Tråden om ARCAM AVR!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-09 10:24

Ja, som jag skrev i ett tidigare inlägg så funderar jag ibland på om man ska hänga upp allt på mätningar.

Mirage skrev:Det var även min slutsats att förstegsdelen i AV860 borde var identisk med AVR390. Enligt Amirs mätningar får ju faktiskt slutstegsdelen rätt bra resultat, det är förstegsdelen som får sämre omdöme. Sen är mätningar kanske inte allt, verkar vara många som tycker att dessa förstärkare låter bra.

Ni är ju flera här som tycker att AVR390 låter riktigt bra, och jag har läst det från fler på andra ställen. Även Marcus på The Rock har skrivit en hel del positivt om Arcam. Har sett att han menar att det Arcam är det närmast Trinnov man kommer för "rimliga" pengar, och han säljer/installerar även Trinnov.

Jag blev lite intresserad av det här med hur Dirac hanterar en peak vid 49 Hz. Menar ni att Dirac gör ett bra jobb med att verkligen ta ner toppar i basen?

När jag körde med Meridians MRC (Meridian Room Correction) så gjorde det väldigt försiktiga justeringar av basen. Om det är intresse finns en massa grafer på detta här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry201665

Den som hjälpte mig justera in basen föredrog att göra detta manuellt, så att vi verkligen kunde få ner de toppar jag hade vid 40 resp. 80 Hz. Lite grafer från det finns här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry201793

Om Dirac kan göra bra justeringar själv så vore det väldigt bra för mig, då jag slipper ta hem någon som hjälper mig ställa in när jag byter försteg. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-09 17:23

Mirage skrev:.

Jag blev lite intresserad av det här med hur Dirac hanterar en peak vid 49 Hz. Menar ni att Dirac gör ett bra jobb med att verkligen ta ner toppar i basen?



Utan att ha några bevis för det förutom subjektiv lyssning så säger jag utan tvekan ja! Både hemma hos min kompis och hos mig är det riktigt stor skillnad avseende mullrande baspeakar. Jag har tyvärr inte tid att verifiera med mätningar just nu.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-10 18:11

Mirage skrev:
Om Dirac kan göra bra justeringar själv så vore det väldigt bra för mig, då jag slipper ta hem någon som hjälper mig ställa in när jag byter försteg. :)


Jag tror dock att man får räkna med att lägga lite tid på att ratta in en kurva under cirka 80hz som man gillar - en housecurve. Dirac defaultkurva verkar många tycka är lite tunn. Men Dirac själva säger i manualen att man mest skall se den som en utgångspunkt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav AndersP » 2020-05-10 23:16

Ursäkta att ja tränger mig på, men jag har läst en del av Amirs tester och det är inte svårt att komma med relevant kritik. Nu har han byggt en konstlast av sådant slag som Stereophile och LTS använder och då är det väl tusan att det inte lyssnas på apparaterna. Kombinationen lyssning+mätning är ju oslagbar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-11 10:14

Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut ;)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-11 10:49

philipbtz skrev:Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut ;)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/



Note: usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent, erasing the pain of the above graphs. I hope in the future though we get to have both: great room EQ and fundamental measured performance.


Jag fattar inte riktigt. Blir mätresultaten bra med Dirac påslaget?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-11 11:09

AndersP skrev:Ursäkta att ja tränger mig på, men jag har läst en del av Amirs tester och det är inte svårt att komma med relevant kritik. Nu har han byggt en konstlast av sådant slag som Stereophile och LTS använder och då är det väl tusan att det inte lyssnas på apparaterna. Kombinationen lyssning+mätning är ju oslagbar.


Är väl alltid intressant med fler åsikter om de framförs på ett produktivt sätt som här :). Jo lyssning hade varit intressant. Kanske för tidskrävande?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-11 11:27

genstruktur skrev:
philipbtz skrev:Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut ;)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/



Note: usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent, erasing the pain of the above graphs. I hope in the future though we get to have both: great room EQ and fundamental measured performance.


Jag fattar inte riktigt. Blir mätresultaten bra med Dirac påslaget?

Jag tolkar det som att han menar att om man använder Dirac så kompenserar det för de brister han mätt upp, och att det därmed (subjektivt) låter bra.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Knuttebaloa » 2020-05-11 12:02

AndersP skrev:Ursäkta att ja tränger mig på, men jag har läst en del av Amirs tester och det är inte svårt att komma med relevant kritik. Nu har han byggt en konstlast av sådant slag som Stereophile och LTS använder och då är det väl tusan att det inte lyssnas på apparaterna. Kombinationen lyssning+mätning är ju oslagbar.


Menar du att en konstlast förutsätter att man lyssnar för att mätningarna ska bli rättvisande?

Och är det det som är din relevanta kritik?

Vill bara förstå vad det är du skriver för att bättre förstå de mätningar Amir presenterar.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-11 12:20

Mirage skrev:
genstruktur skrev:
philipbtz skrev:Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut ;)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/



Note: usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent, erasing the pain of the above graphs. I hope in the future though we get to have both: great room EQ and fundamental measured performance.


Jag fattar inte riktigt. Blir mätresultaten bra med Dirac påslaget?

Jag tolkar det som att han menar att om man använder Dirac så kompenserar det för de brister han mätt upp, och att det därmed (subjektivt) låter bra.


Precis, han antyder att även om den mäter så otroligt dåligt så kan det ändå bli subjektivt bättre när man använder Dirac än många andra AVR:er pga att ens rumsproblem ofta är större än själva apparatens problem. Jag skulle dock aldrig lägga de pengarna på en processor bara för att få Dirac när det mäter sådär. Då kan man lika gärna stanna kvar på AVR390 som mäter nästan likvärdigt med tanke på att vissa saker är sämre och andra bättre mellan de två. Allt som allt ser AV40 kanske något bättre ut men den har högre brusgolv och jitter mm. Så sett till priset..AV40 kostar 47 000:-!

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-11 12:26

Är någon sugen på en AV860 så har jag sett att The Rock har två på lager, en begagnad för 27,5 kkr och en demo för 35 kkr.
Finns även en (ny) AVR390 för 20 kkr.
https://therock.se/produkt-kategori/fabrikat/arcam/
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Knuttebaloa » 2020-05-11 12:29

Mig gör det väl egentligen inget om en apparat mäter riktigt illa om det finns en knapp som vid aktivering gör att allt låter toppen...

Nu råkar jag iofs tycka att avr390 i vissa avseenden låter sämre än det jag hade innan, HA + Benchmark, även med dirac aktiverat.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-11 12:34

Knuttebaloa skrev:Mig gör det väl egentligen inget om en apparat mäter riktigt illa om det finns en knapp som vid aktivering gör att allt låter toppen...

Nu råkar jag iofs tycka att avr390 i vissa avseenden låter sämre än det jag hade innan, HA + Benchmark, även med dirac aktiverat.


Du kanske har ett bra rum? För HA + Benchmark lär mäta betydligt bättre. Sedan är det ganska lurigt att få ut max utav Dirac. Har lekt runt med det i flera år nu och det tog ett bra tag innan det blev ett bra resultat, mycket pga buggar i receivern och Dirac..men det har dom fixat nu.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-11 12:37

philipbtz skrev:
Mirage skrev:
genstruktur skrev:



Jag fattar inte riktigt. Blir mätresultaten bra med Dirac påslaget?

Jag tolkar det som att han menar att om man använder Dirac så kompenserar det för de brister han mätt upp, och att det därmed (subjektivt) låter bra.


Precis, han antyder att även om den mäter så otroligt dåligt så kan det ändå bli subjektivt bättre när man använder Dirac än många andra AVR:er pga att ens rumsproblem ofta är större än själva apparatens problem.


Jojo så kan det ju säkert vara att det kompenser på så vis. Fick för mig att Amir menade att Dirac på nåt sätt gjorde att apparaten mätte bättre.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav AndersP » 2020-05-11 13:08

Knuttebaloa: Jag uttrycker mig kanske lite otydligt, men det jag menar är att en konstlast krävs för att åstadkomma relevanta lyssningsresultat. Oftast har man i tester inte tillgång till konstlast,men om en sådan finns borde man ju utnyttja den.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Knuttebaloa » 2020-05-11 13:27

philipbtz skrev:
Knuttebaloa skrev:Mig gör det väl egentligen inget om en apparat mäter riktigt illa om det finns en knapp som vid aktivering gör att allt låter toppen...

Nu råkar jag iofs tycka att avr390 i vissa avseenden låter sämre än det jag hade innan, HA + Benchmark, även med dirac aktiverat.


Du kanske har ett bra rum? För HA + Benchmark lär mäta betydligt bättre. Sedan är det ganska lurigt att få ut max utav Dirac. Har lekt runt med det i flera år nu och det tog ett bra tag innan det blev ett bra resultat, mycket pga buggar i receivern och Dirac..men det har dom fixat nu.


Jag har nog ett medelbra rum, dvs ett i sammanhanget ganska dåligt dito.

Jag upplever sub ca 300 Hz som bättre med Arcam och dirac än med tidigare HA + Benchmark. Över ca 300 Hz tycker jag det låter sämre med Arcam oavsett om dirac är av eller på.

Det är mycket möjligt att Arcam och dirac har av mig ännu oupptäckt potential.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-11 13:49

:
usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent


Men om det låter excellent med Dirac, och mätresultaten kvarstår, kan ju inte problemet varit så stort från början? Förutom just då att det mäter sämre än nåt annat.

Slutsats - han borde verifiera med att lyssna? :) ( Som AndersP skrev)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-11 15:12

Knuttebaloa skrev:
philipbtz skrev:
Knuttebaloa skrev:Mig gör det väl egentligen inget om en apparat mäter riktigt illa om det finns en knapp som vid aktivering gör att allt låter toppen...

Nu råkar jag iofs tycka att avr390 i vissa avseenden låter sämre än det jag hade innan, HA + Benchmark, även med dirac aktiverat.


Du kanske har ett bra rum? För HA + Benchmark lär mäta betydligt bättre. Sedan är det ganska lurigt att få ut max utav Dirac. Har lekt runt med det i flera år nu och det tog ett bra tag innan det blev ett bra resultat, mycket pga buggar i receivern och Dirac..men det har dom fixat nu.


Jag har nog ett medelbra rum, dvs ett i sammanhanget ganska dåligt dito.

Jag upplever sub ca 300 Hz som bättre med Arcam och dirac än med tidigare HA + Benchmark. Över ca 300 Hz tycker jag det låter sämre med Arcam oavsett om dirac är av eller på.

Det är mycket möjligt att Arcam och dirac har av mig ännu oupptäckt potential.


Hur högt upp i frekvens lät du Dirac korrigera? Det har visat sig att mikrofoner för någon tusenlapp eller två inte duger för att köra fullfrekvens-korrigering. Det är min slutsats av det hela för de mikrofonerna lurar rumskorrigeringsprogrammet att lägga till skräp i diskantområdet. Finns såklart begränsningar i mjukvaran med att korrigera hela frekvensbandet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Conan » 2020-05-11 16:04

genstruktur skrev::
usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent


Men om det låter excellent med Dirac, och mätresultaten kvarstår, kan ju inte problemet varit så stort från början? Förutom just då att det mäter sämre än nåt annat.

Slutsats - han borde verifiera med att lyssna? :) ( Som AndersP skrev)


Men känns det inte väldigt onödigt att en AVR för en bra slant ska mäta sämre i digitaldelen än en billig DAC för en spottstyver? Vet inte riktigt vad dom jämförde med men den var väl rätt billig? Det känns som en ren konstruktionsmiss. Varför mäter inte Arcam själva undrar man? Analoga delen var ju på topp.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Lennart » 2020-05-11 16:18

Jag har "läst" dom flesta av Amir,s tester av "bioförstärkare och processorer" Och ingen av dom stora tillverkarna har kommenterat mätresultaten i den forumtråd som följer varje test eller har missat någon? Man kan undra varför? Emotiva tror jag fixade till en del problem med en FW-uppgradering.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-11 16:31

Conan skrev:
genstruktur skrev::
usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent


Men om det låter excellent med Dirac, och mätresultaten kvarstår, kan ju inte problemet varit så stort från början? Förutom just då att det mäter sämre än nåt annat.

Slutsats - han borde verifiera med att lyssna? :) ( Som AndersP skrev)


Men känns det inte väldigt onödigt att en AVR för en bra slant ska mäta sämre i digitaldelen än en billig DAC för en spottstyver? Vet inte riktigt vad dom jämförde med men den var väl rätt billig? Det känns som en ren konstruktionsmiss. Varför mäter inte Arcam själva undrar man? Analoga delen var ju på topp.


För att ingen har ställt dom mot väggen om det. De bryr sig inte förrän kunderna bryr sig liksom ;) $$$$

De hade kunnat dra iväg och vara långt före andra lite nyare aktörer på marknaden men nu istället kommer nya mindre tillverkare som Monoprice och andra ta över. Denon verkar vara ensam av de kända märkena med att producera kvalitetsgrejer för ett rimligt pris. Ingen av de dyrare grejerna har mätt bra. Det är bevisat att utav de traditionella märkena så gör man bäst i att hålla sig till Denon om man inte behöver Dirac. Vill man ha Dirac + Dirac Bass Control så får man importera en HTP-1 om man vill ha nästan lika bra prestanda som en Denon 3600H. Personligen hade jag dock inte kunnat leva utan Dirac nu när jag kört det i några år. Det är otroligt kraftfullt och bara begränsat till vad man orkar åstadkomma med det.

Edit: Både Emotiva och Monoprice har bemött mätningarna och tagit det som input och släppt fixar/övervägt fixar. Och som du säger har ingen av de stora tillverkarna brytt sig alls för de vet att majoriteten av deras kunder hänger inte på nischade forum på nätet utan de vill bara ha något high-end i butiken. En parantes här är att Emotiva inte har en fungerande produkt utan låtit folk vara beta-testare i flera år. Man skall inte luras av att den mäter bra för det folk rapporterar är att den inte går att använda. Den har inte ens Dirac än. Så då hjälper det inte mycket att den mäter helt ok.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-11 16:48

Conan skrev:
genstruktur skrev::
usage of Dirac EQ in this product should make it subjective sound excellent


Men om det låter excellent med Dirac, och mätresultaten kvarstår, kan ju inte problemet varit så stort från början? Förutom just då att det mäter sämre än nåt annat.

Slutsats - han borde verifiera med att lyssna? :) ( Som AndersP skrev)


Men känns det inte väldigt onödigt att en AVR för en bra slant ska mäta sämre i digitaldelen än en billig DAC för en spottstyver? Vet inte riktigt vad dom jämförde med men den var väl rätt billig? Det känns som en ren konstruktionsmiss. Varför mäter inte Arcam själva undrar man? Analoga delen var ju på topp.


Håller med!

Men menade väl mer om det ens är hörbart från början. Låter ju lite som att Amir menar att det inte är det med Dirac.

Men visst hade det bästa varit om det mätt bra och låtit bra. :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Knuttebaloa » 2020-05-11 19:17

philipbtz skrev:
Knuttebaloa skrev:
philipbtz skrev:
Du kanske har ett bra rum? För HA + Benchmark lär mäta betydligt bättre. Sedan är det ganska lurigt att få ut max utav Dirac. Har lekt runt med det i flera år nu och det tog ett bra tag innan det blev ett bra resultat, mycket pga buggar i receivern och Dirac..men det har dom fixat nu.


Jag har nog ett medelbra rum, dvs ett i sammanhanget ganska dåligt dito.

Jag upplever sub ca 300 Hz som bättre med Arcam och dirac än med tidigare HA + Benchmark. Över ca 300 Hz tycker jag det låter sämre med Arcam oavsett om dirac är av eller på.

Det är mycket möjligt att Arcam och dirac har av mig ännu oupptäckt potential.


Hur högt upp i frekvens lät du Dirac korrigera? Det har visat sig att mikrofoner för någon tusenlapp eller två inte duger för att köra fullfrekvens-korrigering. Det är min slutsats av det hela för de mikrofonerna lurar rumskorrigeringsprogrammet att lägga till skräp i diskantområdet. Finns såklart begränsningar i mjukvaran med att korrigera hela frekvensbandet.


Jag har korrigerat lite olika spann, oftast under 300-500 Hz. Just nu under 400 Hz vill jag minnas.

Har du exempel på en mikrofon som kan duga?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Conan » 2020-05-11 20:25

I dag testades försteget/processorn Arcam AV40:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/

Gick väl sådär... :wink:

Vad kostar en sån där..? 47 lakan... Woooo... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-11 20:35

Conan skrev:I dag testades försteget/processorn Arcam AV40:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/

Gick väl sådär... :wink:

Vad kostar en sån där..? 47 lakan... Woooo... :mrgreen:

Nu var du allt lite sen Conan, det är ju det som diskuterats här hela dagen! ;) (sen 10:14)
philipbtz skrev:Nu är resultaten inne för AV40, JBL borde mäta samma..typ samma hårdvara och mjukvara. Så nu ser väl AVR390 ganska prisvärd ut ;)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13242/
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-11 21:10

Beträffande mikrofoner så hade han som ställde in basen hos mig en som var kalibrerad ner till 10 Hz.
Mikrofonen (EMM-13D082/H-P48/RM) har en giltig kalibrering ner till 10Hz. Den mäter förstås lägre än så, men resultatet får då mer betraktas som trender, inte garanterade absolutnivåer.
Källa: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry171957

Han hade den kopplad till ett externt ljudkort, så jag vet inte om den är kompatibel med en förstärkare från Arcam och Dirac.

När jag läser om att det tar år att lära sig att ställa in ljudet med Dirac så känns det inte riktigt så automatiskt som jag trodde. För mig är det nog bättre att ta hem någon som gör jobbet när jag byter grejer.
Senast redigerad av Mirage 2020-05-11 21:43, redigerad totalt 1 gång.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Harryup » 2020-05-11 21:27

Har aldrig varit med om att automatik ger perfekt resultat ännu.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Conan » 2020-05-11 21:34

Mirage skrev:Nu var du allt lite sen Conan, det är ju det som diskuterats här hela dagen! (sen 10:14)


Amen va´f… :oops:

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-11 21:43

Conan: :D

Harryup skrev:Har aldrig varit med om att automatik ger perfekt resultat ännu.

Nej, det var det han som hjälpte mig ställa in också tyckte. Han mätte och justerade sedan min EQ för subben i och den i försteget manuellt.

Det är dock ett gammalt försteg och med allt positivt jag läst om Dirac så tänkte jag att automatiken kanske började bli bra nu.

Edit: F-n va lika Conan och Harryup är! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-12 15:05

Knuttebaloa skrev:
philipbtz skrev:
Knuttebaloa skrev:
Jag har nog ett medelbra rum, dvs ett i sammanhanget ganska dåligt dito.

Jag upplever sub ca 300 Hz som bättre med Arcam och dirac än med tidigare HA + Benchmark. Över ca 300 Hz tycker jag det låter sämre med Arcam oavsett om dirac är av eller på.

Det är mycket möjligt att Arcam och dirac har av mig ännu oupptäckt potential.


Hur högt upp i frekvens lät du Dirac korrigera? Det har visat sig att mikrofoner för någon tusenlapp eller två inte duger för att köra fullfrekvens-korrigering. Det är min slutsats av det hela för de mikrofonerna lurar rumskorrigeringsprogrammet att lägga till skräp i diskantområdet. Finns såklart begränsningar i mjukvaran med att korrigera hela frekvensbandet.


Jag har korrigerat lite olika spann, oftast under 300-500 Hz. Just nu under 400 Hz vill jag minnas.

Har du exempel på en mikrofon som kan duga?


Jag har ingen aning vad man "egentligen" borde ha men jag använder en kalibrerad miniDSP UMIK-1 och den funkar fint att kalibrera med 20Hz-500Hz. Funkar säkert mycket högre upp med men jag har aldrig fått resultat som jag varit nöjd med under längre tid när jag testat. Det är mycket trixande med att få till det bra och fram till ett år sedan hade alla implementationer så mycket buggar att man fick ta extrema omvägar om det ens gick. Dirac 2.5.3 och en uppdaterad AVR kan man få det att funka. Använder än så länge något äldre version av Dirac, 2.3 eller vad det är(och det låter bra) men jag har hört att de fixat det mesta nu med 2.5.3.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster