PK fram, basmoduler bak?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

m_persson79_2
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-10

PK fram, basmoduler bak?

Inläggav m_persson79_2 » 2020-02-13 18:47

Hej bullen, jag har ett problem.

Fint från ~25-40Hz, full styrka >100Hz.

Rummet är c:a 6*4m (kan stänga båda dörrarna).

Det låter bra! Men mycket vill ha mer! :)


Någon med min erfarenhet som testat att köra två basmoduler bak (1,5m från lyssningsposition).

Om det är en bra idé så tänkte jag göra en 5.2-setup. Basarna får gärna vara 6,5" som PBs basar i pK.

Tips mottages med stort Tack! :)

m_persson79_2
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-10

Re: PK fram, basmoduler bak?

Inläggav m_persson79_2 » 2020-02-13 18:51

Glömde nämna mina i-landsproblem.

Basen mellan 50-100Hz är helt fucked. Det räcker att flytta skallen +/- 10 cm för STOR skillnad. Det vill jag råda bot på!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: PK fram, basmoduler bak?

Inläggav juanth » 2020-02-13 21:06

Spelar du på längden eller bredden?
Jag har ett rum som är 6,22x 3,77 där jag spelar på bredden med lyssningsposition på ca 2/3 med skapligt jämnt kring 50-100 Hz

Berätta mer om hur ditt system ser ut?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

m_persson79_2
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-10

Re: PK fram, basmoduler bak?

Inläggav m_persson79_2 » 2020-02-14 01:49

juanth skrev:Spelar du på längden eller bredden?
Jag har ett rum som är 6,22x 3,77 där jag spelar på bredden med lyssningsposition på ca 2/3 med skapligt jämnt kring 50-100 Hz

Berätta mer om hur ditt system ser ut?


På längden.

Bifogar några bilder.
(Högst temporära absorbenter)
Vänster pK:
https://imgur.com/a/9OusC7T

Höger pK:
https://imgur.com/a/mhiYuEg


Edit,
Har faktiskt kvar sin ftp? (så slipper ni klicka)

// m_persson79 med 5000+ inlägg

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: PK fram, basmoduler bak?

Inläggav juanth » 2020-02-14 02:22

Du har dina pK väldigt nära hörnen. Kan det inte vara det som ställer till frekvensgången mellan 50-100 Hz?
Ser ju att du har dämpning men den tar mycket högre i frekvens. Det bör bli utsläckningar och förstärkning om vart annat med den hörnnära placeringen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

m_persson79_2
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-10

Re: PK fram, basmoduler bak?

Inläggav m_persson79_2 » 2020-02-14 02:33

juanth skrev:Du har dina pK väldigt nära hörnen. Kan det inte vara det som ställer till frekvensgången mellan 50-100 Hz?
Ser ju att du har dämpning men den tar mycket högre i frekvens. Det bör bli utsläckningar och förstärkning om vart annat med den hörnnära placeringen.


Jo, jag har verkligen testat. T.o.m. Mono vid TVn. Det blir lika illa men vid olika frekvenser upp till ~100Hz.

Tro mig, jag vill undvika basmoduler men får nog se det som ett onödigt ont.

Säljer Peter basarna fortfarande? Vi snackades vid många timmar för runt 7 år sen. Det bästa vore nog 2 st PK-basar och 4-6 Full register integrerat(?)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: PK fram, basmoduler bak?

Inläggav Tangband » 2020-02-17 11:28

Såg just bilderna- inte konstigt det låter illa ! :?

1. Du måste hitta en placering för pK som inte är i hörnen, minst 70 cm helst mer bort ifrån hörnen.

2. Kör du basmoduler ska du göra detta i stereo- det är bortkastade pengar att köpa två moduler och köra en sneaklösning med mono. Och pK bör då köras pluggade. Basmodulerna placerar du nära respektive L och R pK-högtalare.
Subbasen strax innanför högtalarna brukar låta bäst, då gör detta även ofta att rumsresonanser cancelleras en aning.
Undvik hörn-placerade subbar.
Men....
3. Glöm bra basåtergivning om inte pK är placerade så att ljudet är riktigt bra endast från dessa- även i basen. En basist spelar toner som innehåller frekvenser från ca 40 - 8000 Hz, och dessa frekvenser spelas samtidigt, helt olikt sinustoner.
Topparna och deras kvalitet och placering är alltså viktigast för att få till en upplevd bra basåtergivning.
Låter topparna skit i ditt rum - köp inga basmoduler. Resultatet kommer att låta lika illa eller sämre.

4. Skaffa ett par riktiga stativ till dina pK, -stolar är ingen bra lösning. Jobba med placeringen och avstånd från bakväggen med dina pK. 40-50 cm från högtalarbaffeln till väggen bakom är en bra utgångspunkt.
Likaså är 175 -300 cm mellan högtalarna en bra utgångspunkt. Stäva efter 1:1,18 avstånd, likt bilden.
Och som sagt- undvik hörn !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: PK fram, basmoduler bak?

Inläggav Almen » 2020-02-17 13:49

Ah, m_persson79! :D Välkommen tillbaka! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: PK fram, basmoduler bak?

Inläggav Kraniet » 2020-02-17 13:50

pK är ju, precis som piP, gjorda för att stå nära väggen men annars så tycker jag Tangbands förslag är en bra början.

basarna finns det nog inga kvar utav. De kan ju även tyckas va lite små (5,5 tum, inte 6,5) för basmoduler. Men har man inte allt för stora anspråk på ljudvolym så funkar det ju.

Men eftersom det är i sidled som ljudet upplevs ojämnt behöver basarna inte placeras bakom lyssnaren. Vilket ju är bra eftersom det ofta upplevs konstigt att ha basen komma bakifrån.

Vill man undertrycka basförstärkningen i mitten av rummet räcker det med en baslåda i vardera främre hörn. Men det kan ju istället ge ojämn bas på andra platser i soffan. För jämnaste fördelningen av basresonanser så bör lådorna ställas 1/4 in från väggarna.

På samma vis blir det ju bättre om lyssningsplatsen inte är helt i mitten längsledes. Att sitta 1/4 in från bakväggen ger jämnare bas tex
Mvh
Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster