Originalkabel består av DIN-kontakt. Bort med denna, och in med neutrik kontakter och CT100 coax enligt faktiskt-standard!

Tyvärr blev jag med jordbrum på kuppen. Helt outhärdligt brum, långt över acceptans vid lyssningsnivå. Enklare felsökning med jordkabel
mellan chassi och slutsteg vidtog, men fick aldrig ordning på det.
Så har levt med detta ändå ett tag, men glädjen att lägga på en vinyl försvann. Såklart.
Idag kände jag att det fanns energi och tid att titta på det igen.
Flytt av LP-spelare till rummet där försteget är. Inkoppling, och brummet borta!
Vad enkelt, ett nytt uttag för kontakten löste det hela!
Tillbaka med Spelaren till lyssningsrummet. Demontera kontakt så kabeln kan passera kabelgenomföringen i väggen,
tillbaka med kontakt och montera kontakten i det "brusfria" uttaget. På med en favoritvinyl, och slår på spelaren.
BRUM!
WTF. Vänder kontakten i uttaget. Brum.
Sätter mig på en stol och tittar på spelaren. Alla förutsättningar är exakt som när brummet var borta. Spökar det?
Har strömkabeln hamnat närmare signalkabeln, och jag hör induktansfältet? Nej, spelar ingen roll var jag lägger strömkabeln.
Ger upp.
Flyttar spelaren 3cm till en position där den brukar stå. BRUMET BORTA!!
Flyttar runt signalkablarna litet i förhållande till varandra, och se, där har vi det!
Efter att ha vridit upp volymen ordentligt, och positionerat kablarna i tystaste läget är jag nöjd med tystheten.
Men vad är det för fenomen jag upplever? Kan jag fixa detta på ett mer "stadigvarande" sätt?