Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-03-05 20:53

Jag träffade en kompis idag som jag ska hjälpa lite med att skaffa en bra stereo. Det blir 70-talsgrejer. Han har lyssnat en hel del på Pioneer HPM (60 och 150) hos mig och gillar't. Vi träffades idag och kom fram till att det kan vara trevligt/skoj/intressant om han kör JBL-spåret istället. Dom är väl lite dyrare än Pioneer HPM, som jag förstått det?! Jag är inte insatt alls men är av uppfattningen att JBL-100 (? olika variationer på dom?) är ett sk. "säkert kort".

Vi kom fram till att det blir något sånt här:
- JBL-högtalare för max 6000kr
- Marantz-förstärkare för ca. 2500kr
- CD-spelare (ej sk. "vintage" direkt) för 1500kr. Lite vadsomhelst (Philips är uteslutet) som ser snyggt ut, ungefär. Få knappar/inställningar och känns bra, fysiskt. Ungefär.

Vinyspelare har han: en Denon som väl är "acceptabel", men kan köpa ny senare. Det är bara CD och vinyl som är fokus på att spelas, men det kan kanske bli någon slags uppspelning från dator, senare.

Låter det vettigt? Har ni några förslag på köp? Han står redo på köpknappen nu, tror jag iaf.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-03-09 09:25

Det är inte helt färdigt det här, men han har nu köpt En Marantz 1070 och ett par JBL L100.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav hifikg » 2020-03-09 10:23

Skulle jag bygga nytt skulle jag köpa ett par OA52 för 4-5.000 (de säljs faktiskt till såna priser ibland), en Sonab R4000 förstärkare, eller vad som helst för en tusenlapp, max två (RCA är kanske lite piggare än DIN). Då har jag fortfarande nästan halva budgeten kvar till CD/DAC/Streamer/Musik. Tror man når 90% av Nirvana med en sån rigg. Efter det blir varje ytterligare % drastiskt mycket dyrare.

Den här omtalade kombon ger nog också nära 90% av Nirvana. Dit kommer man ganska lätt, särskilt om man har rätt inställning (lyssna på musik istället för att leta fel) :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-04-02 15:16

hifikg skrev:Skulle jag bygga nytt skulle jag köpa ett par OA52 för 4-5.000 (de säljs faktiskt till såna priser ibland), en Sonab R4000 förstärkare, eller vad som helst för en tusenlapp, max två (RCA är kanske lite piggare än DIN). Då har jag fortfarande nästan halva budgeten kvar till CD/DAC/Streamer/Musik. Tror man når 90% av Nirvana med en sån rigg. Efter det blir varje ytterligare % drastiskt mycket dyrare.

Den här omtalade kombon ger nog också nära 90% av Nirvana. Dit kommer man ganska lätt, särskilt om man har rätt inställning (lyssna på musik istället för att leta fel) :)


Lite sent svar här, men tackar för tipset. Jag kommer antagligen byta ut min stereo i sovrummet mot något i 10.000krs-klassen senare i år. Det här upplägget låter intressant att testa. Jag kör Pioneer HPM-Högtalare + en NAD 3020 + medioker Sony CD-spelare. Jag funderar på att testa några JBL, men Carlson känns lite roligare faktiskt (!).

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav Ronnie » 2020-04-02 19:41

det-var-battre-forr skrev:
hifikg skrev:Skulle jag bygga nytt skulle jag köpa ett par OA52 för 4-5.000 (de säljs faktiskt till såna priser ibland), en Sonab R4000 förstärkare, eller vad som helst för en tusenlapp, max två (RCA är kanske lite piggare än DIN). Då har jag fortfarande nästan halva budgeten kvar till CD/DAC/Streamer/Musik. Tror man når 90% av Nirvana med en sån rigg. Efter det blir varje ytterligare % drastiskt mycket dyrare.

Den här omtalade kombon ger nog också nära 90% av Nirvana. Dit kommer man ganska lätt, särskilt om man har rätt inställning (lyssna på musik istället för att leta fel) :)


Lite sent svar här, men tackar för tipset. Jag kommer antagligen byta ut min stereo i sovrummet mot något i 10.000krs-klassen senare i år. Det här upplägget låter intressant att testa. Jag kör Pioneer HPM-Högtalare + en NAD 3020 + medioker Sony CD-spelare. Jag funderar på att testa några JBL, men Carlson känns lite roligare faktiskt (!).


Om du inte stör dig på låg ljudbild (som jag tycker att HiFikgs förslag också har) så skulle jag tipsa om att kika in på HiFi Kit och lyssna på OA5-MMX. Ett par begagnade såna + valfri begagnad hembioreceiver och CD- eller DVD-spelare blir mitt tips. Kanske inte superoptimalt om sängen tar upp stor del av rummet iofs.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav hifikg » 2020-04-02 21:59

Ronnie skrev:
det-var-battre-forr skrev:
hifikg skrev:Skulle jag bygga nytt skulle jag köpa ett par OA52 för 4-5.000 (de säljs faktiskt till såna priser ibland), en Sonab R4000 förstärkare, eller vad som helst för en tusenlapp, max två (RCA är kanske lite piggare än DIN). Då har jag fortfarande nästan halva budgeten kvar till CD/DAC/Streamer/Musik. Tror man når 90% av Nirvana med en sån rigg. Efter det blir varje ytterligare % drastiskt mycket dyrare.

Den här omtalade kombon ger nog också nära 90% av Nirvana. Dit kommer man ganska lätt, särskilt om man har rätt inställning (lyssna på musik istället för att leta fel) :)


Lite sent svar här, men tackar för tipset. Jag kommer antagligen byta ut min stereo i sovrummet mot något i 10.000krs-klassen senare i år. Det här upplägget låter intressant att testa. Jag kör Pioneer HPM-Högtalare + en NAD 3020 + medioker Sony CD-spelare. Jag funderar på att testa några JBL, men Carlson känns lite roligare faktiskt (!).


Om du inte stör dig på låg ljudbild (som jag tycker att HiFikgs förslag också har) så skulle jag tipsa om att kika in på HiFi Kit och lyssna på OA5-MMX. Ett par begagnade såna + valfri begagnad hembioreceiver och CD- eller DVD-spelare blir mitt tips. Kanske inte superoptimalt om sängen tar upp stor del av rummet iofs.


Den låga ljudbilden bekämpas lätt med ett par Apogee Duettor framför Carlsson. De flesta har ingen aning om det är Carlsson eller Apogee som spelar innan jag berättar det. Den låga ljudbilden beror på att många inte kan frigöra sig från synintrycket :) Om man inte vill ha ett par Apogee stående, de tar rätt mycket plats o ska man ändå inte spela på dem så är det lite onödigt kanske, så släcker man ljuset!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav Ronnie » 2020-04-02 22:03

hifikg skrev:
Ronnie skrev:
det-var-battre-forr skrev:
Lite sent svar här, men tackar för tipset. Jag kommer antagligen byta ut min stereo i sovrummet mot något i 10.000krs-klassen senare i år. Det här upplägget låter intressant att testa. Jag kör Pioneer HPM-Högtalare + en NAD 3020 + medioker Sony CD-spelare. Jag funderar på att testa några JBL, men Carlson känns lite roligare faktiskt (!).


Om du inte stör dig på låg ljudbild (som jag tycker att HiFikgs förslag också har) så skulle jag tipsa om att kika in på HiFi Kit och lyssna på OA5-MMX. Ett par begagnade såna + valfri begagnad hembioreceiver och CD- eller DVD-spelare blir mitt tips. Kanske inte superoptimalt om sängen tar upp stor del av rummet iofs.


Den låga ljudbilden bekämpas lätt med ett par Apogee Duettor framför Carlsson. De flesta har ingen aning om det är Carlsson eller Apogee som spelar innan jag berättar det. Den låga ljudbilden beror på att många inte kan frigöra sig från synintrycket :) Om man inte vill ha ett par Apogee stående, de tar rätt mycket plats o ska man ändå inte spela på dem så är det lite onödigt kanske, så släcker man ljuset!

I beg to differ!
Men smart ändå att ställa upp ett par Apogee som man kan tänka sig att ljudet kommer ifrån.
Lite knivigt med budgeten bara. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav Nattlorden » 2020-04-02 22:28

( Jag hade ju haft svårt att peta ihop ett sådant här paket utan att ta byggsats-piP i det - vet fortfarande inga högtalare i dessa prislägen med bättre prestanda/pris. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-04-04 19:19

Ronnie skrev:Om du inte stör dig på låg ljudbild (som jag tycker att HiFikgs förslag också har) så skulle jag tipsa om att kika in på HiFi Kit och lyssna på OA5-MMX. Ett par begagnade såna + valfri begagnad hembioreceiver och CD- eller DVD-spelare blir mitt tips. Kanske inte superoptimalt om sängen tar upp stor del av rummet iofs.


Ett par såna måste jag testlyssna någonstans innan jag köper. Det känns som det kan bli lite knepigt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav STDI » 2020-04-04 20:30

OA5-MMX ska vara en modern variant av OA5. Den har fått en hel del ris, bl a i den här tråden. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=45840&full=1. Den har säkert fått ros också. Men det finns många begagnade "original" Sonab/Carlsson-högtalare. Är inte det mer rätt för dig som verkar föredra vintage-prylar?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav jonaz81a » 2020-04-04 20:48

Som STDI skiver finns det mycket begagnade Sonab/Carlsson -högtalare. En begagnad hemmabioreceiver har det redan tipsats om som en priseffektiv kraftkälla.


Här är t.ex ett par OA-116 som jag hellre skulle köpa än OA5-MMX (har inte koll på prisläget).

https://www.tradera.com/item/170301/392325878/sonab-oa-116-l-r-stig-carlsson-



Den här Pioneer-maskinen ser spännande ut! Fjärren i sig ger ju ett extremt habegär, 20 år gammal är den också.

https://www.tradera.com/item/170613/393662434/pioneer-vsa-e08-thx



Jag hör till de som gillar Technics MASH CD-spelare, här är en med nuvarande bud på en hundralapp.

https://www.tradera.com/item/170602/392754615/technics-cd-spelare-sl-p370

Här är en utan bud men med utrop på en hundralapp.

https://www.tradera.com/item/170602/392812065/technics-sl-pg460a-i-mycket-bra-skick


Häromkring får man en CD eller LP-skiva för 5kr i secondhand-affärerna så eventuella pengar som blir över skulle spenderats där.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav hifikg » 2020-04-05 00:08

det-var-battre-forr skrev:
Ronnie skrev:Om du inte stör dig på låg ljudbild (som jag tycker att HiFikgs förslag också har) så skulle jag tipsa om att kika in på HiFi Kit och lyssna på OA5-MMX. Ett par begagnade såna + valfri begagnad hembioreceiver och CD- eller DVD-spelare blir mitt tips. Kanske inte superoptimalt om sängen tar upp stor del av rummet iofs.


Ett par såna måste jag testlyssna någonstans innan jag köper. Det känns som det kan bli lite knepigt.


Du är välkommen till min källare. Jag kan bjuda på OA52.2, ESL 63 och än så länge Apogee Duetta Signature
Med angiven budget kommer du aldrig släppa tanken på Carlsson. Oavsett hur rik du blir i framtiden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav Ronnie » 2020-04-05 03:04

det-var-battre-forr skrev:
Ronnie skrev:Om du inte stör dig på låg ljudbild (som jag tycker att HiFikgs förslag också har) så skulle jag tipsa om att kika in på HiFi Kit och lyssna på OA5-MMX. Ett par begagnade såna + valfri begagnad hembioreceiver och CD- eller DVD-spelare blir mitt tips. Kanske inte superoptimalt om sängen tar upp stor del av rummet iofs.


Ett par såna måste jag testlyssna någonstans innan jag köper. Det känns som det kan bli lite knepigt.

Bor du inte i Stockholm, som det står?
De finns som sagt på HiFi-Kit för provlyssning. Åtminstone senast jag var där.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-04-11 22:03

hifikg skrev:Du är välkommen till min källare. Jag kan bjuda på OA52.2, ESL 63 och än så länge Apogee Duetta Signature
Med angiven budget kommer du aldrig släppa tanken på Carlsson. Oavsett hur rik du blir i framtiden.


Tackar för erbjudandet! Jag skulle gärna dra iväg och lyssna ASAP, men det är i den sk. "metropolen" Hallstahammar då?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav hifikg » 2020-04-11 22:09

det-var-battre-forr skrev:
hifikg skrev:Du är välkommen till min källare. Jag kan bjuda på OA52.2, ESL 63 och än så länge Apogee Duetta Signature
Med angiven budget kommer du aldrig släppa tanken på Carlsson. Oavsett hur rik du blir i framtiden.


Tackar för erbjudandet! Jag skulle gärna dra iväg och lyssna ASAP, men det är i den sk. "metropolen" Hallstahammar då?


Jajamen, du får ta dig hit. Ta E18 mot Oslo o sväng höger när du ser skyltarna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-04-11 23:17

Ronnie skrev:Bor du inte i Stockholm, som det står?
De finns som sagt på HiFi-Kit för provlyssning. Åtminstone senast jag var där.


Jodå. Bor i Stockholm. Kände inte till HiFi-Kit. Tackar för tipset! Jag ska ta och provlyssna där vid tillfälle.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav det-var-battre-forr » 2020-04-11 23:25

hifikg skrev:Jajamen, du får ta dig hit. Ta E18 mot Oslo o sväng höger när du ser skyltarna!


Jomen, varför inte? Jag ska till Eskilstuna (stannar kanske någon dag - vi får se) någon gång om inte alltför länge hoppas jag. Då passar ju ett besök i Halstahammar bra också. Jag hör av mig då!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav hifikg » 2020-04-11 23:40

det-var-battre-forr skrev:
hifikg skrev:Jajamen, du får ta dig hit. Ta E18 mot Oslo o sväng höger när du ser skyltarna!


Jomen, varför inte? Jag ska till Eskilstuna (stannar kanske någon dag - vi får se) någon gång om inte alltför länge hoppas jag. Då passar ju ett besök i Halstahammar bra också. Jag hör av mig då!


Absolut. Hallstahammar är bara ett stenkast från Eskilstuna. Nåja, tre kanske, men ändå. Lägg ett PM så får du all information du behöver inför ditt besök :)
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav Tangband » 2020-05-15 12:11

det-var-battre-forr skrev:Jag träffade en kompis idag som jag ska hjälpa lite med att skaffa en bra stereo. Det blir 70-talsgrejer. Han har lyssnat en hel del på Pioneer HPM (60 och 150) hos mig och gillar't. Vi träffades idag och kom fram till att det kan vara trevligt/skoj/intressant om han kör JBL-spåret istället. Dom är väl lite dyrare än Pioneer HPM, som jag förstått det?! Jag är inte insatt alls men är av uppfattningen att JBL-100 (? olika variationer på dom?) är ett sk. "säkert kort".

Vi kom fram till att det blir något sånt här:
- JBL-högtalare för max 6000kr
- Marantz-förstärkare för ca. 2500kr
- CD-spelare (ej sk. "vintage" direkt) för 1500kr. Lite vadsomhelst (Philips är uteslutet) som ser snyggt ut, ungefär. Få knappar/inställningar och känns bra, fysiskt. Ungefär.

Vinyspelare har han: en Denon som väl är "acceptabel", men kan köpa ny senare. Det är bara CD och vinyl som är fokus på att spelas, men det kan kanske bli någon slags uppspelning från dator, senare.

Låter det vettigt? Har ni några förslag på köp? Han står redo på köpknappen nu, tror jag iaf.


Nu kanske ni ville ha riktigt gamla vintagegrejor, men ett tips från min sida är ett par begagnade aktiva Genelec 8040 för omkring 9000:-, köp till en AirPort express begagnat som kodar 44,1 kHz korrekt och koppla till- pris 300:- . Signalkälla blir din iPhone med Spotify eller FLAC från NAS med hjälp av appen Mcconnect HD för 60:- .

Jag tror inte det är möjligt att få ett bättre ljud än det för 10000:- .

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav Morello » 2020-05-15 12:23

Jag köpte ett par begagnade NHT 2.5 till gillestugan. För 3 500 kronor tror jag inte man får så mycket bättre återgivning.
Provspelade dem i salongen en trappa upp där jag har huvudanläggningen och blev förbluffad över hur neutralt de klingar. Tog självklart fram mätmikrofonen och fick mina intryck bekräftade. Däremot är distorsionen lite för hög för att jag skulle acceptera dem i huvudsystemet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav AlbertHall » 2020-06-29 21:12

Hur är det, byggs NHT fortfarande eller har de slutat?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav distad » 2022-06-11 01:02

Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalare, förstärkare + CD-spelare för ca. 10.000kr

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-12 10:26

Fast de nuvarande NHT avviker en hel del från deras 2.5 och 3.3, som väl är typ 30 år gamla.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster