Moderator: Redaktörer
Morello skrev:philipbtz skrev:Snygg förstärkare! Trenden jag ser bland förstärkare är att man aldrig kan få allt. Vill man kan väldigt låg distorsion så lär man sällan hitta ett slutsteg som ger 1000W i 8 Ohm med väldigt låg dist. Någonstans runt 100-200W verkar vara gränsen för vad som går att producera som samtidigt ger ultralåg dist(ja det finns säkert superdyra steg jag inte har koll på som kanske ger mer samt bryggade varianter då). Jag har förstående för bytet, de där första watten är viktiga!
Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika. Det beror på att den stora förstärkaren behöver ett större utgångssteg som per automatik får högre transkonduktans och därmed en lägre intrinsikal utgångsimpedans, vilket medför lägre distorsion.
Myterna inom hifi är gränslösa och tar aldrig slut.
Bill50x skrev:Morello skrev:Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika (min kursivering).
Nyckelmeningen är just den kursiverade. För allt är sällan lika. Hellre bra 20 watt än 300 dåliga kan man ju lika gärna skriva. det är lika sant det.
/ B
philipbtz skrev:Morello skrev:philipbtz skrev:Snygg förstärkare! Trenden jag ser bland förstärkare är att man aldrig kan få allt. Vill man kan väldigt låg distorsion så lär man sällan hitta ett slutsteg som ger 1000W i 8 Ohm med väldigt låg dist. Någonstans runt 100-200W verkar vara gränsen för vad som går att producera som samtidigt ger ultralåg dist(ja det finns säkert superdyra steg jag inte har koll på som kanske ger mer samt bryggade varianter då). Jag har förstående för bytet, de där första watten är viktiga!
Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika. Det beror på att den stora förstärkaren behöver ett större utgångssteg som per automatik får högre transkonduktans och därmed en lägre intrinsikal utgångsimpedans, vilket medför lägre distorsion.
Myt och myt jag pratar om trender i mätningar jag ser. Riktigt bra steg så som Benchmark AHB2, Hypex Ncore nc400, Purifi osv. lämnar i runda slängar den typen av effekt. Finns även många andra exempel. Tipsa gärna om något som har betydligt mer effekt och mäter så bra.
Edit: du skriver lite smidigt allt annat lika..men det är ju aldrig det. Det är det jag menar, jag pratar inte teori utan vad som faktiskt går att köpa på marknaden. Jag är genuint intresserad av några exempel på sådana förstärkare som då mäter minst lika bra som AHB2 och lämnar mängder med mer effekt. Som sagt bryggat räknas inte som jag skrev i mitt första inlägg.
Strmbrg skrev:Visst! Hellre både och än antingen eller såklart!
För min - kanske lite märkliga men dock - del, så får jag en lite större illusion av realism med den nya veklingen än jag fick med den gamla bjässen.
Sedan skulle man kanske kunna tänka sig att det bleve än bättre med en kraftigare Accuphase klass-A (eller något liknande). Men, då hamnar jag på priser som jag inte är intresserad av att betala.
philipbtz skrev:Morello skrev:philipbtz skrev:Snygg förstärkare! Trenden jag ser bland förstärkare är att man aldrig kan få allt. Vill man kan väldigt låg distorsion så lär man sällan hitta ett slutsteg som ger 1000W i 8 Ohm med väldigt låg dist. Någonstans runt 100-200W verkar vara gränsen för vad som går att producera som samtidigt ger ultralåg dist(ja det finns säkert superdyra steg jag inte har koll på som kanske ger mer samt bryggade varianter då). Jag har förstående för bytet, de där första watten är viktiga!
Myt och myt jag pratar om trender i mätningar jag ser. Riktigt bra steg så som Benchmark AHB2, Hypex Ncore nc400, Purifi osv. lämnar i runda slängar den typen av effekt. Finns även många andra exempel. Tipsa gärna om något som har betydligt mer effekt och mäter så bra.
Edit: du skriver lite smidigt allt annat lika..men det är ju aldrig det. Det är det jag menar, jag pratar inte teori utan vad som faktiskt går att köpa på marknaden. Jag är genuint intresserad av några exempel på sådana förstärkare som då mäter minst lika bra som AHB2 och lämnar mängder med mer effekt. Som sagt bryggat räknas inte som jag skrev i mitt första inlägg.
RogerJoensson skrev:Det beror på var diskanterna är delade. De är ofta delade högre än 2KHz
RogerJoensson skrev:Det finns horndiskanter med hög känslighet, som ger långt över 100dB (on axis) vid 1w in och som klarar hantera väldigt mycket effekt inom det område de är tänkta att användas.
RogerJoensson skrev:Men hallå. Har du hört hur en flygel låter?
Inte heller en elgitarr brukar få byxbenen att fladdra, hur mycket man än drar på förstärkarna. Merparten av energin ligger vanligen andra frekvensregister än där x-max är den begränsande faktorn helt enkelt.
gopnik skrev:Jag har ingen flygel, men tyvärr fruns piano i lyssningsrummet, vilket också är vårt vardagsrum. Det är inte helt optimalt för att uttrycka det milt.![]()
Men! Med ett stadigt nedslag på de vänstraste av de där vita sakerna vill jag lova att det kommer ut väsentligt mer muller än vad som klaras av exempelvis de B&W 606 som var på tal i tråden.
gopnik skrev:Men det är ju över 30-40 hz vi talar om. Vid 30-40 är en normal högtalare väsentligt mer kapabel än 40-50-60-70 hz, där den typiskt är som svagast. Lite beroende på storlek och avstämning.
Och det är verkligen inte så att en förstärkare på ett par tiotal watt är särskilt klen. De flesta av oss där ute kan inte spela med mycket mer än så ändå, men den musik eller det filmljudspår de lyssnar på. Det fixar nämligen inte högtalarna.
RogerJoensson skrev:Det var du som snackade om 27,5Hz och det brukar ju vara främst under avstämningsfrekvensen som x-max skenar (vid basreflex).
RogerJoensson skrev:Jo, även små högtalare kan få ett lyft av en kraftfull förstärkare när man spelar starkt, som istället får att låta ansträngt öppnar upp och spelar luftigare ( bortsett från vissa frekvenser där högtalaren ev. sätter tydligt stopp, men på det stora hela).
Morello skrev:
Enligt Accuphase levererar ditt steg hela 50 W i 8 ohm!
Strmbrg skrev:Morello skrev:
Enligt Accuphase levererar ditt steg hela 50 W i 8 ohm!
Inte mycket attt hänga i julgr... förlåt, midsommarstången det heller förvisso.
Strmbrg skrev:Den musik ("klassisk orkestermusik") som jag lyssnar på är VÄLDIGT krävande avseende urkiljbarhet av de olika instrumenten och de toner, övertoner och rytmer de spelar.
Det är oftast en MYRIAD av olika ljud, PLUS att dessa ljud kommer från en MÄNGD olika platser på konsertlokalens scen, PLUS att alltsammans utsätts för MYRIADER av reflexer hit och dit i lokalen innan oväsendet når mikrofonerna. Det är en komplexitet av rent oöverskådliga dimensioner.
Allt det där skall sedan "packas upp" via två ynkans kanaler och två stackars högtalare i ett rum. Det senare med en massa hyss för sig avseende resonanser och reflexioner.
Realism blir det inte. Inte om vi undviker att tänja på det ordets faktiska innebörd.
Däremot kan det bli en tillfredsställande illusion av realism.
Eller en jävla ljudgröt...
gopnik skrev:...om man är en särling som lyssnar endast, och verkligen endast, på typ tjeckisk tiomanna skedorkester kan man lyssna på skedslamret med stora förstärkare och små högtalare. ...
PerStromgren skrev:Vi behöver ju inte spekulera, det är bara att fråga hr Strmbrg om effekten räcker!
goat76 skrev:
Tror du att vi andra som inte främst lyssnar på klassisk musik inte skulle vara intresserade av en detaljerad återgivning, det är väl inte viktigare för klassisk musik än någon annan form av musik spelad med manuella instrument?
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika (min kursivering).
Nyckelmeningen är just den kursiverade. För allt är sällan lika. Hellre bra 20 watt än 300 dåliga kan man ju lika gärna skriva. det är lika sant det.
/ B
Nyckeln till förståelsen är det du valde att klippa bort; varför gjorde du det?
sprudel skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Nyckelmeningen är just den kursiverade. För allt är sällan lika. Hellre bra 20 watt än 300 dåliga kan man ju lika gärna skriva. det är lika sant det.
/ B
Nyckeln till förståelsen är det du valde att klippa bort; varför gjorde du det?
Kan verkligen allt annat vara lika i två så olika stora steg?
Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Tror du att vi andra som inte främst lyssnar på klassisk musik inte skulle vara intresserade av en detaljerad återgivning, det är väl inte viktigare för klassisk musik än någon annan form av musik spelad med manuella instrument?
Både ja och nej. Med betoning på just TROR, Inte VET eller PÅSTÅR att.![]()
Nej, i så måtto att jag tror att intresset för detaljerad återgivning finns hos de flesta, oavsett musiksmak.
Ja, i så måtto att jag tror att komplexiteten hos storskalig "klassisk musik" är betydligt högre än hos den mesta annan musik. Och därmed svår att återskapa med rimlig trovärdighet.
Strmbrg skrev:PS
Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Nä, tänkte väl det.
hcl skrev:Jag gissar att de flesta begränsas av de inspelningar och anläggningar man lyssnar på och med. Orsaken att jag tror så är att jag noterat att kvaliteten som anläggningen förmår återge musiken på påverkar i vilken utsträckning man tar till sig musiken vilket tycks hänga ihop med om man musikintellektuellt förstått musiken. Den enklaste musiken är den man förstått ur ett strukturell perspektiv, t.ex. musik ur en specifik genre man tagit till (lärt) sig. Konsekvensen är att all musik man ännu inte fattat tycke för antingen helt enkelt är sådan man aldrig kommer ta till sig, ännu inte tagit till sig av personliga musikutvecklingsskäl eller inte förmår ta till sig just p.g.a. det du frågar. Den eller de anläggn8ngar man lyssnar med har inte förmått förmedla musiken på ett sådant sätt att man förmått ta den till sig och därmed har anläggningen/anläggningarna påverkat vårt val av den musik vi lyssnar på...
Nattlorden skrev:Helt klart så att genom att skaffa en mer återgivningskapabel anläggning så har min musiksmak breddats.
Morello skrev:Vad menar du tanken är?
Tar du en adekvat stor förstärkare och tittar på den "första watten" så är den spitzenklasse!
Då jobbar nämligen utgångssteget i dess mest linjära område och därtill i klass A. Det finns typiskt en svag tredjeton som drunknar i bruset.
Som jag försökt förklara - stora förstärkare beter sig oftast bättre vid små effekt än vad små förstärkare gör vid samma låga effekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster