spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-13 21:12

Morello skrev:
IngOehman skrev:Menar du att alla skall tycka så, att din åsikt är objektiva fakta?


Vh, iö


Nej, varför tror du det?

Det är uppenbart att folk i allmänhet gillar sönderkomprimerad reklamradio, annars skulle inte sådan finnas.


Hur menar du då?
Jag skulle snarare påstå att folk inte ifrågasätter, utan bara anammar det som bjuds. Förvisso så är skiten sannolikt lättsmält som bakgrundsljud. Det, snarare än den dassiga kvaliteten är nog avgörande.
Många människor är nog bara hyfsat okritiska och låter sig flyta med i strömmen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-02-13 21:20

När man är hungrig äter man snabbmat, trots att man vet att den inte är bra. När man vill ha musik skiter man i hur den låter.

Typ.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav paa » 2020-02-13 23:16

Ni vet väl att många av de stora kompositörerna jobbade kommersiellt, och skapade musik som furstehusen efterfrågade, och var villiga att betala pengar för?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2020-02-13 23:18

Ja, även musiker behöver smör och bröd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-14 10:06

Strmbrg skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:Menar du att alla skall tycka så, att din åsikt är objektiva fakta?


Vh, iö


Nej, varför tror du det?

Det är uppenbart att folk i allmänhet gillar sönderkomprimerad reklamradio, annars skulle inte sådan finnas.


Hur menar du då?
Jag skulle snarare påstå att folk inte ifrågasätter, utan bara anammar det som bjuds. Förvisso så är skiten sannolikt lättsmält som bakgrundsljud. Det, snarare än den dassiga kvaliteten är nog avgörande.
Många människor är nog bara hyfsat okritiska och låter sig flyta med i strömmen.

Delar din uppfattning. Folk har en stark tendens att välja det starkare ljudet, eller rättare sagt att välja bort det svagare. Därför väljer skivbolagen att tokkomprimera, så alstrets hamnar på en högre nivå än det som är mera dynamiskt. Och reklamradion öser på med ännu mera process för att bli ännu starkare på etern! Och ja, folk bryr sig så lite om ljudkvaliteten att de inte nämnvärt avskräcks av den resulterande dåliga ljudkvaliteten. Det betyder INTE att de gillar den dåliga ljudkvaliteten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav PerStromgren » 2020-02-14 11:09

Vet vi något om val av reklamradiokanal som funktion av upplevd ljudstyrka? Jag vet att det varit en starkt drivande funktion i USA, med dess överflöd av reklamradio, men Sverige? Har vi så många kanaler i SVerige att detta kan vara något som påverkar stationers lyssnarskara och därmed dess eknomi?

Upplys mig, ni som vet!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-02-14 11:40

PerStromgren skrev:Vet vi något om val av reklamradiokanal som funktion av upplevd ljudstyrka? Jag vet att det varit en starkt drivande funktion i USA, med dess överflöd av reklamradio, men Sverige? Har vi så många kanaler i SVerige att detta kan vara något som påverkar stationers lyssnarskara och därmed dess eknomi?

Upplys mig, ni som vet!

Absolut är maxnivån av vikt. Bland annat för att sändareffekten på lokalradiostationerna är begränsad och för att nå/hålla kvar så många lyssnare som möjligt så maxar man allt. Vissa stationer har bara några få dB dynamik.

Dessutom vet man att lyssnare är särdeles otrogna, hör dom en låt som dom inte känner igen så byter man kanal, och man fastnar lätt på den som låter starkast. Jag har genomfört lyssningstester för Lugna Favoriter och Bandit och diskuterade mycket med uppdragsgivaren om varför de bara spelade gamla kända låtar och varför det lät som det lät. En lyssningstest genomfördes med upptill 150 personer i målgruppen, 250-300 låtar spelades i ca 5 sekunder och lyssnarna skulle antingen avge ett betyg, eller nolla om man inte kände igen låten.

Min uppdragsgivares kommentar till urvalet var "vi spelar inte musik, vi levererar lyssnare till reklamen". Själv var han jazzdiggare, en musik som inte alls finns i reklamradiostationerna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2020-02-14 12:33

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Vet vi något om val av reklamradiokanal som funktion av upplevd ljudstyrka? Jag vet att det varit en starkt drivande funktion i USA, med dess överflöd av reklamradio, men Sverige? Har vi så många kanaler i SVerige att detta kan vara något som påverkar stationers lyssnarskara och därmed dess eknomi?

Upplys mig, ni som vet!

Absolut är maxnivån av vikt. Bland annat för att sändareffekten på lokalradiostationerna är begränsad och för att nå/hålla kvar så många lyssnare som möjligt så maxar man allt. Vissa stationer har bara några få dB dynamik.

Dessutom vet man att lyssnare är särdeles otrogna, hör dom en låt som dom inte känner igen så byter man kanal, och man fastnar lätt på den som låter starkast. Jag har genomfört lyssningstester för Lugna Favoriter och Bandit och diskuterade mycket med uppdragsgivaren om varför de bara spelade gamla kända låtar och varför det lät som det lät. En lyssningstest genomfördes med upptill 150 personer i målgruppen, 250-300 låtar spelades i ca 5 sekunder och lyssnarna skulle antingen avge ett betyg, eller nolla om man inte kände igen låten.

Min uppdragsgivares kommentar till urvalet var "vi spelar inte musik, vi levererar lyssnare till reklamen". Själv var han jazzdiggare, en musik som inte alls finns i reklamradiostationerna.

/ B


"Vi spelar inte musik, vi levererar lyssnare till reklamen".

Ganska sjukt men när man tänker efter är det nog precis av den orsaken dessa kanaler varvar samma 15-20 av de populäraste låtarna, just för att konstant behålla så många lyssnare som möjligt för ett bra underlag att visa upp till reklambolagen. Detta gör då reklamplatserna åtråvärda, lättsålda och relativt billiga trots sitt höga pris, just p.g.a av det konstant jämna antalet lyssnare.

Och det blir tyvärr bara värre och värre, förut brukade jag alltid ratta in P3 i bilen för de spelade hyfsat varierande musik, men även den kanalen har gått mer mot samma enformiga musik som reklamkanalerna spelar, trist.
Förr hade P3 ett fantastiskt bra program med band från deras live-framträdanden, det var inte direktsänt live men påminnde rätt mycket om Peel Sessions. Kanske var dessa program inköpta till P3 från BBC?

Efter att P3 ändrat sin profil finns det inte längre någon skattefinansierad radiokanal här i Sverige som spelar "alternativ" musik, antingen är det den där populära dyngan eller så får man ratta in P2 som i stort sett endast spelar klassisk musik, visor och lite jazz. Var spelas all musik däremellan, var är all rock, metal, punk eller för den delen historisk stor musik från 60, 70, 80 och 90-talet?

Tur att det finns utländska radiokanaler lättillgängliga på internet som Radio Paradise för lättlyssnade storverk, och om man är lite mer åt det alternativa hållet, KRUI från Iowa City.
https://radioparadise.com/player
http://krui.fm/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-14 12:46

Låter skvalet bättre eller sämre om man ställer transistorn på mjuka fötter?
(Försöker bara växla in på trådämnet, förstår att somliga är glada att den diskussionen drunknat)
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tell » 2020-02-14 12:54

goat76 skrev:"Vi spelar inte musik, vi levererar lyssnare till reklamen".

Ganska sjukt men när man tänker efter är det nog precis av den orsaken dessa kanaler varvar samma 15-20 av de populäraste låtarna, just för att konstant behålla så många lyssnare som möjligt för ett bra underlag att visa upp till reklambolagen. Detta gör då reklamplatserna åtråvärda, lättsålda och relativt billiga trots sitt höga pris, just p.g.a av det konstant jämna antalet lyssnare.

Och det blir tyvärr bara värre och värre, förut brukade jag alltid ratta in P3 i bilen för de spelade hyfsat varierande musik, men även den kanalen har gått mer mot samma enformiga musik som reklamkanalerna spelar, trist.
Förr hade P3 ett fantastiskt bra program med band från deras live-framträdanden, det var inte direktsänt live men påminnde rätt mycket om Peel Sessions. Kanske var dessa program inköpta till P3 från BBC?

Efter att P3 ändrat sin profil finns det inte längre någon skattefinansierad radiokanal här i Sverige som spelar "alternativ" musik, antingen är det den där populära dyngan eller så får man ratta in P2 som i stort sett endast spelar klassisk musik, visor och lite jazz. Var spelas all musik däremellan, var är all rock, metal, punk eller för den delen historisk stor musik från 60, 70, 80 och 90-talet?

Tur att det finns utländska radiokanaler lättillgängliga på internet som Radio Paradise för lättlyssnade storverk, och om man är lite mer åt det alternativa hållet, KRUI från Iowa City.
https://radioparadise.com/player
http://krui.fm/

Annars har Spotify en väldigt smidig radio ;) Bah högerklicka på en låt, playlist eller vadsomhelst o välj "radio" så får man massa liknande musik. Krävs varken SD-fötter eller spikar heller, smutt som fan ^^

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav petersteindl » 2020-02-14 20:10

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Dirigenten styr orkestern och dirigerar helt enligt sitt eget huvud med det partitur som finns till hands. Dirigenten har total frihet. Han äger scenen. Han har makten. Han har ansvaret. Goat76 kallar det för "tillåtelse" såsom dirigenten vore en unge som fått tillåtelse att köpa en glass. Tillåtelse, my a__. Skulle aldrig falla mig in att kalla en dirigent för en musikalisk producent, lika lite som jag skulle kalla en film director för en filmatisk konstnärlig producent/handledare som ger lite goda råd här och där, t.ex. Georg Lucas i Star Wars. Han är regissör och har dessutom skrivit manus. Ingen annan än George Lucas bär ansvaret för Star Wars filmer. Han äger scenen.


Men vänta nu, det är du som förknippar och drar likhetstecken mellan en musikproducent, en dirigent och en filmregissör, inte jag. :)


Här nedan är min syn och främsta önskemål vad de olika aktörernas uppgifter bör vara.

Musikproducent:
Jag utgår från ett senarie där en musikorkester har spenderat åtskilliga timmar i replokalen och filat på såväl arangemanget, samspelet och soundet. De har skapat musik som de nu vill föreviga genom att i en studio spela in musiken. De tar kontakt med en lämplig studio som ska hjälpa dem med detta.

För att inte göra en ordlek av detta så vill jag redan i det här skedet säga, att OM ordet producent per automatik innebär att denna person har rätt att styra över det musikaliska innehållet så föreslår jag att bandet ska slänga ut honom direkt, och istället anlita en studiotekniker/studioingenjör som besitter de tekniska kunskaperna att spela in musiken med så minimal påverkan som möjligt eller så som bandet önskar det, om så är tekniskt möjligt.
Under inspelningen och den efterföljande grova mixningen bör bandet närvara där studioingenjören hela tiden för en dialog med bandet och säkerställer att de är överens om de beslut som tas och även informera dem om de eventuella tekniska begränsningar som möjligtvis gör att deras önskemål är svåra att uppfylla.
Det är en stor fördel om studioteknikern har egen bakrund som musiker eller är väl insatt i den typ av musik som ska spelas in så att han förstår det musikerna vill förmedla.
I det stora hela ska han försöka att låta bli att sätt sin prägel och sina egna preferenser i andras verk, det är inte viktigt att han ens tycker om musiken i fråga. Man får anta att bandet gillar det de skapat, vilket de nog gör eftersom de har tagit beslutet att de vill spela in och föreviga sitt verk.


Dirigent:
Jag har ju sett hela den där videon du lade upp med dirigenten Leonard Bernstein och jag är av den uppfattningen att dirigenten i allra högta grad är en av musikerna, han är den som ordagrant håller i taktpinnen, han styr och håller ihop det hela vad gäller både tempo och dynamik. Utan honom skulle det vara praktiskt omöjligt för alla deltagarna att behålla ett gemensamt fokus, det skulle helt enkelt bli totalt kaos.
Han är i allra högsta grad den viktigaste kuggen i en stor symfoniorkester och har mest att säga till om.


Filmregissör:
Jag har inte så många åsikter om detta. Har filmregissören skapat och äger hela produktionen har han fria tyglar, om han jobbar för någon annan så är det de som har sista ordet beroende på hur kontraktet ser ut och vad de kommit överens om. Jag har inget större intresse att fördjupa mig i en filmregissörs uppgift mer än så. :)


Alltså, jag förstår inte hur du läser mina inlägg och kommer fram till det du påstår. Jag separerar verkligen dirigent från musikproducent. Det bör ha framgått ganska klart. Det är två helt skilda och separata roller. Det du påstår har inget med det jag tänker att göra. Det är diametralt motsatt och då blir konversationen väldigt konstig och verklighetsfrånvänd. Det tar bara en massa tid till inget fruktbart.

Det är också så att dirigenten har en helt skild och separat roll från musikerna. Ibland kan dirigenten även ha en musikers roll. Ofta är dirigenten i så fall en soloartist t.ex. pianist såsom Barenboim eller Ashkenazy. I så fall spelar de en pianokonsert för piano och symfoniorkester där solisten/pianisten även tar dirigentens roll. I en del stråkorkestrar kan förste violinist ha dirigentens roll. Det tillhör undantagen men är inte ovanligt.

Musikerna är verktygen som dirigenten förfogar över. Partituret är som en skulptur som dirigenten fintrimmar. Däremot, om det är exempelvis en pianokonsert som skall framföras så har solisten sitt liv och framförande som dirigenten måste ta hänsyn till. De två skall ju bilda en synergistisk harmonisk enhet där solisten har huvudrollen.

I övrigt väljer jag att inte kommentera. Det tar bara tid till ingen nytta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2020-02-14 22:17

goat76 skrev:...
Efter att P3 ändrat sin profil finns det inte längre någon skattefinansierad radiokanal här i Sverige som spelar "alternativ" musik, antingen är det den där populära dyngan eller så får man ratta in P2 som i stort sett endast spelar klassisk musik, visor och lite jazz. Var spelas all musik däremellan, var är all rock, metal, punk eller för den delen historisk stor musik från 60, 70, 80 och 90-talet?


Sveriges Radio är också ett skämt! "Public service" - hur f-n tolkar dom sitt uppdrag? Pinsamt!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-14 22:23

hcl skrev:
goat76 skrev:...
Efter att P3 ändrat sin profil finns det inte längre någon skattefinansierad radiokanal här i Sverige som spelar "alternativ" musik, antingen är det den där populära dyngan eller så får man ratta in P2 som i stort sett endast spelar klassisk musik, visor och lite jazz. Var spelas all musik däremellan, var är all rock, metal, punk eller för den delen historisk stor musik från 60, 70, 80 och 90-talet?


Sveriges Radio är också ett skämt! "Public service" - hur f-n tolkar dom sitt uppdrag? Pinsamt!


De har (även) en yngre publik att tillfredsställa
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-02-15 01:07

hifikg skrev:
hcl skrev:Sveriges Radio är också ett skämt! "Public service" - hur f-n tolkar dom sitt uppdrag? Pinsamt!
De har (även) en yngre publik att tillfredsställa

Jag tycker P3 har blivit sämre och själv har jag blivit äldre. Kan det ha något samband?
Slår man på P3 idag handlar det mest om typ några kompisar som sitter och snackar interna skämt. Alltså väldigt pladdrigt och med ganska lite musik. Live-spelningarna har försvunnit, både de som var importerade (bl.a från BBC, ja) och de egna inspelningarna. Synd, för dessa var extremt välgjorda och med hög kvalitet. Tack och lov har jag en hel del sparat så jag fortfarande kan njuta av dem.

Ibland dyker det dock upp intressanta ämnen som diskuteras i P3 men om det är tillräckligt för att hålla intresset vid liv vete sjutton. Nu tillhör jag inte alls målgruppen, som tidigare specades till de som var yngre än 39,5 år, men det verkar ha skett en förändring där. Något som jag ännu inte märkt av.

Men för vem produceras egentligen P3? Vilken ungdom tycker det är kul att lyssna på några som sitter och pladdrar om allsköns oväsentligheter och tycker att deras egna skämt är skitkul?

Därmed sagt: Public Service behövs, både inom radio och tv. Media utan reklam(-styrning) är absolut nödvändig. De partier som arbetar för att lägga ner SR/SVT kommer jag vända ryggen till.

Vad nu detta har med spikes att göra :roll:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2020-02-15 08:22

hifikg skrev:
hcl skrev:
goat76 skrev:...
Efter att P3 ändrat sin profil finns det inte längre någon skattefinansierad radiokanal här i Sverige som spelar "alternativ" musik, antingen är det den där populära dyngan eller så får man ratta in P2 som i stort sett endast spelar klassisk musik, visor och lite jazz. Var spelas all musik däremellan, var är all rock, metal, punk eller för den delen historisk stor musik från 60, 70, 80 och 90-talet?


Sveriges Radio är också ett skämt! "Public service" - hur f-n tolkar dom sitt uppdrag? Pinsamt!


De har (även) en yngre publik att tillfredsställa


Är inte riktigt med på hur du menar, men du kanske åsyftar att det hela tiden tillkommer en yngre publik som också behöver lobotomeras? Indikerar det månne att behovet ökat och att dagens unga i sitt hav av alternativ behöver bombarderas med ett mer enkelspårigt än vad som behövdes tidigare för att skölja ur alla former av individualism och musikaliskt sökande?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2020-02-15 09:13

Vad har innehållet på SR med spikar och mjukfötter att göra ? :roll: :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2020-02-15 10:31

Tangband skrev:Vad har innehållet på SR med spikar och mjukfötter att göra ? :roll: :)


Förmodligen är det spikes som ligger bakom den sameness man upplever när man lyssnar på SR:s kanal 3 resp. 4? Spikes tycks ha en fundamental påverkan på den som lyssnar eller i varje fall påverkar spikes människor till att träta om oväsentligheter så till den grad att det överskuggar mycket annat som har med musikåtergivning att göra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-15 11:03

Tangband skrev:Vad har innehållet på SR med spikar och mjukfötter att göra ? :roll: :)

Jag har försökt styra in på topic, men de som diskuterar livligast i den här tråden har inget intresse av det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-15 11:09

hcl skrev:
hifikg skrev:
hcl skrev:
Sveriges Radio är också ett skämt! "Public service" - hur f-n tolkar dom sitt uppdrag? Pinsamt!


De har (även) en yngre publik att tillfredsställa


Är inte riktigt med på hur du menar, men du kanske åsyftar att det hela tiden tillkommer en yngre publik som också behöver lobotomeras? Indikerar det månne att behovet ökat och att dagens unga i sitt hav av alternativ behöver bombarderas med ett mer enkelspårigt än vad som behövdes tidigare för att skölja ur alla former av individualism och musikaliskt sökande?

Jag syftar på att det alltid har funnits griniga gubbar som ogillar det nya, oavsett om det är fräcka kupletter, jazz, rock’n’roll, punk eller sånt där mög som är modernt nu. Jag byter kanal. Mest P1 numera, men så hör jag väl till de där gubbarna själv nu :)
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tell » 2020-02-15 11:18

Tangband skrev:Vad har innehållet på SR med spikar och mjukfötter att göra ? :roll: :)


Det diskuterades spikar o mjukfotingar i säkert 30-40 sidor innan offtopicen ballare ur helt, så vettefan om det går att diskutera eller ens komma fram till nåt mer än det som redan gjorts. Eller har du nåt nytt revolutionerande att komma med som får alla medverkande att komma till en consensus? :P Annars är det väl kanske dags att döpa om tråden till "Den stora offtopic-tråden" eller kanske "Gubbar som aldrig kan komma överens".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-15 11:26

Tell skrev:...Annars är det väl kanske dags att döpa om tråden till "Den stora offtopic-tråden" eller kanske "Gubbar som aldrig kan komma överens".


Det kanske man kan döpa om fler trådar än denna till?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tell » 2020-02-15 11:34

Strmbrg skrev:
Tell skrev:...Annars är det väl kanske dags att döpa om tråden till "Den stora offtopic-tråden" eller kanske "Gubbar som aldrig kan komma överens".


Det kanske man kan döpa om fler trådar än denna till?


Eller kanske hela forumet?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-15 12:16

Tell skrev:
Strmbrg skrev:
Tell skrev:...Annars är det väl kanske dags att döpa om tråden till "Den stora offtopic-tråden" eller kanske "Gubbar som aldrig kan komma överens".


Det kanske man kan döpa om fler trådar än denna till?


Eller kanske hela forumet?


Det väsentliga är nog inte att komma överens med andra gubbar, utan att "komma överens" med verkligheten.
Det vill säga: Man kanske skall tona ner sitt fokus på den socialiserande delen av sitt engagemang litegrann, och istället fokusera lite mer på eget funderande.
Det vill säga: Det ena utesluter nog inte det andra - men balansen bör ändras.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Perfector » 2020-02-15 12:29

Tell skrev:
Tangband skrev:Vad har innehållet på SR med spikar och mjukfötter att göra ? :roll: :)

Annars är det väl kanske dags att döpa om tråden till "Den stora offtopic-tråden" eller kanske "Gubbar som aldrig kan komma överens".

viewtopic.php?f=11&t=60328&hilit=+off+topic
OT-tråden finns redan.
Håll till godo :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Ogjort » 2020-02-16 09:22

hcl skrev:
hifikg skrev:
hcl skrev:
Sveriges Radio är också ett skämt! "Public service" - hur f-n tolkar dom sitt uppdrag? Pinsamt!


De har (även) en yngre publik att tillfredsställa


Är inte riktigt med på hur du menar, men du kanske åsyftar att det hela tiden tillkommer en yngre publik som också behöver lobotomeras? Indikerar det månne att behovet ökat och att dagens unga i sitt hav av alternativ behöver bombarderas med ett mer enkelspårigt än vad som behövdes tidigare för att skölja ur alla former av individualism och musikaliskt sökande?


Som jag ser det är problemet med både P3 och P4 att båda kanalerna huvudsakligen betraktar och behandlar musiken som utfyllnad.
Och att den är formaterad utifrån kommersiella koncept med centralt valda och styrda spellistor, som alltså gör att musiken i sig inte
behöver ha ett dugg att göra med det innehåll som det i stunden talas om.
Det här är den största förändringen av musikutbudet i kanalerna som skett under min livstid, huvudsakligen under 1990-talet.
Det har absolut ändrat P3 från en upptäckarkanal till en bekräftelse-dito.
Och i P4 anses lyssnarna som fullständigt ointresserade av musik och lite dumma i huvudet.
Ett för SR generande publikförakt.

Att hela tiden också jobba med andel musikinnehåll i rigida procentsatser, totalt utan hänsyn till övrigt innehålls form, är totalt kocko.

Och... trots att t.ex. P3-dokumentär har en enormt mycket högre lyssning som podd (där musiken är borttagen) än som fm-sändning, är
det ingen i inkompetent beslutandefunktion som ens laborerar med tanken att just DET kan vara orsaken.

Ett konkret exempel:
I en P4-dokumentär nyligen la vi in EN låt med Sven-Olof-Sandberg, eftersom den både i ämne och tidskoppling direkt berörde innehållet i programmet.
Men nix. FÖRBJUDET. Order: Ta bort!
Alltså - en P4-lyssnare förstår inte kopplingen, och kan inte lyssna på 2 minuter och 30 sekunder med en av 1900-talets största och mest hyllade
populärmusikartister. De är de alldeles för dumma för.

Skäms P4 !

Det är mycket det här som gör att jag personligen inte står ut med att lyssna på P3 och P4.
Innehållet kan iofs vara intresseväckande, men det störs hela tiden av tvångsmusik som jag inte står ut med att höra.

Att man bygger halva public-service-radion på samma formateringskoncept som kommersiell reklamradio är närmast en skandal.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-16 09:51

När jag lyssnar på radio så får jag ofta intrycket av konceptet "pendla ner en mikrofon över fikabordet och spela in småpratet".
Det vill säga, vi får lyssna på andras prat med varandra - snarare än att vi får lyssna på att någon eller några talar till oss. Eller för den delen, har valt ut intressant musik för lyssnarens skull.

Det vill säga, de som sysslar med radioprogrammet gör det för att det är kul.
Inget fel - överhuvudtaget - med att ha kul.
Men, när det stannar vid just det, och inte har något högre syfte än just det, ja då blir det mest bara som att radiolyssnaren betalar några personer för att de skall ha just kul.
Musiken är nog som sagt mest någotslags utfyllnad. Det kunde kanske lika gärna handla om att lägga ut ännu mer jinglar.
Jinglar, som någon betald sitter och har just kul i framtagandet av. Men som inte den betalande mottagaren har någon glädje eller annan nytta av.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-16 09:54

Gamle Svarten gick kanske på spikfötter, det fixar inte P4
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2020-02-16 16:33

Ni lyssnar väl inte på P3 eller P4 ?
Det enda som kan lyssnas till är väl P2 och i sällsynta fall P1 ? 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-16 19:11

Tangband skrev:Ni lyssnar väl inte på P3 eller P4 ?
Det enda som kan lyssnas till är väl P2 och i sällsynta fall P1 ? 8)


Nej, inte jag i alla fall. Jag lyssnar nästan bara på P1 och P2.
Ett program som många verkar gilla är "Klassisk Morgon" med Pernilla Eskilsdotter. Jag gillar det inte. Det är väldigt mycket tid som går åt till hennes omständliga pratande och fåniga frågor till lyssnarna.
Programledare har fått en omotiverat stor roll i alla programtyper. Både i radio och i TV.
Jag ogillar det verkligen. Det är som med så mycket annat: Kringverket "förpackningen" blir viktigare än innehållet.
Det är förvisso inte alls konstigt, eftersom innehållet blir mer och mer meningslöst.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-16 23:04

Tangband skrev:Ni lyssnar väl inte på P3 eller P4 ?
Det enda som kan lyssnas till är väl P2 och i sällsynta fall P1 ? 8)

De spelar aldrig Billie Eilish
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster