spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav idea » 2020-01-13 14:48

"Kan och nästan undantagslöst, återfinns oftast" - låter inte helt vetenskapligt belagt men jag har inte lika stor erfarenhet av högtalarutveckling så jag kan inte säkert uttala mig om olika delbidrag i processen utan bara förlita mig på vad jag kan om strukturdynamik på ett mer generellt plan. Därför så accepterar jag att golvet kan vara ett stort bidrag även om jag intuitivt baserat på mina kunskaper, mer skulle misstänka att den direkta påverkan på högtalaren var större.
Det vore intressant att utreda mer vetenskapligt hur stort bidaget från golvet är. Det borde ju i princip inte vara så svårt att få till en försöksuppställning där man jämför en vanlig högtalare med spikar och mjukfötter med samma högtalare men med bashögtalarmembranet ersatt med motsvarande vikt på "talspolen" så att inget luftljud produceras (dvs perforera större delen av membranet och sätta någon ljudisolerande kåpa för). Då borde man kunna särskilja luftljud, stomljud samt "golvljud" och uppskatta hur stora respektive delbidrag är. Tar visserligen en hel del tid att få till detta på ett bra sätt på några olika golv samt kunna offra en tillräckligt bra högtalare. Kanske en bra uppgift för ett ex-jobb på CTH, KTH etc.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-13 15:11

Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!

Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!

Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.

Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.

Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.

Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2020-01-13 15:15

Varför har ingen ställt sig på hifimässor med en sådan, demat skillnad och krängt mjukfötter då kan man ju undra?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2020-01-13 15:26

Nattlorden skrev:Varför har ingen ställt sig på hifimässor med en sådan, demat skillnad och krängt mjukfötter då kan man ju undra?


Det är mer effektivt med en sälj-sida på internet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-13 16:15

Nattlorden skrev:Varför har ingen ställt sig på hifimässor med en sådan, demat skillnad och krängt mjukfötter då kan man ju undra?

Det är långt ifrån säkert att de som exponeras för en sådan demo förstår implikationen för en mera normal applikation.

Om deras föreställningsvärld leder dem till tankar om ”men på spikar står den ju ändå stadigt, det känner man ju!”, så blir demon rätt så meningslös.

Folk måste liksom förstå en massa grundläggande saker innan de kan ta till sig kunskap om något nytt på ett rationellt sätt. Inte ens här på faktiskt tror jag det jag skrev om experimentet räcker för att alla skall kunna förstå. Så många har så mycket kunskapsluckor att de helt enkelt inte kan sortera in ny information på ett rationellt sätt. Men om alla som kan bidrar med kunskap så kan allt fler lära sig allt mera.


Vh, iö 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav idea » 2020-01-13 16:27

Nu känns det som den där pinnen trots allt var värd att stoppa i brasan. Den här vändningen på diskussionen var mer klargörande för mig än de andra 100+ sidornas diskussion trots mina förkunskaper (eller kanske på grund av...).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-01-13 16:40

Nja, jag tycker inte att man skall underskatta vad folk upptäcker och kan höra direkt vid en demo. Gärna en blind sådan så folk inte behöver bry sig att högtalaren kan svaja vid extremt låga frekvenser. Finns väl ingen butiken i världen som vetenskapligt fysiskt förklarar vad kunden kommer att höra vid testen och inte ge sig med att förklara vad det beror på tills kunden förstår det fysiska innan.
Då har kunderna gått för länge sedan. Man lyssnar och tycker att med den ena varianten så får man mera och renare bas och i den andra varianten så får man ett av golvet illa påverkat ljud. Folk hör hyfsat lika men om båda versionerna är "bra" men på olika sätt kommer smak in. Men om ena varianten faktiskt låter klart sämre så kommer folk i mycket stor utsträckning höra det. Den kategori som ibland inte kommer höra det är musiker som lever sig in i framförandet och inte kan höra skillnad på någonting. Så t.ex. olika frekvensgång kommer folk tycka olika om men orent ljud i bemärkelsen verkligen orent ljud vet jag inte om särskilt många missar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2020-01-13 19:56

I valet av fötter till högtalare finns det som jag ser det några olika vägar att gå eller kombinera dessa tills man själv är nöjd. En väg kan vara att gå på endast teori, en annan kan vara att lyssna sig fram till det man själv föredrar. Ofta sammanfaller teorin in med det man hör, men det måste inte vara så i precis alla lägen.



Följande är på förhand varken rätt eller fel, det grundar sig i vad man själv har som mål med sin ljudanläggning:

• De som per automatik endast går på teori är de som först och främst letar en ”feel good”-känsla före sin egna ljudupplevelse. För dessa personer är det absolut viktigaste att det är objektivt bättre i alla lägen och även om de upplever ljudet som subjektivt sämre så väljer de ändå detta alternativ, kanske p.g.a av att de inte vågar lita på sina egna preferenser.

• De som går på teori och jämför resultatet med egen lyssning och tycker att teorin stämmer. Beroende på hur man är som person så finns det dock en viss risk att ens ”bias” till att teorin ska stämma gör att man också föredrar det alternativet. Inget fel med det, är man nöjd så är man i hamn.

• De som förstår teorin men ändå vågar välja något annat för att han/hon är mer intresserad av att optimera anläggningen till sin lyssning och till det som han/hon föredrar ljudmässigt. För dessa är det helt oväsentligt vilken typ av fot som enligt teori och fysik borde ge bästa resultatet, man använder det som låter bäst oavsett om det är en mjuk eller hård fot.

• De som rakt av använder de fötter som högtalaren kom levererad med och inte testar något annat. Dessa liknar på sätt och vis de personer i första punkten och går på det rekommenderade utan att själv visa intresse för att testa sig fram till ett möjligen bättre resultat.


Om den här tråden hade som enda syfte att handla om vilken högtalarfot som teoretiskt och objektivt ger bästa resultat vad gäller frikoppling från golvet så hade det varit mycket enkelt, men nu är inte tråden specificerad att handla endast om det så det är fritt fram för alla att ge rekommendationen att folk kan testa sig fram till vad just de föredrar, så här kommer min:

”- Om du själv märker att det så kallade ”objektivt bättre” ger ett märkbart (för dig) sämre resultat för merparten av all världens musikinspelningar, så kanske du bör stanna upp och ställa dig frågan hur mycket energi du egentligen bör lägga på jakten att uppnå det där som anses vara det ”objektivt bättre”, iallafall om du har som mål att optimera anläggningen så att just du blir nöjd med ljudet i din ljudanläggning.” :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-01-13 21:42

goat76 skrev:
jansch skrev:
paa skrev:Titta i boken Buller och Bullerbekämpning, på sid 123 (s126 i PDF-dokumentet) diagram 27:
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... k-h003.pdf
Där kan man tydligt se att en betongvägg akustiskt sett skiljer sig ganska kraftigt från en stadigt byggd gipsvägg, speciellt i lägre frekvensregister.


Jag vet inte om kommentaren är riktad till mej.....
Men - Du påpekar exakt det jag vill framföra. Allt beror på konstruktionen och då förhoppningsvis vad man vill/måste uppnå. Denna diskussion uppstod p g a av min kommentar. Citat:

Kul med kommentaren i ett av inläggen...... "I don`t like the sound of cement much. Prefer wood"....... (som avgränsningsyta)
Känslan styr istället för verkligheten. Vad är skillnaden....


Det enda man inte kan påverka ( när det gäller akustik) i en konstruktion av en vägg är ytmaterialets akustiska impedans!

Att jämföra material på olika villkor känns ju "lite orättvist"... t.ex 20cm armerad betong med 13mm eller 16mm gips. Eller jämföra 9mm fiberbetongskiva på cc 60cm reglar med 25 cm timmerstocksväggar.

Så.... Att jag överhuvudtaget kommenterade citatet ovan beror på att det inte spelar någon roll om avgränsningsytan är trä eller betong.

Man kan "bevisa" att en träbro är starkare än en betongbro... eller vatten är hårdare än gummi... eller betong är mer ljudisolerande än rockwool. Det går alldeles utmärkt att "bevisa" om man inte arbetar med likvärdiga förutsättningar.


Jansch, jag tycker du fastnar lite i hur just ett visst materials yta beter sig, men man måste väl tänka på helheten och hur olika väggtyper normalt är uppbyggda. När man pratar om en vägg gjord av betong så är den i regel någon eller några decimeter tjock, den är knappast 2-3 centimeter tunn som en gipsvägg och sällan byggs en vägg upp av solid trä på några decimeter.

I en vanlig diskussion om olika väggtypers egenskaper när det kommer till ljud så förutsätter nog de flesta att man talar om en helt vanlig konstruktion där man antar att betongväggen är solid, gipsväggen är någon relativt tunn tvålagers-konstruktion med reglar, om det däremot inte är en relativt vanlig vägg som diskuteras så bör man nog påpeka det. :)


goat76 - jag tyckte jag var tydlig redan från början, i mitt första inlägg, att markera att min kommentar berörde avgränsningsytan. Resten kan man inte kommentera om man inte vet någonting om resten. Det sprids så mycket fördomar, förutfattade meningar och felaktigheter även i Faktiskt.io och jag tyckte att det var viktigt att påpeka att det är nonsens att fälla sådana uttalande som jag kommenterade.

Den här gången tyckte jag verkligen att jag var tydlig, redan från början, men ändå går det snett (avgränsningsyta).
Det kanske beror på hur ”smalt” man tänker/diskuterar.
Jag har nu lärt mej att ”cement” betyder armerad betongvägg och ”wood” betyder gipsskiva på reglar när vi diskuterar på Faktiskt.io.
Personligen blir jag lite ”allmänt trött”........ tycker du inte jag har påpekat vikten av väggkonstruktionen i mina inlägg? Räcker det inte att göra det i varje inlägg jag gjort sedan kommentaren om wood contra cement?
Personligen tycker jag mitt första förbehåll (avgränsningsyta) borde ha räckt - men det är ju min åsikt och tydligen inte godtagbart

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-01-13 21:48

IngOehman skrev:Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!

Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!

Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.

Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.

Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.

Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...


Vh, iö


Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-13 22:59

jansch skrev:
IngOehman skrev:Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!

Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!

Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.

Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.

Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.

Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...


Vh, iö


Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.


Jag håller inte med dig. Att mäta är en sak, men att få uppleva HUR mycket ENBART golvet låter är väldigt värdefullt för att få en känsla för det hela. Så får man även HÖRA HUR olika golvbeläggningar låter. Jag tycker det är en extremt bra idé och jag har själv tänkt på den men aldrig orkat realisera den.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-14 00:51

jansch skrev:
IngOehman skrev:Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!

Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!

Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.

Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.

Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.

Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...


Vh, iö


Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.

Det är en stor skillnad mellan att titta på en kurva som visar vad en accelerometer mätt, och att ställa upp en ”tyst högtalare” för att med sina egna sinnen få uppleva hur spikfötter och golv bidrar med ljud.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2020-01-14 09:19

jansch skrev:Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.


Utan att förta något av de två svaren ovan, som jag tror har väldigt rätt OCKSÅ, så skulle jag vilja säga att det är ännu lättare att bara våga lita på att de mätresultat någon annan gjort faktiskt är trovärdiga. Det går att göra var som helst, till låg kostnad och med mycket lite besvär. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2020-01-14 09:42

Johan_Lindroos skrev:
jansch skrev:
IngOehman skrev:Att göra en enkel upplevelsebaserad studie på golvets hörbarhet är ganska enkelt. Och jag har förstås gjort det!

Man bygger en högtalare som bara har ett baselement, som dessutom sitter på en baffel inuti lådan, lådan är alltså helt sluten och baselementets membran har ingen kontakt med luften, men reaktionskrafter av sina rörelser genererar den såklart!

Sen ställer man högtalaren (lågtalaren?) på golvet på olika fötter.

Spikfötter är verkligen INTE bra! Det blir olika dåligt på olika golv, men spikfötter är alltid sämst. Och det låter mera än man kanske kan tro på de flesta golv. Väsentligt mera än själva lådans reaktionskraftsorsakade ljudutstrålning blir de på vissa golv, men inte alla. Sen kan ju lådans rörelser på en vanlig högtalare påverka även genom att modulera bör-ljuden, så förenklingsvarning utfärdas härmed.

Men sammanfattningsvis: spikfötter är praktiskt taget undantagslöst det sämsta man kan ställa högtalare på, på alla golv. Om det dominerande problemet är ljudutstrålning från lådan eller golvet beror på, men ofta blir golvet den dominerande strålkällan.

Allt skrivet med en objektiv utgångspunkt såklart (fidelitet). Drar man in subjektiviteter så kan ju folk föredra vad som helst. Till och med Gammeldansk går ju att sälja...


Vh, iö


Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.


Jag håller inte med dig. Att mäta är en sak, men att få uppleva HUR mycket ENBART golvet låter är väldigt värdefullt för att få en känsla för det hela. Så får man även HÖRA HUR olika golvbeläggningar låter. Jag tycker det är en extremt bra idé och jag har själv tänkt på den men aldrig orkat realisera den.



Du kanske kan få låna Ingvars burk? :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-01-14 09:43

Lita på andras mätresultat? Det kan man absolut göra så länge man inte tror på att dom är allmänt gällande för allas situationer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-14 11:45

Nattlorden skrev:
jansch skrev:Känns som en väldigt komplicerad lösning och svårt att veta vilken frekvenskurva man utgår från.
Der är så enkelt att använda en accelerometer och få ett mätresultat utifrån de högtalare man har i rummet.


Utan att förta något av de två svaren ovan, som jag tror har väldigt rätt OCKSÅ, så skulle jag vilja säga att det är ännu lättare att bara våga lita på att de mätresultat någon annan gjort faktiskt är trovärdiga. Det går att göra var som helst, till låg kostnad och med mycket lite besvär. 8)


Lycka till med dina vibrationsmätningar till ”låg kostnad”. Dessutom skulle jag önska att det var kalibrerat också, plus att du vet vad du gör. ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Kronkan » 2020-01-14 12:36

Det var ett roligt experiment att lyssna på hur golvet och högtalarlådan låter. Nu hör man ju dock golvljudet och ljudet från högtalarna ihop. Man kan ju ha idén att ljudet skall vara så ofärgat som möjligt och då kan ju IÖ:s sätt att mäta genom att lyssna på den icke ljudande högtalaren med spiks versus mjuka fötter vara ytterst relevant.

Om man nu bara vill avgöra saken subjektivt så kan man ju försöka lyssna och jämföra hård versus mjuk koppling till golvet. Jag har funnit till slut att jag föredrar mjuka fötter. Vill minnas att jag fick bättre karaktär på basen. Lät trovärdiga eller hur man skall säga.

Nu är det dock så att de mjuka fötter ramlar bort genom att hustrun flytta de relativt tunga högtalarna. Så kan det ju bli...

Jag har inte gjort lyssningarna blint så värdet av denna reflektion kan ju vara tveksam.

Man kan ju dock föredra hård koppling.
Senast redigerad av Kronkan 2020-01-14 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-01-14 12:41

Kronkan skrev:Nu är det dock så att de mjuka fötter ramlar bort genom att hustrun flytta de relativt tunga högtalarna.

Ständigt problem. Vid senaste festen flyttade någon på en av högtalarna för att få plats med en stol. En placering jag noga lyssnat ut. Ett par dagar tidigare upptäckte ett 4-årigt barnbarn att det gick att gunga på en högtalare och försökte välta denna i riktning mot skivspelaren... För att inte tala om att skivspelaren ses som en perfekt plats att ställa ifrån sig glas och kaffekoppar...

Det är fan inte lätt att vara audiofil!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Kronkan » 2020-01-14 12:49

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:Nu är det dock så att de mjuka fötter ramlar bort genom att hustrun flytta de relativt tunga högtalarna.

Ständigt problem. Vid senaste festen flyttade någon på en av högtalarna för att få plats med en stol. En placering jag noga lyssnat ut. Ett par dagar tidigare upptäckte ett 4-årigt barnbarn att det gick att gunga på en högtalare och försökte välta denna i riktning mot skivspelaren... För att inte tala om att skivspelaren ses som en perfekt plats att ställa ifrån sig glas och kaffekoppar...

Det är fan inte lätt att vara audiofil!

/ B



Jag har också mätt mig fram till placeringen. Det enda jag vet är att högtalaren inte står där. Om detta är en svår diskussion bland ljudnördar så kan man ju rimligen inte förklara för hustrun att placeringen av högtalaren är något beroende på avstånd till vägg, väggens material samt lyssningsposition. Man får inte heller glömma takhöjd och rummets mått.

Jag misstänker dock att IÖ har full kontroll. Så har jag sagt detta trots att vi träter om annat ibland.
Senast redigerad av Kronkan 2020-01-14 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav matssvensson » 2020-01-14 12:54

Kronkan skrev:Orm detta är en svår diskussion bland ljudnördar så kan man ju rimligen inte förklara att placeringen av högtalaren är något beroende på avstånd till väg, vägens material samt lyssningsposition.

I mitt nästa liv vill jag arbeta som utvecklare av rättstavningsprogram :twisted:.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Kronkan » 2020-01-14 12:55

matssvensson skrev:
Kronkan skrev:Orm detta är en svår diskussion bland ljudnördar så kan man ju rimligen inte förklara att placeringen av högtalaren är något beroende på avstånd till väg, vägens material samt lyssningsposition.

I mitt nästa liv vill jag arbeta som utvecklare av rättstavningsprogram :twisted:.


Det är redan rättat av mig själv :). Jag skriver direkt, publicerar och läser sedan igenom det översiktligt. Om tid finnes.

Annars tack för påpekandet :D :D :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-14 14:48

Harryup skrev:Lita på andras mätresultat? Det kan man absolut göra så länge man inte tror på att dom är allmänt gällande för allas situationer.

Mätresultat är helt meningslösa/ointressanta för den som inte kan koppla det de ser i mätprestationen till en konkret effekt som kan upplevas med sinnena.

Jag brukar säga att en mätgraf för den som saknar grundkunskaper (=de flesta), är ungefär lika meningslös som att exponera någon som HAR grundkunskaperna, för en mätgraf utan enheter och gradering på axlarna. :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2020-01-14 14:59

“Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-14 17:00

Njae... fast strunt samma.

Och dessutom - vadan denna ständigt återkommande tyska?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav gopnik » 2020-01-14 19:20

All bra musik är ju på tyska. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-01-14 20:30

gopnik skrev:All bra musik är ju på tyska. :D

Du tänker på DAF, Einstürzende Neubauten, BlutEngel, Eisbrecher, Hüsker Dü, Kammerflimmer Kollektief, Kraftwerk, Lacrimosa, Nina Hagen och liknande?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2020-01-14 20:32

IngOehman skrev:Njae... fast strunt samma.

Och dessutom - vadan denna ständigt återkommande tyska?


Vh, iö


Ett känt citat av von Siemens. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Kronkan » 2020-01-14 20:43


Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav gopnik » 2020-01-14 21:00

Bill50x skrev:
gopnik skrev:All bra musik är ju på tyska. :D

Du tänker på DAF, Einstürzende Neubauten, BlutEngel, Eisbrecher, Hüsker Dü, Kammerflimmer Kollektief, Kraftwerk, Lacrimosa, Nina Hagen och liknande?

/ B

Ja, och inte minst Laibach, Nena och Welle: Erdball - samt klassiska svenska band som Sturm Café, Pouppée Fabrikk och Wulfband. Det finns förvisso ett och annat acceptabelt band som sjunger tyska fast på engelska och svenska, som Front 424, Spark!, Nitzer Ebb, Frontline Assembly, Spetsnaz, Skinny Puppy och NZ. Men det blir ju poängavdrag för språkhanteringen.
Finska kan accepteras, om det låter tillräckligt tyskt:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav RSG » 2020-01-14 22:47

Är det ingen här på forumet som har provat en gamingstol med inbyggda högtalare och bas-skakare?
Känns lite som att den udda upplevelsen kan ge en liten hint om hur vibrationer kan lura våra sinen.

/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster