Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Odynamiskt i absoluta termer, visst, men jämfört med t.ex. Robyns senaste tycker jag det här känns friskare.
music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.
xeizo skrev:music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.
Det är väl inget skorrande, det är dist som är ditlagt med flit. Det ska låta så. Inget fel med det, det är ett musikaliskt val. Men inte min musiksmak alls, och det är odynamiskt, samma volym hela tiden men det är nog ett bra val för billiga smartphone lurar. Kommer aldrig att lyssna på igen efter att ha varit "tvungen" pga tråden
xeizo skrev:music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.
Det är väl inget skorrande, det är dist som är ditlagt med flit. Det ska låta så. Inget fel med det, det är ett musikaliskt val. Men inte min musiksmak alls, och det är odynamiskt, samma volym hela tiden men det är nog ett bra val för billiga smartphone lurar. Kommer aldrig att lyssna på igen efter att ha varit "tvungen" pga tråden
hifikg skrev:Billie har gjort succé under 2019, utmärkelserna haglar över tösen. Och hon räds inte för att göra sina hits annorlunda. Här finns både Bad Guy & Bury a Friend och en massa mer i avskalade, akustiska, publiknära liveversioner som inte går av för hackor. O här hänger även ljudet med bättre, tycker jag, med reservation för att jag bara lyssnat i hörlurar.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:
Jag har iofs skrivit ett par gånger att det är uppenbart medvetet, men trots det så låter det ändå som en trasig bas.
Då förstår jag inte riktigt vad du menar att vi inte hör?
Utveckla gärna ditt resonemang, för just nu tycker jag inte det du säger ”make sense”.
~40 sek in i den här t ex. Att folk som gillar hifi är okej med nåt som låter trasigt tycker jag verkar skumt. Ungefär som dom skulle tycka det är fine med musik som låter som en 64kbps mp3. Alltså visst, ni får såklart tycka det, men att ni samtidigt säger att ni höra "stora" skillnader på digitala apparater som det inte ska finnas en små skillnader på. Det är det som inte "makes sense" i min värld.[ YouTube ]
juanth skrev:Intressant @goat!
Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.
juanth skrev:@goat Jag kan jämföra Spotify och Tidal. Spotify med normalläget då kanske?
goat76 skrev:Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.
Det bästa vore väl om Spotify fick reda på att något är fel, så kanske de kan åtgärda det?
Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs?
https://www.dropbox.com/sh/gdq5rkoqner0 ... kdKNa?dl=0
goat76 skrev:Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs?
Jag är på jobbet och lyssnar på ett par halvbilliga slit och släng lurar men min nuvarande gissning är att C är rippad från CD? Ska testa hemma när jag har möjlighet för lyssning dagtid.
Det här materialet är inte det lättaste att avgöra kvalitet på eftersom det är ganska trasigt oavsett vilken version det är, det kan lika väl vara så att det är samma fil alltihop och att du kör en luring, du älskar ju placebo.
Men varför har du gjort enskilda filer för Spotifys olika normaliseringar, det ör ju knappast så att någon normaliserings-nivå kommer göra någon skillnad på Billie Eilish material eftersom även loud-läget på -14 LUFS är markant högre än denna låt som kanske ligger någonstans mellan -6 och -10 LUFS.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs?
Jag är på jobbet och lyssnar på ett par halvbilliga slit och släng lurar men min nuvarande gissning är att C är rippad från CD? Ska testa hemma när jag har möjlighet för lyssning dagtid.
Det här materialet är inte det lättaste att avgöra kvalitet på eftersom det är ganska trasigt oavsett vilken version det är, det kan lika väl vara så att det är samma fil alltihop och att du kör en luring, du älskar ju placebo.
Men varför har du gjort enskilda filer för Spotifys olika normaliseringar, det ör ju knappast så att någon normaliserings-nivå kommer göra någon skillnad på Billie Eilish material eftersom även loud-läget på -14 LUFS är markant högre än denna låt som kanske ligger någonstans mellan -6 och -10 LUFS.
Nä riktigt så lurig är jag inte, en av dom är la en CD-rip
Men ja det är nog lite overkill med alla olika normaliseringar, så tar väl bort den på loud iaf så ni har tre att välja bland. Borde vara enkelt för er ändå att plocka ut vilken som är flac med tanke på hur ni gärna klankar ner på att Spottan låter så platt o tråkigt
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster