Tråden om ARCAM AVR!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-03-09 15:04

Verkar kosta 39k? Är ju onekligen en betydande summa.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-03-09 18:11

Japp, tänker att jag kan få 8-10 för min Marantz jag har, dock högst oklart om det låter 30k bättre. :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-03-10 22:22

Ptja, beror väl på hur man värderar pengarna. Jag själv tycker det är ganska mycket pengar, för en annan är det kanske inte så :). Låna hem och prova?

En begagnad 390, 550 eller 850 är inte att tänka på alls?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-03-11 08:10

Det är absolut mycket pengar för mig, AVR20 ville jag ha just för att den individuellt kunde justera upp till 4 basar. De tidigare generationerna stödjer inte det som jag förstår.

Jag tycker samtidigt det känns lite knasigt att köpa avr för 40 när man har lagt 60 på toppar och basar... Men det kanske bara är jag.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-03-12 22:19

Ja det kanske är ett måste att kunna justera dem individuellt för att låta bra? Jag kör ju inte delat och vet inte så noga.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Harryup » 2020-03-13 12:19

pontareee skrev:Det är absolut mycket pengar för mig, AVR20 ville jag ha just för att den individuellt kunde justera upp till 4 basar. De tidigare generationerna stödjer inte det som jag förstår.

Jag tycker samtidigt det känns lite knasigt att köpa avr för 40 när man har lagt 60 på toppar och basar... Men det kanske bara är jag.


Om du gör det så misstänker jag att det kommer ta olika lång tid att processa de olika kanalerna. Du borde i så fall kolla med t.ex. REW att basarna fortfarande spelar i takt.

mvh/Harryup

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-03-13 14:45

Harryup skrev:
pontareee skrev:Det är absolut mycket pengar för mig, AVR20 ville jag ha just för att den individuellt kunde justera upp till 4 basar. De tidigare generationerna stödjer inte det som jag förstår.

Jag tycker samtidigt det känns lite knasigt att köpa avr för 40 när man har lagt 60 på toppar och basar... Men det kanske bara är jag.


Om du gör det så misstänker jag att det kommer ta olika lång tid att processa de olika kanalerna. Du borde i så fall kolla med t.ex. REW att basarna fortfarande spelar i takt.

mvh/Harryup

Jepp, jag brukar försöka time aligna toppar och basar med REW, tycker det funkar bra och man får juh helt andra värden på distans på basarna kontra att mäta med lasermått.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-03-19 15:20

Hur går det? :)

Själv blir det att flytta hem till helgen efter vår stamrenovering. Skall bli kul att få sätta tänderna i Dirac och Arcam på riktigt. Peppad! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav pontareee » 2020-03-20 00:09

Jag har lagt det på is tillsvidare, ska väl införskaffa cr80s och se vad det gör med basintegreringen.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-03-20 09:59

Det är nog en bra investering.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-03-20 16:50

Vad jag förstått har DiracLive inte funkat i det nya modellerna från Arcam, men i dag skriver The Rock så här på sin webbplats:
Nu har vi fått in de första maskinerna från Arcams nya AVR-serie. Vi har i nuläget AVR10, AVR20 och processorn AV40 i butiken. Mjukvaran har nu också kommit i en relativt stabil version och det går nu också att kalibrera dem med Dirac Live med gott resultat.


Välkommen in så berättar vi mer!

https://therock.se/2020/03/arcams-nya-m ... -pa-plats/

Verkar alltså som att det ska fungera nu. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-03-24 19:55

Då har man pillar lite och lyssnat.

Tycker att Arcam och Dirac är en trevlig kombination. Dirac tycker jag heller inte har varit så svårt att lära sig som jag läst på en del ställen. Visst det hjälper väl om man tex har haft en minidsp, använt REW och känner sin anläggning hyfsat väl. Men jag är ingen raketforskare direkt :D. Dessutom är det rätt kul att ratta in kurvor i Dirac och lyssna på resultatet!

Har hittat en basnivå nu som jag tror jag är rätt nöjd med. Skall utvärdera ett tag.

Är ju en jäkla skillnad med Dirac av och på! Om Dirac nu är transparent i övrigt är svårt att veta men resultatet blir i alla fall bra och en stor skillnad jämfört med innan. Till det positiva tycker jag. Att bygga om rummet är säkert att föredra men för oss dödliga kan detta vara ett bra alternativ tror jag.

Arcam i övrigt känns lite mindre intuitiv än andra receivers jag ägt. Menyer känns lite yxiga på nåt sätt. Svårt att med en gång förstå vad som avses ibland. Den är dock rätt stilig och fjärrkontrollen är hyfsat snygg. På de punkterna vinner den över många andra receivers jag ägt.

Ciao :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Lennart » 2020-05-05 12:57

Nu har Amir testat en 390 : https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/arcam-avr390-avr-review.13071/

Han har dragit ner brallorna på många dyra hemmabioprodukter nu...

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-05 13:32

Lennart skrev:Nu har Amir testat en 390 : https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/arcam-avr390-avr-review.13071/

Han har dragit ner brallorna på många dyra hemmabioprodukter nu...


Ja det har han :lol: Lite tragiskt men avr390 är så vitt jag vet fortfarande den billigaste receiver med Dirac som inte är helt trasig. Man får gå upp på betydligt dyrare prylar för att allt skall se bättre ut i mätningarna. Analog in är fortfarande typ 20dB bättre än NAD M17 (60 000:-) t.ex. HDMI ser inte bra ut dock men väldigt mycket bättre än NAD:en med Dirac..

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Lennart » 2020-05-05 14:09

"Man får gå upp på betydligt dyrare prylar för att allt skall se bättre ut i mätningarna"

Vilken Arcam produkt i serien är välkonstruerad och mäter "hyggligt" ? Och utnivån analogt, är det skämt eller ? Tittar man på Denons "billiga" AVR-X3600 så framstår den som ett fynd i alla avseende.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-05 14:27

Lennart skrev:"Man får gå upp på betydligt dyrare prylar för att allt skall se bättre ut i mätningarna"

Vilken Arcam produkt i serien är välkonstruerad och mäter "hyggligt" ? Och utnivån analogt, är det skämt eller ? Tittar man på Denons "billiga" AVR-X3600 så framstår den som ett fynd i alla avseende.


Ingen Arcam produkt. Eller vad menar du, alla produkter i serien har samma hårdvara. Och deras nya serie produkter verkar subjektivt vara mycket sämre än denna serie med rapporter om brus man hör i soffan och alla möjliga problem. Stanna långt borta.

Det jag menar är att om man vill ha Dirac får man kolla på Monoprice HTP-1 vilken i princip är den enda produkt som finns som funkar, mäter ok och har alla features man behöver. Vad jag vet finns ingen annan från någon tillverkare. Om man nu då inte räknar prylar som kostar långt över 100 000:-. Denon kommer vara den de flesta köper om man inte behöver ha Dirac eller motsvarande. Folk har jämfört XT32, Dirac, ARC mm. hur mycket som helst. Googla det så kan du dra egna slutsatser där.

Och vad menar jag med dyrt, jo:
HTP-1 $4000 + plus frakt, skatt, skicka till USA vid problem mm.
Minst 11 kanaler från externa slutsteg - ca. 50-60k om man skall ha något vettigt.
Senast redigerad av philipbtz 2020-05-05 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Lennart » 2020-05-05 14:33

Jag trodde att du avsåg Arcams "dyrare" produkter, därav min fråga:)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-05 17:38

Nu är inte jag så duktig på att läsa alla diagram och förstå allt vad som är viktigt, men det där ser väl inte så bra ut... :(

Eftersom jag kör med försteg och slutsteg så har jag sneglat en del på AV860, eller kanske AV40, som nästa försteg, när det ska bli fler kanaler. Jag har funderat en del på om det skulle kunna bli bättre även till 5.1 med ett nytt försteg, eftersom fler kanaler slutsteg och högtalare också kostar en rätt stor slant.

Efter att ha läst det här och jämfört resultat med det Amir nyligen skrev om Meridian G68ADV (https://www.audiosciencereview.com/foru ... ood.12408/) så känns det som att inget talar för att försteg från Arcam skulle låta bättre än min kombination av Meridian G68ADV och HD621.

Lite synd att Amir inte fick med en HD621 (eller HD722) när han testade G68ADV. Hade varit roligt att se hur den kombinationen presterat när man får med HDMI-ingångarna. Det är dock snarare en diskussion för den här tråden: viewtopic.php?f=9&t=70217
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-05 19:56

Märkligt. Så här svarade Arcam support mig för några månader sedan via mejl.

Hello

What is the maximum pre out voltage for Arcam avr 390 front speakers?

Manual says nominal pre out 1v."



Good afternoon

Thank you for your email. We've got it to around 5v without clipping in the past, but that would likely be more than anybody would ever need.

I hope this helps.

Kind regards

Ed
Customer Support Coordinator,
ARCAM, JBL Synthesis, Lexicon, Mark Levinson, Revel

Stirling House, Waterbeach
CAMBS, CB25 9PB, UK
Phone: +44 (0)1223 203200



Iofs har jag nog aldrig höjt över 75 har jag för mig. Var uppe på 73 någon gång tror jag. Så har kanske inte märkt av problemet på så vis.

Tycker, subjektivt, att Arcam avr 390 har låtit bra under tiden jag ägt den. Kom från den av LTS hyllade Onkyo TX NR838 som jag också tyckte lät bra.

Tråkig läsning så klart i Amirs test :cry:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-05 23:45

Mirage skrev:Nu är inte jag så duktig på att läsa alla diagram och förstå allt vad som är viktigt, men det där ser väl inte så bra ut... :(

Eftersom jag kör med försteg och slutsteg så har jag sneglat en del på AV860, eller kanske AV40, som nästa försteg, när det ska bli fler kanaler. Jag har funderat en del på om det skulle kunna bli bättre även till 5.1 med ett nytt försteg, eftersom fler kanaler slutsteg och högtalare också kostar en rätt stor slant.

Efter att ha läst det här och jämfört resultat med det Amir nyligen skrev om Meridian G68ADV (https://www.audiosciencereview.com/foru ... ood.12408/) så känns det som att inget talar för att försteg från Arcam skulle låta bättre än min kombination av Meridian G68ADV och HD621.

Lite synd att Amir inte fick med en HD621 (eller HD722) när han testade G68ADV. Hade varit roligt att se hur den kombinationen presterat när man får med HDMI-ingångarna. Det är dock snarare en diskussion för den här tråden: viewtopic.php?f=9&t=70217


Egentligen kan du nog sitta lugn om det inte är så att du är sugen på nya features. Om du är det så kommer Dirac Live + deras ännu inte släppta Dirac Bass Control vara en game changer. AV860 kan jag säga redan nu att du kan glömma. Det är typ samma platform som avr390 bara att den har XLR och lite grejer och lär mäta ganska snarlikt. Den har inte stöd för de nya riktiga coola grejerna så som Dirac Bass Control som antagligen kommer vara väldigt bra. AV40 kommer få det men jag vet inte hur mycket jag litar på den med det jag läst än så länge. Högst upp på min lista precis nu är Monoprice HTP-1. Den kommer vara ett steg upp från Meridian om man kollar på mätningarna förutom jitter men där vet man aldrig med firmware uppdateringar och vad de kan ge. Såg du uppdateringen Emotiva kom med till RMC-1 efter Amir sågade den? Och Monoprice verkar än så länge väldigt aktiva med uppdateringar och tar in förslag från forum - just detta att de har en representant från Monoprice som hänger på avsforum väger tungt. Ingen annan tillverkare gör detta och med alla andra så får man bara lite vad man får typ. Jag är egentligen ganska nöjd med min avr390 men inom något år blir det nog uppgradering för mig med. Hoppas det kommer en mätning på AV40 så man får se hur den presterar den med.

Firmware kan göra mycket ibland:
Bild

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-06 08:53

Tack för intressant inlägg philipbtz!

När man har en del gamla grejer och funderar på om det är värt att byta är det skönt ibland läsa om mätningar som visar att de fortfarande står sig bra. Jag tycker själv att det låter bra, men funderar ibland på om det kan bli bättre.

Det var även min slutsats att förstegsdelen i AV860 borde var identisk med AVR390. Enligt Amirs mätningar får ju faktiskt slutstegsdelen rätt bra resultat, det är förstegsdelen som får sämre omdöme. Sen är mätningar kanske inte allt, verkar vara många som tycker att dessa förstärkare låter bra.

Jag är egentligen inte ute efter så mycket nya finesser, men lite fler kanaler och objektbaserat ljud vore kul att testa. Det skulle dock dra med sig en massa högtalare som jag inte vet riktigt hur jag ska placera i mitt rum, så det är inte säkert att det skulle bli så mycket bättre. Sen skulle det även kräva en ny mediaspelare, och en massa nya filmer.

Mitt försteg från Meridian har deras rumskorrigering MRC, men jag använder den inte. EQ:n i det har bara använts för manuella inställningar, men det vet jag att du läst om en gång här: viewtopic.php?f=16&t=64012#p1866290
En bra automatisk rumskorrigering är dock något jag gärna skulle vilja ha, så att jag slipper betala någon för att åka långt om jag ändrar något i anläggningen. Sen fattas bara automatisk kalibrering av projektorn... :)

Jag har inte läst så många av Amirs tester, inte heller det av Emotiva RMC-1. Intressant att en uppdatering av en apparat kan göra en så stor skillnad. Monoprice har jag bra sett som ett namn tidigare, utan att reflektera över det. Deras HTP-1 ser väldigt intressant ut, och i sammanhanget någorlunda prisvärd (jämfört med Storm Audio, Trinnov etc). Finns det svensk ÅF?

Om jag ska fortsätta hålla mig till 5.1 (eller möjligtvis 7.1) har jag länge varit sugen på att testa Meridian 861. Läser man vad Meridian-kännarna skriver så ska det vara ett stort steg upp från G68, i synnerhet om man använder analoga utgångar till slutstegen. De kostar dock fortfarande en hel del begagnade, och är lite av en återvändsgränd om tänker sig fler kanaler i framtiden.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-06 10:15

Monoprice var väl egentligen kända från börjar för att bara sälja massa billiga småprylar, kablar och dylikt, men har nu gjort en 180 och verkar producera bland de mest seriösa produkterna på marknaden(för vanliga människor). Deras subbar t.ex. har det ryktas om att de använder LMS-element. LMS finns inte mera som du kanske vet men de verkade ha ett samarbete.

Deras slutsteg verkar mäta vettigt och nu denna processor verkar vara en väldigt seriös satsning. Det märks att de har ett bra utvecklings-team bakom detta på mjukvarusidan när man läser både dokumentation, hur ofta de släpper nya firmwares och deras generella inställning till produktens livscykel. De har jobbat med Datasat sägs det för att ta fram produkten. HTP-1 stödjer redan nu 230V men man får än så länge beställa den från USA. De har dock en webbshop i England där den tydligen skall börja säljas men jag vet inte när. Kan vara värt att vänta tills dess. Annars så tror jag inte man gör bort sig om man köper från USA.

Personligen kommer jag vänta tills Dirac Bass Control finns på plats och någon har verifierat att det fungerar korrekt. Men det är jag tämligen säker på att det kommer göra med tanke på att allt bara verkar funka på den som det är nu. Och det är väldigt ovanligt.

Storm Audio är dom första som implementerat Dirac Bass Control http://www.insideci.co.uk/news/stormaud ... ntrol.aspx men det är en helt annan prisklass än vad jag brukar kollar på så har inte läst något om dom.

Om du inte testat Dolby Atmos/DTS:X så kan jag rekommendera det. Det är inte bara att formatet i sig låter bra utan ofta så verkar det som att man lägger extra krut på att göra dessa mixar bra. Har man Netflix eller Apples streaming som källa för filmer så vill man ha Atmos-mixen, den får mycket mer bandbredd och är väldigt mycket bättre generellt. Jag har jämfört med mina skivor som har Atmos och jag kan säga att det låter bra även jämfört med detta. Kollade igenom alla Harry Potter (UHD 4k skivor) ett tag sedan som är mixade i DTS:X och jösses vad mycket bättre ljud än jag hört tidigare från dessa filmer - ett stort steg upp.

Det är värt det bara för att kunna ta emot en bättre mix.

Edit: Dirac Bass Control http://diracdocs.com/Bass%20Control%20in%20Live.pdf

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-06 19:57

Tack för ännu ett intressant inlägg!

LMS-element har jag inte nån koll på, men BMS har jag i subben. För mig står LMS för Logitech Media Server. :)

Monoprice verkar helt klart vara ett bra märke att satsa på. Datasat är väl ett märke med gott renommé, även om de inte så stora bland vanliga konsumentgrejer. Har dock för mig att det var en Datasat-processor med i en anläggning när jag var på mässan i Lund för ett par år sen (2017?).

När jag tittade på bilden på baksidan av HTP-1 så såg jag att det stod 120 VAC 60 Hz, det var därför jag funderade över ÅF här. Men då går det kanske ändå att beställa dem för 230 V, även i USA. Jag jobbar en del i USA samt hälsar ibland på kompisar i Oakland, CA. Så när det inte är reseförbud blir det en del resor fram och tillbaka. Innan jag kommer iväg nästa gång kanske vi vet hur Dirac Bass Control funkar. Vore fint att åka hem med en HTP-1 och ett (eller två) par Revel C763L i resväskan. :D

Laddade ned PDF:n om Dirac Bass Control och ska läsa den bättre en annan dag.

Jag har bara lyssnat på Atmos etc. på mässan jag nämnde ovan. Lät förstås jättebra på de fina anläggningarna där, men ändå svårt att veta vad som gjorde det så bra. Det finns flera saker som håller mig tillbaka, mest pengar... Ny processor räknar jag till minst 50 kkr. Sen 2-4 högtalare i taket och gärna två till, eller fyra nya, bak. Ska detta hålla samma klass som det jag har är det säkert minst 10 kkr per kanal... Sen så vet jag inte riktigt hur jag ska få till det med bakhögtalarna när jag har soffan mot bakväggen. Mycket att fundera på där...

Jag köpte en ATV 4K strax före jul så jag har tillgång till Apple TV+ i ett år nu, men jag har inte sett en film där än. Jag är fortfarande lite skeptisk till strömmad film där ljudet är begränsat till 384 kbps. DVD hade 640 kbps, med Blu-ray kan vi få upp till 27 648 kbps. Jag får liksom inte ihop hur en så låg bitrate ska kunna ge ett bra ljud i många kanaler. Många anser ju att 320 kbps är för lite till musik i två kanaler.

Men säger du att det låter bra så får jag väl testa när jag får möjlighet. Du skriver att filmerna med Atmos får mer bandbredd, har de mer än 384 kbps alltså?

Än så länge köper jag alla filmer på Blu-ray, rippar till hela kopior (BDMV) och spelar sen med en Dune HD Max. Jag hade gärna sett att det fanns en nedladdningstjänst där man kunde köpa filmer färdiga med samma kvalitet, men jag har inte hittat en sådan än. Kaleidescape kan väl anses vara det, men då är det låst till deras hårdvara samt till ett pris som inte passar mig.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-07 00:22

Det är därför man vill åt Atmos-ljudspåren som är 768 kbps. Visst det är bara en bråkdel av skivor men det är lite mer ändå. Testa att köp Blade Runner 2049 på Apple TV+. Den är ganska fin både bild och ljud. Apple TV4k HDR->SDR konvertering är ganska bra tycker jag. Perfekt när man kör projektor, jag har gett upp på att manuellt tone mappa om bilden för olika filmer. Köpta filmer på AppleTV 4K är märkbart steg upp i kvalitet från Netflix 4K för det mesta(tror video kan nå över 40Mbit faktiskt).

Håller mig försiktigt positiv till Monoprice än så länge men hoppas på att de slår igenom. Lite upp till bevis från de andra stora tillverkarna nu.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-07 08:14

768 kbps är ju dubbelt så bra, kanske låter OK då. Jag får väl försöka testa lite nån gång, fast då behöver jag nytt försteg först...

När jag spelar skivor (BD) med ett Atmos-ljudspår så kan jag välja det och min anläggning spelar då 5.1. Det är inte så att jag kan köra Atmos-spåret även från Apple som vanlig 5.1? ATV gör om till LPCM innan den skickar till mitt försteg. Är det så då borde jag kunna nyttja den högre bitraten.

Bildkvaliteten på filmerna man köper från Apple har jag förstått ska vara bra. Lite konstigt att de väljer att ge så lite bandbredd till ljudet. Blade Runner 2049 har jag redan på servern hemma, men har inte sett än (ska se om den första först...). Kanske vore värt att köpa en från Apple för att jämföra.

Om Monoprice slår igenom kan man väl hoppas att någon börjar sälja dem i Sverige. Det har väl hänt tidigare att viss märken börjat som privatimport och sen när de blivit populära tagits upp av importör. Det första exemplet jag tänker på är SVS. Slutstegen från Monoprice ser också intressanta ut. Vad jag förstod är det ATI under skalet, och de ska väl vara bra.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-08 11:02

Den där Blade Runner UHD är fet! Såg den hos en kompis för ett tag sedan.

Annars har jag lite svårt för att känna igen mig i 390 usla mätvärden. Tycker snarare att det låter bra!

Men Morello och Lindroos bl.a var väl lite kritiska till hur mätningarna som Amir gjorde genomfördes och presenterades? Man kanske inte skall dra för stora slutsatser utifrån de?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-08 15:08

Man får fundera över vad som faktiskt är en hörbar brist och och vad som mäter tekniskt perfekt. Jag har aldrig ägt en bättre receiver än AVR390. Mina tidigare iof varit väldigt billiga Marantz/Rotel grejer som jag inte vet hur de mäter men dessa hade problem på riktigt. Och du vet hur NAD:en mäter..den mäter betydligt sämre än Arcamen och det finns folk som föredrar den ändå över sina tidigare dyra processorer med fin hårdvara tack vare Dirac. Så det kanske mäter så som han visar men samtidigt är det oklart mig mig iaf hur hörbart det är och så får man väga det mot hur mycket rumskorrigeringen gör för en. Har man problem i rummet så kan receivern mäta hur fint den vill det kommer inte låta bra ändå. Så tänker jag.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-08 18:04

Så är det ju så klart. Dirac är en stor tillgång för mig som har en baspeak vid 49hz. Det totala välljudet har ökat markant skulle jag säga oavsett hur 390 mäter jämfört med andra receivers jag ägt.

Skall installera nyaste versionen av Dirac 2.5.3 och testa förresten. Har ni provat?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-08 19:02

Har inte orkat tyvärr men det skall vara riktigt värt att gå upp till den versionen har jag läst.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-08 20:05

philipbtz skrev:Har inte orkat tyvärr men det skall vara riktigt värt att gå upp till den versionen har jag läst.


Ok. Smiskar in nya filterberäkningarna as we speak! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster