödvändigtvis visar om transienterna, själva anslagen är helt friska, framträdande eller "svåra". Men absolut, det är inte nerhyvlat till exakt samma höjd som man ofta ser idag.
Jo, varenda peak man ser där är ett trumslag och varje trumslag inleds med en transient vilket är de högsta topparna i all musik som innehåller trummor som inte mixats onaturligt lågt, annars är trummorna väldigt bearbetade om det inte var så att de låg högst i mixen. Trummorna är ju de som i regel först tar skada av limitering och komprimering för att de är transient-starkast.
Här är Rickie Lee Jones med låten Ghetto of My Mind, den visar även den att trummornas transienter bevarats lika bra som Pixies låt. Det som tydligt skiljer dem åt är att Pixies övriga instrumentering är betydligt tätare och starkare vilket inte är så konstigt när man lyssnar på låtarna, Rickie Lee låten är av naturliga skäl inte lika transient-tät för rockmusik är helt enkelt i regel mer rik på starka och medelstarka transienter av naturliga skäl då den är intensivare och tätare.![]()
Jag tog även en skärmdump från Ghetto of My Mind av en ännu närmare in-zoomning där man först ser första tonen från basen i låten 2 sekunder in på låten och sen ser man virveltrumman därefter.
Basens transient är trubbigare och långt ifrån lika stor som virvel-trummans transient.
Bill50x skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det man ser på Pixie-skrämdumparna är väl mest att trummorna är väldigt framträdande och att man därför ser varje trumslag tydligt, vilket inte nödvändigtvis visar om transienterna, själva anslagen är helt friska, framträdande eller "svåra". Men absolut, det är inte nerhyvlat till exakt samma höjd som man ofta ser idag.
Jo, varenda peak man ser där är ett trumslag och varje trumslag inleds med en transient vilket är de högsta topparna i all musik som innehåller trummor som inte mixats onaturligt lågt, annars är trummorna väldigt bearbetade om det inte var så att de låg högst i mixen. Trummorna är ju de som i regel först tar skada av limitering och komprimering för att de är transient-starkast.
Här är Rickie Lee Jones med låten Ghetto of My Mind, den visar även den att trummornas transienter bevarats lika bra som Pixies låt. Det som tydligt skiljer dem åt är att Pixies övriga instrumentering är betydligt tätare och starkare vilket inte är så konstigt när man lyssnar på låtarna, Rickie Lee låten är av naturliga skäl inte lika transient-tät för rockmusik är helt enkelt i regel mer rik på starka och medelstarka transienter av naturliga skäl då den är intensivare och tätare.![]()
Jag tog även en skärmdump från Ghetto of My Mind av en ännu närmare in-zoomning där man först ser första tonen från basen i låten 2 sekunder in på låten och sen ser man virveltrumman därefter.
Basens transient är trubbigare och långt ifrån lika stor som virvel-trummans transient.
Samma artist men med en annan låt: Under the boardwalk från skivan 1983 - Girl At Her Volcano. Inte så mycket transienter kanske men däremot dynamik.
/ B
Johan_Lindroos skrev:De fåtal starkaste partierna är söndermastrade tyvärr, som kan noteras på den alpassfiltrerade crestfaktorn. Hur upplever du att det låter där det är som allra starkast?
goat76 skrev:Allpassfiltrerade crestfaktorn visar tyvärr ingenting vettigt i ett annars väldigt bra program. Har upptäckt det när jag gjort analyser av egna inspelningar som är helt orörda vid mastring att den grafen visar precis vilka linjer eller upphöjningar som helst, till synes helt på måfå.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Allpassfiltrerade crestfaktorn visar tyvärr ingenting vettigt i ett annars väldigt bra program. Har upptäckt det när jag gjort analyser av egna inspelningar som är helt orörda vid mastring att den grafen visar precis vilka linjer eller upphöjningar som helst, till synes helt på måfå.
Tvärtom är den allpassfiltrerade crestfaktorn en av de bästa och viktigaste grafen att förstå vad den visar. Däremot har jag full förståelse över att den kan vara tekniskt svårbegriplig.
Här kan du läsa på mer om vad den visar: http://lts.a.se/lts/manual
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Allpassfiltrerade crestfaktorn visar tyvärr ingenting vettigt i ett annars väldigt bra program. Har upptäckt det när jag gjort analyser av egna inspelningar som är helt orörda vid mastring att den grafen visar precis vilka linjer eller upphöjningar som helst, till synes helt på måfå.
Tvärtom är den allpassfiltrerade crestfaktorn en av de bästa och viktigaste grafen att förstå vad den visar. Däremot har jag full förståelse över att den kan vara tekniskt svårbegriplig.
Jag har läst manualen för en tid sedan och som jag förstod det så ska den avslöja att något har skett med 2-kanalspåret under mastring.
Jag har gjort flertalet analyser i MasVis med diverse 2-kanalspår som inte har alternerats alls under mastring, och trots det så har den grafen visat enorma avvikelser från det den beräknar ska vara ett opåverkat stereospår innan en mastring.
Testa själv om du har några musikfiler du vet inte ändrats under mastring så kommer du få se att denna graf kommer visa på stora avvikelser, avvikelser som du vet inte finns där.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:
Jag har läst manualen för en tid sedan och som jag förstod det så ska den avslöja att något har skett med 2-kanalspåret under mastring.
Jag har gjort flertalet analyser i MasVis med diverse 2-kanalspår som inte har alternerats alls under mastring, och trots det så har den grafen visat enorma avvikelser från det den beräknar ska vara ett opåverkat stereospår innan en mastring.
Testa själv om du har några musikfiler du vet inte ändrats under mastring så kommer du få se att denna graf kommer visa på stora avvikelser, avvikelser som du vet inte finns där.
Nu känner jag inte till det material du testat med. I alla fall, motsvarande kommer att hända med den allpassfiltrerade crestfaktorn om de ingående ljudspåren/stemsen (före eventuell mastring) har komprimerats var för sig. Men så kanske inte var fallet, eller? Mest kommer förstås att hända med det ljudspår med den dominerande toppnivån (i den resulterande mixen. Om du har lust får du gärna lägga upp något MasVisexempel.
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:
Nu känner jag inte till det material du testat med. I alla fall, motsvarande kommer att hända med den allpassfiltrerade crestfaktorn om de ingående ljudspåren/stemsen (före eventuell mastring) har komprimerats var för sig. Men så kanske inte var fallet, eller? Mest kommer förstås att hända med det ljudspår med den dominerande toppnivån (i den resulterande mixen. Om du har lust får du gärna lägga upp något MasVisexempel.
Jag hittade inte de analyser jag gjorde de tidiga mixarna men här är en MasVis-analys jag precis gjorde av en låt jag håller på att mixa. Den är inte helt klar men nästan och är ingenting annat än en rendering till ett två-kanalspår av det pågående projektets alla enskilda spår där inget av dem är komprimerat, förutom lite lätt komprimering på sången som endast återfinns i låtens slutskede. Sångens nivå ligger klart under de övriga instrumenten i mixen som i övrigt består av trummor, bas och gitarr.
Så varför ser då allpassfiltrerade crestfaktorn ut som den gör då det inte finns någon avgörande komprimering eller bearbetning av spåret, varken under mix eller mastring?
Det är en ganska intensiv låt nästan hela vägen igenom där basgitarren ligger medvetet högt i mixen, därav ser den ganska tjock ut i MasVis som trycker ihop hela presentationen av låtens längd. På bilden under som är in-zoomad så ser man att den egentligen är hyffsat transient-tät (för att återkoppla lite till trådens ämne).![]()
Johan, du får gärna kommentera MasVis-analysen av låten i övrigt, kom gärna med synpunkter om du ser något du tycker verkar konstigt med mixen.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:
Jag hittade inte de analyser jag gjorde de tidiga mixarna men här är en MasVis-analys jag precis gjorde av en låt jag håller på att mixa. Den är inte helt klar men nästan och är ingenting annat än en rendering till ett två-kanalspår av det pågående projektets alla enskilda spår där inget av dem är komprimerat, förutom lite lätt komprimering på sången som endast återfinns i låtens slutskede. Sångens nivå ligger klart under de övriga instrumenten i mixen som i övrigt består av trummor, bas och gitarr.
Så varför ser då allpassfiltrerade crestfaktorn ut som den gör då det inte finns någon avgörande komprimering eller bearbetning av spåret, varken under mix eller mastring?
Det är en ganska intensiv låt nästan hela vägen igenom där basgitarren ligger medvetet högt i mixen, därav ser den ganska tjock ut i MasVis som trycker ihop hela presentationen av låtens längd. På bilden under som är in-zoomad så ser man att den egentligen är hyffsat transient-tät (för att återkoppla lite till trådens ämne).![]()
Johan, du får gärna kommentera MasVis-analysen av låten i övrigt, kom gärna med synpunkter om du ser något du tycker verkar konstigt med mixen.
Tummen upp, det ser bra ut!![]()
Den allpassade crestfaktorn kan hoppa till lite som här, men det är så lite att det är inget att bry sig om. Du kan kika lite på ”sampeldistributionstratten”, den får en krökning vid svaga nivåer, någon kompression av svaga ljud? Inget fel med det dock. Det finns rätt mycket nivå kring 2 - 3 kHz, vilka ljud ligger där? Någon EQ applicerad i det området? Inget fel med det heller om det ska vara så. Det jag tänker är att om du monitorerat med Majik 140 som har en dipp i det området och då kompenserat så att det låter precis rätt i din egen lyssning. Obs, spekulation!Framförallt ser transienterna ut att ”andas fritt”, vilket är ovanligt att se (och höra).
En grej du skulle kunna fixa lätt är att dra ner totalnivån en smula så att den starkaste toppen ligger vid -1 dBTP (typ dBfs men inte riktigt). Anledningen är att sampelvärden nära 0 dBfs kan få DACar att klippa. Detta finns även väldokumenterat inom EBU R 128.
Bra jobbat alltså!![]()
RogerJoensson skrev:Gissar att toppen vid 2-3KHz har med dina mikrofonval och mikrofonplaceringar att göra (om du nu inte skruvat fram det med eq) och att detta bedömts efter hur det låtit i dina monitorer, att du kanske gjort andra val om du lyssnat genom andra monitorer.
Gitarr och basförstärkare har normalt väldigt olika frevenssvar i olika vinklar. Av erfarenheterna som PA-tekniker så vet jag hur eländigt vasst gitarrförstärkare kan låta on axis, i den riktningen många placerar mikrofonerna, eller i den riktning delar av publiken hamnar, men som inte gitarristen eftersom denne ofta själv står i en väldigt sned riktning i förhållande till högtalaren och där har ett gött sound, medan vissa i publiken får hörselskador i det register som är mest lättskadat. Det en av anledningarna till att en gitarrist och en PA-tekniker kan ha vitt skilda åsikter om hur gitarren låter eller hur starkt den låter. Det låter helt enkelt väldigt olika. Framför allt i mindre lokaler där PA-systemet inte dränker scenljudet. Argumenterande gitarrister brukar mjukna om man vinklar upp förstärkaren och riktar den mot dem och de kanske får höra sin gitarrförstärkare som den låter för den som står framför den...
I ditt fall kan toppen ha med din lyssning att göra, att du gillar ett mer aggressivt skärande ljud, eller så kanske det inte låter särskilt vasst ändå. Det går inte att säga säkert utan att ha lyssnat.
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:
Tummen upp, det ser bra ut!![]()
Den allpassade crestfaktorn kan hoppa till lite som här, men det är så lite att det är inget att bry sig om. Du kan kika lite på ”sampeldistributionstratten”, den får en krökning vid svaga nivåer, någon kompression av svaga ljud? Inget fel med det dock. Det finns rätt mycket nivå kring 2 - 3 kHz, vilka ljud ligger där? Någon EQ applicerad i det området? Inget fel med det heller om det ska vara så. Det jag tänker är att om du monitorerat med Majik 140 som har en dipp i det området och då kompenserat så att det låter precis rätt i din egen lyssning. Obs, spekulation!Framförallt ser transienterna ut att ”andas fritt”, vilket är ovanligt att se (och höra).
En grej du skulle kunna fixa lätt är att dra ner totalnivån en smula så att den starkaste toppen ligger vid -1 dBTP (typ dBfs men inte riktigt). Anledningen är att sampelvärden nära 0 dBfs kan få DACar att klippa. Detta finns även väldokumenterat inom EBU R 128.
Bra jobbat alltså!![]()
"Sampeldistributionstratten", vad är det?![]()
Den höga nivån i området 2 - 3 kHz består av samlad kraft från basgitarr och elgitarr. Ingen EQ har använts på något av instrumenten förutom reglagen på förstärkarna. 2 nära mikrofoner av olika karaktär har däremot använts på respektive förstärkare, 2 st på basförstärkaren och 2 st på gitarrförstärkaren som sedan nivåbalanserats sinsemmelan för önskat sound (vilket har varit det upplevda "live"-ljudet i rummet). Det har inte heller skett någon högpass/lågpass filtrering på de närmickade kanalerna så det har inte skett någon anpassning för enskilda frekvensområden och därmed har det inte skett någon anpassning för någon dipp i monitorerna. Hörlurar har använts för att hitta exakt rätt avstånd för mikrofonerna.
Rumsljuds-upptagande mikrofoner har också använts för båda instrumenten och placerats på några meters avstånd för ökat djup i mixen.
Det är nog kanske lättare att visa de enskilda instrumentens energi-kurvor och där ser man med all tydlighet varför det ser ut som det gör i området 2 - 3 kHz. De enskilda instrumenten låter dock precis så som jag vill att de ska låta så jag kommer knappast anpassa deras ljud för att finna någon ideal-kurva, om något sådant horribelt skulle finnas.![]()
Bild 1: Gitarr
Bild 2: Basgitarr
Bild 3: Trummor
Jag ska faktiskt dra ner totalnivån när mixningen är helt klar, har inte brytt mig om den biten än då det känns viktigare att hitta nivåer mellan instrumenten, panoreringar och de rätta fördröjningarna. Men tack för tipset iallafall.