usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-26 17:35

petersteindl skrev:Om jag skulle göra inspelningar med olika USB-kablar så skulle jag försöka spela in efte slutsteget på högtalarutgången. Det är kanske inte det lättaste beroende på hur jordsystem är på slutstegen. Man bör kunna koppla en AD med differentialingångar. På så sätt får man med efterföljande elektronik som i sin tur kan vara olika känsliga för smittade jordplan.

Går inte det får man spela in på slutstegets ingångar d v s förstegets utgångar. Ja, det blir en kombination som kan om möjligt låta olika men det är väl detta som ni vill utröna eller?

Frågeställningen är väl om olika USB-kablar kan förändra ljudet på olika sätt oberoende vilka godtyckliga apparater som ansluts där man lyssnar på kombinationer och där eventuella skillnader om möjligt kan detekteras med hörseln.

Så har jag förstått frågeställningen.

Glöm inte att även koppla in en bra jordavskiljare/isolator så att även sådan förändring finns med i undersökningen, Intona t.ex.

Mvh
Peter

Om steget inte är bryggkopplat, så kan man använda en batteridriven inspelningsmanick och enkla spänningsdelare på högtalarutgångarn för att anpassa signalnivån till inspelaren. Då behövs ingen jordavskiljare.
Det skulle funka även med bryggkopplat steg (man tappar bara ena halvan, så att säga), men då uppkommer det säkert diskussion om det...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 17:52

Som jag ser det finns det möjlighet till följande två förlopp.

Det vanliga förloppet på Faktiskt:

1. Sprudel påstår något som få ser som sannolikt, hur kan USB-kablar låta olika?
Alla i tråden spekulerar och presenterar sin syn på saken, dels de som med all säkerhet påstår att det omöjligt kan vara en ljudskillnad medans den/de få som varit hemma hos Sprudel berättar om hur de hört en skillnad men de blir aldrig betrodda.

2. Det finns ingen punkt 2, diskussionerna stannar på punkt 1 då i pricip ingen tror dem som påstår sig ha hört en skillnad och allt rinner ut i sanden och ingen lärdom har nåtts.



Ett annat alternativt förlopp:

1. Sprudel påstår något som få ser som sannolikt, hur kan USB-kablar låta olika?
Alla i tråden spekulerar och presenterar sin syn på saken, dels de som med all säkerhet påstår att det omöjligt kan vara en ljudskillnad medans den/de få som varit hemma hos Sprudel berättar om hur de hört en skillnad men de blir aldrig betrodda.

2. Sprudel lägger upp en enkel mobil-inspelning där flera hör att det faktiskt verkar finnas en ljudlig skillnad. Många är dock tveksamma eftersom testet bara var en enkel inspelning med en mobil.

3. Punkt två har dock gjort att fler öppnat upp sinnet för att det kanske ändå kan finnas ljudliga skillnader mellan olika USB-kablar eftersom även de hörde det på den enkla inspelningen. De är dock tveksamma till testutförandet och varför de hörde en skillnad, var det kablarna eller annan utrustning i kedjan som är känsliga för små förändringar som inte borde ge en ljudlig skillnad. Sprudel får hjälp av flera av dessa som nu vill ha svar på gåtan så de hjälper Sprudel att utföra mer djupgående tester som de annars aldrig hade brytt sig om att utföra då de var så säkra på att det omöjligt kunde finnas en skillnad.

4. Förhoppningsvis hittas en förklaring, antingen att det finns USB-kablar som inte lämpar sig för ljud, eller kanske att bara vissa apparater är känsliga för vissa USB-kablar eller annan orsak.



Det gamla vanliga förloppet på Faktiskt kanske är skönast för alla dessa gubbar som vet hur allt fungerar redan, all framtida forskning är onödig, männskligheten kan redan allt om precis allt och jorden är fortfarande platt! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-26 17:57

RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:Om jag skulle göra inspelningar med olika USB-kablar så skulle jag försöka spela in efte slutsteget på högtalarutgången. Det är kanske inte det lättaste beroende på hur jordsystem är på slutstegen. Man bör kunna koppla en AD med differentialingångar. På så sätt får man med efterföljande elektronik som i sin tur kan vara olika känsliga för smittade jordplan.

Går inte det får man spela in på slutstegets ingångar d v s förstegets utgångar. Ja, det blir en kombination som kan om möjligt låta olika men det är väl detta som ni vill utröna eller?

Frågeställningen är väl om olika USB-kablar kan förändra ljudet på olika sätt oberoende vilka godtyckliga apparater som ansluts där man lyssnar på kombinationer och där eventuella skillnader om möjligt kan detekteras med hörseln.

Så har jag förstått frågeställningen.

Glöm inte att även koppla in en bra jordavskiljare/isolator så att även sådan förändring finns med i undersökningen, Intona t.ex.

Mvh
Peter

Om steget inte är bryggkopplat, så kan man använda en batteridriven inspelningsmanick och enkla spänningsdelare på högtalarutgångarn för att anpassa signalnivån till inspelaren. Då behövs ingen jordavskiljare.
Det skulle funka även med bryggkopplat steg (man tappar bara ena halvan, så att säga), men då uppkommer det säkert diskussion om det...


Jordavskiljaren från streamer/dator till DAC behövs för att separera jordsystemen dem emellan om jordströmmar skulle visa sig vara boven.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Almen » 2020-03-26 18:02

goat76 skrev:Alla i tråden spekulerar och presenterar sin syn på saken, dels de som med all säkerhet påstår att det omöjligt kan vara en ljudskillnad [min fetning] medans den/de få som varit hemma hos Sprudel berättar om hur de hört en skillnad men de blir aldrig betrodda.

Det finns väl ingen i diskussionen som har påstått detta. Varför hittar du på en sådan dum sak att pådyvla andra?

Det är typiskt för diskussionerna på faktiskt å andra sidan, att hitta på en idiotisk ståndpunkt och sedan påstå att "vissa" ger uttryck för den.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 18:07

Almen skrev:
goat76 skrev:Alla i tråden spekulerar och presenterar sin syn på saken, dels de som med all säkerhet påstår att det omöjligt kan vara en ljudskillnad [min fetning] medans den/de få som varit hemma hos Sprudel berättar om hur de hört en skillnad men de blir aldrig betrodda.

Det finns väl ingen i diskussionen som har påstått detta. Varför hittar du på en sådan dum sak att pådyvla andra?

Det är typiskt för diskussionerna på faktiskt å andra sidan, att hitta på en idiotisk ståndpunkt och sedan påstå att "vissa" ger uttryck för den.


Om du läser hela tråden från början så ser du att flera har den ståndpunkten, jag har inte hittat på något.

Själv är jag tveksam till att det är USB-kablarna i sig som orsakar ljudförändringarna, men de verkar påverka Sprudels DAC eller annat i kedjan som är överkänslig för någonting(?)
Senast redigerad av goat76 2020-03-26 18:10, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-26 18:08

goat76 skrev:Som jag ser det finns det möjlighet till följande två förlopp.

Det vanliga förloppet på Faktiskt:

1. Sprudel påstår något som få ser som sannolikt, hur kan USB-kablar låta olika?
Alla i tråden spekulerar och presenterar sin syn på saken, dels de som med all säkerhet påstår att det omöjligt kan vara en ljudskillnad medans den/de få som varit hemma hos Sprudel berättar om hur de hört en skillnad men de blir aldrig betrodda.

Finns det en enda som påstått detta, eller hittar du bara på (också en typisk Faktiskt-grej)?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Almen » 2020-03-26 18:11

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:Alla i tråden spekulerar och presenterar sin syn på saken, dels de som med all säkerhet påstår att det omöjligt kan vara en ljudskillnad [min fetning] medans den/de få som varit hemma hos Sprudel berättar om hur de hört en skillnad men de blir aldrig betrodda.

Det finns väl ingen i diskussionen som har påstått detta. Varför hittar du på en sådan dum sak att pådyvla andra?

Det är typiskt för diskussionerna på faktiskt å andra sidan, att hitta på en idiotisk ståndpunkt och sedan påstå att "vissa" ger uttryck för den.


Om du läser hela tråden från början så ser du att flera har den ståndpunkten, jag har inte hittat på något.

Jo, du hittar på. Ingen i den här tråden har med (eller utan) all säkerhet påstått att det omöjligt kan vara en ljudskillnad.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Bill50x » 2020-03-26 18:15

goat76 skrev:Det gamla vanliga förloppet på Faktiskt kanske är skönast för alla dessa gubbar som vet hur allt fungerar redan, all framtida forskning är onödig, männskligheten kan redan allt om precis allt och jorden är fortfarande platt! :D

Men det är väl så det är? Eller ska jag behöva ompröva allt jag lärt mig här på Faktiskt? Dvs, allt vi hör kan redan idag mätas. Och kan man inte mäta så hörs det inte. Det är generande enkelt så varför krångla till det?
Ja, möjligen undantaget USB-kablar, det är ena luriga rackare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Almen » 2020-03-26 18:20

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Det gamla vanliga förloppet på Faktiskt kanske är skönast för alla dessa gubbar som vet hur allt fungerar redan, all framtida forskning är onödig, männskligheten kan redan allt om precis allt och jorden är fortfarande platt! :D

Men det är väl så det är? Eller ska jag behöva ompröva allt jag lärt mig här på Faktiskt? Dvs, allt vi hör kan redan idag mätas. Och kan man inte mäta så hörs det inte. Det är generande enkelt så varför krångla till det?

Fan, vilket skitsnack. Det är ju sådana här kommentarer som får diskussionen att urarta. Har ni så lite på fötterna?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Bill50x » 2020-03-26 18:35

Almen skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Det gamla vanliga förloppet på Faktiskt kanske är skönast för alla dessa gubbar som vet hur allt fungerar redan, all framtida forskning är onödig, männskligheten kan redan allt om precis allt och jorden är fortfarande platt! :D

Men det är väl så det är? Eller ska jag behöva ompröva allt jag lärt mig här på Faktiskt? Dvs, allt vi hör kan redan idag mätas. Och kan man inte mäta så hörs det inte. Det är generande enkelt så varför krångla till det?

Fan, vilket skitsnack. Det är ju sådana här kommentarer som får diskussionen att urarta. Har ni så lite på fötterna?

Ajdå, min ironi gick inte hem :-) Eller så uppskattades inte mitt försök till skämt :-(
Oavsett vilket så ber jag om ursäkt, det finns hur mycket som helst att upptäcka!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 18:43

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Det finns väl ingen i diskussionen som har påstått detta. Varför hittar du på en sådan dum sak att pådyvla andra?

Det är typiskt för diskussionerna på faktiskt å andra sidan, att hitta på en idiotisk ståndpunkt och sedan påstå att "vissa" ger uttryck för den.


Om du läser hela tråden från början så ser du att flera har den ståndpunkten, jag har inte hittat på något.

Jo, du hittar på. Ingen i den här tråden har med (eller utan) all säkerhet påstått att det omöjligt kan vara en ljudskillnad.


Då lägger vi det åt sidan, det var inte min avsikt att den huvudsakliga diskussionen skulle avledas till någon metadiskussion. Okej?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 19:12

Hur många har brytt sig om att lyssna? :D
Tell, Goat, KG, och Tangband håller på.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 19:15

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Harryup » 2020-03-26 19:47

sprudel skrev:Hur många har brytt sig om att lyssna? :D
Tell, Goat, KG, och Tangband håller på.


Själv har jag inga lurar och jag spelar bara på centern tills jag får tillbaka mina rörgrejor efter helgen så just nu kan jag inte bidra med något särskilt bra testande tyvärr.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-26 20:05

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:Alla i tråden spekulerar och presenterar sin syn på saken, dels de som med all säkerhet påstår att det omöjligt kan vara en ljudskillnad [min fetning] medans den/de få som varit hemma hos Sprudel berättar om hur de hört en skillnad men de blir aldrig betrodda.

Det finns väl ingen i diskussionen som har påstått detta. Varför hittar du på en sådan dum sak att pådyvla andra?

Det är typiskt för diskussionerna på faktiskt å andra sidan, att hitta på en idiotisk ståndpunkt och sedan påstå att "vissa" ger uttryck för den.


Om du läser hela tråden från början så ser du att flera har den ståndpunkten, jag har inte hittat på något.

Själv är jag tveksam till att det är USB-kablarna i sig som orsakar ljudförändringarna, men de verkar påverka Sprudels DAC eller annat i kedjan som är överkänslig för någonting(?)


Goat76, nu gör du påståenden som i själva verket är hypoteser eller ingår i en mängd hypoteser man hypotetiskt kan sortera in under hypoteserna:

Goat76 hypotes 1a.) USB-kablar i sig orsakar ingen ljudförvrängning då de kopplas in i en krets.
Goat76 hypotes 1b.) USB-kablar orsakar ljudförvrängningar då de kopplas in i en krets.

Goat76 hypotes 2a.) USB-kablarna påverkar Sprudels DAC som orsakar ljudförändringar.
Goat76 hypotes 2b.) USB-kablarna påverkar Sprudels DAC som i sin tur påverkar annat i Sprudels kedja som är överkänslig för någonting och därmed orsakar ljudförändringarna.
Goat76 hypotes 2c.) Det är just apparaterna Sprudels kedja som är överkänsliga för någonting.
Goat76 hypotes 2d.) Sprudel väljer med emfas medvetet apparater som är överkänsliga för någonting.

Nu skall goat76 hypoteser falsifieras.

Varsågoda
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 20:09

Läste in två spår och tittade på vågformen. Grabbar - avvikelserna är på en nivå att om man summerar i motfas sjunker nivån med 15 dB ungefär. Man ser även på vågformen att avvikelserna är stora. Lägg ned det här nu.

Dessutom är ju materialet snålkodat - vilket är ytterligare ett i raden av metodfel.

Det finns inte en vettig DAC som tillför den här typen av knas. (än mindre än kabel)
Bilagor
Untitled.png
Untitled.png (168.18 KiB) Visad 3233 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 20:20

Tittar jag på samma sätt på de DAC-inspelningar jag gjorde för några år sedan går det inte att med blotta ögat se någon skillnad - även om små skillnader finns.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Alexi » 2020-03-26 20:30

Oj den där skillnaden ska inte någon apparat orsaka. Jag gissar att det råkat bli olika versioner av inspelningen?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 20:38

Alexi skrev:Oj den där skillnaden ska inte någon apparat orsaka. Jag gissar att det råkat bli olika versioner av inspelningen?


Snarast summan av alla kardinalfel i metoden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 20:43

Alexi skrev:Oj den där skillnaden ska inte någon apparat orsaka. Jag gissar att det råkat bli olika versioner av inspelningen?

Fel där! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 20:47

Morello skrev:
Alexi skrev:Oj den där skillnaden ska inte någon apparat orsaka. Jag gissar att det råkat bli olika versioner av inspelningen?


Snarast summan av alla kardinalfel i metoden.


Spår 2 och spår 3? Knappast som de är etiketterade i Dropbox för då är det olika låtar. :D

Du får komma ner till Götet Morello. Mät på analoga utgången från dac eller försteg.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 20:50

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Det finns väl ingen i diskussionen som har påstått detta. Varför hittar du på en sådan dum sak att pådyvla andra?

Det är typiskt för diskussionerna på faktiskt å andra sidan, att hitta på en idiotisk ståndpunkt och sedan påstå att "vissa" ger uttryck för den.


Om du läser hela tråden från början så ser du att flera har den ståndpunkten, jag har inte hittat på något.

Själv är jag tveksam till att det är USB-kablarna i sig som orsakar ljudförändringarna, men de verkar påverka Sprudels DAC eller annat i kedjan som är överkänslig för någonting(?)


Goat76, nu gör du påståenden som i själva verket är hypoteser eller ingår i en mängd hypoteser man hypotetiskt kan sortera in under hypoteserna:

Goat76 hypotes 1a.) USB-kablar i sig orsakar ingen ljudförvrängning då de kopplas in i en krets.
Goat76 hypotes 1b.) USB-kablar orsakar ljudförvrängningar då de kopplas in i en krets.

Goat76 hypotes 2a.) USB-kablarna påverkar Sprudels DAC som orsakar ljudförändringar.
Goat76 hypotes 2b.) USB-kablarna påverkar Sprudels DAC som i sin tur påverkar annat i Sprudels kedja som är överkänslig för någonting och därmed orsakar ljudförändringarna.
Goat76 hypotes 2c.) Det är just apparaterna Sprudels kedja som är överkänsliga för någonting.
Goat76 hypotes 2d.) Sprudel väljer med emfas medvetet apparater som är överkänsliga för någonting.

Nu skall goat76 hypoteser falsifieras.

Varsågoda
Peter


Jo det kan ju vara en slags manual för att gå vidare med när man isåfall först konstaterat att ljudlig skillnad existerar alls.
Jag ser ju gärna en mätning också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 21:01

sprudel skrev:
Morello skrev:
Alexi skrev:Oj den där skillnaden ska inte någon apparat orsaka. Jag gissar att det råkat bli olika versioner av inspelningen?


Snarast summan av alla kardinalfel i metoden.


Spår 2 och spår 3? Knappast som de är etiketterade i Dropbox för då är det olika låtar. :D

Du får komma ner till Götet Morello. Mät på analoga utgången från dac eller försteg.


Klart det är samma låt. Namnen du ser är inte filnamnen. :) Jag lyssnade för övrigt på motfas-summan. Normalt sett brukar man mest höra diskant, men här fanns hela registret vilket skvallrar om just kardinalfel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Alexi » 2020-03-26 21:03

sprudel skrev:
Alexi skrev:Oj den där skillnaden ska inte någon apparat orsaka. Jag gissar att det råkat bli olika versioner av inspelningen?

Fel där! :)

Ögnade igenom tråden nu, har du spelat in ljudet ur högtalarna med telefonen, för att vi sen ska avgöra om vi hör skillnad?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 21:12

Alexi skrev:
sprudel skrev:
Alexi skrev:Oj den där skillnaden ska inte någon apparat orsaka. Jag gissar att det råkat bli olika versioner av inspelningen?

Fel där! :)

Ögnade igenom tråden nu, har du spelat in ljudet ur högtalarna med telefonen, för att vi sen ska avgöra om vi hör skillnad?


Det är precis vad diskussionen handlar om, men jag hoppas att även de mer envisa släpper detta nu.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-26 21:14

Alexi skrev:
sprudel skrev:
Alexi skrev:Oj den där skillnaden ska inte någon apparat orsaka. Jag gissar att det råkat bli olika versioner av inspelningen?

Fel där! :)

Ögnade igenom tråden nu, har du spelat in ljudet ur högtalarna med telefonen, för att vi sen ska avgöra om vi hör skillnad?


Japp, det är det senaste. Senaste modet. Hifikg valde mobiltelefon för inspelning och det råkade av någon outgrundlig händelse bli iPhone.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav Morello » 2020-03-26 21:16

Experimentet hade varit lika meningslöst även om man begagnat världens bästa mikrofon och dito ADC - samt gett tusan i att snålkoda datat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav petersteindl » 2020-03-26 21:18

Lite snålkodning sätter krydda på tillvaron.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav goat76 » 2020-03-26 21:26

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Snarast summan av alla kardinalfel i metoden.


Spår 2 och spår 3? Knappast som de är etiketterade i Dropbox för då är det olika låtar. :D

Du får komma ner till Götet Morello. Mät på analoga utgången från dac eller försteg.


Klart det är samma låt. Namnen du ser är inte filnamnen. :) Jag lyssnade för övrigt på motfas-summan. Normalt sett brukar man mest höra diskant, men här fanns hela registret vilket skvallrar om just kardinalfel.


Du verkar inte förstå skillnaden mellan en inspelning med en mikrofon och en signal tagen direkt från en utgång. :)

Det spelar ingen roll hur än fantastiskt ditt ljudkort är och om du så har världens bästa mikrofon, de två spåren kommer aldrig gå att lägga i fas eftersom högtalarkonerna inte kommer bete sig exakt likadant två gånger i rad.

Testa att rigga upp din bästa mikrofon en kort bit framför en av dina högtalarkoner på dina högtalare, spela in ett parti av en låt, och sedan gör du en inspelning till av samma parti utan att ändra någonting.
Försök nu att lägga dessa två spår i fas i ditt program och spela dessa i motfas så kommer du bli varse om att det inte kommer bli den utsläckningen du tror att det ska bli, detta p.g.a det jag tidigare nämnde att högtalarkonerna inte kommer röra sig helt identiskt från en gång till en annan.
Med en inspelad signal direkt från en ingång så går ditt exprement bättre för det är en statisk signal som inte påverkad en analog högtalarkon.

Så testa det jag nyss beskrev så kommer du upptäcka vad jag nyss sa, detta utesluter dock inte att man kan spela upp Sprudels testfiler en och en och avgöra om man hör en skillnad, så som vi har gjort i tråden hittills.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: usb-kablar nu med inspelningar på Dropbox

Inläggav sprudel » 2020-03-26 21:27

Morello skrev:Läste in två spår och tittade på vågformen. Grabbar - avvikelserna är på en nivå att om man summerar i motfas sjunker nivån med 15 dB ungefär. Man ser även på vågformen att avvikelserna är stora. Lägg ned det här nu.

Dessutom är ju materialet snålkodat - vilket är ytterligare ett i raden av metodfel.

Det finns inte en vettig DAC som tillför den här typen av knas. (än mindre än kabel)


Gör en likadan på spår 3 och 5, enligt etiketteringen i Dropbox. Den vore kul.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster