Perfector skrev:Ordet liten ihop med lyxbil är en motsägelse i sig.
Finns väl ingen liten lyxbil, dom är nog av det större formatet om begreppet lyx ska passa in i beskrivningen.
11
Jo,
det finns definitivt några små lyxbilar.
Fiat 500 och Mini går bort på grund av för dålig åkkomfort och för hög ljudnivå.
Två till som inte riktigt når ända fram är DS3 (Citroën) och Audi A1, av samma orsaker.
En välutrustad Audi S3 är däremot en riktig liten lyxbil, med pris därefter.
Glöm inte att specificera Audi Magnetic Ride för 11.900 SEK som kan variera stötdämpningen så att den verkligen känns som en liten lyxbil.
Min konfiguration hamnar på 590.600 SEK, varav 120.000 SEK är tilläggsutrustning.
För en BMW M135i xDrive med liknande utrustning visar konfiguratorn 563.000 SEK inklusive tilläggsutrustning.
Mercedes-AMG A35 4Matic startar på 422.900 SEK men konfiguratorn tvingar på en fler tillval tillsammans med väsentlig utrustning än de andra, så i gammal god ordning blir Mercedes dyrast med 630.500 SEK inklusive AMG Ride Control för 11.400 SEK för anständig åkkomfort.
Jag har medvetet undvikit de dyraste varianterna som A45S och RS3, då de är mer inriktade på maximala prestanda än komfort och lyx.
De jag har valt har en motoreffekt mellan 300 och 306 hk.
Alfa Romeo har jag inte någon vidare koll på, men TS har väl redan dömt ut dem p.g.a. bristande kvalitetskänsla.
Range Rover Evoque kan vara ett wildcard?
Finns det någon ny kompakt Jaguar, som jag missat?
Hur känns (Citroën) DS4 jämfört med tyskana?
Japaner, Koreaner eller andra som jag missat?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]