Tråden kan låsas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Knispels och Erik Anderssons rörförstärkare, världens bä

Inläggav Tell » 2020-02-25 02:13

petersteindl skrev:Den tråden är skapad av en medlem på detta forum innan jag ens blev medlem på faktiskt. Jag hade dessförinnan enkom läst några inlägg som var en schism mellan Carlssonstiftelsen och John Larsen där mitt namn nämndes. Bekanta tipsade mig om detta forum där mitt namn nämndes och jag såg redan där att en massa falsk information fanns. I övrigt var jag helt ointresserad av forumet. Sedan kom tråden med mitt namn. Jag hade aldrig gått med om inte den tråden funnits. Det är till 100 % enkom den tråden som var anledning att jag gick med och detta för att ge trådskaparen förstahandsinformation istället för en massa lösrykta spekulationer och lögner från tredje person. Att jag skulle skriva något i en medlemstråd är helt befängt. Skulle aldrig falla mig in. Det här är inte min hobby, det är mitt levebröd. Jag är alltså helt ointresserad av att vara medlem på faktiskt eller på något forum överhuvudtaget. Hade jag sluppit vara medlem på forumet men ändå hade kunnat svara i den tråden så hade jag aldrig blivit medlem.

Men nu fanns tråden där och det spekulerades friskt och frågan var ju riktad explicit till mig som person och inte till företaget Bremen. Då valde jag att svara men det medförde tyvärr att jag behövde bli medlem. Därefter har jag försökt förmedla kunskap och erfarenhet i fler trådar, men jag borde kanske skrivit allt i Steindl?-tråden istället. Nu är det som det är.

Tell, de enda inläggen som jag noterar att du kommer med är anklagelser och ogillanden och allmänt kverulanta och osmakliga inlägg som inte tillför hifi ett endaste dugg. Det är gång på gång i alla möjliga trådar. Vad beror det på? Något är definitivt inte som det sig bör. Kan du inte börja skriva något positivt och intressant om hifi istället? Prova gärna! Om inte, så kan du väl låta dem som har kunskap i ämnet och kan skriva och förmedla kunskap få skriva ifred. Du överträder personlig integritet gång på gång med spekulationer och lögner. Vad ditt syfte är bryr jag mig inte om, that's your business. Jag ser resultatet. Du vill styra och ställa och tycker allt är fel. Under alla år har jag endast startat 44 trådar och oftast har det varit en enkel fråga. Jag är inte intresserad av att starta trådar. Du har redan totalsabbat den här tråden som var tänkt att vara en positiv tråd till Erik Andersson efter ett långt liv i audiovärlden då hans idéer kanske förverkligas på ett fint sätt. Jag unnar Erik framgång och denna produkt kan vara tillfället. Att gömma den i vintageavdelningen ser jag som fel och en otjänst. Därför startade jag denna tråd i denna avdelning. Det är inte för min skull, det är för Eriks skull. Du kallar det för hyckleri.

Tell, vad är du för människa egentligen? Agerar du på likartat sätt mot andra i ditt övriga liv också? Det blir väl mest problem för dig själv. Jag ser inget positivt, fruktbart eller lärorikt från din tunga. Då finns det ju heller inget positivt där innanför som tänker ut och frammanar dina ord, de ord du förmedlar. Det är mest synd om dig själv.

MvH
Peter Steindl

Jag var genuint nyfiken på vad som skulle kunna anses som världsbäst med den här prylen men fick inte så mycket tillbaka, mest bara subjektivt flum. Dock var väl det bara en parentes. Men om du själv inte kan se konstigheterna med att skapa en tredje tråd om exakt samma sak bara för du tyckte dom andra trådarna var på fel ställe, samtidigt som du har en tråd som _uppenbarligen_ är en medlemstråd som ligger på fel ställe visar ju på hycklerin (eller dubbelmoral, som jag tycker är ett lite snällare ord som passar bättre här). Dock var det ändå inte riktigt menat som nånting jätteilla eller som en attack mot dig eller det du skriver i varken den här eller den tråden, utan mer bara att jag inte förstod varför du var tvungen att skapa en tredje tråd om samma grej bara för den låg i fel forumdel, samtidigt som du själv har en annan tråd i fel forumdel. Men anser du att den inte ligger fel så fine, det gör man egentligen inget. Det var mest en observation jag gjorde o som jag påtalade, som blev en större grej än vad det egentligen hade behövt att bli.
Men sen har jag väl inte uttryckt mig Eriks apparat skulle vara dålig? Tvärt om så tror jag den låter finfint, men eftersom ingen verkar ha hört den så kanske man inte ens borde spekulera.
Skriver för övrigt gärna om hifi här o var, o definivit inte alltid på ett negativt sätt. Men oftast så läser jag mest o tar in saker. Är allting rätt o som det ska så skriver jag oftast inget, utan det är när nåt inte rikgt stämmer som jag oftast skriver, vilket råkade bli här, o vilket jag antar kan ses som att jag bara är negativ. Borde alltså skriva nånting när jag tycker nåt är rätt också..

juanth skrev:
Tell skrev:Jo, o vad gör att den har världens bästa ljud då?

Ofantligt trist attityd Tell.
Hur svårt kan det vara att låta bli att hänga upp sig på en trådrubrik? Som dessutom inte alls bör vara svår att förstå med det frågetecken som avslutar den.
Är man inte intresserad av ämnet så behöver man inte skriva något.
Jag ser det som högst osannolikt att du inte har sett den här typen av rubriker förut. Alltså som ett påstående och fråga på en gång.

Peter framstår för mig som en genuint frikostig och snäll person som ständigt delar med sig av sin kunskap och tålmodigt även hjälper många med högst begränsade kunskaper i huvudämnet som avhandlas på forumet. Jag tycker det är jättetråkigt att trådar ska behöva saboteras så här oavsett vem som råkar ut för det. Om inte annat så är det off topic och allmänt ohyfsat att fortsätta tjata om rubriken i svar efter svar. Sen kan jag tycka att när sådant händer så borde fler kunna ignorera skräpet och gå vidare med ämnet istället. Att fortsätta svara på negativism göder den bara.

Vaddå ofantligt trist attityd? Det var en genuin fråga, som jag dessutom frågade igen för jag uppfattade det som att han missförstog frågan första gången. För skriver man nåt sånt i rubriken så måste man väl ha en mening med det? Jag menar vi hänger ju på faktiskt.io, ett forum jag trodde skulle vara lite mer åt det vetenskapliga hållet där tyckandet är mer åt det audiofiliga flumhållet inte riktigt hör hemma. Jag är ju dessutom en sån som anser att en ljudprodukt inte kan vara objektivt bättre än "transparent", så därför tror jag inte en förstärkare kan vara direkt världsbäst utan bara bli lika bra (men inte mer) som alla andra transparenta förstärkare. O om den nu istället skulle vara subjektivt världsbäst så blev det istället bara flum. Jag menar en gammal klockradio kan för nån annan vara subjektivt världsbäst, så därför är det här med "världsbäst" ändå ganska intetsägande.

Men aa, ogillar det här själv, när man råkar skriva nåt litet som blir till en stor hetsig debatt trots att det inte var meningen o inte finns nåt direkt att få ut av det heller. Händer alltför ofta, både för mig o för andra, att man påpekar nånting litet, eller frågar nånting o sen råkar det bli trettioelva sidor hetsig debatt om en liten fjuttsak egentligen. Jag skriver faktiskt mindre o mindre här bara för jag vet hur folk här på forumet funkar tyvärr. Men idag råkade det bli att jag skrev ändå, att jag dessutom var på allmänt dåligt humör redan hjälper väl inte heller.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Tråden kan låsas

Inläggav IngOehman » 2020-02-25 17:48

Tell: Skärp dig!

Det du (och några få) tillför gör att jag (och många andra) inte trivs på faktiskt.io. Om det är din avsikt så har du lyckats.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell

Inläggav Tell » 2020-02-25 19:33

Ja o det är du som gör att många andra inte trivs här också, så kasta inte sten i glashus. Men jag förstår fortfarande inte vad problemet var egentligen var, men gillar ni att ha trettiofem trådar om samma sak o att ni tar illa upp av en så enkel fråga så kör på.

Edit: Det var fortfarande en genuin fråga som jag inte kände jag fick så mycekt bra svar på, men det är mycket möjligt att jag pressade på för hårt så jag ber om ursäkt för det. Det var iaf definitivt inget illa menat mot förstärkaren i fråga, tror som sagt den låter finfint. Men ber om ursäkt om jag ändå pressade för hårt och om ni tycker jag är allmänt negativ. Det är egentligen inte alls min mening men det blir väl fel nånstans på vägen. Tar nog själv en frivillig veckas semester. Tack o hej.
Senast redigerad av Tell 2020-02-25 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-02-25 19:35

Lägg alla trådar i en ny tråd så blir det ju allt på samma ställe.
How hard can it be?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2020-02-25 19:47

IngOehman skrev:Tell: Skärp dig!

Det du (och några få) tillför gör att jag (och många andra) inte trivs på faktiskt.io. Om det är din avsikt så har du lyckats.

Vh, iö

Ääähummm :|
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-25 20:07

Kribban skrev:

Vh, iö

Ääähummm :|

Otroligt låg självinsikt! 8O

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-02-25 20:44

Ja nu kan den låsas.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-25 22:00

Vh, iö

Att ställa en genuin fråga är väl aldrig fel. Är det inte du som brukar säga att det är bättre att fråga än att tolka? Jag har uppfattat det som att Peter inte hört förstärkaren, men ändå svänger sig med termer som "världens bästa", är inte det att ta i? Blir man inte nyfiken? Jag HOPPAS innerligt att Erik har skapat något som är lika outstanding som Carlsson-högtalare och för evigt satt sitt namn i hifins historiebok, men jag vet inte, inte alls, jag har ju inte hört den. Minns sessionen med The Dream, det var grejor det, men den har inte satt så stora avtryck i den stora hifi-världen. Kanske ett öde man måste räkna med som svensk utvecklare?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-02-26 10:08

Nä just det, fråga är aldrig fel. Och Peter skrev:

”Knispels och Erik Anderssons rörförstärkare, världens bästa?”

Det är en fråga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-02-26 10:29

Är hela forumledningen på semester?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-02-26 10:33

Morello skrev:Är hela forumledningen på semester?

Nope! I karantän i Italien, nätet nedstängt pga smittrisk. Virus, du vet :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-02-26 10:34

sprudel skrev:

Nope! I karantän i Italien, nätet nedstängt pga smittrisk. Virus, du vet :mrgreen:

Det förklarar saken! :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-26 10:38

Morello skrev:
sprudel skrev:

Kanske borde vi alla passa på att skapa en tråd var om det aktuella ämnet? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-02-26 10:46

goat76 skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:

Kanske borde vi alla passa på att skapa en tråd var om det aktuella ämnet? :)

och vilket var det nu?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-02-26 12:18

Eller så kan vi skaffa oss ett liv och göra något vettigt istället för att stå vid tomtgränsen och gnälla.
Min katt har ett kanonbra sätt att bry sig.
Bilagor
Katt.JPG
Katt.JPG (311.59 KiB) Visad 5046 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-26 12:34

Perfector skrev:Eller så kan vi skaffa oss ett liv och göra något vettigt istället för att stå vid tomtgränsen och gnälla.

Åhhh tsååå tsööt!!!

Hela internet handlar egentligen bara om katter, vi gör Faktiskt till ett katt-forum! :D
(Okej, en porr-sektion också)

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2020-02-26 12:47

goat76 skrev:
Perfector skrev:Eller så kan vi skaffa oss ett liv och göra något vettigt istället för att stå vid tomtgränsen och gnälla.

Åhhh tsååå tsööt!!!

Hela internet handlar egentligen bara om katter, vi gör Faktiskt till ett katt-forum! :D

såg nån dokumentär som hette typ don´t fuck with cats. Var en massa internetdetektiver med, typ som här då :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-26 12:52

IngOehman skrev:Nä just det, fråga är aldrig fel. Och Peter skrev:

”Knispels och Erik Anderssons rörförstärkare, världens bästa?”

Det är en fråga.

Vh, iö

Och problemet var? Jag har faktiskt glömt det. Det är lite rörigt här...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-02-26 14:37

goat76 skrev:

Åhhh tsååå tsööt!!!

Keeping the cats happy:
https://www.youtube.com/watch?v=fMjhSMwPdZg
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-02-26 20:55

Har forumet en aktiv ledning?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2020-02-27 00:12

Harryup skrev:

Har forumet en aktiv ledning?

Eller ena passiver . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-02-27 01:56

Tror de sitter med armarna i kors och tittar på, och hoppas på kalabalik och kaos!

Så de kan känna sig viktiga, och säga ”där ser ni hur bra det är att vi lägger oss i, delar ut varningar och semestrar!”

Men det handlar ju inte alls om det. Inget av det är av godo. :?

Av godo vore sakliga kommentarer till bråkstakar som initierar personkommentarer, och småfix, som att... t ex låsa denna tråd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-02-27 09:55

IngOehman skrev:Tror de sitter med armarna i kors och tittar på, och hoppas på kalabalik och kaos!

Så de kan känna sig viktiga, och säga ”där ser ni hur bra det är att vi lägger oss i, delar ut varningar och semestrar!”

Men det handlar ju inte alls om det. Inget av det är av godo. :?

Av godo vore sakliga kommentarer till bråkstakar som initierar personkommentarer, och småfix, som att... t ex låsa denna tråd.

Vh, iö

Om någon erbjuder dig jobbet, skulle du ta det då? Jag har en gång föreslagit det, men det togs inte seriöst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-02-27 19:28

Den bästa moderator som faktiskt haft var du, när du var ny på jobbet. Sen gick det utför (min uppfattning). Du bytte stajl. :( Jag förstår inte varför. Du verkade tycka det var kul då du var en föredömligt bra modertor, men verkade sen börja trivas dåligt med att vara en dålig. Så varför byta stajl?

Jag är nog ingen vidare moderator, av minst tre skäl:

1. Jag läser väldigt lite så jag har inte bra koll på vad som skrivs.

2. Jag är emot straff, och straff verkar vara vad man vill ha som styrmedel.

3. Jag är i många frågor extremt icke-PK-kompliant, och uppfattas därför av vissa (som är PK-komplianta) som kontroversiell. Därför angrips jag ofta, personligt och hårt, och jag vill inte uppfattas som att agera i egen sak.

Vh, iö

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-02-27 19:51

IngOehman skrev:Den bästa moderator som faktiskt haft var du, när du var ny på jobbet. Sen gick det utför (min uppfattning). Du bytte stajl. :( Jag förstår inte varför. Du verkade tycka det var kul då du var en föredömligt bra modertor, men verkade sen börja trivas dåligt med att vara en dålig. Så varför byta stajl?

Jag är nog ingen vidare moderator, av minst tre skäl:

1. Jag läser väldigt lite så jag har inte bra koll på vad som skrivs.

2. Jag är emot straff, och straff verkar vara vad man vill ha som styrmedel.

3. Jag är i många frågor extremt icke-PK-kompliant, och uppfattas därför av vissa (som är PK-komplianta) som kontroversiell. Därför angrips jag ofta, personligt och hårt, och jag vill inte uppfattas som att agera i egen sak.

Vh, iö

Tvärtom, jag tror det skulle bli bra för faktiskt.io ! En moderator skall se genom de ordvalen och
se till den avsedda meningen. Lite nudge då och då räcker långt.

Go for it Öhman !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-27 20:23

IngOehman skrev:Den bästa moderator som faktiskt haft var du, när du var ny på jobbet. Sen gick det utför (min uppfattning). Du bytte stajl. :( Jag förstår inte varför. Du verkade tycka det var kul då du var en föredömligt bra modertor, men verkade sen börja trivas dåligt med att vara en dålig. Så varför byta stajl?

Jag har noterat förändringen, men det har inget med att göra att PS "blev sämre". Det var snarare att han märkte att det behövdes hårdare tag för att stävja missbruk (min tolkning). Jag har själv varit moderator här och i början har man höga ambitioner och tror att mjuka rättelser ska gå bra. Det gör de inte. Käbblet och personangreppen fortsätter trots påpekanden och till slut sätter man ner foten. Tyvärr ser det ut så. Ibland är det svårt att tro att det är vuxna människor som diskuterar här...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-02-27 20:55

Vill hävda att det inte är sämre nu än då det modererades. Snarare tvärtom.

Moderering har aldrig gjort någon nytta, utom möjligen då PerStromgren var ny och modererade perfekt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-02-27 21:03

Det som förvånar mig är att tråden för länge sedan lämnat topic och nu snurrar runt helt andra ämnen.
Kan nå'n starta en gnälltråd där berörda kan gnälla av sig sin frustration?
Tycker man inte om nå't kan man låta tråden i sig vara och gnälla i gnälltråden.
Nykräkta koftor med smört rör är godast.
Edit:
Gnälltråden finns nu här för hågade medlemmar av forumet.
viewtopic.php?f=11&t=70072

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-02-27 21:52

Gnällde Perfector, i tråden... :roll:

;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-27 22:29

IngOehman skrev:Moderering har aldrig gjort någon nytta, utom möjligen då PerStromgren var ny och modererade perfekt.

Påminner mig om ett kåseri i Svd för många år sedan. Någon satt i SvD-huset och tittade på en närbelägen cirkulationsplats (i folkmun "rondell") och som konstaterade att trafiken i denna flöt utan de vanliga problemen med trafikstockningar. Och varför var nu detta så speciellt? Jo, trafikljusen var avstängda pga någon form av arbete. Och då flöt trafiken bättre än med trafikljusen!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi