Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav juanth » 2020-04-26 10:48

00FE3936-C44E-4C7F-9E4A-FAD2FCEFEB7C.jpeg
00FE3936-C44E-4C7F-9E4A-FAD2FCEFEB7C.jpeg (404.06 KiB) Visad 9383 gånger
[attachment=1]Kommande från SB Acoustics:
http://sbacoustics.com/product/8in-sb20frpc30-8-paper/

Vad säger ni?
Tänkbar som ersättare?

Den är från deras kommande sortiment så inget pris ännu.

Länk till alla nyheter: http://sbacoustics.com/product-category ... ming-soon/

Edit/ lägger till en bättre spec på 9710, från Troels G, se bild.
Bilagor
34B5C396-90E5-4F13-BF7B-C934915EC03E.jpeg
34B5C396-90E5-4F13-BF7B-C934915EC03E.jpeg (260.47 KiB) Visad 5253 gånger
C0A42895-A573-490A-B3C1-93438753FDE9.jpeg
C0A42895-A573-490A-B3C1-93438753FDE9.jpeg (76.78 KiB) Visad 9383 gånger
Senast redigerad av juanth 2022-01-12 11:57, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav juanth » 2020-04-26 11:05

Specs

Nominal Impedance 8 Ω
DC resistance, Re 5.6 Ω
Voice coil inductance, Le 0.30 mH
Effective piston area, Sd 216 cm2
Voice coil diameter 30.5 mm
Voice coil height 16.3 mm
Air gap height 5 mm
Linear coil travel (p-p) 11.3 mm
Magnetic flux density 1.2 T
Magnet weight 0.54 kg
Net weight 1.43 kg
Free air resonance, Fs 39 Hz
Sensitivity (2.83V/1m) 92 dB
Mechanical Q-factor, Qms 3.26
Electrical Q-factor, Qes 0.45
Total Q-factor, Qts 0.40
Moving mass incl. air,Mms 14.7 g
Force factor, Bl 6.7 Tm
Equivalent volume, Vas 73.2 liters
Compliance, Cms 1.12 mm/N
Mechanical loss, Rms 1.1 kg/s
Rated power handling* 50 W
* IEC 268-5, T/S parameters measured on drive units that are broken in.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav Perfector » 2020-04-26 11:10

Då borde ddenna kunna vara tänkbar.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... -200f.html


Typ
Bredband

Storlek
8"

Membrantyp
Papper

Impedans
8 Ω

Frekvensomfång
30 - 20000 Hz

Effekttålighet
70 W

Känslighet
89 dB/SPL

Resonansfrekvens
30 Hz

Vas
27 L

Qts
0.51

Yttermått
210x210 mm

Monteringshål
Ø 188 mm

Vikt
1.2 Kg
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav juanth » 2020-04-26 11:30

Perfector, min tanke med posten var alltså om SB Acoustics elementet kunde vara en tänkbar ersättare för Philips 9710. En högkvalitativ sådan med låg dist, samma typ av utseende och funktion fast med mindre orolig tonkurva. Ytterligare ersättare efterfrågades inte. Det finns redan ersättare som använts med framgång tex Visaton BG 20 i OA6 typ 2 bla.

Den du föreslår har inte ens någon fullständig specifikation och det som finns skiljer sig väl mycket vad jag kan se. Inte minst utseendet.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav Perfector » 2020-04-26 11:43

juanth skrev:Perfector, min tanke med posten var alltså om SB Acoustics elementet kunde vara en tänkbar ersättare för Philips 9710. En högkvalitativ sådan med låg dist, samma typ av utseende och funktion fast med mindre orolig tonkurva. Ytterligare ersättare efterfrågades inte. Det finns redan ersättare som använts med framgång tex Visaton BG 20 i OA6 typ 2 bla.

Den du föreslår har inte ens någon fullständig specifikation och det som finns skiljer sig väl mycket vad jag kan se. Inte minst utseendet.

Jo, om man ser till utseendet istället för funktion så har du naturligtvis rätt.
Angående parametrar är det vad som visas på kittens hemsida.
Synpunkter om det lämnas helst direkt dit.
Jag tänkte mer på vad den kan, för den vanliga BBK-200 är ett fantastiskt element från 20 liter till upp emot 50 liter och bör därför kunna vara tänkbar som ersättare.
Prismässigt ligger den helt rätt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav juanth » 2020-04-26 11:53

Än en gång Perfector, min post efterfrågade inte ytterligare alternativ!
Det gällde alltså om SB Acoustics kan var lämplig som en ersättare till 9710, inget annat.
Var snäll att sluta förpesta tråden med mer ovidkommande inlägg.

Prismässigt ligger den rätt skriver du... för vem då?
Perfector low budget inc?
För kinesiska low end tillverkare som säljer via Ali express?
Det beror väl helt på vad som efterfrågas? Krav på slutresultatet?
Pris kanske inte ens är viktigt.

”Synpunkter på det lämnas helst direkt dit” . :mrgreen: du är nog nte riktigt ämnad för kommunikation är mitt svar på detta.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav PerStromgren » 2020-04-26 12:28

Ja, om man jämför några av T/S-parametrarna verkar den ju rätt pliuggkompatibel! Man kan ju undra varför ingen gjort detta förr. Är det bara vi här i norden som varit förtjusta i 9710? Annars borde det finns en stor marknad.

Fanns det inte ens en prisidé?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav juanth » 2020-04-26 12:52

PerStromgren skrev:Ja, om man jämför några av T/S-parametrarna verkar den ju rätt pliuggkompatibel! Man kan ju undra varför ingen gjort detta förr. Är det bara vi här i norden som varit förtjusta i 9710? Annars borde det finns en stor marknad.

Fanns det inte ens en prisidé?


Jag letade lite mer och hittade den i Kanada för ca $60 CAN, alltså under 500 Sek. Kan beställas via ”back order” = väntelista? Förhoppningsvis på g hitåt då snart?

https://solen.ca/products/speakers/home ... fullrange/

Philips själva har använt den i sina konstruktioner, iaf en som heter Studio monitor 8.
SB Acoustics verkar jobba klokt och ta fram mycket bra produkter.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav Perfector » 2020-04-26 12:54

juanth skrev:Än en gång Perfector, min post efterfrågade inte ytterligare alternativ!
Det gällde alltså om SB Acoustics kan var lämplig som en ersättare till 9710, inget annat.
Var snäll att sluta förpesta tråden med mer ovidkommande inlägg.

Prismässigt ligger den rätt skriver du... för vem då?
Perfector low budget inc?
För kinesiska low end tillverkare som säljer via Ali express?
Det beror väl helt på vad som efterfrågas? Krav på slutresultatet?
Pris kanske inte ens är viktigt.

”Synpunkter på det lämnas helst direkt dit” . :mrgreen: du är nog nte riktigt ämnad för kommunikation är mitt svar på detta.

Som vanligt i forumet, ingen bredd på tänkandet i form av uppgradering till bättre basomfång, högre effekttålighet och att priset inte nödvändigtvis speglar funktionen.
Gamma har utvecklat det elementet sedan tidigt 70-tal och om det inte betyder något för dig så vill jag inte veta hur dina prioriteringar i livet ser ut.
Att kalla det förpesta tycker jag är direkt opassande, det är ju det forumet gör i alla trådar varesig jag skriver i dom eller inte.
Och att göra mig ansvarig för att parametertexten från Kitten inte fyller dina krav är okunnigt och oförskämt.
Jobbar du som domare i Tingsrätten tro?
Och vill göra mig ansvarig för vad andra gör ?
Slutligen tycker jag du bör ta bort autotexten Med vänlig hälsning Johan efter dina inlägg
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav juanth » 2020-04-26 13:33

Perfector skrev:
juanth skrev:Än en gång Perfector, min post efterfrågade inte ytterligare alternativ!
Det gällde alltså om SB Acoustics kan var lämplig som en ersättare till 9710, inget annat.
Var snäll att sluta förpesta tråden med mer ovidkommande inlägg.

Prismässigt ligger den rätt skriver du... för vem då?
Perfector low budget inc?
För kinesiska low end tillverkare som säljer via Ali express?
Det beror väl helt på vad som efterfrågas? Krav på slutresultatet?
Pris kanske inte ens är viktigt.

”Synpunkter på det lämnas helst direkt dit” . :mrgreen: du är nog nte riktigt ämnad för kommunikation är mitt svar på detta.

Som vanligt i forumet, ingen bredd på tänkandet i form av uppgradering till bättre basomfång, högre effekttålighet och att priset inte nödvändigtvis speglar funktionen.
Gamma har utvecklat det elementet sedan tidigt 70-tal och om det inte betyder något för dig så vill jag inte veta hur dina prioriteringar i livet ser ut.
Att kalla det förpesta tycker jag är direkt opassande, det är ju det forumet gör i alla trådar varesig jag skriver i dom eller inte.
Och att göra mig ansvarig för att parametertexten från Kitten inte fyller dina krav är okunnigt och oförskämt.
Jobbar du som domare i Tingsrätten tro?
Och vill göra mig ansvarig för vad andra gör ?
Slutligen tycker jag du bör ta bort autotexten Med vänlig hälsning Johan efter dina inlägg


Gång på gång, i tråd efter tråd misslyckas du förstå varför du får skit.
Du får skit, inte för vad andra har för specifikationer på sina produkter utan för att du tipsar om dem och tycker att trådskaparen ska hylla dina tips som användbara fast de oftast inte är det. Att du inte kan förstå skriven text är också en anledning till att du får skit,iställlet går du i försvarsposition men orimliga argument som försvar.

Bara det att du ber mig, som vänligt men bestämt tackar nej till tipset om ett element, att vända mig till hifikit om jag har synpunkter på ett elements specifikationer. Alltså ett element som jag redan avböjt intresse ifrån. Varför i hela världen ska jag vända mig till dem för. Förstår du inte orimligheten i detta?
Det var ju du som tipsade om det, det är dig jag vänder mig till. Du får svar på något du skrivit till mig.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav Perfector » 2020-04-26 13:36

Jag har inte bett någon hylla ett förbannade dugg, det är dina fobier.
Jag bara presenterar ett element, fritt för vem som helst att skita i.
Varför du gör en elefant av en mygga är iofs dina problem, men du bör nog fundera på vad du äter till frukost om du blir så illerettrig av det.


Skärpning! Trådskaparen har bett dig respektera trådens syfte, så gör då det. Vill du föreslå ett annat element som ersättare - skapa en egen tråd för det // Redaktör'N
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-26 14:20

Småsignalsparametrarna ser mycket lovande ut. Qms är lite högre. Jag antar att det får konsekvenser för justeringen av dämpkorgen. Orkar inte simulera nu.

Däremot är det väl för litet? 9710 kräver enligt en snabb googling ett monteringshål på ca 230 mm. Det är större än hela korgens ytterdiameter för detta SB-element. Det kommer i så fall krävas nya bafflar. Nä, det var fel.
Utan att räkna på det undrar jag om inte tryckfaktorn, till följd av lägre Sd, är för hög. I kombination med att Carlssonhögtalarna redan har lite för stora lådor är det illavarslande. Frågan är om högre Qms i kombination med dämpkorgen är en fördel eller om det ytterligare komplicerar saken. Spontant känner jag att det nog är en fördel, men jag har inte riktigt tänkt klart den tanken än.

Hur intressant det är beror nog mycket på vad priset landar på, känner jag. Särskilt visavi Obi F87, som visserligen också har sina brister.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav juanth » 2020-04-26 14:24

Jag skrev i förstainlägget:

http://sbacoustics.com/product/8in-sb20frpc30-8-paper/

Vad säger ni?
Tänkbar som ersättare?

Den är från deras kommande sortiment så inget pris ännu.

Länk till alla nyheter: http://sbacoustics.com/product-category ... ming-soon/

Du får presentera element Perfector men du måste givetvis också kunna ta in vad tråden gäller.
Vad är frågeställningen för tråden?
Att du inte ens berör eller kommenterar det element jag presenterar utan kommer med ett eget istället är det så klokt? Du visar bara att du inte är intresserad av annat än dina egna förslag.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-26 15:49

juanth skrev:Jag letade lite mer och hittade den i Kanada för ca $60 CAN, alltså under 500 Sek.

Jag högg lite SB-element på måfå och prisjämförde. Det verkar som att man praktiken får betala ca 1,6 ggr mer i Sverige än vad Solens priser multiplicerat med växelkursen gör gällande.
Det borde ge ett pris på ca 700 kr. Blott hälften av Obi F87! Det är så pass billigt - halvannan tusenlapp paret - att det kan bli en rimligt förbehållsfri uppgraderingsrekommendation för gamla Popboxar och OA5or. Förutsatt att avstämningen går lösa och inte allt för omfattande filteranpassning.

I så fall är det ju mycket intressant! :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-27 00:57

Så, nu har jag fulsimulerat lite. Om man med dämpkorgen kan höja Rms till ~4-5 - vilket jag inte har någon aning om ifall det är realistisk eller ej - så kan det se såhär fint ut i en Popbox/OA5. Grå kurva är med DanNormans roomgain. Standardgain lyfter lite mer, och lite högre upp i frekvens.
Oavsett vilket uppnått värde man antar för Rms, så avviker kurvan inte nämnvärt från 9710. Det ser så långt mycket lovande ut som ersättare. Förutsatt att parametrarna stämmer någorlunda, givetvis.
Bilagor
Screenshot_20200427_004113.png
Screenshot_20200427_004113.png (23.33 KiB) Visad 9142 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav juanth » 2020-04-27 13:07

Ja det där där ser lovande ut. Tack för simulering gopnik!

Priset bör hamna rätt som du skrev tidigare.
Just att det är SB Acoustics som tillverkar elementet fick mig att hoppas på att distorsionen kommer att vara låg. De har gjort många fina element på senaste tiden.

Det kanske är någon annan här som har koll på hur mycket det går att justera med dämpkorgen?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-27 14:02

Dämpkorgen bidrar tyvärr själv med en del distorsion. Det blir ingen high end-högtalare ens i ett bästa scenario.

Andra sidan av det myntet är att det inte gör så mycket ifall elementet skulle visa sig ha lite högre distorsion än de bästa i klassen. Det finns ändå ett värde med en billig, modern och nyproducerad ersättare - även om den eventuellt inte visar sig vara dramatiskt bättre än en perfekt NOS 9710. Särskilt med tanke på skick och reservtillgång på de gamla Philipselement som nu sitter i massvis av Popboxar och kloner. 9710 hade väl inte anmärkningsvärt hög distorsion heller, så förbättringspotentialen är nog måttlig redan från början. I det avseendet i varje fall.

Tonkurvan ser i varje fall betydligt lugnare ut. Det borde vara en tillräcklig förbättring i sig, oaktat distorsion. Och det finns i varje fall potential att kunna spela betydligt starkare än med 9710.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav petersteindl » 2020-04-27 14:42

Hur blir simuleringen utan dämpkorg bakom elementet?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-27 14:48

Discopuckel och ingen bas.
Bilagor
Screenshot_20200427_143550.png
Screenshot_20200427_143550.png (24.31 KiB) Visad 9054 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav petersteindl » 2020-04-27 15:16

gopnik skrev:Discopuckel och ingen bas.


Tackar.

Det blir inte mindre nivå vid lågfrekvens, vad jag kan se. Däremot högre Q på den resonans som motsvarar sluten låda. Det är discobasen.

Då blir frågan vad som händer om rörets längd ökas d v s att nå lägre avstämningsfrekvens, t.ex. 30 Hz.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-27 15:32

petersteindl skrev:Det blir inte mindre nivå vid lågfrekvens, vad jag kan se.

Inte relativt nivån vid 500 hz, men relativt den generella nivån under 100/200 hz är nu 40 hz betydligt försvagad. Jag tror det kommer upplevas så också, alltså att den lägsta strängen på elbasen är väsentligt svagare än de andra. Spontant hade jag hellre hade sett en shelvingfunktion än en puckel, om man nu ska acceptera accentuerad bas.
petersteindl skrev:Då blir frågan vad som händer om rörets längd ökas d v s att nå lägre avstämningsfrekvens, t.ex. 30 Hz.

Discopuckeln mildras något, men -3 dB redan vid 41 hz i stället för i princip full nivå med dämpkorg.
Bilagor
Screenshot_20200427_151851.png
Screenshot_20200427_151851.png (25 KiB) Visad 9035 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-27 15:51

Nu är alla fulsimuleringar gjorda med kalla talspolar, inga reaktiva komponenter och oändligt styv drivning. Om man ska finsimulera lite, vad har filterspolen för värden?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav PerStromgren » 2020-04-27 15:59

Är dämpkorgen svår att reproducera med ett förväntat resultat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav Morello » 2020-04-27 16:06

Känns som en minst sagt festlig lösning detta med dämpkorg. Varför valde inte Stig ett element med adekvata småsignalparametrar för att nå önskad frekvensgång utan korg?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-27 16:19

Morello skrev:Känns som en minst sagt festlig lösning detta med dämpkorg. Varför valde inte Stig ett element med adekvata småsignalparametrar för att nå önskad frekvensgång utan korg?
Det fanns väl inte. Dessutom hade han egen modell för att beräkna basreflex som ... kanske inte var helt hundra. Strömningsmotstånd ger justermån, förutom anpassning till standardelement.
PerStromgren skrev:Är dämpkorgen svår att reproducera med ett förväntat resultat?
Inte om man kan mäta impedansen medan man justerar. Att göra det i blindo är det nog rätt hopplöst, däremot.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav Nattlorden » 2020-04-27 16:19

Morello skrev:Känns som en minst sagt festlig lösning detta med dämpkorg. Varför valde inte Stig ett element med adekvata småsignalparametrar för att nå önskad frekvensgång utan korg?


Det gick inte att få tag på ett?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav PerStromgren » 2020-04-27 16:55

gopnik skrev:
PerStromgren skrev:Är dämpkorgen svår att reproducera med ett förväntat resultat?
Inte om man kan mäta impedansen medan man justerar. Att göra det i blindo är det nog rätt hopplöst, däremot.


Den elektriska?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-27 17:04

Ja. Eller tonkurvan naturligtvis, men elektrisk impedans räcker. Det behöver inte nödvändigtvis vara en kurva heller, men hur hög någon av topparna kring avstämningssadeln är behöver man kunna se.
Jämför de två första bilderna. Med dämpkorg är impedanstopparna strax under 20 Ω. Utan är de över 30 Ω.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav PerStromgren » 2020-04-27 18:05

gopnik skrev:Ja. Eller tonkurvan naturligtvis, men elektrisk impedans räcker. Det behöver inte nödvändigtvis vara en kurva heller, men hur hög någon av topparna kring avstämningssadeln är behöver man kunna se.
Jämför de två första bilderna. Med dämpkorg är impedanstopparna strax under 20 Ω. Utan är de över 30 Ω.


Ah, så enkelt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nytt från SB Acoustics, ersättare för Philips 9710?

Inläggav gopnik » 2020-04-27 18:19

Ja, i nödfall kan man verifiera justeringen av dämpkorgen med en multimeter, ett seriemotstånd och en statisk testsignal på en bränd CD. Jag tycker inte injusteringen av dämpkorgen känns som ett oöverstigligt problem för en uppgraderingsbeskrivning. Även om det naturligtvis hade varit trevligt att slippa den.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 3 gäster