En andra chans!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

En andra chans!

Inläggav KentLindqvist » 2020-05-15 18:55

Hur ofta får era prylar en andra chans?

Jag har stökat en del med mina Luxor 8071, bytt basar, fixat med placering, och jobbat med avstämning mot basarna mm! Tycker att det låter bra, men vid noggrannare a/b lyssning mot mina OA52 blev det tydligt att de har en bit kvar till ”perfektion” :| :mrgreen:

Det fick med andra ord bli 52:orna som lirar.

Men så plockade jag fram de gamla Luxorna för någon vecka sedan, kopplade in, och spelar. Det låter ju bra!
Antagligen skulle jag vid en närmare jämförelse hitta de där ”felen” som gjorde att jag ställde undan Luxorna sist,
Men varför skall jag göra det?
Luxorna har andra kvaliteter, som punch i mellanbas mm, och just nu är det litet trevligt med omväxling.

Andra som också nöjer sig med sämre ibland?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Griff

Re: En andra chans!

Inläggav Griff » 2020-05-15 22:23

Ja ibland nöjer jag mig med sämre, OA-116
/Anders

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-15 22:43

KentLindqvist skrev:Hur ofta får era prylar en andra chans?

Jag har stökat en del med mina Luxor 8071, bytt basar, fixat med placering, och jobbat med avstämning mot basarna mm! Tycker att det låter bra, men vid noggrannare a/b lyssning mot mina OA52 blev det tydligt att de har en bit kvar till ”perfektion” :| :mrgreen:

Men så plockade jag fram de gamla Luxorna för någon vecka sedan, kopplade in, och spelar. Det låter ju bra!
Antagligen skulle jag vid en närmare jämförelse hitta de där ”felen” som gjorde att jag ställde undan Luxorna sist,
Luxorna har andra kvaliteter, som punch i mellanbas mm, och just nu är det litet trevligt med omväxling.

Jovisst. Jag har mina numera passiva Jbl 530 nedpackade i förrådet. Det är kul att ibland koppla in dessa . Och bli förvånad att det trots allt låter ganska bra. Sedan kommer bristerna fram efter ett tag. En lite fet bas omkring 125 Hz och en lite för snäll klangbild.

Alla bra högtalare har, rätt placerade, för och nackdelar. Det gäller väl att stå ut med svagheterna :) .
För mig fungerar det bra att ha ett par reservhögtalare som motverkar uppgraditis, det är alltid kul att montera upp de äldre högtalarna och lyssna :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-16 00:40

KentLindqvist skrev:Hur ofta får era prylar en andra chans?

Växlar mellan OA52, ESL 63 och fortfarande ett par Apogee Duetta Signature, 63:orna mår dåligt o just nu är det Duettorna som står för ljudet. Växlar även mellan en "liten" rörhäck o NAD 208. Vet inte vad som är sämre, men lite omväxling ger det och sådant förnöjer som bekant :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-16 01:12

Byte av luxors mediokra filter ger massor i välljud.
1000-5000 Hz 12 db oktav från HiFi-Kit i mitten av 90-talet gjorde att en kille som skulle renovera och sälja högtalarna istället behöll dom själv.
Filtren som Luxor satte i kostar 25 styck i delar enligt Sune Petterson på luxor, för att "folk inte hör skillnad" vilket jag direkt motsatte mig och bevisade när jag bytte.
Så om du vill göra något trevligt för dina 8071 så byt filter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Generellt om hifi