Tråden om ARCAM AVR!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-15 13:41

Är det någon som har erfarenhet av ARCAM AVR390 eller AVR10?

Är sugen på någon utav dessa dels för Dirac Live korrigering och att jag tror att dem gör sig bättre till tvåkanalslyssning än nuvarande Marantz SR7011.

Det jag undrar är om AVR390 klarar senaste dirac live som AVR10 gör, det jag vill åt primärt i nya dirac live är multi bass management som ska finnas att köpa till åtminstonde AVR10 vet jag iaf.

ARCAM AVR390
https://www.arcam.co.uk/products,FMJ,AV-Receiver,avr390.htm

https://www.arcam.co.uk/products,HDA,AV-Receiver,AVR10.htm
Senast redigerad av pontareee 2020-03-08 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Bamsefar » 2020-02-15 21:13

Jag tror inte Dirac är släppt till de senaste modellerna än, det kommer men inte idag, ochcrejält buggiga. Avr550 verkar gå för ett pris som är ruggit nära avr390 för övrigt. Annars kanske SR250, om du kan få tag i en, kan vara intressant?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-02-16 02:53

Har precis köpt en 390. Återkommer med intryck :)
Det jag har hört av Dirac innan upp till cirka 250 hz har låtit mycket bra
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-16 06:06

Bamsefar skrev:Jag tror inte Dirac är släppt till de senaste modellerna än, det kommer men inte idag, ochcrejält buggiga. Avr550 verkar gå för ett pris som är ruggit nära avr390 för övrigt. Annars kanske SR250, om du kan få tag i en, kan vara intressant?

Tack, jo har läst lite om buggar i dem nya men inte hört något direkt specifikt, jo såg att AVR550 låg fint i pris men jag tänker att iom avr390 ska vara kvar i nuvarande lineup hos arcam så kanske den fortsätter får uppdateringar av arcam och kanske senaste dirac om det är möjligt.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-16 06:08

genstruktur skrev:Har precis köpt en 390. Återkommer med intryck :)
Det jag har hört av Dirac innan upp till cirka 250 hz har låtit mycket bra

Härligt, du råkar inte ha haft en Marantz/Denon innan och kört Audyssey XT32 också? :)

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Triggerhappy » 2020-02-16 10:05

Jag har en AVR390...väntar med spänning på om Dirac bassmanagment kommer funka i den. Tycker iofs Dirac gör ett bra jobb med basen i sig...dock lämnar min nuvarande subplacering lite att önska men det är knappast något Dirac kan lösa. 390`n separerar subutgångarna avseende utnivå men har te.x inte olika avstånd etc. Så det skall bli spännande att se vilka implementeringar som kommer, om några.
Lite snett är också rakt.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-16 10:21

Triggerhappy skrev:Jag har en AVR390...väntar med spänning på om Dirac bassmanagment kommer funka i den. Tycker iofs Dirac gör ett bra jobb med basen i sig...dock lämnar min nuvarande subplacering lite att önska men det är knappast något Dirac kan lösa. 390`n separerar subutgångarna avseende utnivå men har te.x inte olika avstånd etc. Så det skall bli spännande att se vilka implementeringar som kommer, om några.

Jag håller tummarna! :D

Lazershrimp
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-02-09

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Lazershrimp » 2020-02-16 11:34

Jag har en AV860 i hemmabion, som jag kör tillsammans med ett gäng slutsteg och DIY-högtalare. Dirac Live fungerar väldigt bra och är lättanvänt. Dock fick jag bättre och djupare bas (-3 dB vid ~12 Hz) från mina två slutna 15-tummare när jag lät min mini-DSP vara inkopplad mellan försteg och slutsteg. Hade hoppats kunna göra mig av med den. Diracs bass management har det pratats om ett tag som uppgradering till Dirac live. Men jag undrar hur det kommer att funka, eftersom Arcams modeller bara har en sub-utgång. Blir ju svårt att skicka olika signaler till olika subbar då.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-16 11:41

ARCAM AVR390 har två sub ut iaf:
Bild

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Triggerhappy » 2020-02-16 11:54

Kan konfirmera att 390 har två sub ut. Den hanterar utgångarna separat avseende nivå men slår ihop avstånd etc.
Lite snett är också rakt.

Lazershrimp
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-02-09

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Lazershrimp » 2020-02-16 12:25

Min AV860 har tre fysiska sub ut, en XLR utöver de två RCA som AVR390/550. Dock hittar jag ingen info i instruktionsboken om den faktiskt skiljer på vilken signal som skickas till utgångarna, hittar inte heller någon inställningsmöjlighet i menyn för detta. Och Dirac live (iaf när jag senast använde det) hanterade då bara en subkanal. Men det är några månader sedan jag fördjupade mig i detta, kan vara att Dirac live uppdaterats sedan dess för att hantera flera subbar, och att jag har fel angående separation av utgångarna.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-16 12:36

Lazershrimp skrev:Min AV860 har tre fysiska sub ut, en XLR utöver de två RCA som AVR390/550. Dock hittar jag ingen info i instruktionsboken om den faktiskt skiljer på vilken signal som skickas till utgångarna, hittar inte heller någon inställningsmöjlighet i menyn för detta. Och Dirac live (iaf när jag senast använde det) hanterade då bara en subkanal. Men det är några månader sedan jag fördjupade mig i detta, kan vara att Dirac live uppdaterats sedan dess för att hantera flera subbar, och att jag har fel angående separation av utgångarna.

Jag vet att dirac ska släppa någon multi bass management grej för upp till 4 separata subbar, men vet inte om det är släppt eller om det kommer gå att köpa till avr390 eller övriga.

Update: Det verkar släppt men Tier 1 som stödjer flera individuella basar kostar extra.
Senast redigerad av pontareee 2020-02-16 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-02-16 12:42

pontareee skrev:
genstruktur skrev:Har precis köpt en 390. Återkommer med intryck :)
Det jag har hört av Dirac innan upp till cirka 250 hz har låtit mycket bra

Härligt, du råkar inte ha haft en Marantz/Denon innan och kört Audyssey XT32 också? :)


Har haft några Denon men det var några år sedan och Audyssey multi eq xt. Det lät inget vidare tyckte jag. Har haft minidsp och Antimode som jag heller inte var så jätteförtjust i.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-16 13:33

genstruktur skrev:
pontareee skrev:
genstruktur skrev:Har precis köpt en 390. Återkommer med intryck :)
Det jag har hört av Dirac innan upp till cirka 250 hz har låtit mycket bra

Härligt, du råkar inte ha haft en Marantz/Denon innan och kört Audyssey XT32 också? :)


Har haft några Denon men det var några år sedan och Audyssey multi eq xt. Det lät inget vidare tyckte jag. Har haft minidsp och Antimode som jag heller inte var så jätteförtjust i.

Blir spännande och höra dina intryck. :)

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-16 13:34

Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?

Lazershrimp
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-02-09

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Lazershrimp » 2020-02-16 13:35

Triggerhappy skrev:Kan konfirmera att 390 har två sub ut. Den hanterar utgångarna separat avseende nivå men slår ihop avstånd etc.


Helt riktigt, samma sak på AV860. Håller på att försöka ta reda på om/hur man får tag i Bass management Tier 1, men hittar ingen info om det. Har kollat lite med mina kontakter på minhembio, lovar att prova om det finns tillgängligt och inte kostar skjortan.

Edit: enligt Marcus på The Rock kommer det inte släppas ny programvara till de äldre modellerna, således inget stöd för flera subbar tyvärr.
Senast redigerad av Lazershrimp 2020-02-16 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Triggerhappy » 2020-02-16 13:37

pontareee skrev:Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?

Nej, en frekvens för alla.
Lite snett är också rakt.

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-16 16:39

Triggerhappy skrev:
pontareee skrev:Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?

Nej, en frekvens för alla.

Det är nästan en dealbreaker för mig när jag kör dialog-2f som center och a1'or som surrar. Känns fel att behöva dela i14 vid 120Hz för att a1orna behöver det eller hur gör ni? Ni kanske kör en i14 som center eller värre och a2or som surrar då har ni inte mitt problem tänker jag.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Kalejdokom » 2020-02-16 17:59

Sätt en lämplig konding (ca 20uF?) till centern och dela övriga kanaler som önskat i AVR. Så har jag gjort med mina Atmos-högtalare i taket. Funkar utmärkt.

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Triggerhappy » 2020-02-16 18:51

pontareee skrev:
Triggerhappy skrev:
pontareee skrev:Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?

Nej, en frekvens för alla.

Det är nästan en dealbreaker för mig när jag kör dialog-2f som center och a1'or som surrar. Känns fel att behöva dela i14 vid 120Hz för att a1orna behöver det eller hur gör ni? Ni kanske kör en i14 som center eller värre och a2or som surrar då har ni inte mitt problem tänker jag.

Jag har i16 som center och i32 som frontar. Monitor Audio på övriga 4kanaler. Delar allt vid 80Hz. Lite rigidt men funkar.
Lite snett är också rakt.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Frisk » 2020-02-16 19:45

pontareee skrev:
Triggerhappy skrev:
pontareee skrev:Kan man med AVR390 ställa separata crossovers för frontar, center och surround?

Nej, en frekvens för alla.

Det är nästan en dealbreaker för mig när jag kör dialog-2f som center och a1'or som surrar. Känns fel att behöva dela i14 vid 120Hz för att a1orna behöver det eller hur gör ni? Ni kanske kör en i14 som center eller värre och a2or som surrar då har ni inte mitt problem tänker jag.

Jag kan ställa var kanal för sig, ändå delar jag centern vid högre frekvens än övriga efter någon tidigare rekommendation.

I32s som både framhögtalare och center, a2 på vägarna och a1t i taket.

Inlägg 13 i denna tråd: viewtopic.php?f=20&t=29858&start=0

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Bamsefar » 2020-02-17 09:20



Jag tror du syftar på Ingvars inlägg nr 12, alltså: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=29858&start=12
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav Harryup » 2020-02-17 09:33

Vet att på den tiden jag körde med Meridian så ville en del användare kunna köra olika delningar, men Meridian vägrade med emfas att köra olika delningar och sa att det kommer aldrig hända. På grund av hur mångkanalsinspelningar är uppbyggda, den exakta tekniska förklaringen minns jag inte.

Harry Up

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-17 12:38

Frisk skrev:
pontareee skrev:
Triggerhappy skrev:Nej, en frekvens för alla.

Det är nästan en dealbreaker för mig när jag kör dialog-2f som center och a1'or som surrar. Känns fel att behöva dela i14 vid 120Hz för att a1orna behöver det eller hur gör ni? Ni kanske kör en i14 som center eller värre och a2or som surrar då har ni inte mitt problem tänker jag.

Jag kan ställa var kanal för sig, ändå delar jag centern vid högre frekvens än övriga efter någon tidigare rekommendation.

I32s som både framhögtalare och center, a2 på vägarna och a1t i taket.

Inlägg 13 i denna tråd: viewtopic.php?f=20&t=29858&start=0

Japp, jag kör också separat delning just nu:
i14: 80Hz
dialog-2f: 250Hz
a1: 120Hz

Problemet för mig blir nog med just a1orna att tvingas köra en 80Hz delning på..

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-02-17 13:18

pontareee skrev:
genstruktur skrev:
pontareee skrev:Härligt, du råkar inte ha haft en Marantz/Denon innan och kört Audyssey XT32 också? :)


Har haft några Denon men det var några år sedan och Audyssey multi eq xt. Det lät inget vidare tyckte jag. Har haft minidsp och Antimode som jag heller inte var så jätteförtjust i.

Blir spännande och höra dina intryck. :)


Jag skall återkomma :). Men tyvärr har vi stamrenovering hemma i 5 v just nu och bor på annan ort. Jag har bara funktionstestat 390 men hoppas ta mig hem för lite Diracmätning och lyssnande innan vi flyttar tillbaka.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-02-20 13:00

Var hemma igår en sväng och körde Dirac bland annat. Tycker mina intryck av Dirac består - verkar städa upp basen bra utan att försämra resten. Arcam 390 låter bra tycker jag. Lika bra eller kanske lite bättre än min Onkyo TX-838 som jag hade innan. Reagerade inte på att något stack ut ljudmässigt - upplevdes neutral.

Lite annat upplägg i menyer på Arcam jämfört med receivers jag haft innan, Denon, Yamaha, Onkyo. Kändes lite ovant men man vänjer sig nog.

Tycker att handhavandet i Diracprogrammet var lite sämre på Arcam än Nads. Synd också att man bara kan spara en filterplats i Arcam (NAD 3st). Verkar dessutom vara problem att ladda gamla mätningar i Arcam om man länkat ihop högtalare vid save. Jag fick felmeddelande när jag skulle ladda min mätning och det slutade med att jag fick mäta om allt ihop för att kunna komma till filterdesign igen.

Hann tyvärr bara lyssna cirka en timme och inte på referensvolym då timmen var sen. Skall se om jag kan komma hem igen inom några veckor och testa lite mer. Bland annat köra Dirac igen. Soffa istället för stol och skruva upp bcX lite mer innan mätningen. Glömde det :oops:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-02-20 17:06

Mailade ARCAM mina frågor och fick detta till svar:
Both have pre-outs labelled Sub 1 and Sub 2. The AVR390 lets you adjust the level of 1 and 2 but not EQ them differently.

The AVR10 will support the bass management modules when they come out, but Sub 1 and 2 are treated as one output so while you can handle the crossover in Dirac, you cannot EQ them differently.

For true multi-sub control I would suggest the AVR20.

Kind regards

Ed
Customer Support Coordinator,
ARCAM, JBL Synthesis, Lexicon, Mark Levinson, Revel

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-02-20 17:18

Kan meddela att jag verkar ha kört en gammal Dirac version igår. Skall installera nyaste 2.41 tills nästa gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Villhöver ha en ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-02-27 23:49

Tså! :)

Då har jag laddat ned Dirac v 2.41 och provat lite på Arcam 390. Fortfarande stamrenovering hemma så inte testat mer än kanske 4-5 timmar.
Nya versionen av Dirac ser snyggare ut. Gamla såg ut som Windows 95 eller nåt :lol: . Tycker också det är lite mer pedagogiskt och på så vis enklare att förstå vad man skall göra vid varje avsnitt. Intrycken av Dirac består tycker jag. Har använt det upp till cirka 250 Hz hittills och tycker det fungerar fint. Kommer nog att prova att använda det längre upp än så och tex endast under 80 Hz också men det får nog vänta till vi flyttat tillbaka till vår lägenhet. Diracs föreslagna kurva efter mätningarna är kanske kanske lite basfattig. Men läser man manualen till Dirac verkar det som man mest skall se den som en utgångspunkt. De skriver vidare att den ofta kan behövas justeras mer för att ljudet inte skall upplevas basfattigt efter korrigeringen med Dirac.

Annars saknar jag att kunna låsa receieverns inställningar. Tycker det känns skönt i HiFi-själen när man har barn och familj :). HDMI CEC verkar heller inte fungera tillförlitligt. Tex kan jag bara höja volymen på Aracm med tvns fjärr. Inte sänka! 8) Fungerade finfint på min tidigare Onkyo tex. Småpotatis som går att lösa på annat sätt så klart men lite irriterande. Får stå ut med det då Arcam och Dirac, ljudmässigt, verkar prestera mycket bra hittills.

Apen Arcam för android verkar helt ok.

PS: Skulle inte detta kunna vara en tråd för Arcam receivers och man kan byta rubrik? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-03-08 19:52

Sådär, bytt rubrik. :)

Satt imorse med triggerfingret på orderknappen av en Arcam AVR20, men bangade i sista sekund. Vet inte om jag får 30K värt bättre ljud med denna insats, hmmm...

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster