Braun

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: Braun

Inläggav jonas72 » 2020-02-21 12:53

peterh skrev:
jonas72 skrev:Vet någon hur man justerar auto-stop på en PS500. Den stängs inte av automatiskt utan lyfter jag upp armen lite och puttar in den ca 4mm så stängs den av och armen går upp.

Mvh
Jonas

Den bygger på hastighetsökning, men detekterad av mekanik.
Det finns en lite plastvinkel som kan "hoppa på fel sida", det skall om jag minns rätt glida på
en plåtbit vinklad som en ränna.


Hej och tackar

FLyttade den helt utanför skenan (såg bilder på nätet) och det löste problemet:-) Tack igen

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun

Inläggav peterh » 2020-02-21 13:26

Den vita plastvinkeln skall vila med sig pigg på insidan av den plåtränns den ligger intill.
Lyft upp, vrid, sänk ner. klart.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: Braun

Inläggav jonas72 » 2020-02-21 13:34

Hej

Upptäckte det :D . Dock kvarstår problemet att autostop endast fungerar om jag skjuter in armen ca 3 mm till,

skulle vilja kunna justera så att auto stop tar tidigare

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun

Inläggav peterh » 2020-02-21 13:58

jonas72 skrev:Hej

Upptäckte det :D . Dock kvarstår problemet att autostop endast fungerar om jag skjuter in armen ca 3 mm till,

skulle vilja kunna justera så att auto stop tar tidigare

Detta är inte justerbart, men det kan vara på/av inställningen i underkant på tonarmen som inte är i ändläget.
Kolla även att plåtarmen rör sig lätt och att plastvinkeln rör sig mycket lätt ( torka bort gammal smörja om det behövs)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: Braun

Inläggav jonas72 » 2020-02-22 13:50

peterh skrev:
jonas72 skrev:Hej

Upptäckte det :D . Dock kvarstår problemet att autostop endast fungerar om jag skjuter in armen ca 3 mm till,

skulle vilja kunna justera så att auto stop tar tidigare

Detta är inte justerbart, men det kan vara på/av inställningen i underkant på tonarmen som inte är i ändläget.
Kolla även att plåtarmen rör sig lätt och att plastvinkeln rör sig mycket lätt ( torka bort gammal smörja om det behövs)



Får förbli en gåta :D allt rengjort och smörjt. Den fingerar ibland nu men fortsätter jag pilla är risken större att jag har sönder något.

Tack för hjälpen i alla fall :lol:

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun

Inläggav peterh » 2020-02-22 14:12

jonas72 skrev:
peterh skrev:
jonas72 skrev:Hej

Upptäckte det :D . Dock kvarstår problemet att autostop endast fungerar om jag skjuter in armen ca 3 mm till,

skulle vilja kunna justera så att auto stop tar tidigare

Detta är inte justerbart, men det kan vara på/av inställningen i underkant på tonarmen som inte är i ändläget.
Kolla även att plåtarmen rör sig lätt och att plastvinkeln rör sig mycket lätt ( torka bort gammal smörja om det behövs)



Får förbli en gåta :D allt rengjort och smörjt. Den fingerar ibland nu men fortsätter jag pilla är risken större att jag har sönder något.

Tack för hjälpen i alla fall :lol:

Den lilla plastvinkel och plåtarmen skall gå lätt, men INTE med olja som tjocknar. Undvik symaskinsolja, undvik
"universalolja", använd möjligen en aning ATF olja ( automatlådeolja). Samma med tonarmslagren.
Om du redan har tjock olja i dem, spraya rikligt med 5-56 och låt droppa ur.
Ge sedan motorn en liten skvätt ATF olja i dess två sinterlager.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Braun

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-23 10:51

Sinterlager ska väl helst vakumimpregneras? Typ detta: https://beolover.blogspot.com/2019/12/b ... ation.html

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun

Inläggav peterh » 2020-02-23 12:56

RogerGustavsson skrev:Sinterlager ska väl helst vakumimpregneras? Typ detta: https://beolover.blogspot.com/2019/12/b ... ation.html

Jo för lång driftsstid javisst. Dock saknar de flesta människor utrustning för detta.
En tunn olja som inte oxiderar och blir tjock för duga som ersättning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: Braun

Inläggav jonas72 » 2020-03-19 16:58

Hej

Efter att blåst rent mekaniken med M56 eller vad det heter och sedan smörjt upp motorn med lite växelådsolja testade och pillade och ta mig fanken, det sitter en lite justerskruv som styr när armen ska åka upp. så nu har jag justerat skruven att den ska stura autostop tidigare:-) vi får se om jag lyckas.

Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Braun

Inläggav peterh » 2020-03-19 17:28

jonas72 skrev:Hej

Efter att blåst rent mekaniken med M56 eller vad det heter och sedan smörjt upp motorn med lite växelådsolja testade och pillade och ta mig fanken, det sitter en lite justerskruv som styr när armen ska åka upp. så nu har jag justerat skruven att den ska stura autostop tidigare:-) vi får se om jag lyckas.

Mvh
Jonas

När du säger det så, ja visst var det en justering !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: Braun

Inläggav jonas72 » 2020-03-19 18:06

peterh skrev:
jonas72 skrev:Hej

Efter att blåst rent mekaniken med M56 eller vad det heter och sedan smörjt upp motorn med lite växelådsolja testade och pillade och ta mig fanken, det sitter en lite justerskruv som styr när armen ska åka upp. så nu har jag justerat skruven att den ska stura autostop tidigare:-) vi får se om jag lyckas.

Mvh
Jonas

När du säger det så, ja visst var det en justering !



Men nu är den hittat:-)

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 5 gäster