Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det där steget är konstruerat av ingen mindre än Douglas Self.
Morello skrev:Self har även ritat en hel del slutsteg åt TAG McLaren.
Cambridge Audio skrev:Class XD amplification.
The 851W runs our proprietary Class XD amplification.
This combines the best of Class A and Class AB amplification,
delivering the sound quality of a Class A amp while retaining
the efficiency of a Class AB amp.
Morello skrev:Ja, det är en mycket kompetent snubbe. Kanske mest känd för ett antal böcker inom audiokonstruktion.
Han tar dessutom största möjliga avstånd från diverse ormolja och pseudovetenskap.
gflar skrev:Ser att ett 851W blev utlagt på blocket i Göteborg idag. Du har väl inte tröttnat på det redan?
Skämt åsido, vill höra mer om hur du upplever det.
genstruktur skrev:Fick 30minuter precis att spela på starkt då frun var ute med sonen.
Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?
Sen upplever jag att Cambridge spelar starkare på samma nivå på försteget än vad NAD 208 gör. Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?
Annars tycker jag det låter bra men är för tidigt att komma med något betyg. Jag är heller inte helt frisk än utan har snuva och lite ont i huvudet .
(Jag spelar på Ino audio pi60+bs60 med bcX)
genstruktur skrev:Fick 30minuter precis att spela på starkt då frun var ute med sonen.
Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?
Sen upplever jag att Cambridge spelar starkare på samma nivå på försteget än vad NAD 208 gör. Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?
Annars tycker jag det låter bra men är för tidigt att komma med något betyg. Jag är heller inte helt frisk än utan har snuva och lite ont i huvudet .
(Jag spelar på Ino audio pi60+bs60 med bcX)
Cambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?
genstruktur skrev:Ja ni har rätt. Det är väl därför jag är lite försiktig i mina uttalanden. Känner mig inte helt hundra och det är svårt veta hur mycket det inverkar. ÅterkommerCambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?
Någon som kan svara på det här under tiden?
genstruktur skrev:Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?
Fostex skrev:genstruktur skrev:Det som försvårar jämförelsen lite tycker jag är att jag får justera bcx rätt mycket jämte mot NAD 208 för att få en upplevd neutral frekvensgång. Vilket jag tycker är lite konstigt?
Kan det vara så att du inte har kalibrerat in kontrollboxen efter bytet av slutsteg? Ingångsimpedansen kan skilja sig mellan stegen.
Frisk skrev:genstruktur skrev:Ja ni har rätt. Det är väl därför jag är lite försiktig i mina uttalanden. Känner mig inte helt hundra och det är svårt veta hur mycket det inverkar. ÅterkommerCambridge har 1.5v ingångskänslighet mot NAD 208 1.6v.. Vad blir det för skillnad i db när man spelar upp något och har samma volym inställning på försteget?
Någon som kan svara på det här under tiden?
Ingångskänsligheten måste ju vara relativt något, sökte lite snabbt och får för mig det är full utstyrning, så är ju då berodde på märkeffekt.
Min snabba sökning ledde mig till avs-forum som jämförde 851W med rotel RB1090 att båda ha 28,5dB gain, detta är väl också nästan standard enligt thx som väl är 29dB om jag minns rätt, där både Nad och Rotel har loggan bör de ha ungefär samma gain.
Jag vet inte hur noga matchat det är dock. Kanalerna bör ju vara lika, men jag vet inte hur stora individskillnader det finns. NAD specar "28.3dB (29dB)" i service-manualen.
Stereoohile skriver om 851A: "As set-up, the maximum voltage gain into 8 ohms for the unbalanced inputs was 38.9dB"
Det låter dock mycket, jag skummade bara texten så misstänker jag läst fel information eller att det blivit en 3a istället för 2a?
https://www.stereophile.com/content/cam ... asurements
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster