Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Varför har ingen ställt sig på hifimässor med en sådan, demat skillnad och krängt mjukfötter då kan man ju undra?
Nattlorden skrev:Varför har ingen ställt sig på hifimässor med en sådan, demat skillnad och krängt mjukfötter då kan man ju undra?
goat76 skrev:jansch skrev:paa skrev:Titta i boken Buller och Bullerbekämpning, på sid 123 (s126 i PDF-dokumentet) diagram 27:
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... k-h003.pdf
Där kan man tydligt se att en betongvägg akustiskt sett skiljer sig ganska kraftigt från en stadigt byggd gipsvägg, speciellt i lägre frekvensregister.
Jag vet inte om kommentaren är riktad till mej.....
Men - Du påpekar exakt det jag vill framföra. Allt beror på konstruktionen och då förhoppningsvis vad man vill/måste uppnå. Denna diskussion uppstod p g a av min kommentar. Citat:
Kul med kommentaren i ett av inläggen...... "I don`t like the sound of cement much. Prefer wood"....... (som avgränsningsyta)
Känslan styr istället för verkligheten. Vad är skillnaden....
Det enda man inte kan påverka ( när det gäller akustik) i en konstruktion av en vägg är ytmaterialets akustiska impedans!
Att jämföra material på olika villkor känns ju "lite orättvist"... t.ex 20cm armerad betong med 13mm eller 16mm gips. Eller jämföra 9mm fiberbetongskiva på cc 60cm reglar med 25 cm timmerstocksväggar.
Så.... Att jag överhuvudtaget kommenterade citatet ovan beror på att det inte spelar någon roll om avgränsningsytan är trä eller betong.
Man kan "bevisa" att en träbro är starkare än en betongbro... eller vatten är hårdare än gummi... eller betong är mer ljudisolerande än rockwool. Det går alldeles utmärkt att "bevisa" om man inte arbetar med likvärdiga förutsättningar.
Jansch, jag tycker du fastnar lite i hur just ett visst materials yta beter sig, men man måste väl tänka på helheten och hur olika väggtyper normalt är uppbyggda. När man pratar om en vägg gjord av betong så är den i regel någon eller några decimeter tjock, den är knappast 2-3 centimeter tunn som en gipsvägg och sällan byggs en vägg upp av solid trä på några decimeter.
I en vanlig diskussion om olika väggtypers egenskaper när det kommer till ljud så förutsätter nog de flesta att man talar om en helt vanlig konstruktion där man antar att betongväggen är solid, gipsväggen är någon relativt tunn tvålagers-konstruktion med reglar, om det däremot inte är en relativt vanlig vägg som diskuteras så bör man nog påpeka det.
IngOehman skrev:Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!
Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!
Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.
Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.
Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.
Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...
Vh, iö
jansch skrev:IngOehman skrev:Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!
Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!
Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.
Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.
Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.
Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...
Vh, iö
Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.
jansch skrev:IngOehman skrev:Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!
Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!
Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.
Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.
Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.
Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...
Vh, iö
Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.
jansch skrev:Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.
Johan_Lindroos skrev:jansch skrev:IngOehman skrev:Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!
Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!
Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.
Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.
Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.
Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...
Vh, iö
Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.
Jag håller inte med dig. Att mäta är en sak, men att få uppleva HUR mycket ENBART golvet låter är väldigt värdefullt för att få en känsla för det hela. Så får man även HÖRA HUR olika golvbeläggningar låter. Jag tycker det är en extremt bra idé och jag har själv tänkt på den men aldrig orkat realisera den.
Nattlorden skrev:jansch skrev:Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.
Utan att förta något av de två svaren ovan, som jag tror har väldigt rätt OCKSÅ, så skulle jag vilja säga att det är ännu lättare att bara våga lita på att de mätresultat någon annan gjort faktiskt är trovärdiga. Det går att göra var som helst, till låg kostnad och med mycket lite besvär.
Kronkan skrev:Nu är det dock så att de mjuka fötter ramlar bort genom att hustrun flytta de relativt tunga högtalarna.
Bill50x skrev:Kronkan skrev:Nu är det dock så att de mjuka fötter ramlar bort genom att hustrun flytta de relativt tunga högtalarna.
Ständigt problem. Vid senaste festen flyttade någon på en av högtalarna för att få plats med en stol. En placering jag noga lyssnat ut. Ett par dagar tidigare upptäckte ett 4-årigt barnbarn att det gick att gunga på en högtalare och försökte välta denna i riktning mot skivspelaren... För att inte tala om att skivspelaren ses som en perfekt plats att ställa ifrån sig glas och kaffekoppar...
Det är fan inte lätt att vara audiofil!
/ B
Kronkan skrev:Orm detta är en svår diskussion bland ljudnördar så kan man ju rimligen inte förklara att placeringen av högtalaren är något beroende på avstånd till väg, vägens material samt lyssningsposition.
matssvensson skrev:Kronkan skrev:Orm detta är en svår diskussion bland ljudnördar så kan man ju rimligen inte förklara att placeringen av högtalaren är något beroende på avstånd till väg, vägens material samt lyssningsposition.
I mitt nästa liv vill jag arbeta som utvecklare av rättstavningsprogram .
Harryup skrev:Lita på andras mätresultat? Det kan man absolut göra så länge man inte tror på att dom är allmänt gällande för allas situationer.
gopnik skrev:All bra musik är ju på tyska.
IngOehman skrev:Njae... fast strunt samma.
Och dessutom - vadan denna ständigt återkommande tyska?
Vh, iö
Bill50x skrev:gopnik skrev:All bra musik är ju på tyska.
Du tänker på DAF, Einstürzende Neubauten, BlutEngel, Eisbrecher, Hüsker Dü, Kammerflimmer Kollektief, Kraftwerk, Lacrimosa, Nina Hagen och liknande?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster