Liten lyxbil med bra HIFI - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Liten lyxbil med bra HIFI - finns det?

Inläggav Nattlorden » 2019-07-25 19:45

petersteindl skrev:Är lyxbil synonymt med sportbil? Man skulle ju kunna lyxutrusta en Fiat Bambino. :)

[ Bild ]

Jag tycker den ser lite maffig ut.

Njae... men en tvåsitsig liten bil kan ju ge sittutrymme nog... den blir där inte i den oavsett hur mycket bling. ( Skulle gå på Fiat 500 Abarth annars, btw )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-07-25 19:52

petersteindl skrev:Är lyxbil synonymt med sportbil? Man skulle ju kunna lyxutrusta en Fiat Bambino. :)

Snygga är de 500, men resten suger. En demokärra hade börjat rosta redan på tröskeln. Plastigt och smäckigt överlag i kupén.
Har haft den värsta modellen av Abarth med all utrustning hemma en dag. Kompisens bil. Låter ljuvligt med tillbehörsdämpare. Skalstolar, brembobromsar mm. Men som sagt plastigt inne. Går bort.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-07-26 19:02

Perfector skrev:Ordet liten ihop med lyxbil är en motsägelse i sig.
Finns väl ingen liten lyxbil, dom är nog av det större formatet om begreppet lyx ska passa in i beskrivningen.
11
Jo,
det finns definitivt några små lyxbilar.
Fiat 500 och Mini går bort på grund av för dålig åkkomfort och för hög ljudnivå.
Två till som inte riktigt når ända fram är DS3 (Citroën) och Audi A1, av samma orsaker.

En välutrustad Audi S3 är däremot en riktig liten lyxbil, med pris därefter.
Glöm inte att specificera Audi Magnetic Ride för 11.900 SEK som kan variera stötdämpningen så att den verkligen känns som en liten lyxbil.
Min konfiguration hamnar på 590.600 SEK, varav 120.000 SEK är tilläggsutrustning.
För en BMW M135i xDrive med liknande utrustning visar konfiguratorn 563.000 SEK inklusive tilläggsutrustning.
Mercedes-AMG A35 4Matic startar på 422.900 SEK men konfiguratorn tvingar på en fler tillval tillsammans med väsentlig utrustning än de andra, så i gammal god ordning blir Mercedes dyrast med 630.500 SEK inklusive AMG Ride Control för 11.400 SEK för anständig åkkomfort.

Jag har medvetet undvikit de dyraste varianterna som A45S och RS3, då de är mer inriktade på maximala prestanda än komfort och lyx.
De jag har valt har en motoreffekt mellan 300 och 306 hk.

Alfa Romeo har jag inte någon vidare koll på, men TS har väl redan dömt ut dem p.g.a. bristande kvalitetskänsla.
Range Rover Evoque kan vara ett wildcard?
Finns det någon ny kompakt Jaguar, som jag missat?
Hur känns (Citroën) DS4 jämfört med tyskana?
Japaner, Koreaner eller andra som jag missat?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-07-27 01:24

Ja Alfa går tyvärr bort, slarvigt ihopskruvade med massa hårdplast här o där. Men efter att åkt 40 mil på en dag i den nya bakkrafs-Alfan är jag impad över vägkänslan.
Lika bra var den Jagga jag hyrde en vecka förra sommaren. Riktigt bra chassikontroll och till skillnad mot Alfan väldigt bra komfort.
Är dock en redigt stooor bil o stereon var dålig.
Men körmässigt kanonbra. Oväntat bra.

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2019-07-28 21:52

hej entusiasten
Varför tycker jag att den nya bakkrafts-Alfan(Giulia?) är mycket bra ihopskruvat och likvärdig motsvarande audin?(minst)
Och varför tycker jag att Giulian har mycket bra vägkänslan men artificiellt känsla i styrningen? Inte så dålig som mercedes och dylika vagnar men ändå (jag jämför med min förstås!)
Radion däremot har jag inte provat.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-07-29 11:50

Mercedes styrning är tämligen perfekt anpassad för sitt ändamål, nämligen att hålla sig i sin fil även om man råkar nysa när man ligger i 250 km/h på autobahn.
Jag hade en AMG C32 i nästan 5 år, borde bytt bort den året innan, för sedan tog Murphy över, men det var en underbar bil att köra när man hittade Autobahnsträckor som inte var igenkorkade. Någon banracer är det inte, men dragracing provade jag på.
Säve drag1.jpg
Längst till höger
Säve drag1.jpg (219.84 KiB) Visad 6032 gånger
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2019-07-30 11:26

sportbilsentusiasten skrev:
Evil_Homer skrev:Enklast och mest bang for buck är antagligen att köpa den bil du vill ha, sen lämnar du iväg den för uppgradering på ljudet om du inte vill mecka själv.

Fast det tänker jag inte göra, som jag sa i första inlägget.
Har gjort det och det blir ofta glapp o missljud då man tagit bort o återmonterar peneler.

Jo, jag känner igen mej, jag spenderade bort en stor del av 90-talet på att bygga bilstereo. Bra lät det väl egentligen bara EN gång, i tre veckor, sen bytte jag bort bilen det satt i och hittade aldrig tillbaka.

I såna här sammanhang tjatar jag alltid om första Volvo C70 med Dynaudio/Alpine. Det bästa jag hört i bil, t.o.m. P2 var njutbart! Jag var i fabriken i Uddevalla när det begav sej, mellan och diskantdomarna fram kände man igen från hemmakatalogen. 8" basar i dörrar och hatthylla.
In med en modern huvudenhet med DSP, kanske stegen bak behöver bytas. Ordentligt med dämpning i dörrarna plus lådor där bak.
Glapp och knak behöver man inte oroa sej för att det ska uppstå, det finns massor från fabrik (det var en riktig skitbil, handbyggt när det är som sämst :wink: )
Ingen värdeminskning blir det heller :D

Det sämsta 'ambitiösa' fabriksljudet jag hört var B&O i en Audi, förstärkarna klippte så fort man försökte dra på lite :roll:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-07-30 12:24

lennartj skrev:Mercedes styrning är tämligen perfekt anpassad för sitt ändamål, nämligen att hålla sig i sin fil även om man råkar nysa när man ligger i 250 km/h på autobahn.
Jag hade en AMG C32 i nästan 5 år, borde bytt bort den året innan, för sedan tog Murphy över, men det var en underbar bil att köra när man hittade Autobahnsträckor som inte var igenkorkade. Någon banracer är det inte, men dragracing provade jag på.
Säve drag1.jpg

Var det en tidig 2000-talare?
Har för mig att C32 kom då.
Hur snabbt kändes stabilt att köra på autobahn?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2019-07-30 21:43

Hifi och en störnivå på 60-70-80 dB är inte möjligt, dvs hifi i en bil är inte möjligt.

Mina bästa ljudupplevelser har skett i just bilar med riktigt bra med ljud, inga orginal grejer då. Men jag har precis nyligen kört helt nya Volvo V40 och V60 och V60 överraskade med det bästa orginal ljudet jag hört i en bil på många år.
Sedan så har det ju kommit förslag på tex. Volkswagen med Dynaudio som låter mycket intressant.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-07-30 23:35

lennartj skrev:Mercedes styrning är tämligen perfekt anpassad för sitt ändamål, nämligen att hålla sig i sin fil även om man råkar nysa när man ligger i 250 km/h på autobahn.
Säve drag1.jpg

Var det en tidig 2000-talare?
Har för mig att C32 kom då.
Hur snabbt kändes stabilt att köra på autobahn?

En 2002'a, en av de sämsta årgångarna, men priset var därefter.
I de flesta AMG-modeller samt 500E/E500 sitter det dyra specialbussningar med begränsad livslängd i hjulupphängningarna.
Är de inte bytta efter max. 10.000 mil är rattkänslan inte vad den borde vara. Jag hade naturligtvis nya.
Min var stabil som en klippa, fullständigt odramatisk vid indikerad toppfart på 260 km/h.
Dessutom var ljudnivån förvånanasvärt låg, men inte låg nog för hifi-lyssning, tack och lov, för koncentrationen måste vara 100%ig.
Ett häftigt sound som man knappast får höra här i Sverige är när man måste ställa sig på bromsen, när någon idiot girat ut i omkörningsfilen alldeles för nära mig. Kompressorn frikopplas då med en magnetkoppling till fritt spinn och säger OIIIIII när den varvar ner från 21.000 rpm.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-07 22:09

Lexus IS med Mark Levinson-system borde kunna låta relativt bra, med tanke på att Lexus är relativt tysta inuti.

Någon som lyssnat på denna?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-01-07 22:38

Har en Audi A1 2019. Lyxigaste bilen jag haft iaf.

Är väldigt nöjd med ljudet när jag kör Plex via iPhone och kabel. När CarPlay för Plex kommer så blir det ett Plex pass direkt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

jansch

Inläggav jansch » 2020-01-07 23:36

rajapruk skrev:Lexus IS med Mark Levinson-system borde kunna låta relativt bra, med tanke på att Lexus är relativt tysta inuti.

Någon som lyssnat på denna?

Jag körde en Lexus is300h under drygt 3 år , maxutrustad och givetvis då med Mark Levinson.
Generellt väldigt bra ljudanläggning och framförallt en extremt tyst, välisolerad bil.

Djupbasen var dock lite "bumlig" och dörrbasarna gav ifrån sig lite missljud vid hög volym. Stereoperspektivet var dock suveränt!

Kör nu Audi A5 Sportback med Bang&Olufsen och den är generellt lite "elegantare" i ljudet men tål inte lika hög volym. Dessutom är själva bilen lite mer högljudd än vad Lexusen var.

Offtopic!
Lexus:ens "variomatic växellåda" är som en dröm! Som att köra Tesla....

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-08 01:28

Intressant. Jag letar "ny" bil, begagnad. Typ 3 år 6000 mil.
Något som var dåligt med Lexusen tycker du? Jag brukar störa mig på japanska bilar, en kulturkrock.

jansch

Inläggav jansch » 2020-01-08 08:46

rajapruk skrev:Intressant. Jag letar "ny" bil, begagnad. Typ 3 år 6000 mil.
Något som var dåligt med Lexusen tycker du? Jag brukar störa mig på japanska bilar, en kulturkrock.

Allt kändes gediget.
Lite konstigt att ha växelpaddlar på en bil som inte har växellägen! Som en leksaksbil....
Till råga på allt fanns det en volymratt med syntetiskt motorljud, den "växlade" också fast varvräknaren visade 4500 - 5000 rpm hela vägen från stillastående till 110 km/h (eller mer) vid fullgas. "Silkeslen" kraftöverföring, inga ryckigheter.
Perfekt med hybrid vid kökörning när vanliga bilar drar mycket bränsle.
Får max dra 750 kg släp.

Den sämsta grejen var värmeinställningen, man drog med fingret över en bred touchcontrol. Man var tvungen att titta på displayen så man inte fick kallare istället för varmare....helt hopplöst.

Ett hjullager på garanti var enda felet på 9500 mil.

Rekommenderas varmt!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-01-09 12:26

paa skrev:

[ Bild ]

Jo, men den är ju gigantisk jämfört med den tidigare 500-modellen:

[ Bild ]

När jag under några korta perioder i slutet av 60-talet jobbade i Italien, blev jag varje morgon hämtad vid hotellet av en sådan här: https://d1d5up1bxajdjs.cloudfront.net/1800x1200/object/fiat-500-c-topolino-11931-15608520042.jpeg

Chauffören var en "galen" tysk, som hade anammat det "italienska körsättet". Jag satt med knäna vid öronen och var livrädd, när han i skymda korsningar utan trafikljus hängde sig på tutan och körde igenom korsningarna i full fart...

Fötterna fick jag ha på en ganska stor låda, som stod på golvet. Den innehöll en elektromekanisk spänningsomvandlare, sk "hackare", som gav kräm till en bilradio. Rörbestyckad, förstås. Hackaren var chaufförens egen konstruktion, och han var väldigt stolt över den, och hade hela tiden radion på högsta volym. Jag frågade honom om "vinandet" i högtalaren kom från hackaren. "Jag hör inte det längre", svarade han med en blinkning.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-01-10 14:23

Alpine A110 verkar va en väldigt trevlig bil

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-02-29 17:09

Det blev tvärt om en stor lyxbil med bra HIFI, E-klass kombi.
Ingen liten bil uppfyllde kraven.
Torskade stenhårt på Burmester-stereon. Testade allt möjligt (Volvos största B&W låter digitalt, processat och omusikalisk) och Lexus bilar må ha bra kvalitet men är ergonomiskt förvirrade och oharmoniska. E-klass är en njutning med underbara stolar, harmoni i design inne i kupén och sjukt bra ljud. Dock bara om man ställer in Burmester rätt.
Köpte en med extra ljudisolering i rutor, dörrar o golv. Helt tyst upp till 140 där det börjar susa lite smått. Sanslöst skönt! Klart tystare än Audi A8.(vars stereo är riktigt bra!)
Frugan ville ha panoramaglastak så det har bilen.
Och nej, ingen elbil! Rena leksakerna jämfört med förfiningen i en E-klass. Testade C-klass och nej inget alternativ. Sämre stereo, bullrig och allmänt oharmonisk. Den kändes som "alla andra bilar". Där C-klass blev orolig i högre fart och det slår i chassit över potthål och skakar över dålig väg, rullar E-klass fram helt odramatiskt tust och stabilt medan man njuter av radions program eller medhavd musik på USB.
Bra chassi = superstabilt, platt MED komfort.
Riktigt bra förarhjälpmedel i de packet fanns med i bilen. Som hjälper och inte stjälper a la Volvos.Den kan köra själv om man vill men mest använder jag den dynamiska farthållaren som anpassar farten till framförvarande om man kommer ikapp en långsammare bil. Extremt stor display som är guld värd vid navigation och parkering där bilen har kameror runt om hela bilen. Den ska visst kunna parkera själv via App i tfn men har inte testat det. Appen har massa bra funktioner, där man kan via nätet kommunicera med bilen tex sätta på värmen och förra veckan på IKEA hittade vi inte bilen bland alla SUVar (köp en kombi, ni vet inte vad ni missar!!!!) men det löste appen där jag kunde navigera till bilen.
MB har verkligen steppat upp på senare år! Superkomfort + klippstabil i hög fart + sportig

Köpte en en ett år gammal bil så jag kunde välja ut en med bäst stereo (alla låter lite olika bra) och full med utrustning.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-02-29 18:13

Detta är var ett elegant lappkast som min mor skulle varit stolt över. Att kunna göra lappkast var något hon lärde mig och som ansågs viktigt.
Jo skall man utan lift ta sig fram i fjället så är det nog viktigt i branta backar uppför.

Annars grattar jag dig till att du verkar nöjd.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-02-29 18:33

Kronkan skrev:Detta är var ett elegant lappkast som min mor skulle varit stolt över. Att kunna göra lappkast var något hon lärde mig och som ansågs viktigt.
Jo skall man utan lift ta sig fram i fjället så är det nog viktigt i branta backar uppför.

Tack!
Jo, jag har inga problem med väl motiverade ändringar. Bättre att byta inriktning o stå för det, än vidhålla en linje pga prestige.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-02-29 18:57

Kronkan skrev:Detta är var ett elegant lappkast som min mor skulle varit stolt över. Att kunna göra lappkast var något hon lärde mig och som ansågs viktigt.

Tack!
Jo, jag har inga problem med väl motiverade ändringar. Bättre att byta inriktning o stå för det, än vidhålla en linje pga prestige.

Att kunna ändra sig måste väl vara en bra egenskap eftersom man då kanske är mera öppen för ny kunskap och intryck.

Bilindustrin är idag fokuserad på förarens upplevelse av fordonet och resan.

En egen kommentar från en f d. Alltså en pensionär. Jag tror man vet idag att föraren inte alltid förstår alla funktioner och hur man styr dessa.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-02-29 20:17

Kronkan skrev:Bilindustrin är idag fokuserad på förarens upplevelse av fordonet och resan.

Tycker du det?
Enl mig är det tvärt om. Bara fokus på finesser. Kolla de nya Volvo, översållad med sådant som blänker och stör föraren under färd. Massa omotiverad dålig design. Instrument och reglage med usel ergonomi.
Ska man öppna dörren utifrån skapas en glipa som man klämmer handen i??
Ska man öppna dörren inifrån får man stoppa in fingrarna i ett hål/ögla o dra åt sidan??
Ska man sedan stänga dörren efter man satt sig är dörrhandtaget skitlångt ut på dörren??
Allvarligt talat, vad är det för fel på dessa designers...
O stereon låter kass, bara en sån sak. Hör de inte hur digitalt det låter?
Startknappen i tex V90, hur tänkte de där?
Stolarna är dock skitsköna!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-02-29 21:56

Lugn och fin! Du rusar på oavsett vilken position du intar 8O.

Det är ju inte säkert att man lyckas med ambitionerna. Jag bara förmedlar ambitionen. Men det kan ju vara att designavdelningen tar för stor plats.

Samtidigt känner jag personer som varit mycket nöjd med senaste ägda Volvon. Själv kör jag inget nytt. Bilar har inte varit så där superviktiga.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-02-29 22:09

jansch skrev:
rajapruk skrev:Intressant. Jag letar "ny" bil, begagnad. Typ 3 år 6000 mil.

Allt kändes gediget.
Lite konstigt att ha växelpaddlar på en bil som inte har växellägen! Som en leksaksbil....
Till råga på allt fanns det en volymratt med syntetiskt motorljud, den "växlade" också fast varvräknaren visade 4500 - 5000 rpm hela vägen från stillastående till 110 km/h (eller mer) vid fullgas. "Silkeslen" kraftöverföring, inga ryckigheter.
Perfekt med hybrid vid kökörning när vanliga bilar drar mycket bränsle.
Får max dra 750 kg släp.

Den sämsta grejen var värmeinställningen, man drog med fingret över en bred touchcontrol. Man var tvungen att titta på displayen så man inte fick kallare istället för varmare....helt hopplöst.

Ett hjullager på garanti var enda felet på 9500 mil.

Rekommenderas varmt!

Om värmereglaget ser ut så katastrofalt som du säger, och jag gissar att det är helt omöjligt att hantera med handskar på, så måste ju rimligen bilen ha även andra funktioner utformade av rena stolpskott. Men bara värmereglaget räcker förvisso för att jag aldrig skulle rekommendera ett köp!

Kanske går det att justera värmen i bilen med en app i mobilen? Som man kan logga in i om man tar av sig handskarna. :lol:

Kanske borde du skrivit "rekommenderas varmt, eller iskallt". :?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-02-29 23:21

Kronkan skrev:Bilindustrin är idag fokuserad på förarens upplevelse av fordonet och resan.

Tycker du det?
Enl mig är det tvärt om. Bara fokus på finesser. Kolla de nya Volvo, översållad med sådant som blänker och stör föraren under färd. Massa omotiverad dålig design. Instrument och reglage med usel ergonomi.
Ska man öppna dörren utifrån skapas en glipa som man klämmer handen i??
Ska man öppna dörren inifrån får man stoppa in fingrarna i ett hål/ögla o dra åt sidan??
Ska man sedan stänga dörren efter man satt sig är dörrhandtaget skitlångt ut på dörren??
Allvarligt talat, vad är det för fel på dessa designers...
O stereon låter kass, bara en sån sak. Hör de inte hur digitalt det låter?
Startknappen i tex V90, hur tänkte de där?
Stolarna är dock skitsköna!

Du klagar på Volvo's designers - en del av dem har inte ens körkort !!!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-02-29 23:33

sportbilsentusiasten skrev:Det blev tvärt om en stor lyxbil med bra HIFI, E-klass kombi.

Kul att det blev en E-klass kombi till slut! Det är vad jag självt åkt större delen av den senaste 20 åren (med undantag för 1 år SAAB och 2 år BMW). Vet att jag har lagt några ord för E-klass i ett par trådar här, men det har verkat som att du tyckt de varit för stora och "osportiga". :D

Jag har bara provkört en sedan av den senaste modellen, som du har. Känns väldigt fina och jag gillar framförallt designen på inredningen i den här modellen (W/S213). Vilket motoralternativ har du?

Min bil har ett system från Harman/Kardon som var det bästa de erbjöd då och det låter helt OK. Jag har inte hört något Burmester system i bil, vore kul att höra. Får nog bli i min nästa bil. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-03-01 00:02

Kul det blev ny bil och du är nöjd!
Är det standardchassie eller är det något sportigare?
Jag provkörde bland annat E-klass för 2-3 år sen när det var dags att skaffa bil men varken jag eller sambon kände oss bekväma i bilen, den upplevdes lite "frånkopplad" och lite mer som man åkte med snarare än hade kontroll och fick dålig överblick över bilen, "kände" inte var den var. Det är förstås en vanesak men upplevde direkt BMW mycket bättre integrerad med mig. Då båda "basic" E220 diesel och 520d.

Men jag är också relativt liten, hade det varit sportstolar i Mercedesen hade jag kanske mer känt mig varit på plats.

Jag vet inte vad, jag kan inte sätta fingret på det, men något stämde inte för mig med provkörningsexet av E220. Men jag är övertygad E-klass kan vara en trevlig bil.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-01 17:02

I just bilsammanhang så tror jag att det är att krångla till det och fördyra onödigt mycket att åstadkomma bra högtalarljud.
En parallell är att jag fixat till en riktigt rejäl storbilds-TV genom att ställa en laptop på magen och sätta lurar på skallen.

Som redan nämnts så finns ju hörlurs-alternativet för billjuderiet.
Jag tankar ner några symfonier eller annat från Tidal på telefonen. Stoppar in min Chord Hugo 2 i sitt läderfodral och tar denna samt ett par Bose sladdmatade bullerutsläckande höronpluppar med mig i bilen.

Det här kostade mig egentligen bara priset för höronplupparna och läderkavajen till Chorden.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-01 19:48

I vår landar en sån här i hushållet.
Inte min men sambons. Den har en anläggning som Boses logga sitter på. (Pja, det går ju att skriva Bosse på högtalargallret likaväl. Eller Hasse... Vad betyder det egentligen?)
mazda-mx-5-rf-1080w.jpg
mazda-mx-5-rf-1080w.jpg (79.63 KiB) Visad 5002 gånger

Hursomhelst så köpte hon inte bilen för stereon. Jag förmodar att hon skulle slatt till även om den inte hade haft någon ljudanläggning alls.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-01 20:45

Frisk skrev:Kul det blev ny bil och du är nöjd!
Är det standardchassie eller är det något sportigare?
Jag provkörde bland annat E-klass för 2-3 år sen när det var dags att skaffa bil men varken jag eller sambon kände oss bekväma i bilen, den upplevdes lite "frånkopplad" och lite mer som man åkte med snarare än hade kontroll och fick dålig överblick över bilen, "kände" inte var den var. Det är förstås en vanesak men upplevde direkt BMW mycket bättre integrerad med mig. Då båda "basic" E220 diesel och 520d.

Men jag är också relativt liten, hade det varit sportstolar i Mercedesen hade jag kanske mer känt mig varit på plats.

Jag vet inte vad, jag kan inte sätta fingret på det, men något stämde inte för mig med provkörningsexet av E220. Men jag är övertygad E-klass kan vara en trevlig bil.

AMG-paket = lägre o hårdare. Kunde varit ännu hårdare men jag är ju sportbilsskadad...
Testa en med AMG-paket o sänkt sportchassi. Stor skillnad. Och då får du underbart sköna sportstolar med dyna som man kan förlänga sitsen på.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi