Tangband skrev:petersteindl skrev:Jag har nu lyssnat lite kort och med hörlurar via datorn. Nedan är mina personliga åsikter.
Jag föredrar de icke-mastrade versionerna. Jag hör den pålagda efterklangen och det ger biljud på transienter som jag inte gillar.
Chopin piano är väldigt fint och bra musikaliskt.
Flöjten på Bach är för närtagen. Man skall inte sträva efter att ha samma mikavstånd till olika slags instrument. Man får prova sig fram. Anledningen att man kan föredra mer efterklang på flöjten som mastringen ger, visar på att flöjt skall ha mer efterklang och det sätts med större mikavstånd i inspelningen istället för efteråt, om man har möjlighet. Den pålagda efterklangen får en slags svans om jag inte gillar. Dessutom låter det orent, såsom en pickup som inte är helt korrekt inställd.
Flöjten på Rutter är också för närtagen. Pianot låter som det är betydligt längre avstånd till. Beroende på preferens och inspelningslokal så kan man sätta den akustiska förankringen med pianoavståndet och därefter anpassa flöjten. För att upplevelsemässigt få bäst lokalisering med avstånd så måste man prova med olika mikavstånd till respektive musiker. Är man van inspelningstekniker sitter sånt i ryggmärgen.
Att lägga på efterklang därefter är vanskligt och kräver en efterklangsenhet som heter duga. Bertil Alving bemästrar den konsten då det behövs. Med två instrument så kan man oftast leka med mikavståndet till respektive instrument genom att flytta musikern.
Lokalljuden som hörs före inspelningen är jag ambivalent till. På plats så hör man inte lokalljuden på samma sätt som via inspelning. Tar man bort de helt i början så blir det abrupt. Kan man inte fejda in lokalljuden i början?
Nu kanske jag är lite überpetig, men Übung macht den Meister. Jag säger, fortsätt spela in, det kommer bli jättebra. Tidiga reflexer från väggar är bra att få med i inspelningen. Där måste man också prova och att enbart ha 1 vägg undrar jag över.
Skall lyssna via högtalare då tillfälle ges.
Mvh
Peter
Peter - tack för kritiken
Jo, för att börja gå måste jag nog lära mig krypa först. Jag tycker inspelning är vansinnigt kul och intressant, nästan som att detta intresse tagit över mätandet
.
Tack för berömmet för Chopin inspelningen. Jag spelade så bra jag kunde.
Den omastrade versionen har inte de artefakter som masterversionen har.
Jag tycker Rutter-stycket låter ganska bra i lurar, men kanske mindre bra genom högtalarna.
Jag håller med dig helt att i lurar låter Bachstycket för närmickat, det är även lite problem med reverbet med vissa artefakter. Varje bearbetning av ljudet vid mastringen innebär även vissa försämringar , åtminstone i audacity, även om vissa saker möjligen kan förbättra inspelningsillusionen.
Jag tycker din kritik är bra
Den får mig att vilja testa ett mikavstånd på kanske 2 meter till flöjten samt ev bibehålla 90 cm till flygelns strängar. Ruttersrycket hade halvöppet flygellock. Bach och Chopin hade helöppet lock.
Detta får mig även att vilja testa en inspelning piano/flöjt med helöppet lock , ca 2 meter till instrumenten och 28 cm mellan kapslarna , 170 cm ovanför golvet , helt utan reverb i efterhand. Rutterstycket hade mickarna placerade vid den bakre delen av flygeln. Kanske blir det bättre med mickarna placerade precis i rät vinkel till midjan av flygeln istället ?
Tangband det finns få inspelningstekniker av rang. Till det krävs:
envishet,
nyfikenhet,
viljan att lära sig mer,
ödmjukhet för uppgiften,
aldrig ge upp,
förståelse av akustik och psykoakustik,
förståelse av musikakustik (hur instrument alstrar ljud och deras karakteristik inklusive riktningskarakteristik),
förståelse av musikernas önskan,
förståelse av noter och tonsättaren,
förståelse av dirigenten,
förståelse av hela återgivningskedjan, speciellt de akustiska elementen, såsom,
mikrofoner,
högtalare,
rumsakustik,
hörlurar,
helst spela instrument själv d v s vara musiker. Bertil Alving är organist och kanske världens bästa inspelningstekniker.
Att koncentrera sig på uppgiften.
Att förbereda sig inför uppgiften.
Det är en uppsjö egenskaper som behövs. Du har gjort mycket bra ifrån dig och jsg ser fram emot en lyckosam fortsättning.
Testa massor och lyssna på dina alster och var kritisk.
En annan sak är att ha en god mentor som du litar på. Stig Carlsson var en mentor för mig, gällande högtalaråtergivning av inspelad akustisk musik i hemmamiljö.
För mig är den mest springande punkten, Akustisk förankring som hänger ihop mellan musikerna och den inspelade akustiska miljön.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.