Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Perkka » 2020-01-13 19:30

Hej,

jag tänkte försöka bygga ett par baslådor med baselementen från piP, är det rimligast att köra på samma design som piP lådorna då eller iaf samma lådvolym. Eller hur borde jag tänka?
Och det är inte någon som råkar ha en ritning för piP lådorna liggandes så jag slipper riva isär mina för att försöka mäta dem.

Delningsfilter/Lågpassfilter och så borde vara viktigt också men kanske inte första delen jag behöver tänka på

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Ronnie » 2020-01-13 19:56

Perkka skrev:Hej,

jag tänkte försöka bygga ett par baslådor med baselementen från piP, är det rimligast att köra på samma design som piP lådorna då eller iaf samma lådvolym. Eller hur borde jag tänka?
Och det är inte någon som råkar ha en ritning för piP lådorna liggandes så jag slipper riva isär mina för att försöka mäta dem.

Delningsfilter/Lågpassfilter och så borde vara viktigt också men kanske inte första delen jag behöver tänka på

Jag vill bara säga: kul!
Har själv funderat på att bygga ett tio-tjugotal piP-element-basmoduler. :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Ronnie » 2020-01-13 21:14

Eftersom ingen annan svarat ännu skriver jag på lite även om jag inte har svaren du söker.
Är det basmoduler till hemmastereon och är tanken att kunna placera basmodulerna mer fritt? Jag läste om dina basbekymmer.
Blir det piP som toppar? piP eller piX var det ja.
Om du planerar bygget som basproblemsbekämpning vill jag rekommendera CR8/CR80 så kan du lägga till fler moduler och få mer experimenteringsutrymme utan att behöva byta delningsfilter.
Värt att begrunda kan också vara att bygga plattare moduler än de relativt djupa piP-lådorna om de ska stå utmed högtalarväggen, men då skulle jag fråga Ingvar om hur basreflexröret och skummet bör utformas.
Han är f.ö. inte avigt inställd till idén med ”piP-basmoduler” även om det är ett ovanligt önskemål att (som jag, då jag frågade honom om lämpligast element) vilja ha så många små Ino-basmoduler som möjligt snarare än så stor kapacitet som möjligt.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav gopnik » 2020-01-13 21:35

Varför inte använda dem som de är?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav RSG » 2020-01-13 22:15

gopnik skrev:Varför inte använda dem som de är?


För att det är onödigt med diskanter i basmoduler???


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sorry, kunde inte hålla mig 8)

/Johan

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Perkka » 2020-01-13 23:37

Ronnie skrev:Eftersom ingen annan svarat ännu skriver jag på lite även om jag inte har svaren du söker.
Är det basmoduler till hemmastereon och är tanken att kunna placera basmodulerna mer fritt? Jag läste om dina basbekymmer.
Blir det piP som toppar? piP eller piX var det ja.
Om du planerar bygget som basproblemsbekämpning vill jag rekommendera CR8/CR80 så kan du lägga till fler moduler och få mer experimenteringsutrymme utan att behöva byta delningsfilter.
Värt att begrunda kan också vara att bygga plattare moduler än de relativt djupa piP-lådorna om de ska stå utmed högtalarväggen, men då skulle jag fråga Ingvar om hur basreflexröret och skummet bör utformas.
Han är f.ö. inte avigt inställd till idén med ”piP-basmoduler” även om det är ett ovanligt önskemål att (som jag, då jag frågade honom om lämpligast element) vilja ha så många små Ino-basmoduler som möjligt snarare än så stor kapacitet som möjligt.


Går det få tag på CR8 och CR80, eller är det bara CR80s som finns att få tag på nu för tiden? denna skulle dessutom kosta flera gånger mer än vad det i mitt fall kommer kosta mig att bygga dessa basar.
Jag tror även att ett par vanliga piP i standardutförande borde få plats i vår TV bänk utan modifiering, får dubbelkolla, har bara ögonmåttat hittills och det är inte alltid träffsäkert.

gopnik skrev:Varför inte använda dem som de är?

Jag har bara ett par piP basar som jag fått tag på. Lite tråkigt ljud utan resten av hårdvaran :P

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Ronnie » 2020-01-13 23:46

Misstänkte att det skulle knäcka budgeten. CR8 tillverkas inte längre och CR80/S/ES har jag dålig koll på, men håll ett öga på Blocket!
Annars byggde Fostex (användaren) om ett gammalt Sony-delningsfilter till att åtminstone ha rätt delningsfrekvenser och brantheter nyligen. Kunde kanske vara ett alternativ? Vet inte vad kalaset kostade dock.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Ronnie » 2020-01-13 23:51

...det kanske går att få Thomas_A att släppa sitt CR8? :roll:
Rulla ner lite i hans medlemstråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=69349

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav gopnik » 2020-01-14 00:04

RSG skrev:
gopnik skrev:Varför inte använda dem som de är?

För att det är onödigt med diskanter i basmoduler???

Ja, men de gör ju ingen skada heller. Hade jag ett par piP som jag ville använda till basmoduler hade jag inte byggt om dem alls. Nu var det visst inte så...

I det här fallet skulle jag nog kontakta IÖ/DanNorman och försöka skaffa ett par piP-lådor utan diskanthål, dämpmaterial samt port. Eller till och med komplettera med diskant och filter. Det kommer om inte annat göra underverk för andrahandsvärdet när du väl tröttnar.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Kraniet » 2020-01-14 10:09

För en baslåda borde det räcka att hålla lådvolym och basport lika.

edit: piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Perkka » 2020-01-14 10:14

Ronnie skrev:...det kanske går att få Thomas_A att släppa sitt CR8? :roll:
Rulla ner lite i hans medlemstråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=69349


Får en känsla av att de inte är till salu :P

gopnik skrev:
RSG skrev:
gopnik skrev:Varför inte använda dem som de är?

För att det är onödigt med diskanter i basmoduler???

Ja, men de gör ju ingen skada heller. Hade jag ett par piP som jag ville använda till basmoduler hade jag inte byggt om dem alls. Nu var det visst inte så...

I det här fallet skulle jag nog kontakta IÖ/DanNorman och försöka skaffa ett par piP-lådor utan diskanthål, dämpmaterial samt port. Eller till och med komplettera med diskant och filter. Det kommer om inte annat göra underverk för andrahandsvärdet när du väl tröttnar.


Ja det hade kanske inte varit fel, undrar vad de kan gå på. ser ut som att ett kabinett kostar 900kr enligt senaste manifestet om man jämför byggsats med och utan kabinett.
Sedan ska man ha vägarna för sthlm om man skall göra det.

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Perkka » 2020-01-14 10:16

Kraniet skrev:För en baslåda borde det räcka att hålla lådvolym och basport lika.

edit: piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.


Jo jag vill mig minnas det, har för mig det bara var en halvvägg inuti. gissar att jag får ta isär mina och försöka mäta alla innermått och se vad det är för tjocklek på materialet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Nattlorden » 2020-01-14 10:23

Kraniet skrev:piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.


Fasningen på baffelkanterna kräver nog aningen mer än normalhändig, IMO.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Kraniet » 2020-01-14 11:13

Perkka skrev:
Kraniet skrev:För en baslåda borde det räcka att hålla lådvolym och basport lika.

edit: piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.


Jo jag vill mig minnas det, har för mig det bara var en halvvägg inuti. gissar att jag får ta isär mina och försöka mäta alla innermått och se vad det är för tjocklek på materialet.


Finns väl info här på forumet. Jag kommer inte ihåg nu. Är det 12mm i sidorna och 14 i baffeln, eller är det 14 och 16mm?
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Kraniet » 2020-01-14 11:16

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.


Fasningen på baffelkanterna kräver nog aningen mer än normalhändig, IMO.


Det går att fixa med en lång slipkloss och 60 korn slippapper och lite tålamod. Det är knappast något bekymmer :)

fasningen behövs ju inte heller på baslådor
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Nattlorden » 2020-01-14 11:34

Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.


Fasningen på baffelkanterna kräver nog aningen mer än normalhändig, IMO.


Det går att fixa med en lång slipkloss och 60 korn slippapper och lite tålamod. Det är knappast något bekymmer :)

fasningen behövs ju inte heller på baslådor


Om du säger så.... själv har jag byggt 13 baslådor, 2 Voighthorn och en biograf....men det skulle mycket till för att jag skulle ge mig på fasningen på ett par piP :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Perkka » 2020-01-14 11:54

Lyckades hitta en byggbeskrivning i mina gamla mail för piP kabinetten, så det här ska nog lösa sig tror jag, även lagt ut en annons för cr8 :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Bill50x » 2020-01-14 12:25

Nattlorden skrev:Om du säger så.... själv har jag byggt 13 baslådor, 2 Voighthorn och en biograf....men det skulle mycket till för att jag skulle ge mig på fasningen på ett par piP :wink:

Att fasa lådorna kan knappast vara ett problem, en annan sak om de ska faneras.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav gopnik » 2020-01-14 15:21

Om du ska bygga egna lådor föreslår jag att du behåller innermåtten men skiter i tjockleken, fasningen och allt annat finlir. Kör 16 mm spån eller vad som helst som du kommer över billigt. :D
Portarna är väl BR-45TR (två per högtalare) och finns hos Eluxon. Till terminaler duger vad som helst egentligen, men eftersom du ändå kommer få lite för låg drivimpedans i och med att högtalarna saknar filter kan jag tycka att lampsladd eller till och med EKUA direkt genom ett hål i lådan kan duga i stället för kontaktbrunn. Särskilt med EKUA får man också upp drivimpedansen lite. Slå en knut på insidan för dragavlastning och täta i hålet med lim eller silikon.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Almen » 2020-01-14 15:34

Det är då fasen att det skall vara så svårt med fasningen! Något att fasa för...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Kraniet » 2020-01-14 15:35

gopnik skrev:Om du ska bygga egna lådor föreslår jag att du behåller innermåtten men skiter i tjockleken, fasningen och allt annat finlir. Kör 16 mm spån eller vad som helst som du kommer över billigt. :D
Portarna är väl BR-45TR (två per högtalare) och finns hos Eluxon. Till terminaler duger vad som helst egentligen, men eftersom du ändå kommer få lite för låg drivimpedans i och med att högtalarna saknar filter kan jag tycka att lampsladd eller till och med EKUA direkt genom ett hål i lådan kan duga i stället för kontaktbrunn. Särskilt med EKUA får man också upp drivimpedansen lite. Slå en knut på insidan för dragavlastning och täta i hålet med lim eller silikon.



Är det inte så att lådsidorna ger ett visst tillskott till basen? Eller är det en skröna?

edit: dvs att de tunna lådsidornas flexande bidrar konstruktivt till totalljudet
Senast redigerad av Kraniet 2020-01-14 15:40, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Kraniet » 2020-01-14 15:35

Med en handöverfräs är fasning rejält enkelt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Perkka » 2020-01-14 15:37

gopnik skrev:Om du ska bygga egna lådor föreslår jag att du behåller innermåtten men skiter i tjockleken, fasningen och allt annat finlir. Kör 16 mm spån eller vad som helst som du kommer över billigt. :D
Portarna är väl BR-45TR (två per högtalare) och finns hos Eluxon. Till terminaler duger vad som helst egentligen, men eftersom du ändå kommer få lite för låg drivimpedans i och med att högtalarna saknar filter kan jag tycka att lampsladd eller till och med EKUA direkt genom ett hål i lådan kan duga i stället för kontaktbrunn. Särskilt med EKUA får man också upp drivimpedansen lite. Slå en knut på insidan för dragavlastning och täta i hålet med lim eller silikon.


Tackar, skall kolla lite på eluxons hemsida
Någon aning om dämpmaterial?

Tror för övrigt att jag har två terminaler för piP liggandes, fick fel när jag köpte A1 en gång i tiden så fick rätt postade senare, gav nog bort två men borde ha de andra kvar :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Kraniet » 2020-01-14 15:58

Perkka skrev:
gopnik skrev:Om du ska bygga egna lådor föreslår jag att du behåller innermåtten men skiter i tjockleken, fasningen och allt annat finlir. Kör 16 mm spån eller vad som helst som du kommer över billigt. :D
Portarna är väl BR-45TR (två per högtalare) och finns hos Eluxon. Till terminaler duger vad som helst egentligen, men eftersom du ändå kommer få lite för låg drivimpedans i och med att högtalarna saknar filter kan jag tycka att lampsladd eller till och med EKUA direkt genom ett hål i lådan kan duga i stället för kontaktbrunn. Särskilt med EKUA får man också upp drivimpedansen lite. Slå en knut på insidan för dragavlastning och täta i hålet med lim eller silikon.


Tackar, skall kolla lite på eluxons hemsida
Någon aning om dämpmaterial?

Tror för övrigt att jag har två terminaler för piP liggandes, fick fel när jag köpte A1 en gång i tiden så fick rätt postade senare, gav nog bort två men borde ha de andra kvar :)


Jysk F5 har det ju pratats om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav gopnik » 2020-01-14 16:11

Kraniet skrev:Är det inte så att lådsidorna ger ett visst tillskott till basen? Eller är det en skröna?

edit: dvs att de tunna lådsidornas flexande bidrar konstruktivt till totalljudet

Det har stötts och blötts... Effekten, hur stor den nu är, är i alla fall mycket högre upp i frekvens än 80 hz och inte intressant om de enbart ska användas som basmoduler. Jag har för mig att den sades hjälpa till med spridningen där boomern börjar tappa.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav paa » 2020-01-14 16:45

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:piP-lådorna är ju väldigt enkla så är man bara normalhändig så slänger man ju lätt ihop ett par.


Fasningen på baffelkanterna kräver nog aningen mer än normalhändig, IMO.


Så svårt är det inte att fasa om man är normalhändig!

Så här körde jag med min handöverfräs på mina lådor, fasen är lite större än vad verktyget klarar så man fick köra den från två sidor vinkelrätt från varann, bilden är tagen efter första körningen. Ursäkta att skärpan ligger lite fel, den blir svår att ta om!

Bild


Så här blev det efter fasning från dubbla sidor, lite finputs i hörnen, samt rollning med Carlsson-vit färg:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Perkka » 2020-01-14 16:49

Jag har en överhandsfräs, ingen 45graders frässtål dock, men det går ju fixa.

Ska se om jag kan få lite mdf spillbitar att såga till :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav paa » 2020-01-14 17:58

Det är svårt (omöjligt) att fasa en lös bit MDF med handöverfräs, du måste limma ihop bitarna i vinkel för att det ska funka med stöd för fräsplattan och stöd för kullagret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perkka
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-03-13

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Perkka » 2020-01-15 16:26

Nu har jag fått material tillsågat på brädgården från spillbitar (i rätt tjocklekar!). Hela 78kr kostade det :D
Får bli ett par basportar av rätt typ, Terminalerna är hittade också, det kommer nog bli en väldigt orginal lik låda fast utan diskanthål. och om madrassen från jysk är korrekt är det ju grymt!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baslådor för piP möjligen piX av piP basar

Inläggav Kraniet » 2020-01-15 16:50

jyskmadrassen är väl det som är mest likt ino-skum. Men du kan väl köpa skummet från Ingvar också om du vill ha exakt rätt.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster