HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-22 16:53

HYBRIDDIST är i original en aktiv DSP högtalare med aktivt kompenserad LT i basregistret och med delvis passiv teknik för diskantfiltret. Detta för att få fördelarna i detta register från passiv teknik med bla minskad dynamisk/termisk kompression .

HYBRIDDIST med aktiv basunderdel med LT, är en aktiv 3-vägs dsp-konstruktion med delning vid 80 Hz 30/18 dB okt, samt delning vid 2,6 kHz med 24 dB okt linkwitz Riley akustiskt . Eftersom det stod klart att filtret med små justeringar blir lite annorlunda i toppdelen ( 1 dB höjd diskant, ingen LT och 2 dB mindre baffelstegsförstärkning ) så är högtalaren en helt ny konstruktion.

Jag har, lite blygsamt döpt denna konstruktion till KICKASSDIST ! :P

Fler bilder följer - kanske ful som stryk, men bra pandemiterapi :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-22 16:59

Här ses målningen av baslådorna som innehåller Tangband w8q1071 i 18 liter sluten låda. Invändigt är den delvis matrixstagad .
Här ses baksidan av baslådorna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-22 18:52

Baselementet...
Det har nästan samma TS som 2 Kef B139 i isobarikkonfiguration, dubbla konvikten jämfört med 1 Kef B139, VAS är hälften, mer än dubbelt så stark motor.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav rajapruk » 2020-03-22 21:43

Blir nog ett rejält lyft ljudmässigt det här.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-23 09:51

rajapruk skrev:Blir nog ett rejält lyft ljudmässigt det här.


Tack för att du är positiv :) .

Själv är jag inte sådär jättesäker på att allt i ljudet kommer bli bättre. Men jag hoppas. Jag har precis börjat lyssna, men denna dag har jag möjlighet att lyssna mycket, samt leka med olika filterbrantheter. Ska tom testa 6 dB filter vid olika frekvenser.
Först blir det fler mätningar 5 mm från baselementet med en subbas mitt på golvet.
Ska även försöka få audiotools att fungera med min OM1:a och audient d14. Fungerar inte det så blir det HOLM med en gammal PC-laptop. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav goat76 » 2020-03-23 10:19

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Blir nog ett rejält lyft ljudmässigt det här.


Tack för att du är positiv :) .

Själv är jag inte sådär jättesäker på att allt i ljudet kommer bli bättre. Men jag hoppas. Jag har precis börjat lyssna, men denna dag har jag möjlighet att lyssna mycket, samt leka med olika filterbrantheter. Ska tom testa 6 dB filter vid olika frekvenser.
Först blir det fler mätningar 5 mm från baselementet med en subbas mitt på golvet.
Ska även försöka få audiotools att fungera med min OM1:a och audient d14. Fungerar inte det så blir det HOLM med en gammal PC-laptop. :)


Ta och utvärdera Reaper, en fantastiskt bra och fullskalig DAW som du kan utvärdera gratis och som endast kostar omkring 60usd om du väljer att köpa det. Utvärderingstiden har egentligen ingen tidsspärr så du kan om du är otroligt snål använda det gratis i evigheter, men jag lovar att du kommer tycka det är värt den där ynka summan och du slipper den där lilla rutan som kommer upp med frågan om du är nöjd med programmet och vill köpa det.

De där 60usd är extremt billigt för ett program som håller samma klass som industistandarder som Pro Tools och liknande, helt enkelt ett program för professionellt musikskapande. https://www.reaper.fm/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-23 14:41

Tack för tipset goat76 :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-23 21:24

LInkwitz Transformer för baslådorna är nu justerade efter tre timmars justerande och lyssnande med Dbx DSP:n .
Ungefär 100 olika parametrar har successivt justerats för att nå sweetspot i justeringen, dvs där det upplevs bäst. Det innefattar :

1. Rätt Q -värde för LT:n
2. Rätt frekvens- 1 Hz hit eller dit är hörbart.
3. Rätt gain och korrigering av LT:n . + 8 dB blev bäst i mitt rum.

Bilden visar den individuella PEQ :en för subbaselementen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav goat76 » 2020-03-23 21:43

Jag förstår att du inte är helt klar och att du antagligen kommer justera lite fram och tillbaka några dagar, men vad låter bäst i nuläget, med basarna eller utan?

Om du inte kopplar i basarna, hur är ljudskillnaden med topparna ståendes på basarna jämnfört med topparna ståendes på stativen?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-24 07:50

goat76 skrev:Jag förstår att du inte är helt klar och att du antagligen kommer justera lite fram och tillbaka några dagar, men vad låter bäst i nuläget, med basarna eller utan?

Om du inte kopplar i basarna, hur är ljudskillnaden med topparna ståendes på basarna jämnfört med topparna ståendes på stativen?


Intressant fråga . :)
Du ska få ett svar som kanske inte är så tydligt, men förutsättningarna är inte färdiga ännu.

Jag har inte monterat adekvata ( hårda ) fötter under subbaslådorna ännu . Bottenplinten är inte heller fastskruvad än.
Efter dessa åtgärder kommer basen bli än tightare. HYBRIDDIST har dock blutack som distans till baslådorna.

Däremot står det klart att den optimala platsen för KICKASSDIST är densamma som HYBRIDDIST med stativ.
Ljudet från subbasarna låter bättre integrerat nu än de gjorde med de större baslådorna. Och det beror på placeringen.
Det var detta jag ville kolla och detta blev jag glad över. Baslådorna är ju från början konstruerade för att vara underdelar till HYBRIDDIST.

Det är alltså en bra idé att placera subbasarna under topparna, åtminstone i mitt rum. HYBRIDDIST är fördröjda 20,5 cm i dsp filtret, eftersom subbasen är riktad bakåt. Det är hörbar skillnad till det bättre med delay.

De filteralternativ som låter bäst är Öhmans 18/30 elektriskt vid 78 Hz samt Phil Budds ( samma som REL ) alternativ med elektriskt ofiltrerade toppar och 12 dB filter, inverterat för subbasarna, delat vid 56,5 Hz. Jag har svårt att riktigt bestämma vad som låter bäst av dessa två. Ljudet låter bättre med dessa filter med subbasarna påkopplade. :)

Klart är att thx-delning 12/24 vid 80 Hz är sämre.
Med en sån delning låter HYBRIDDIST bättre helt själva på stativ helt utan subbasar.

Det sätt filtreringen görs, placeringen av baslådorna, och rätt ingreppsfrekvenser är alltså helt avgörande för att få bra integration.

Kan tillägga att LT:n till baslådorna är justerad med båda kanalerna och HYBRIDDIST aktiva, placerad på rätt ställe i rummet , och med musik med hjälp av hörseln.
Därför att riktiga instrument spelar många frekvenser samtidigt. Ett ingrepp vid låga frekvenser påverkar upplevelsen av instrumentkaraktärer i hela registret.

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav 944_Driver » 2020-03-25 17:05

Du har ju labbat med lite olika slutsteg tidigare. Vad är det för något som fått äran att mata de nya basarna?

// Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-25 20:36

944_Driver skrev:Du har ju labbat med lite olika slutsteg tidigare. Vad är det för något som fått äran att mata de nya basarna?

// Magnus

Jo, det är mitt Crown xli klass A/B steg på 450 watt per kanal som fått göra det. Boomern drivs av moddad tpa3116 förstärkare på 30 watt (klass D ) med 24 volt, 5 amp nätdel, och diskanterna drivs av varsitt t amp 40c ( med kretsen lm3886 )

Jag har placerat stegen där de låter bäst i de olika 3 registrena. Även om det är så att tpa 3116 nog är en smula bättre än Crown i subbasområdet , så blir det inte så stark volym innan det klipper i det området.

Jag är rätt så säker att tpa 3116 även låter bättre för drivning av diskanterna än t amp 40c med lm3886, men då vill jag köpa ett identiskt steg som jag redan har till mellanbasarna för att kunna kolla detta.

Jag har även två t amp 150 mkII på 80 watt per kanal klass A/B, men vid kritisk lyssning så låter detta steg en smula sämre än de övriga stegen. Så dessa står oinkopplade just nu.

Mer läsning om stegen finns här : viewtopic.php?f=9&t=69657&hilit=David+mot+goliath

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-27 18:09

Lite fler bilder

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-27 18:20

Såhär ser HYBRIDboxen ut med ett motstånd på 3,3 ohm och en polypropylenkondensator på 5,6 uF inuti som är hardwire lödda.
Denna förbättrar ljudet i diskantregistret vid den aktiva drivningen av elementet. ( bilden från 2019 ).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-30 20:01

Med frontskyddet monterat

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-03-31 09:28

Intryck efter några dagar.
Det låter bättre med de mindre lådorna, det är ganska stor skillnad. Integreringen med HYBRIDDIST är betydligt bättre.
Den tunga konen och upphängningen på w8q1071 behöver kanske dämpning från luften i den mindre lådan , och den förra på 50 liter var antagligen för stor för sluten låda. Inte heller basreflex fungerade perfekt.

Jag körde bort mina tunga, tjockväggade ( 30 mm Mdf ) och välstagade 50 liters lådor till återvinningen.
Otroligt vad mycket tid man lagt ned egentligen, men det är ju en hobby så det är som det är :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-31 11:49

Hur har du konstruerat frontskyddet?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-04-01 16:05

RogerGustavsson skrev:Hur har du konstruerat frontskyddet?


Av masonite och högtalartyg från Biltema fastsatt med dubbelhäftande tejp på insidan av kanterna, som en ram.
Bilden visar hur det såg ut innan tygkanterna snyggades till med hjälp av en skalpell vid insidan.

Fronten används inte vid seriös lyssning. Den ger oacceptabel diffraktion.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-04-20 08:53

Mätning med OM1, Audient iD14 med cameraconnection kit och audiotools, på suboptimalt stativ ( behöver ett rör ) med KICKASSDIST i mitten av rummet , LTS logaritmiska sinussvep och peak hold funktionen, individuella mätningar 30 cm från boomer och 30 cm från tweeter inkl hybridboxen. 1/12 okt smoothing.
Jag använder numera linkwitz Riley 24 dB/okt filter vid 2,5 kHz och ingen notch vid 4,5 kHz för boomern.
Jag tycker notchfilter försämrar ljudet.

Jag har plussat 2,5 dB shelving i dsp:n vid ökande frekvens från 7 kHz och uppåt.
Från lyssningsplats upplevs det bättre då.
Senast redigerad av Tangband 2020-04-20 09:02, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-04-20 09:00

KICKASSDIST mitt i rummet igen - mätning 2,6 meter ifrån med OM 1 och LTS sinussvep . Mikrofonen i höjd med tweetern.
Ingen smoothing och 1/3 okt smoothing , samma mätning.

Att jag plussat 2,5 dB från 7 kHz märks något mindre från detta avstånd .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: HYBRIDDIST blir KICKASSDIST

Inläggav Tangband » 2020-05-04 15:23

Det kommer att utvärderas om 5,6 uf och 3,3 ohm är helt optimalt till hybridboxen.
Fler mätningar med OM1 miken visar att jag kanske klarar mig helt utan EQ i dsp:n för diskantdelen med lite andra värden.
Ska testa två andra värden . 4,7 uf samt 3,9 uf och 2,2 ohm istället med en ny box. Då blir det nån dB mindre energi vid 4 kHz i waveguiden vilket troligen är gynnsamt .


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster