Vad är en transient?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Vad är en transient?

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-11 14:38

Ja, mycket i den genren är oskönt vässat i övre midden. Med sådana utgåvor föredrar jag (också) om den återgivande ljudanläggningen har motsvarande svacka i detta område.

Detta har dock inte mycket med transienter att göra...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-11 15:20

RogerJoensson skrev:Ja, mycket i den genren är oskönt vässat i övre midden. Med sådana utgåvor föredrar jag (också) om den återgivande ljudanläggningen har motsvarande svacka i detta område.

Ja vi hamnade lite off topic i vanlig sann faktiskt-anda, åter till transienter!
Vill bara påpeka att jag tycker om den här typen av musik med dess tillhörande sound på allehanda anläggningar och lyssnat på den musikgenren genom större delen av mitt liv. Mina nuvarande högtalare har många bra egenskaper som saknas hos andra, en svacka här eller där påverkar inte speciellt mycket och är inte heller något som behövs för att jag ska stå ut med den här musiken.

Och Johan, jag är inte helt övertygad om att du blir gladare om du skulle höra min musik. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-11 16:23

RogerJoensson skrev:Ja, mycket i den genren är oskönt vässat i övre midden. Med sådana utgåvor föredrar jag (också) om den återgivande ljudanläggningen har motsvarande svacka i detta område.

Ingen debatt utan definitionsdebatt - hur definierar du "övre midden"? 8)

Mvh/ Pär Definition
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-11 17:04

ca 2-5KHz

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-12-11 17:40

Det registret ligger väl i diskantregistret skulle jag säga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-12-11 19:08

Ja, det är väl förmodligen ett egethittepå, men jag har tyckt att det stämt med andra när vi diskuterat saker. Antingen har de andra utgjort slumpmässiga stolpskott eller så ha vi missförstått varandra utan att märka det..
Jag tror att det har med att göra en aning med var vanliga diskant och bas har sin huvudsakliga verkan och sedan lagom indelat utifrån det och en mittpunkt 800Hz-1KHz. Det var (när det begav sig) ganska vanligt att en fembands Eq hade centrumfrekvenser kring 60Hz 250 1kHz 3.5 10-15kHz : Bas - lågMid - Mid - högMid - Diskant. Enklare mixerbord med fembands eq utan svep hade ofta; Bass - 250Hz - 1kHz - 3.5kHz - Treble. -Även detta har förmodligen påverkat.
Att jag samlat 2-4 eller 2-5 5KHz som ett område är förmodligen eftersom örat är extra känsligt där och att det lättare uppstår obehagligheter där (inkl hörselskador).

Men, inte heller detta handlar mycket om transienter... :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-11 19:31

Här är en variant på temat:

Bild

Kanske har ni alla något rätt i sak, även om bilden ovan inte nödvändigtvis heller är exakt rätt (den är i alla fall en bra bild tycker jag)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

jansch

Inläggav jansch » 2019-12-11 21:27

goat76 skrev:

Ja vi hamnade lite off topic i vanlig sann faktiskt-anda, åter till transienter!
Vill bara påpeka att jag tycker om den här typen av musik med dess tillhörande sound på allehanda anläggningar och lyssnat på den musikgenren genom större delen av mitt liv. Mina nuvarande högtalare har många bra egenskaper som saknas hos andra, en svacka här eller där påverkar inte speciellt mycket och är inte heller något som behövs för att jag ska stå ut med den här musiken.

Och Johan, jag är inte helt övertygad om att du blir gladare om du skulle höra min musik. :)

Såg att du använder RE20 vilket är intressant med tanke på den musik du jobbar med. Den, RE20 alltså, är ju lite "tunn" i "övre-mid" (presence området), däremot markerad i diskanten.
Fast kanske passar bra till dina Celestion Greenbacks som är extremt uppkäftiga i "upper mid" på noll-axeln......

Off topic......Javisst, förlåt.....

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-11 23:09

jansch skrev:
goat76 skrev:

Såg att du använder RE20 vilket är intressant med tanke på den musik du jobbar med. Den, RE20 alltså, är ju lite "tunn" i "övre-mid" (presence området), däremot markerad i diskanten.
Fast kanske passar bra till dina Celestion Greenbacks som är extremt uppkäftiga i "upper mid" på noll-axeln......

Off topic......Javisst, förlåt.....

OT :)

Till gitarrförstärkaren använde jag Audio Technica AT4033a i kombination med en Cascade Fathead II (Lundahl) som nära mikrofoner. Electro Voice RE20 användes endast för att fånga gitarrens rumsljud på ca 3 meters avstånd.
Det finns även en fjärde kanal för gitarren vilket är en DI-signal som gått genom en gammal förförstärkare för extra dist. :)

Till basförstärkaren, en Ampeg med 15” användes RE20 i kombination med AT4033 som nära mikrofoner och ytterligare en RE20 för rumsljudet på ca 3 meters avstånd.

I båda fallen används alltså två nära mikrofoner med olika karaktär (ljus/mörk) som kompletterar varandra, dessa placeras på exakt samma avstånd så att de är i samma fas och nivåanpassas sinsemellan till önskat ljud.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-12-13 09:44

Intressant ny mätmetod som kanske fångar transientegenskaper på ett sätt som inte traditionella steady-State mätningar gör:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.10282/

Det är något åt detta hållet jag har saknat.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi