Vinylbrumsfenomen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Vinylbrumsfenomen

Inläggav KentLindqvist » 2020-04-28 22:57

Jag byggde om min trevliga Telefunken HIFI S500, i vilket jag antog skulle bli nån sorts förbättring.
Originalkabel består av DIN-kontakt. Bort med denna, och in med neutrik kontakter och CT100 coax enligt faktiskt-standard! :lol:

Tyvärr blev jag med jordbrum på kuppen. Helt outhärdligt brum, långt över acceptans vid lyssningsnivå. Enklare felsökning med jordkabel
mellan chassi och slutsteg vidtog, men fick aldrig ordning på det.
Så har levt med detta ändå ett tag, men glädjen att lägga på en vinyl försvann. Såklart.

Idag kände jag att det fanns energi och tid att titta på det igen.

Flytt av LP-spelare till rummet där försteget är. Inkoppling, och brummet borta!
Vad enkelt, ett nytt uttag för kontakten löste det hela!

Tillbaka med Spelaren till lyssningsrummet. Demontera kontakt så kabeln kan passera kabelgenomföringen i väggen,
tillbaka med kontakt och montera kontakten i det "brusfria" uttaget. På med en favoritvinyl, och slår på spelaren.

BRUM!

WTF. Vänder kontakten i uttaget. Brum.
Sätter mig på en stol och tittar på spelaren. Alla förutsättningar är exakt som när brummet var borta. Spökar det?
Har strömkabeln hamnat närmare signalkabeln, och jag hör induktansfältet? Nej, spelar ingen roll var jag lägger strömkabeln.
Ger upp.

Flyttar spelaren 3cm till en position där den brukar stå. BRUMET BORTA!!

Flyttar runt signalkablarna litet i förhållande till varandra, och se, där har vi det!
Efter att ha vridit upp volymen ordentligt, och positionerat kablarna i tystaste läget är jag nöjd med tystheten.

Men vad är det för fenomen jag upplever? Kan jag fixa detta på ett mer "stadigvarande" sätt?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vinylbrumsfenomen

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-28 23:56

Börja med att tvinna ihop höger och vänster signalkabel samt ha jordledaren tvinnad runt dessa också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-04-29 08:55

Förutom Johans tips skulle jag gissa att du har en risig kontakt någonstans i kedjan, eftersom du beskriver att det kommer och går utan tydlig förklaring när du flyttar eller kopplar om skivspelaren. Tyvärr har jag inget bättre tips än noggrann genomsökning av allt i hela kedjan tills du hittar stället som spökar för dig.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-04-29 09:02

Om du flyttar signalkablarna och brummet försvinner så skulle jag kolla jorden på varje signalkabel och samtidigt böja lite på kablarna för att se om jorden är bruten.
Kolla även lödningar i kontakterna till signalkabeln.
Kalla lödningar kan ge många problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-29 11:33

Jag tror att det handlar om olika jordfält som tar ut varandra eller inte. Som sagt kan det påverkas av om ljudkablarna+jordkabel till skivspelaren hålls samman eller inte. Vad finns i närheten av skivspelaren, en förstärkare/slutsteg eller annat med transformator?

Om det handlar om dålig kontakt, så borde det spraka och ha sig när man flyttar kablarna.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-04-29 11:36

RogerJoensson skrev:Jag tror att det handlar om olika jordfält som tar ut varandra eller inte. Som sagt kan det påverkas av om ljudkablarna+jordkabel till skivspelaren hålls samman eller inte.

Om det handlar om dålig kontakt, så borde det spraka och ha sig när man flyttar kablarna.

Har du dålig jord i en lågnivåkabel uppstår brum när jorden släpper, men det sprakar inte.
Om du har en vinylspelare och rör vid jordsladden och sedan släpper så blir det brum och tyst beroende på hur du håller fingret mot jorden.
Det borde därför vara samma med en signalkabel
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-29 11:51

Perfector skrev:
RogerJoensson skrev:Jag tror att det handlar om olika jordfält som tar ut varandra eller inte. Som sagt kan det påverkas av om ljudkablarna+jordkabel till skivspelaren hålls samman eller inte.

Har du dålig jord i en lågnivåkabel uppstår brum när jorden släpper, men det sprakar inte.

Möjligen hör man inte spraket om jordbrummet kommer som en raket, men då är det ändå uppenbart att det rör sig om kontaktfel. Som jag förstod det var det inte vad som hände, men kanske bäst att fråga: -Kom brummet pang på, eller typ tonade det upp/ner när sladdarna flyttades?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2020-04-29 23:01

Johan_Lindroos skrev:Börja med att tvinna ihop höger och vänster signalkabel samt ha jordledaren tvinnad runt dessa också.

Ok. CT100 tvinnas inte så lätt. Får skala i så fall, men då är nog en annan kabel att föredra!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2020-04-29 23:07

RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:

Möjligen hör man inte spraket om jordbrummet kommer som en raket, men då är det ändå uppenbart att det rör sig om kontaktfel. Som jag förstod det var det inte vad som hände, men kanske bäst att fråga: -Kom brummet pang på, eller typ tonade det upp/ner när sladdarna flyttades?

Jamen precis, brummet ökar/minskar i intensitet (tillsynesvis) beroende på hur kablarna är placerade mot varandra.
Jag trodde, så som någon föreslog, att det beror på en taskig lödning/kontakt. Men just nivåförändringen fick mig att släppa dom tankarna.

Brummet varierar från tämligen kraftfullt, till som nu knappt hörbart på hög volym, men ganska små förflyttningar av kablarna.

Jag tänker att jag rimligen jordade båda kabelskärmarna i lämplig skruv i chassit, men kommer inte ihåg för tillfället.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-04-30 11:45

KentLindqvist skrev:Jamen precis, brummet ökar/minskar i intensitet (tillsynesvis) beroende på hur kablarna är placerade mot varandra.
Jag trodde, så som någon föreslog, att det beror på en taskig lödning/kontakt. Men just nivåförändringen fick mig att släppa dom tankarna.

Brummet varierar från tämligen kraftfullt, till som nu knappt hörbart på hög volym, men ganska små förflyttningar av kablarna.

Jag tänker att jag rimligen jordade båda kabelskärmarna i lämplig skruv i chassit, men kommer inte ihåg för tillfället.

Ok, det du skriver får mig att fundera vidare. Jag håller med om att brummet ökar/minskar i intensitet inte direkt låter som en dålig kontaktering utan mer som att du skapat känslighet för externa fält i din nya uppkoppling. Är CT100 en koax enkelledare och hur har du i så fall byggt din nya tonarmskabel?

En pickup har fyra ledare, +/- för höger respektive vänster kanal. Men den är väl normalt flytande i förhållande till jord och signalerna refereras normalt till jordpotential först i RIAA-steget. Då tänker jag att en tonarmskabel borde ha två ledare (+/-) per kanal och sen en skärm utanpå det. Skärmen ansluts till jord i en? (osäker hur det ska kopplas för att skärma bäst och samtidigt undvika eventuella jordslingor) av apparaterna. Men det var länge sen jag tittade efter hur en fungerande tonarmskabel är uppbyggd. Kan det vara något sånt här som spökar för dig?

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-30 13:20

matssvensson skrev:
KentLindqvist skrev:Jamen precis, brummet ökar/minskar i intensitet (tillsynesvis) beroende på hur kablarna är placerade mot varandra.

Ok, det du skriver får mig att fundera vidare. Jag håller med om att brummet ökar/minskar i intensitet inte direkt låter som en dålig kontaktering utan mer som att du skapat känslighet för externa fält i din nya uppkoppling. Är CT100 en koax enkelledare och hur har du i så fall byggt din nya tonarmskabel?

En pickup har fyra ledare, +/- för höger respektive vänster kanal. Men den är väl normalt flytande i förhållande till jord och signalerna refereras normalt till jordpotential först i RIAA-steget. Då tänker jag att en tonarmskabel borde ha två ledare (+/-) per kanal och sen en skärm utanpå det. Skärmen ansluts till jord i en? (osäker hur det ska kopplas för att skärma bäst och samtidigt undvika eventuella jordslingor) av apparaterna. Men det var länge sen jag tittade efter hur en fungerande tonarmskabel är uppbyggd. Kan det vara något sånt här som spökar för dig?

mvh, Mats

Ja.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2020-04-30 13:48

matssvensson skrev:

mvh, Mats

Ja!

Vad smart, och vilken slutledningsförmåga!
Inte superbright kopplat av mig, där ser man var man hamnar med litet för dålig koll!

Just nu funkar det som sagt, men jag lär ta mig an detta senare.
Hur bygger man en duglig LP-kabel?

...förresten, gäller detta även ”vanlig” signalkabel? Jag har ju motsvarande lösning
På signalkablarna!! 8O
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-05-01 01:36

KentLindqvist skrev:...förresten, gäller detta även ”vanlig” signalkabel? Jag har ju motsvarande lösning
På signalkablarna!! 8O

Mellan förstärkare är skärmen på en obalanserad kabel alltid jord, så där är det inget problem. Som du borde ha märkt (eller inte :)).

Mvh, mats

Återgå till Generellt om hifi