Cambridge azur 851W

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Frisk » 2019-12-26 12:01

Om de har thx-märkning ska se ha 29dB förstärkning om jag förstått rätt, men enigt spec verkar ju NAD208 ha 28,3dB gain, så viss variation får nog förekomma, utan att ha läst thx-specen.

Men enligt Stereophile har Cambridge azur 851A 38,9dB om det nu var rätt siffror jag läste och om azur 851W har samma spec. Varje 3dB är en fördubbling. Om det verkligen skiljer ca 10dB i förstärkning bör Cambridgen låta tydligt starkare.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-26 13:18

darkg skrev:Jo, han menar att ingångskänsligheten inte räcker för att besvara frågan. Om det som avses är ingångsspänning för full utstyrning och det ena steget kan ge 1 Watt och det andra 1000 W och de har samma ingångskänslighet så ger samma nivå från försteget klart olika stark högtalarsignal, till exempel! Gain är mer talande. Men de uppgifterna kanske är osäkra.

Jo, mätning är nog det bästa om man vill veta. Att meta är att väta. Akustiskt som du är inne på, eller elektriskt.


Aha! Otillräcklig information från mig helt enkelt :). Messen ist wissen? 8) Återkommer när jag mätt dårå.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-26 13:21

Frisk skrev:Om de har thx-märkning ska se ha 29dB förstärkning om jag förstått rätt, men enigt spec verkar ju NAD208 ha 28,3dB gain, så viss variation får nog förekomma, utan att ha läst thx-specen.

Men enligt Stereophile har Cambridge azur 851A 38,9dB om det nu var rätt siffror jag läste och om azur 851W har samma spec. Varje 3dB är en fördubbling. Om det verkligen skiljer ca 10dB i förstärkning bör Cambridgen låta tydligt starkare.


Jag har hittills tyckt så - att Cambridge låter starkare men det skulle väl kunna bero på andra saker med, så ville kolla upp det hela om det gick. Men jag skall försöka få till en mätning här i dagarna. Tack för hjälp! :)

Jag har inte sett THX- märkning på Cambridge. Var har du läst det?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Frisk » 2019-12-26 13:45

Ursäkta otydlighet, jag avsåg NADen med thx-märkningen och refererade till att standarden säger 29dB gain medan nominell gain för just 208an tycks vara lägre redan enigt manual. Således diffar det i gain även på apparater som ska ha samma enligt t.ex. ett thx-godkännande. Vad jag ville ha sagt var nog att varje apparat behöver mätas för att matcha exakt.

Edit:

Som jag misstänkte var gårdagens siffror nog fel, inlägg 8 här beskriver nog ganska bra:
https://www.avsforum.com/forum/91-audio ... -gain.html

Bör då vara liknande gain mellan stegen. Men som det står bör verkliga värden mätas.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-26 18:37

Brusade in lite som hastigast nyss. Cambridge verkar spela i alla fall 5-6db starkare än vad NAD 208 gör på samma volym på försteget.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2019-12-31 22:01

Kan väl så här inför nya året bjuda på en HiFi-anekdot.

Bytte i förrgår tillbaka till NAD 208 och efter en stund märkte jag att bs60 var kopplade fel när jag körde ett kanaltest. Höger bs60 var kopplad till vänster kanal och vice versa. Blev lite osäker på om det var kopplat så med Cambridgeslutsteget också. Får nu koppla in Cambridgeslutsteget igen och lyssna innan jag kommer med något litet omdöme :P. Skall även då säkerställa att det är rätt kopplat med kanaltest.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-01-05 17:40

Så!

Då har jag fått lite tid att koppla in Cambridgeslutsteget igen och ställa in allt och finlyssna. Har kontrollerat med kanaltest med så att det är rätt kopplat. Har ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter. Brusat in nivå mot surround.

Har kört både film, konsertbluray, Spotify och cd.

Det som förbryllar mig är att när jag har kört med NAD 208 sista halvåret så har jag haft bcx i botten. Ställd med ratten kl 19:00 samt eqvidistal. Låter bra men är på inget sätt för lite bas. Kanske skulle man vilja sänka än mer.Har väl tänkt ibland att det är lite märkligt.

Med Cambridge får jag ställa bcx på cirka kl 23:00 och diffodistal för att få en i mitt tycke lagom basnivå. Med bcX kl 19:00 ( som jag kört med NAD 208) låter det lite tunnt.

Skillnaden mellan inställningarna som jag ställer in med ratten på framsidan är väl ändå typ 4-5db lite grovt gissat. Att jag ändrar från eqvidistal till diffodistal gör även att jag justerar något längre upp (lite mer bas- värme register). Kan väl inte avspeglas med att slutstegen skulle ha så olika frekvensgång tänker jag? Det är ju jättemycket 8O
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav DVD-ai » 2020-01-05 18:28

Du har, justerat in bcx för deras ev olikheter i ingångsimpedans? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-01-05 18:36

DVD-ai skrev:Du har, justerat in bcx för deras ev olikheter i ingångsimpedans? :)


Japp!? 8)

NAD 208 10kohm
Cambridge 7.5kohm
....i bcx
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav gopnik » 2020-01-05 19:06

Hade inte 851W någon sorts specialingångssteg som anpassar ingångsimpedansen? Var har jag nu läst det...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav gflar » 2020-01-05 19:18

gopnik skrev:Hade inte 851W någon sorts specialingångssteg som anpassar ingångsimpedansen? Var har jag nu läst det...


Från Cambridge hemsida

”TERRAPIN BUFFERING
When designing a stereo system, listeners are often encouraged to think about system matching, where components are handpicked to provide the best overall sound quality. People often assume this is due to the different audio characteristics, but frequently it is due to impedance (the relationship between voltage and current input/output) matching components. Products perform at their optimum when their input and output impedances match. This isn’t always possible though so we decided to develop our unique Terrapin impedance buffering module. This enables the 851W to be paired with a huge variety of audio sources and pre-amplifiers of varying impedance without risking any sacrifice in musicality or overall audio performance.”

Exakt vad detta betyder vet jag inte :oops:

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-01-05 22:20

Inte jag heller eller om det spelar någon roll egentligen.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Nattlorden » 2020-01-05 22:28

gflar skrev:
gopnik skrev:Hade inte 851W någon sorts specialingångssteg som anpassar ingångsimpedansen? Var har jag nu läst det...


Från Cambridge hemsida

”TERRAPIN BUFFERING
When designing a stereo system, listeners are often encouraged to think about system matching, where components are handpicked to provide the best overall sound quality. People often assume this is due to the different audio characteristics, but frequently it is due to impedance (the relationship between voltage and current input/output) matching components. Products perform at their optimum when their input and output impedances match. This isn’t always possible though so we decided to develop our unique Terrapin impedance buffering module. This enables the 851W to be paired with a huge variety of audio sources and pre-amplifiers of varying impedance without risking any sacrifice in musicality or overall audio performance.”

Exakt vad detta betyder vet jag inte :oops:


Inte jag heller, men det ser t.ex. ut så här:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-01-05 23:38

Glänsande vackert :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav gflar » 2020-01-06 08:55

Annars då? Har du kryat på dig och kunnat finlyssna något mer?
Jag är nyfiken på dina intryck, och vill vill veta hur du upplever 851W jämfört med NAD 208.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-01-06 10:06

gflar skrev:Annars då? Har du kryat på dig och kunnat finlyssna något mer?
Jag är nyfiken på dina intryck, och vill vill veta hur du upplever 851W jämfört med NAD 208.


Jag förstår det :). Jo jag skulle väl säga att jag nästan är frisk. Åkte på en riktigt mansförkylning som varade i 3v!

Eftersom jag får justera bcX så mycket jämfört med NAD 208 så har jag väl varit lite försiktig med att komma med något omdöme. Har fortfarande lite svårt att förklara varför jag får justera bcX så mycket. Kanske får jag posta om det i Ino-delen eller ringa iö.

Igår fick jag HiFi:a i 4 timmar! Det ni! :D Frugan och sonen var på vift.

Men om vi nu bortser från bcx-debaklet en stund så tycker jag att med Cambridgeslutsteget så uppfattar jag rummet i inspelningen lättare på något vis. Lättare att placera instrument och olika röster i ljudbilden, lite mer separerat. Jag kommer närmare inspelningen känns det som.

Flummigt jag vet :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-01-13 13:13

Nu har jag lyssnat lite mer.

Inser också svårigheten med att jämföra. Dels har jag inte så mycket tid att finlyssna för tillfället. Sen skall det kopplas om, mätas med multimeter. Ställa in basnivå och kananivå innan jag kan börja lyssna igen. Mest tid har jag även på kvällarna och då sover familjen vilket leder till att jag inte kan spela så starkt. Den mesta lyssningen har skett till Rattatouille och Zootopia 8) .

Skulle nog säga att Cambridgeslutsteg och NAD 208 låter snarlika. Men tycker mig ana att Cambridge spelar lite mer på och tydligare. NAD är lite mer laid back och lite mjukare vilket jag föredrar får jag för mig. Kanske kan bero på rum med vilket man föredrar? Mitt rum är inte optimalt dämpat och bidrar säkert med lite destruktiva reflexer.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav gflar » 2020-01-14 19:10

Ok, tack för att du delar med dig av intrycken.
Kände sug efter 851W ett tag, men besinnar mig och kör vidare med Musical Fidelity KW 550

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-01-14 23:19

Det är en integrerad förstärkare?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav gflar » 2020-01-15 18:11

Ja det är en integrerad, den består av två stora tunga delar. Separat strömförsörjning som bara den väger 32 Kilo.
Förstärkardelen väger 23 Kilo. Hade funderingar på 2 st 851W och ett försteg, men inser att det inte blir bättre/lämpligare än det jag har.
Ska kolla efter ny media-bänk för att få plats med prylarna istället för nya slutsteg. Eventuellt tillverka nått eget.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-01-16 07:01

gflar skrev:Ja det är en integrerad, den består av två stora tunga delar. Separat strömförsörjning som bara den väger 32 Kilo.
Förstärkardelen väger 23 Kilo. Hade funderingar på 2 st 851W och ett försteg, men inser att det inte blir bättre/lämpligare än det jag har.
Ska kolla efter ny media-bänk för att få plats med prylarna istället för nya slutsteg. Eventuellt tillverka nått eget.


600w @8ohm? Inte illa 8O
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Nattlorden » 2020-01-16 08:47

gflar skrev:Ok, tack för att du delar med dig av intrycken.
Kände sug efter 851W ett tag, men besinnar mig och kör vidare med Musical Fidelity KW 550


Det är väl inget man gör sig av med om man lyckats lägga beslag på, eller? Fin pryl!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav gflar » 2020-01-16 13:40

Nattlorden skrev:
gflar skrev:Ok, tack för att du delar med dig av intrycken.
Kände sug efter 851W ett tag, men besinnar mig och kör vidare med Musical Fidelity KW 550


Det är väl inget man gör sig av med om man lyckats lägga beslag på, eller? Fin pryl!


Ja det är en "fin pryl", men det finns nackdelar också. Det är rejält stora tunga grejer, och den tar nästan en halvtimma att värma upp innan den låter bra.
Men som jag skrev tidigare, jag besinnar mig och kör vidare. Ska försöka få till en lämpligare mediabänk.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav Frisk » 2020-01-27 09:10


Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Cambridge azur 851W

Inläggav genstruktur » 2020-02-28 17:39

Kan väl berätta att jag sålde steget.
Utgår man från att NAD 208 är hyfsat transparent (kan ju råda delade meningar om det) så upplevde jag Cambridge som lite färgande. Upplevde att det hade lite sämre kontroll i basen och upplevdes lite lite vasst i diskanten ibland. Det blev dessutom väldigt varmt. Även när man spelade på beskedliga volymer. Cambridge var dessutom dyrare än NAD 208. Allt detta sammantaget gjorde att jag inte såg några vinster med att behålla det.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster