Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 19:51

På förekommen anledning undrar jag vad ni tycker: Är svenska hifi-recensenter sämre än t ex engelska, tyska eller amerikanska diton? Finns det generella skillnader och vad består dom i så fall i? Vilket land har de bästa/sämsta hifi-blaskorna? Hur står sig våra svenska tidskrifter i konkurensen? Finns det några seriösa hifi-tidningar överhuvudtaget eller är de bara att betrakta som reklamblad för hifi-industrin? Många frågor och förhoppningsvis många åsikter... :wink:

Bild
:wink: Observera den fina QLN Signature-högtalaren, nederst till höger -->
Senast redigerad av Hetsporren 2006-03-09 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 19:58

Jag gillar välskrivna artiklar om pryttlar mer än "det ultimata testet mellan giganterna" som hifi & mystik ofta kör med. Skall det testas så får man ju redovisade det som ett test, inte blanda in kåseri-liknande element. Jag gillar en del av High Fidelitys mkt avslappnande skrivstil om hifi, utan att lägga in en massa idéer om vad som är bäst nånsin och vad som är sämst nånsin. Det är jag inte intresserad av. Att lägga värderingar som sk testsanningar är jag tveksam till och de vill jag placera i aftonbladetjournalistik.

För stunden gillar jag Stereophile pga deras bra artiklar om allt möjligt. Atkins speciellt, som jag upplever som saklig i sina tester och gör för läsaren tydliga (men inte "på näsan") skillnader mellan sina egna tyckanden och testresultat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-03-09 20:20

bättre eller sämre - vem bryr sej. deras åsikter är inte värda mer än nån annans. allt nytt är alltid det bästa som nånsin har gjorts.. i alla länder.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 20:25

housemicke skrev:bättre eller sämre - vem bryr sej. deras åsikter är inte värda mer än nån annans. allt nytt är alltid det bästa som nånsin har gjorts.. i alla länder.

Är nästan böjd att hålla med...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-09 20:55

Sämre vet jag inte egentligen men det fanns en gubbe på 80-talet (när man var finnig och bodde hemma) som hette Olle Linder. Jag minns att jag tyckte han var helt ok. En annan som hette Meyer-Lie däremot hade aktier i Pioneer verkade det som.

Det som retar mig mest nuförtiden är att allt blivit så jäkla snobbigt med stereo. Faktum är att hemmabio tidningen är mer kul att läsa än H&M.
Helhalvdanska high fidelity har jag aldrig gillat.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-09 21:07

I slutet av 80-talet fanns en tidning som hette AudioVideo. Den var väldigt bra.

Om en tidning anlitar folk som Göran Johansson borde vara skäl nog till att undvika den.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-09 21:23

Att det inte har hänt så värst mycket på hififronten kan verifieras av dom Philips-högtalare från tidigt 70-tal som jag hittade i mint condition i soprummet. Med den berömda "Hifi International"-loggan på, precis som mina första Hifi-hörlurar från Philips som var en ren klon på AKG K-240.

Dom återger musik på ett alldeles förträffligt sätt; exakt stereobild, fokusering, välupplöst och kraftfull diskant, varmt och trovärdigt mellanregister med perspekiv men en viss avrullning i djupbasen eftersom dom inte är så stora och med begränsad ljudtryckskapacitet.

Allt som allt återger dom dock musik på ett näranog perfekt sätt. Det låter bra.

Så vad har hänt egentligen sen 70-talet? Ja, det är source dvs CD som har dykt upp och blivit bättre, samt att kraftfulla förstärkare har blivit vanligare och att det är vanligare att spela djupbas med höga ljudtryck. Och så har det blivit fler kanaler.

Men själva musikljudet vete tusan om det har blivit så mycket bättre, high-end or not ....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 22:13

Hetsporren skrev:Bild

Von Schweikert VR-4 - bland det bästa jag hört också. :) Och troligtvis bland det bästa H&M har hört också, även om de återanvänt omdömet 55 ggr efter detta numret... :lol: :lol: :lol:

Men nog med OT... svar på fråga istället.

Är svenska hifi-recensenter sämre än andra? Tja... lika dåliga är de i alla fall.

Men jag vill ta det ett steg till och tänka så här: är svenska journalister sämre än andra... och med det i beaktande.. så är svaret på frågan ett solklart ja.

Pressetiken i Sverige är under all kritik... och recensenter med dem!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-03-09 22:58

Spontant känner jag att H&M rört sig allt längre bort från Hifi sedan Jonas Bryngelsson tog över. Tidningen verkar i allt större utsträckning handla om modeprodukter, billjud ("12 V") samt tester av typ "giganternas drabbning" som V8 omnämnde.

Det är uppenbart att tidningen främst omskriver pryttlar som just för stunden är på tapeten och annonseras i tidningen. Mumma Audio fick t ex klassikern Mosen recenserad när den kom på 90-talet. Modellen Glottern var däremot ointressant att testa ehuru Mumma inte var intresserad av att annonsera i tidningen. Det är beklämmande, snedvridet och fel att läsaren då ska sitta hemma och tro att han/hon läser ett material som ens är i närheten av opartiskt.

Jag har svårt att tro att en tidning som H&M har en upplaga stor nog för att motivera fortsatt tryckning om, låt säga, tio år.

Ursäkta för OT f ö.
11010000

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:06

Jag har ingen kompetens att bedöma svenska journalisters tekniska förmåga att bedöma HiFi. För mig gäller det snarare att hitta referenser, bedömare som jag vet var det står; jag behöver nödvändigtvis inte hålla med dem. Det gäller både HiFi och musikrecensenter. Till syvende och sist är det ju de egna öronen som gäller och varigenom recensenterna vinner mitt förtroende. Har jag läst en recension som överensstämmer med mina egna intryck gör ju det att recensenten vinner i trovärdighet.

Jag tror dock inte att svenska recensenter är så mycket sämre än andra när det gäller att låta sig påverkas av olika tillverkare och intressenter. Men inom vissa områden märks det att Sverige är en ankdamm. Marknaden för tidningar är inte så stor och det uppstår ganska snart ömsesidiga beroenden mellan producenter och tidningsmakare. Kanske är HiFi ett sådant område. Men hur stort är problemet? Hur många köper en apparat enbart tack vare en recension? Gör man det lutar väl ganska mycket åt att man ändå inte hör, eller bryr sig om, om ljudet är i toppklass eller inte.

Tärnström

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-09 23:21

Frågan är om en person som litar på sina öron ens bryr sig om vad som står i någon tidning?

Tanken är sannolikt att till 98% vänder man sig till mer eller mindre noviser.

Det finns ju proffstidningar också. Som Studio och Monitor, som inte handlar om hifi men där man är mycket mer objektiv när det gäller beskrivandet av ljudbehandling.

Nästa fråga är om noviserna är särskilt kräsna över hur det låter, eller om dom är mycket mer intresserade av staus och prylfaktor? Det finns ju rena pryltidningar typ M3 så tanken ligger inte långt bort.

Och så skall ju tidningen kunna locka annonsörer.

Nej, är man en kräsen konsument får man nog allt se till att lära sig att lyssna på musik alldeles själv utan hjälp av tidningar.

Goda kamraters sällskap underlättar dock mycket :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:39

Tycker ofta att det går att utläsa en hel del ur recensioner. Man får lära sig läsa lite mellan raderna. Trots det, jag använder inte recensioner på något annat sätt än att sålla ut ett visst antal apparater som kan vara intressanta. Det är första steget i sållningsprocessen. Sedan kan jag gärna läsa allehanda recensioner som ren underhållning.

Tärnström

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-09 23:48

OT: den där tidningen minns jag. Det var det första numret jag köpte som nyinflyttad student i Luleå. Började på F-linjen då. :-)

hejs,
/Pinnick

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-03-10 00:06

Ja!

Svenska hifi-recensenter är sämre än andra.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 00:26

jag har läst molt hifi musik o hifidelity..

Allihopa är dom rent skräp... Snyggare bilder iofs i två av dom. Molt har "sämst" bilder..

därför köper man inga tidningar alls.. och är inte med i LTS .. därmed slipper man skräper helt o hållet..

och kan bilda sig helt egna åsikter på egna erfarenheter.. Samt tips via forumen.. :lol:

och tro det eller ej... Tids nog kommer ni finna en produkt hos mig jag funnit genom även DETTA forum 8O

De ni.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 00:31

mayro! det kanske finns en gnutta sunt förnuft i din kropp iaf ?! :D :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 00:43

Haakan_W skrev:mayro! det kanske finns en gnutta sunt förnuft i din kropp iaf ?! :D :wink:

hahaha.... :lol: man vet aldrig...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 07:39

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:mayro! det kanske finns en gnutta sunt förnuft i din kropp iaf ?! :D :wink:

hahaha.... :lol: man vet aldrig...

Klart det finns! Nu tycker jag vi utelämnar alla prsonangrepp (med eller
utan smileys), det räcker liksom med den varan i min numera låsta tråd.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 07:42

Nattlorden skrev:Pressetiken i Sverige är under all kritik... och recensenter med dem!

Okej. Men är pressetiken bättre eller sämre än i t ex UK och
hur är då deras hifi-recensenter/blaskor, jämfört med våra?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 09:00

Hetsporren skrev:
Nattlorden skrev:Pressetiken i Sverige är under all kritik... och recensenter med dem!

Okej. Men är pressetiken bättre eller sämre än i t ex UK och
hur är då deras hifi-recensenter/blaskor, jämfört med våra?

Deras bästa är bättre än våra bästa (MoLT exkluderad, för den är ingen blaska) och deras sämsta lika illa. Således är de bättre statistiskt sett.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-10 09:06

Vad tycker vi om de norska hifi-blaskorna, förresten?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 09:30

Samma som de finska...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 13:20

Jag blev lite nyfiken av relationen Bladelis - Peter Westberg. Jag har ju en massa High Fidelity-tidningar liggandes och jag tänkte att jag skulle kolla upp vilken eller vilka av de 14 recensenter som skriver om Bladelius produkter, det borde ju vara hyffsat jämnt fördelat för att tillgodose läsarna med trovärdiga recensioner kan man tycka.

Nr 2/1998 Advantage P1 och A300 av Peter Westberg
och Michael Madsen(mätningar)

Nr 5/1998 Advantage T-1 och DAC-1 av Peter Westberg

Nr 3/1999 Advantage CD1S av Peter Westberg

Nr 6/1999 S.A.T. Ampifix av Peter Westberg

Nr 7/2000 Advantage S-2 och S-250 av Peter Westberg

Nr 8/2000 S.A.T. CDfix av Peter Westberg

Nr 3/2002 Advantage S1 av Peter Westberg

Nr 5/2003 Bladelius Grendel av Peter Westberg

Nr 2/2004 Advantage Thor av Peter Westberg

Nr 8/2004 Bladelius Gondul av Peter Westberg

Peter Westberg har alltså skrivit ALLA* recensioner av produkter som kommer från bladelius design group och som publicerats i High Fidelity. Jag tänker dock inte dra några slutsatser av detta mer än att jag tycker det är olyckligt. Alldeles oavsett om det som står är sant blir man ju lätt skeptisk till att bara höra samma killes åsikt igen och igen. Recensionerna är också i genomgående väldigt positiva, Peter Westberg sparar inte på superlativen.

Edit: * Ska tillägga att jag saknar en del tidningar 1998 och 1999 så om testerna av Phonofix och M300 som också recenserats i High Fidelity är skrivna av Peter Westberg vet jag inte. Det är ju dock ingen högoddsare att de är det direkt :wink:

Edit: Uppdaterad lista
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-10 16:35, redigerad totalt 9 gånger.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-10 13:26

*räcker Rydberg en bra hjälm och väntar på att någon skall sladda in*

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-10 13:28

Hetsporren skrev:prsonangrepp

menar du personangrepp? så pysslar inte jag med sådana saker...men det finns andra som verkar göra det

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:34

Att det är mycket olyckligt som Rydberg påpekar är det minsta man kan orda om det. Tacka vet jag Råd&Rön :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:36

Nattlorden skrev:*räcker Rydberg en bra hjälm och väntar på att någon skall sladda in*
Lite lätt provocerande ;-)

Hur många testare använder tidningen?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-10 13:37

Kaffekoppen skrev:Hur många testare använder tidningen?
Om du kan läsa innantill så står svaret på den frågan i mitt inlägg :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 13:39

Tat lugnt.... Jag tog det inte dåligt... Så ömhudad är ja inte.. Haakan W har man ju "lärt sig" hur han utrycker sig.. Vi är stundtals rätt "lika" i sättet att skriva med aningen gift på spettsen.. Men utan att mena illa... :)

(om det va den kommentaren det gällde iofs)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-10 13:41

Jag gör mitt bästa, men tydligen inte tillräckligt bra. Ett riktigt hemskt utfall som borde påpekas för tidningen. Jag tror faktiskt att jag skall göra det! Återkommer med deras kommentar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi