Hur använda the Edge med fasade kanter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur använda the Edge med fasade kanter?

Inläggav paa » 2006-03-08 17:28

Om man tänker sig att ha en fasning på baffeln, kan the Edge ta hänsyn till det på något sätt?
Vilket avstånd är närmast det som Edge räknar med, från centrum på elementet till där fasen börjar, eller till där den slutar, eller ett medelvärde?
Jag behöver komma så nära som möjligt från elementet till ovansidan, för några lådor jag håller på med, och för att få plats med elementet innanför lådväggstjockleken skulle man kanske behöva fasa ovansidan.
Hur fel räknar Edge då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-03-08 21:28

jag har räknat på baffelns bredd, dvs den minsta ytan när jag simulerat i edge och mot mätningarna tycker jag att det stämmer ganska bra men jag har inte kollat så jättenoga.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-03-08 22:39

Edge tar inte hänsyn till fasningen. Precis som latmasken har jag angett måtten fram till första kanten där fasningen börjar från elementen räknat.
I riktning rakt frammåt stämmer Edge riktig bra tycker jag. Och jag har jämfört noga!
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-08 22:42

Ja, det är ju jättesvårt att säga hur mycket fel det blir. Jag brukar säga att kantrundningar inte spelar så stor roll, annat än vid riktigt höga frekvenser. Det skulle betyda att det som man brukar kalla baffelsteg, dvs höjningen på 6 dB som typiskt inträffar runt 500 Hz kommer att förutses bra. Däremot kommer krusningarna högre upp i frekvens att se lite annorlunda ut. "Några dB" skulle jag säga om jag måste gissa, men ändå med de stora dragen riktiga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-03-09 00:32

Här är ett Excel Spreadsheet som kan simulera olika baffelkanter. Ganska jobbig layout dock... http://www.pvconsultants.com/audio/diffraction/downloadbds.htm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-09 10:49

Svante skrev:Ja, det är ju jättesvårt att säga hur mycket fel det blir. Jag brukar säga att kantrundningar inte spelar så stor roll, annat än vid riktigt höga frekvenser. Det skulle betyda att det som man brukar kalla baffelsteg, dvs höjningen på 6 dB som typiskt inträffar runt 500 Hz kommer att förutses bra. Däremot kommer krusningarna högre upp i frekvens att se lite annorlunda ut. "Några dB" skulle jag säga om jag måste gissa, men ändå med de stora dragen riktiga.

Det är ju ganska lätt att få "krusningarna" vid högre frekvens att ligga inom +-1 dB genom att jobba lite med the Edge, så i det sammanhanget låter ju "några dB" som ganska stor skillnad?
Men största skillnaden kanske blir vid off-center-jämförelse?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-09 10:56

luminous skrev:Här är ett Excel Spreadsheet som kan simulera olika baffelkanter. Ganska jobbig layout dock... http://www.pvconsultants.com/audio/diffraction/downloadbds.htm
Det använder jag. Funkar bra.

Där kan man också se vilken stor skillnad det blir mellan avfasade/icke avfasade kanter. Inte bara vid högre frekvenser. De stora trenderna (om man skulle använda någon trubbig smoothing i frekvensplanet) blir dock ungefär desamma med och utan avfasning. Man kan säga att avfasningar smoothar de frekvensnärliggande variationerna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 10:59

Jag har alltid hört att man skall använda baffelns utsida, även om man har fasat ner kanterna. Jo, det är väl avhängt hur mycket man fasat kanterna. En 45 mm fasning torde ge ett annat utslag än 15mm..???

Jag har inte använt EDGE.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-03-09 20:01

Även småkrusningarna högre i frekvens bestäms väldig exakt av Edge om man gör som jag och lazyworm förordar, annars inte. Och det är dessa som är intressanta tycker jag.
Lösningen av själva baffelsteget görs lämpligen med annan programvara som kan integrera kompenseringen med filterkomponenterna.

Jag använder hellre Edge än nämnt excel-sheet, därför att edge är så lättanvänt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till DIY-forum