usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 20:01

Morello skrev:Den här tråden är exakt lika knasig som de flesta andra trådar som avhandlar kablar och/eller ren ormolja - subjektivisterna avkräver tekniska förklaringar utan att över huvud taget ha visat att det föreligger en skillnad.

För mig är hela diskussionen ungefär på samma nivå som att hävda att olika USB-kablar ge olika utskriftskvalitet i en vanlig laserskrivare på kontoret.

Det finns en anledning till varför man har USB-Audio protokoll. Audio kan inte överföras tidskontinuerligt där man kan få interrupt på signalen. Din utskrift kan ha massor med interrupt på vägen till skrivaren eftersom informationen inte behöver vara tidskontinuerlig, det tar bara lite längre tid tills utskriften börjar. USB-Audio allokerar viss mängd i dataöverföringen med högsta prioritet och då får allt annat vänta t.ex. din utskrift. Som jag ser det är det inte jämförbart med Audio/Video kontra annat. USB-Audio sker i realtid utan interrupt.

Jag har inte gjort mätningar med USB-anslutningar men däremot mätt väldigt mycket med olika kabelanslutningar gällande spdif och AES/EBU. Då kollade jag jord och signal med oscilloskop. Det var från 1989 till 1997 som jag gjorde en uppsjö mätningar. Det var mycket stora skillnader gällande hur mycket HF och annat skräp som blev på jordplanet i DAC beroende på kabel. Detta smittar av sig till försteg och till slutsteg. Hela kombinationen påverkas. Det var då jag konstaterade att en väldigt bra transformator på utgången på CD-drivverk och en mycket bra transformator på DAC-ingången var en nödvändig förutsättning till att kunna få bra resultat. Men det räckte inte. I princip all spdif som ju är obalanserad kabel gav upphov till en massa HF-skräp, beroende på hur skärmen hos kabeln var gjord. Det var också i den vevan som jag såg att BNC-kontakter var bättre än RCA.

Jag gick ganska snabbt över till den mer professionella standarden AES/EBU med balanserad överföring och då gjorde jag mätningar dels med XLR-kontakter dels med hermafrodit LEMO som de kallades dels med den tidens IBMs datastandard TWINAX. XLR hade problem med reflexer i kabel. LEMO var bättre. TWINAX hade inga problem. Därför använde jag TWINAX på min gamla DAC med 100 ohm impedans för AES/EBU och för spdif VIDEO-BNC 75 ohm.

Med TWINAX och en specialkabel för TWINAX (Belden) så eliminerades allt HF-skräp på jordplan i DAC och signalen såg snygg ut d v s utan reflexer. Vad jag minns så var det 2 volt p-p ren LP-fyrkant utan en massa overshoots. Det var också enda kombinationen som jag var nöjd med ljudmässigt. Jag kämpade på tills jag var nöjd lyssningsmässigt. Det är för mig den viktigaste egenskapen en produkt kan ha som jag tillverkar och säljer. Är jag inte nöjd så avstår jag hellre tillverkning och försäljning.

Vad gäller USB så applicerar jag samma tänk och därför inför jag en bra isolator mellan jord på ingång och jord på utgång. Det kurerar en massa problem, speciellt vid mätning. Om din mätutrustning redan har sådant inbyggt så blir dina mätresultat för olika kablar inte applicerbara hos de som har apparater och använder USB utan isolator mellan jordsystem.
Dessutom så bör du också mäta på HF-skräp på jordplan. Jag har inte mätt sådant på USB så jag kan inte råda därvidlag. Vad jag däremot kan säga är att din DAC möjligtvis inte är den apparat som påverkas. Det kan lika gärna vara efterföljande försteg och/eller slutsteg. Men även om ditt försteg eller ditt slutsteg inte heller skulle påverkas så vet du inte huruvida andra apparater påverkas innan du testat dessa i kedjan.
Men först bör man testa olika USB-kablar och helst med och utan isolator. Då kan man ringa in eventuell problematik eller konstatera att med isolator så försvinner stor del eller all problematik om det nu finns något man anser vara problematiskt.

Förutom att mäta med 1 frekvens så är den mätmetod som Lilltroll och jag funnit bäst är en ton med 3 frekvenser. Oftast använder vi 100 Hz + 1 kHz + 10 kHz. Man får se upp med att välja korrekta nivåer så att summan av dessa frekvenser inte överstyr.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 20:05

petersteindl skrev:
Det finns en anledning till varför man har USB-Audio protokoll. Audio kan inte överföras tidskontinuerligt där man kan få interrupt på signalen. Din utskrift kan ha massor med interrupt på vägen till skrivaren eftersom informationen inte behöver vara tidskontinuerlig, det tar bara lite längre tid tills utskriften börjar. USB-Audio allokerar viss mängd i dataöverföringen med högsta prioritet och då får allt annat vänta t.ex. din utskrift. Som jag ser det är det inte jämförbart med Audio/Video kontra annat. USB-Audio sker i realtid utan interrupt.

Peter

Det beros på om kommunikationen sker aysnkront eller synkront - sker den asynkront efterfrågar mottagaren datat i den takt som tarvas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 20:14

Peter, det är lite svårt att bemöta det du skriver då det inte är helt entydigt vad du menar. Vad menar du tex med "skräp på jordplan"? Menar du jorddomän när du skriver jordplan? Det är ju för resonemanget föga intressant huruvida jorden i en specifik domän består av ett faktiskt kopparplan eller dito ledare.

Sedan skriver du att du använde traf på såväl sändar- som mottagarsida - varför då? Det räcker med en traf för att säkerställa galvanisk isolation.
Tittar man på några av marknadens DA-omvandlare med USB-ingång så kan man enkelt se att väldigt många av dem i praktiken är knäpptysta på den analoga utgången; problem med HF etc är överdrivet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 20:17

"Dessutom så bör du också mäta på HF-skräp på jordplan. Jag har inte mätt sådant på USB så jag kan inte råda därvidlag. Vad jag däremot kan säga är att din DAC möjligtvis inte är den apparat som påverkas"

Jag vet itne vad du menar eller vill ha sagt - påverkas av vad? Jag har aldrig hävdat att min DAC eller någon annan apparatur i mitt system påverkas av USB-kabeln. Gör jag en FFT (vilket jag gjorde förut idag) med olika kablar händer givetvis ingenting. Däremot ser jag inte förändring i THD+brus (cirka 6 dB) om jag låter datat gå via windowsmixern; det är ett problem att uppmärksamma, vilket många tycks missa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 20:19

"Dessutom så bör du också mäta på HF-skräp på jordplan."

Bör jag? Vad exakt är det jag skall mäta - vad skall mätas relativt vad? Det tillhör väl för övrigt god sed att man mäter sin egen jord för att se att mätuppställningen är adekvat - dvs man fastställer mätuppställningens intrinsikala störnivå.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 20:22

"Oftast använder vi 100 Hz + 1 kHz + 10 kHz."

Varför just dessa frekvenser och vad vill ni uppnå? Inget fel med detta, men man kan ju lika gärna tycka att några andra toner är lämpliga - ju fler toner man väljer, desto bökigare blir analysen. Varför väljer du tre toner istället för två eller varför inte fyra?
-Innehar F-skattsedel-

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-19 20:35

Morello skrev:Inte alls, det indikerar att data kommer fram korrupt! Det betyder givetvis inte att det medför en hörbar skillnad.

Morello skrev:Huruvida det är ett problem eller ej överlåter jag till var och en - jag ville bara belysa att man måste vidtaga vissa åtgärder för att säkerställa att data kommer fram intakt.

Morello skrev:Däremot ser jag inte förändring i THD+brus (cirka 6 dB) om jag låter datat gå via windowsmixern; det är ett problem att uppmärksamma, vilket många tycks missa.

Så det var först inte ens säkert att det medför en hörbar skillnad (vilket borde betyda att det inte är ett problem), o sen ville du överlåta till var o en om det var ett problem, för att till sist säga att det ÄR ett problem att uppmärksamma.
Så jag är fortsatt nyfiken på från exakt vilken THD det gick ifrån o vilken exakt det gick till? Lust att langa den siffran eller vill du fortfarande vara lika luddig? Jag menar, du har tidigare klagat på att Audio science review inte skriver ut allting som dom borde göra med deras mätningar, då kan väl du föregå med gott exempel då? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 20:37

Förstår du fortfarande inte vad jag menade??
Det är skillnaden som är relevant och visar att datat manipuleras av windowsmixern - den absoluta nivån är inte relevant eftersom ingen annan än jag har just exakt denna DAC!

Syftat var inte att fastställa DA-omvandlarens THD.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 20:44

Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:Jag funderar på om jag skall övergå till optisk kabel.
Det medför förvisso att jag måste använda en USB/optisk konverterare.

Finns det sådana? Det jag sett är att man går från USB till LAN till fiber till LAN till USB. Jag nämnde detta i tidigare inlägg.

Då skall man veta att redan på LAN nivå så har man nätverkstandard och bör kunna använda nätverkskabel. Och då har man automatiskt isolator mellan jordplan i form av transformatorer. Jag vet dock inte hur sådan övergång funkar vare sig i teorin eller i praktiken.

Mvh
Peter

Nu får man hålla isär saker. Det finns ett antal fall där man kan använda sig av ethernetkabel för något annat. Vad än annat är så i princip går det aldrig Tcp/ip i den sladden då och man kanske inte alls har kontakterna konfigurerade som när man kör nätverk i dom. T.ex. så använder Linn twisted pair ethernetkabel som kabeln mellan försteg och aktiva högtalare drivna med digital signal. Men man använder alltså bara sladden som en som är billig (normalt sätt) och går att hitta överallt. Linn rekommenderar Cat 5e eller 6. Sen vet att jag det finns tillverkare som använder kabeln mellan olika delar i sina digitaldelar typ mellan uppsamplare dac och drivverk.

Öhh, nu börjar det likna kakafoni. :) Menar du verkligen att Linn använder ethernetkabel mellan apparater utan att använda nätverksprotokoll TCP/IP?? :o Det är ju i så fall helkorkat?? Eller?

Finns det fördelar med detta i jämförelse med att verkligen utnyttja TCP/IP? Jag frågar eftersom jag själv skall ta beslut gällande vilka gränssnitt Bremen skall jobba inom. Det är ju under förutsättning att det blir några framtida produkter. Jag har själv sett fördelar med TCP/IP och nätverk om man nyttjar det på rätt sätt. Därför såg jag Linns val som klokt. Men om det inte är nätverksprotokoll så ser jag deras val snarast som humbug.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 20:47

Varför är det knasigt att använda eternätkabel till något annat än TCP/IP?
Man skulle ju tex kunna använda sagda kabel för differentiell överföring av SPDIF eller något annat.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 20:52

Morello skrev:Peter, det är lite svårt att bemöta det du skriver då det inte är helt entydigt vad du menar. Vad menar du tex med "skräp på jordplan"? Menar du jorddomän när du skriver jordplan? Det är ju för resonemanget föga intressant huruvida jorden i en specifik domän består av ett faktiskt kopparplan eller dito ledare.

Sedan skriver du att du använde traf på såväl sändar- som mottagarsida - varför då? Det räcker med en traf för att säkerställa galvanisk isolation.
Tittar man på några av marknadens DA-omvandlare med USB-ingång så kan man enkelt se att väldigt många av dem i praktiken är knäpptysta på den analoga utgången; problem med HF etc är överdrivet.

Ja, jag menar jorddomän.

Om man skall kunna sammankoppla olika godtyckliga apparater som kan ha eller inte ha transformatorer så väljer jag att ha transformator på båda sidor.

Jag har inte tittat på marknadens DA-omvandlare med USB-ingång. Jag har mätt på flertalet av dåtida marknadens D/A-omvandlare med spdif ingång och RCA. Det var ganska avskräckande.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 21:00

Så, du talar om skräp i jorddomäner :) - hur mäter du detta skräp? Vad mäter du relativt vad?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 21:08

Morello skrev:"Dessutom så bör du också mäta på HF-skräp på jordplan."

Bör jag? Vad exakt är det jag skall mäta - vad skall mätas relativt vad? Det tillhör väl för övrigt god sed att man mäter sin egen jord för att se att mätuppställningen är adekvat - dvs man fastställer mätuppställningens intrinsikala störnivå.

Frågeställningen är inte huruvida du kan mäta skillnad i en uppsättning. Däremot är det utmärkt att du kan mäta skillnader och konstatera skillnader. Frågeställningen är huruvida usb-kablar kan påverka ljudet och frågan är vad jag uppfattat den som, allmängiltig oavsett vilka godtyckligt valda apparater som kopplas ihop.

För att kunna svara på sådan frågeställning så vill jag enbart förmedla mina gamla erfarenheter och därmed ge min input. Samma apparat kan ge skillnad i en konstellation och kanske inte ge skillnad i annan konstellation eller annan skillnad.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 21:12

Morello skrev:Så, du talar om skräp i jorddomäner :) - hur mäter du detta skräp? Vad mäter du relativt vad?

Jag har dels mätt differentiellt på olika punkter på jord i samma apparat. Det borde vara noll men så är ofta inte fallet. Jag har även försökt mäta utstrålad luftburen HF och även runt kablar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 21:14

Jag undrar fortfarande vad du menar med skräp på jordplan/domän. Vilken är din referens när du mäter på jorddomänen (som per definition är referensen i systemet eller del av systemet i fallet med flera jorddomäner).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 21:15

petersteindl skrev:
Morello skrev:Så, du talar om skräp i jorddomäner :) - hur mäter du detta skräp? Vad mäter du relativt vad?

Jag har dels mätt differentiellt på olika punkter på jord i samma apparat. Det borde vara noll men så är ofta inte fallet. Jag har även försökt mäta utstrålad luftburen HF och även runt kablar.

Mvh
Peter

Är det riktigt uppfattat att du mätt en jorddomän med avseende på samma domän, men i en fysiskt åtskild punkt?
-Innehar F-skattsedel-

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-19 21:15

Morello skrev:Förstår du fortfarande inte vad jag menade??
Det är skillnaden som är relevant och visar att datat manipuleras av windowsmixern - den absoluta nivån är inte relevant eftersom ingen annan än jag har just exakt denna DAC!

Det skrev du aldrig, o det är aldrig helt lätt att förstå det som inte skrivs. Men visst okej, frågan är ju dock då hur relevant 6dB är oavsett vilken modernare DAC man än använder.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-19 21:16

Hur mycket jag än anstränger mig så hör jag ingen skillnad mellan Biltemas långa, billiga, USB-kabel och den röda dyrkabeln från Wireworld. Får glädja mig åt (inbillad??) skillnad mellan rörhäcken o 208:an :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 21:32

Morello skrev:"Oftast använder vi 100 Hz + 1 kHz + 10 kHz."

Varför just dessa frekvenser och vad vill ni uppnå? Inget fel med detta, men man kan ju lika gärna tycka att några andra toner är lämpliga - ju fler toner man väljer, desto bökigare blir analysen. Varför väljer du tre toner istället för två eller varför inte fyra?

Väljer man fler än 1 frekvens så bör varje frekvens ha lägre nivå än om endast 1 frekvens används. Ingen frekvens når då upp till 0 dBfs.
Väljer man 2 frekvenser, exempelvis 1 kHz och 10 kHz så har det visat sig att lågfrekventa problem inte syns tydligt.
Musik har ett spektrum från låg frekvens till hög frekvens samtidigt.
Väljer man 3 frekvenser som vi valt så syns problematik över hela spektret d v s från bas till diskant. Man får dock ha något lägre nivå på var och en av dessa frekvenser för att inte överstyra.
Vi har provat 1 kHz och 10 kHz och ibland inte funnit något konstigt, men då vi även påförde 100 Hz så såg vi helt plötsligt en liten skog av toner runtomkring 1 kHz och 10 kHz.
Väljer man fler än 3 frekvenser så blir nivån på var och en av dessa frekvenser för låg för att ge nyttig info. Skräpet minska förhållandevis i nivå.
Lilltroll har tydligt kunna visa att 3 väl valda frekvenser ger en bra bild över summa skillnadssignaler i olika register. Dessa mätningar har hittills stämt rätt bra med min lyssning och Lilltrolls lyssning.
Vi har även provat att mäta med 10 toner jämt fördelat från bas till diskant och funnit att det ger mindre skräp och är svårare att analysera på R&D-stadie. Varje ton måste ha lägre nivå ju fler toner man har.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 21:36

Tell skrev:
Morello skrev:Förstår du fortfarande inte vad jag menade??

Det skrev du aldrig, o det är aldrig helt lätt att förstå det som inte skrivs. Men visst okej, frågan är ju dock då hur relevant 6dB är oavsett vilken modernare DAC man än använder.

Hörbarhet kan alltid diskuteras, men jag tycker det oroväckande om datat manipuleras. Det är eller borde i alla fall vara en smalsak att transportera lite data från en wav-fil till en DAC. Tycker inte du det?

För övrigt kan jag inte höra någon skillnad på en CD och samma CD rippad till fil och spelad med adekvata inställningar i foobar.
USB-DAC och CD-spelaren ifråga är mer eller mindre identiska med avseende på elektronik från och med översamplingsfiltret och framåt i kedjan. Nivån är matchad till cirka 0.05-0.1 dB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 21:36

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Är det riktigt uppfattat att du mätt en jorddomän med avseende på samma domän, men i en fysiskt åtskild punkt?

Korrekt uppfattat. Det bör vara noll, men beroende på omständigheter och uppkomna jordströmmar blir mätresultatet skilt från noll.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-19 21:38

hifikg skrev:Hur mycket jag än anstränger mig så hör jag ingen skillnad mellan Biltemas långa, billiga, USB-kabel och den röda dyrkabeln från Wireworld. Får glädja mig åt (inbillad??) skillnad mellan rörhäcken o 208:an :)

Skärpning!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-19 21:47

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Hur mycket jag än anstränger mig så hör jag ingen skillnad mellan Biltemas långa, billiga, USB-kabel och den röda dyrkabeln från Wireworld. Får glädja mig åt (inbillad??) skillnad mellan rörhäcken o 208:an :)

Skärpning!

Kan vara Vivaldi som stör, fast någon gång har jag väl sagt att den som kan identifiera min "dyrkabel" i ett blindtest kan få ta den med sig hem. Så ta chansen!
Bilagor
0042_vivaldi.jpg
0042_vivaldi.jpg (82.84 KiB) Visad 4348 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 21:50

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Korrekt uppfattat. Det bör vara noll, men beroende på omständigheter och uppkomna jordströmmar blir mätresultatet skilt från noll.

Mvh
Peter

Det kan ju bero på lite allt möjligt - beroende på hur den uppmätta signalen ser ut. Fick nollsignal om du mätte i samma fysiska punkt? Samt, hur såg störsignalen ut?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 21:52

petersteindl skrev:

Väljer man fler än 1 frekvens så bör varje frekvens ha lägre nivå än om endast 1 frekvens används. Ingen frekvens når då upp till 0 dBfs.
Väljer man 2 frekvenser, exempelvis 1 kHz och 10 kHz så har det visat sig att lågfrekventa problem inte syns tydligt.
Väljer man 3 frekvenser som vi valt så syns problematik över hela spektret d v s från bas till diskant. Man får dock ha något lägre nivå på var och en av dessa frekvenser för att inte överstyra.
Vi har provat 1 kHz och 10 kHz och ibland inte funnit något konstigt, men då vi även påförde 100 Hz så såg vi helt plötsligt en liten skog av toner runtomkring 1 kHz och 10 kHz.
Väljer man fler än 3 frekvenser så blir nivån på var och en av dessa frekvenser för låg för att ge nyttig info. Skräpet minska förhållandevis i nivå.
Lilltroll har tydligt kunna visa att 3 väl valda frekvenser ger en bra bild över summa skillnadssignaler i olika register. Dessa mätningar har hittills stämt rätt bra med min lyssning och Lilltrolls lyssning.
Vi har även provat att mäta med 10 toner jämt fördelat från bas till diskant och funnit att det ger mindre skräp och är svårare att analysera på R&D-stadie. Varje ton måste ha lägre nivå ju fler toner man har.

Mvh
Peter

Skogen runt 1k och 10 k kan ju tex vara intermodulation av 100 Hz - det blir ju så om det finns olinjäriteter i systemet. För övrigt är 100 Hz eller vilken som helst nära multipel till nätfrekvensen en mycket olämplig testsignal då det kan vara just nätbrum du ser.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 22:31

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Skogen runt 1k och 10 k kan ju tex vara intermodulation av 100 Hz - det blir ju så om det finns olinjäriteter i systemet. För övrigt är 100 Hz eller vilken som helst nära multipel till nätfrekvensen en mycket olämplig testsignal då det kan vara just nätbrum du ser.

Morello, vi har full kontroll. Du behöver inte oroa dig. Vi mäter även med ett antal olika lågfrekventa frekvenser för att ha total och fullständig kontroll. För att få jämförbara data så har vi valt just att använda dessa 3 frekvenser. Men vi använder även 66 Hz eller 40 Hz eller 120 Hz eller andra frekvenser om vi vill syna saker noggrannare. . Vi sköter vårt jobb så fulländat som jag anser man rimligtvis kan göra.

Har du synpunkter gällande Lilltrolls arbete så kan du klaga hos honom. Du känner ju Lilltroll och jag kommer framföra till honom att du anser Lilltroll vara en charlatan som inte har någon aning om vad han håller på med. Hur mycket anser du att jag skall dra från Lilltrolls lön på grund av i ditt tycke värdelös arbetsinsats som du tycks ringakta. Vad är det med dig Morello?? Har du behov att hävda dig på Lilltrolls bekostnad?? Har du mindervärdighetskomplex?? Något är i vart fall helt galet i dina skriverier!!

Jag menar varje ord av det jag skriver. Hur du gör ditt jobb får stå för dig och är din ensak och din integritet. Hur andra gör sitt jobb skall du bara ge fan i! Har du förstått!! Om inte, så finns det svenskakurser som jag kan rekommendera.

Är det den här typen av kommunikation du vill uppnå så har du lyckats. Gratulerar!

Undertecknat
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 22:38

Vad i hela friden är det med dig Peter? 8O

"jag kommer framföra till honom att du anser Lilltroll vara en charlatan"

Varför ljuger du eller avser ljuga?
Jag har stort förtroende för Lilltroll.
Senast redigerad av Morello 2020-03-19 22:40, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 22:39

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:

Mvh
Peter

Det kan ju bero på lite allt möjligt - beroende på hur den uppmätta signalen ser ut. Fick nollsignal om du mätte i samma fysiska punkt? Samt, hur såg störsignalen ut?

Japp, nollsignal i samma punkt då problemen eliminerades eller minskades. Störsignalen var apparatberoende och kabelberoende och i form av switchningar som funktion av insignalen. Ström som går på jordplanet. Det var även beroende av vilka punkter man mätte på jordplanet. Oftast mätte jag med jord närmast nätdelen som referens och då kan det vara hf-kondingarnas jordpunkt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 22:45

Peter, jag är helt ointresserad av att föra en vidare dialog med dig i ämnet efter dina helt oprovocerade okväden och hot om lögner.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 22:50

Morello skrev:Varför är det knasigt att använda eternätkabel till något annat än TCP/IP?
Man skulle ju tex kunna använda sagda kabel för differentiell överföring av SPDIF eller något annat.

Man får väl använda vilken kabel man vill. Men om man beskriver överföringen och domänen som nätverksdomän eller ger sken av nätverksnivå och använder denna standards kabel och kontakter så blir det antiklimax då det framgår att det inte rör sig om TCP/IP.

Som jag ser det är det just TCP/IP som är det man vill uppnå. Men jag har ännu inte satt mig in tillräckligt i frågan för att exempelvis ta beslut i vilken domän stationära digitala produkter bör kommunicera med varandra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi