Hej igen,
Det blev lite stillastående med ljudet efter senaste eventet för två år sedan men nu är vi igång igen!
I stunden håller vi på att bygga ett par midbasar enligt ritningar från en sida på facebook som heter "High Order Quarterwave Society".
Dem heter "Paraflex C-2D 1x15" Mullins-mod" och är avsedda att lira mellan 75 Hz till 3-400 Hz.
https://www.facebook.com/groups/bassaz/ ... 3408024431Usch, det tog fem timmar igår att kapa upp två och en halv plywood-skiva med med sänksåg! Nu är det värsta över så nu i eftermiddag börjar pusslandet

Jag har några frågor om Basta! och mina aktuella simuleringar för våra befintliga subbasar.
Tanken är att korta ner lådorna på höjden så att slitsporten sågas bort, sätta nya lock och montera runda portar (troligtvis av ventrör i plast från Bauhaus). Med innermåtten 610x900x560 mm blir volymen cirka 307 liter och med element, portar och extra stag medräknat hamnar innervolymen på cirka 250 liter. Tanken är att köpa ett par RCF LF18X401
https://www.rcf.it/en_US/products/produ ... 401/292553 och underavstämma lådorna något för att få god utsträckning till strax under 30 Hz. Målet är 120 dB/ 1m vid 30Hz i halvsfär per subbas. Dem kommer att delas uppåt mot midbasarna vid ca 80 Hz.
1. Något som jag är osäker på är "Max Peak Excursion" i botten på fliken "Vent/ passive radiator". Standardvalet är 50% relativt till portlängden samt
möjligheten att skriva in absolut värde i millimeter själv. Hur ska man förhålla sig till dessa värden? Blev inte helt klart för mig efter att ha läst guiden.
2. Jag har tagit reda på att en välutformad 100 mm port klarar 1/10 av ljudhastigheten, så 34 m/ s alltså. I mina simuleringar verkar 150 mm rör bäst för
att nå rätt avstämning. Hur mycket mindre hastighet klarar en (eller tre i det här fallet) 150 mm port? I simuleringarna här under överstiger inte
porthastigheten vid avstämningen mer än 20 m/ s med 1 500 W effekt in.
3. Portarna kommer även att bli längre än utrymmet inne i lådan vilket kommer kräva 90 graders böjar. Ska det då skrivas in som två rördelar under
"Vent/ Passive radiator" i Basta! ?

ALL hjälp är god hjälp!
Ta hand om er

"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet