Nattlorden skrev:vem sade att du skulle vara medveten om mätdata innan lyssning? tyckte jag var tydlig med ordningen, men det lär jag ju inte varit nog då.
Jodå, men jag kanske var otydlig. Det räcker enligt min mening inte, om man vill bedöma hur allvarligt bastappet är, med en okontrollerad lyssning där man uppfattar ett bastapp och en efterföljande mätning som bekräftar att ett tapp finns. Man vet fortfarande inte om det tapp man upplevde och det man mätt upp överensstämmer. Vill man ha en säker bild av hur allvarligt "bastappet" (eller vilket annat fel det nu må vara) drabbar lyssningen, så måste man lyssna under kontrollerade former.
Man kan på grund av testmetodiken ha över- eller undervärderat påverkan redan vid lyssningen, och även en senare vetskap om mätresultatet kan förstora eller förminska problemet i minnet.
Sen kan man förstås nu vara helt ointresserad av produkten i vilket fall, men om man på allvar vill utröna hur stort ett fel verkligen upplevs vid lyssning menar jag att man måste ta till lite bättre metoder än att spela på måfå - utan vare sig nivåmatchning eller blindhet - och känna att det kanske saknas lite botten. Även om det stöds av mätningen.
För ett så enkelt fel som en ren tonkurvepåverkan skulle man väl i och för sig kunna tänka sig acceptera det, men jag tog det snarast som ett hypotetiskt exempel på en typ av fel än en avgränsning.
För att ta ett annat exempel än ren tonkurvepåverkan... Det där förskönande diskantskimret jag vill minnas att LTS hörde på AVR2105, hur såg det ut i mätt form, och skulle man givet mätningen kunna förutsäga lyssningsintrycket/felets karaktär och omfattning? Någon kanske kan det, men knappast jag. Skulle man med säkerhet plockat upp det i en okontrollerad lyssning? Kanske skulle man helt missat det. Eller tyckt sig höra det som mycket mer påtagligt än det är.
Kanske både missat det verkliga felet och trots det av en ren slump
inbillat sig en i stället illaljudande diskantfärgning som inte finns!

Som då dessutom "bevisas" av mätresultatet.
Nä, dr Dengroth här är fortsatt skeptisk till att styrka lyssningsintryck inhämtade under okontrollerade former, med mätningar. Oavsett de är tillgängliga vid lyssningen eller tillkommer senare.