Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Goat76: här hittade jag info om dither i audacity.
https://manual.audacityteam.org/man/dither.html
Jag har nu ställt in detta på ” triangle ” och högsta kvalitet.
hcl skrev:Tangband skrev:Goat76: här hittade jag info om dither i audacity.
https://manual.audacityteam.org/man/dither.html
Jag har nu ställt in detta på ” triangle ” och högsta kvalitet.
Testa gärna en lite mer seriös DAW istället. Samma eller bättre kvalitet och mycket mer möjligheter att testa saker. Reaper är både lättarbetat och bra. Kräver dessutom inte mycket av datorn och har full support för allehanda plug-ins etc. Kostar bara några hundringar.
Jag har både Ableton och Reaper, men föredrar Reaper p.g.a. att den är betydligt mer lättarbetad, där den ger väldigt bra observerbarhet (d.v.s. bra överblick).
Tangband skrev:Goat76: här hittade jag info om dither i audacity.
https://manual.audacityteam.org/man/dither.html
Tangband skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Goat76: här hittade jag info om dither i audacity.
https://manual.audacityteam.org/man/dither.html
Jag har nu ställt in detta på ” triangle ” och högsta kvalitet.
Testa gärna en lite mer seriös DAW istället. Samma eller bättre kvalitet och mycket mer möjligheter att testa saker. Reaper är både lättarbetat och bra. Kräver dessutom inte mycket av datorn och har full support för allehanda plug-ins etc. Kostar bara några hundringar.
Jag har både Ableton och Reaper, men föredrar Reaper p.g.a. att den är betydligt mer lättarbetad, där den ger väldigt bra observerbarhet (d.v.s. bra överblick).
Jo, jag har ju fått det tipset av goat76 tidigare.
Jag vet inte om audacity förändrar ljudet till det sämre på nåt sätt , men bara tanken på att det kanske gör det, borde få mig att köpa reaper
Tell skrev:Om man som ni arbetar med inspelat material så behövs det egentligen ingen dither när ni kör ut i 24bit från programmets interna bitrate, dom inspelade filerna innehåller nämligen redan ett brusgolv på om det är runt 21bit-ish. Ska nämligen inte finnas nån mic eller eller elektronik som har lägre internt brusgolv än det. Dessutom så kommer ni garanterat inte höra truncation-felen som blir oavsett vid 24-bit, det är ju knappt att det hörs vid 16-bit ens (knappt alltså, för det kaan ibland höras). Fast med det sagt så skadar det inte att dithra heller, så det är en bra vana att skaffa sig
Har själv forskat lite på Abletons olika ditherfunktioner o kom fram till att nån av dom nån av dom noiseshapdeade var bäst (minns inte exakt vilken dock). Satt o leka med lite olika signaler på olika nivåer som jag sparade ut o sen gainade upp som faen för att höra eventuella truncationfel och brus, men hörde aldrig några fel utan bara olika brus där dom som shapeats för att låta mer högre upp i skalan hördes minst, så därför bestämde jag mig för att köra på den. Dock som sagt, det är ju inget man hör i slutan ändå så egentligen var det rätt en overkill övning. Men lärorik, vilket i slutändan var det jag var mest ute efter ändå, så winwin oavsett ^^
.Tell skrev:Om man som ni arbetar med inspelat material så behövs det egentligen ingen dither när ni kör ut i 24bit från programmets interna bitrate, dom inspelade filerna innehåller nämligen redan ett brusgolv på om det är runt 21bit-ish. Ska nämligen inte finnas nån mic eller eller elektronik som har lägre internt brusgolv än det. Dessutom så kommer ni garanterat inte höra truncation-felen som blir oavsett vid 24-bit, det är ju knappt att det hörs vid 16-bit ens (knappt alltså, för det kaan ibland höras). Fast med det sagt så skadar det inte att dithra heller, så det är en bra vana att skaffa sig
Har själv forskat lite på Abletons olika ditherfunktioner o kom fram till att nån av dom nån av dom noiseshapdeade var bäst (minns inte exakt vilken dock). Satt o leka med lite olika signaler på olika nivåer som jag sparade ut o sen gainade upp som faen för att höra eventuella truncationfel och brus, men hörde aldrig några fel utan bara olika brus där dom som shapeats för att låta mer högre upp i skalan hördes minst, så därför bestämde jag mig för att köra på den. Dock som sagt, det är ju inget man hör i slutan ändå så egentligen var det rätt en overkill övning. Men lärorik, vilket i slutändan var det jag var mest ute efter ändå, så winwin oavsett ^^
Anders J skrev:Jag har ofta noterat i inspelningar hur tystnaden låter. Om man spelar in i en konsertlokal/samlingssal/kyrka med rimlig efterklang så är ju där aldrig helt tyst, inte ens med 16 bits kodning. Man kan notera att en del låter musiken börja s a s från nollpunkten, vilket jag tycker känns konstigt. Då tycker jag att det känns bättre att man får lokalens "akustiska doft" innan första tonen spelas och att t ex inandningen hos en blåsare eller en sångare är en del av framförandet. Då tycker jag också det är bättre att lokalens bakgrundsljud ligger kvar mellan satserna och de flesta CD jag köpt är gjorda så.
Och då är det ju liksom "färdigdithrat" redan innan man börjar!
jansch skrev:.Tell skrev:Om man som ni arbetar med inspelat material så behövs det egentligen ingen dither när ni kör ut i 24bit från programmets interna bitrate, dom inspelade filerna innehåller nämligen redan ett brusgolv på om det är runt 21bit-ish. Ska nämligen inte finnas nån mic eller eller elektronik som har lägre internt brusgolv än det. Dessutom så kommer ni garanterat inte höra truncation-felen som blir oavsett vid 24-bit, det är ju knappt att det hörs vid 16-bit ens (knappt alltså, för det kaan ibland höras). Fast med det sagt så skadar det inte att dithra heller, så det är en bra vana att skaffa sig
Har själv forskat lite på Abletons olika ditherfunktioner o kom fram till att nån av dom nån av dom noiseshapdeade var bäst (minns inte exakt vilken dock). Satt o leka med lite olika signaler på olika nivåer som jag sparade ut o sen gainade upp som faen för att höra eventuella truncationfel och brus, men hörde aldrig några fel utan bara olika brus där dom som shapeats för att låta mer högre upp i skalan hördes minst, så därför bestämde jag mig för att köra på den. Dock som sagt, det är ju inget man hör i slutan ändå så egentligen var det rätt en overkill övning. Men lärorik, vilket i slutändan var det jag var mest ute efter ändå, så winwin oavsett ^^
Det finns mic:ar som har över 130 dB dynamik...... men då ligger max SPL högt
Tangband skrev:Idag gjordes en del inspelningar .
Goat76 och Rogergustavsson, ni har två nya inspelningar i mailboxen.
Jag följde rätt nära Torrowitz rekommendation med 150 cm höjd från golvet för de dubbla OM 1: orna. De var denna gång en aning utvinklade så avståndet mellan kapslarna var 28 cm. Mikrofonen placerades så det var ca 90 cm från närmaste kapsel till strängarna i flygeln, den andra kapseln riktades ihuvudsak mot flöjtisten som stod 90 cm från den mikrofonen, vid ” midjan” i flygeln.
Alltså ungefär nånstans där critical distance var i lokalen ( 50% direktljud/50% akustik ) .
Flygelns lock var denna gång helt öppet, inte halvt som vid förra inspelningen .
Vi spelade första satsen från Bachs flöjt sonat i e-moll, som är ett stycke som för pianisten innebär spel i huvudsak utan höger pedal. Intrikata melodistämmor vävs in och det är nästan omöjligt att göra musiken rättvisa.
Chopins c-moll preludium spelades sedan in med båda kapslarna 28 cm isär, pekandes på strängarna i mitten på flygeln, 150 cm höjd på stativet och 80 cm ifrån strängarna.
Goat76 :s råd om att använda dither användes vid konverteringen i audacity från 32 bit till 24 bit.
Alla som vill lyssna på inspelningarna kan PM:a mig mailadressen, så skickar jag via mail-drop två versioner av Bach-stycket. Ett med endast normalisering 24 bit 44,1 kHz , ” raka rör ” och en mastrad version med en del EQ, normalisering och en aning reverb . Chopin- filen är normaliserad helt utan EQ. Edit: även mastrad version med EQ och reverb.
Det vore intressant vad ni tycker om detta ljudkvalitetsmässigt var en förbättring mot föregående inspelningar .
Flygel, pianist och flöjtist är densamma.
petersteindl skrev:Den stora skillnaden ligger i förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud. När dessa båda är lika stora så blir kvoten dem emellan = 1. Det kallas Critical Distance. https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_distance
Ligger man i omedelbar närhet av critical distance så blir det stor skillnad beroende på vilken sida man ligger. Därför är det lönt att hitta rätt från början om möjlighet ges. Ofta kan det vara bättre att ha med rätt protortion at reflexer från början istället för att lägga på digital efterklang i efterskott.
Man ser i formeln att ljudkällans riktningskarakteristik kommer in i ekvationen. Här finns lite att läsa om några akustiska instrument. http://mikrofonen.se/wp-content/uploads/2016/04/artikel3-placering.pdf
Mvh
Peter
Tell skrev:jansch skrev:.Tell skrev:Om man som ni arbetar med inspelat material så behövs det egentligen ingen dither när ni kör ut i 24bit från programmets interna bitrate, dom inspelade filerna innehåller nämligen redan ett brusgolv på om det är runt 21bit-ish. Ska nämligen inte finnas nån mic eller eller elektronik som har lägre internt brusgolv än det. Dessutom så kommer ni garanterat inte höra truncation-felen som blir oavsett vid 24-bit, det är ju knappt att det hörs vid 16-bit ens (knappt alltså, för det kaan ibland höras). Fast med det sagt så skadar det inte att dithra heller, så det är en bra vana att skaffa sig
Har själv forskat lite på Abletons olika ditherfunktioner o kom fram till att nån av dom nån av dom noiseshapdeade var bäst (minns inte exakt vilken dock). Satt o leka med lite olika signaler på olika nivåer som jag sparade ut o sen gainade upp som faen för att höra eventuella truncationfel och brus, men hörde aldrig några fel utan bara olika brus där dom som shapeats för att låta mer högre upp i skalan hördes minst, så därför bestämde jag mig för att köra på den. Dock som sagt, det är ju inget man hör i slutan ändå så egentligen var det rätt en overkill övning. Men lärorik, vilket i slutändan var det jag var mest ute efter ändå, så winwin oavsett ^^
Det finns mic:ar som har över 130 dB dynamik...... men då ligger max SPL högt
Mja jag är väl ingen mic-expert så det stämmer säkert, men "runt 21bit-ish" är ändå typ 130dB Men elektroniken därefter ska ju ha egenbrus också, o så gott som ingen inspelningsmiljö har så lågt brusgolv ändå såå lär väl inte finnas många inspelningar alls i världen med så hög dynamik så man _måste_ dithra när man går från 32-bit till 24-bit. Men som sagt, det kommer ändå inte höras samtidigt som det inte skadar med dither heller, så allt är väl bara random teori ändå
jansch skrev:Tell skrev:jansch skrev:.
Det finns mic:ar som har över 130 dB dynamik...... men då ligger max SPL högt
Mja jag är väl ingen mic-expert så det stämmer säkert, men "runt 21bit-ish" är ändå typ 130dB Men elektroniken därefter ska ju ha egenbrus också, o så gott som ingen inspelningsmiljö har så lågt brusgolv ändå såå lär väl inte finnas många inspelningar alls i världen med så hög dynamik så man _måste_ dithra när man går från 32-bit till 24-bit. Men som sagt, det kommer ändå inte höras samtidigt som det inte skadar med dither heller, så allt är väl bara random teori ändå
Du har så rätt! .... fast det kanske är kul att veta att det finns mic:ar som har grymt bra dynamik. Bara som kuriosa.....
T.ex den här:
Drygt 140dB(A) eller om man mäter linjärt ca 136dB (22Hz -22kHz)
Tangband skrev:jansch skrev:Tell skrev:
Mja jag är väl ingen mic-expert så det stämmer säkert, men "runt 21bit-ish" är ändå typ 130dB Men elektroniken därefter ska ju ha egenbrus också, o så gott som ingen inspelningsmiljö har så lågt brusgolv ändå såå lär väl inte finnas många inspelningar alls i världen med så hög dynamik så man _måste_ dithra när man går från 32-bit till 24-bit. Men som sagt, det kommer ändå inte höras samtidigt som det inte skadar med dither heller, så allt är väl bara random teori ändå
Du har så rätt! .... fast det kanske är kul att veta att det finns mic:ar som har grymt bra dynamik. Bara som kuriosa.....
T.ex den här:
Drygt 140dB(A) eller om man mäter linjärt ca 136dB (22Hz -22kHz)
Det var imponerande
Vad är det för mik och vad kostar den ?
Anders J skrev:"Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar med att musiken börjar från nollpunkten, kan du utveckla det?"
Jag bara menade att med rimlig utstyrning av en rumsakustik så kommer det sannolikt inte att någonsin vara "tyst" med 16 bits kodning.
goat76 skrev:Felet man åtgärdar med Dither är inget som endast hörs i de tysta partierna i musiken, det är även hörbart då musiken spelas. Felet dränks av det brus Dither Skapar.
Tell skrev:Nu var det lyssnat. Låter ju riktigt fint imo! Precis som vilken proffsinspelning som helst. Lyssnade först på den mastrade varianten o det var inget alls att reagera på där förutom att musiken var väldigt fin. Lyssnade sen på RAW-varianten o tyckte också den lät bra samtidigt som jag märkte att den saknade reverbet, så förstod därmed att du lagt på det själv. Fint det, innebär att jag tyckte det lät naturligt eftersom det ändå var så pass subtilt. Föredrar mastrade med reverbet kan jag ju säga också.
Gillade Chopin-spelandet också. Reagerade dock på att första anslaget lät lite ansträngt o kanske distat. Men tror inte det är nåt fel i inspelningen eller nåt därefter heller, utan det är nog bara pianot som lyckades låta så? Eller är det nån annan som hör samma sak?
I det tysta partiet vågade jag dra på på ordentlig lyssningsvolym (bor i lägenhet så vågar sällan det) o då kunde jag höra liiite bakgrundsbrus. Det är ju inte optimalt, men egentligen inget som stör alls heller vid den låga nivån. Men rent inspelningstekniskt så är det ju intressant ändå att ta reda på varför, om det är micen, ADCn, dither eller vad det nu kan vara?
Som helhet så ska du vara hlnöjd Tangband. Låter som det ska imo. Trevlig musik dessutom, brukar ju inte lyssna alls på sånt här, men finns väl inte nån som inte uppskattar ett trevligt piano med tillhörande flöjt?
Anders J skrev:Matematiken och signalteorin begriper jag och jag säger inte alls emot att dithra. Vad jag menade vara att Dan Worrals exempel ju är rätt kliniska och att det illusoriska sprakandet i hans exempelfiler ju ändå är en smula väsensskilt från mikrofonsignaler med typiskt 35-45 dB i miksteget.
Någon lade in en bild på en B&K-kapsel. Jag har varit med och genomfört mätningar med deras (då?) minsta kapsel, 1/8", och den är faktiskt kapabel att i princip klara av ljudtryck upp till klippning, dvs 1 bar +/- 1 bar, de negativa halvperioderna kommer ju inte lägre än till vacuum, men de positiva... Det handlade om en artilleripjäs och mynningsknallens exponering av personalen.
Den är inte lågbrusig, men med 3 mm membrandiameter å andra sidan väldigt rundtagande!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster