Vem eller vad bestämmer musik- och filmvalet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Vem eller vad bestämmer musik- och filmvalet?

Inläggav Strmbrg » 2020-05-28 07:26

Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?

Nä, tänkte väl det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vem eller vad bestämmer musik- och filmvalet?

Inläggav Nattlorden » 2020-05-28 08:18

Strmbrg skrev:Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?

Definitivt! ( Också för att den saknar färg och att det är Bergman. :mrgreen: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-28 08:49

En intressant fråga. Kanske en del musik faller ur ramen för att den inte låter bra i det skick som jag, som konsument av fonogram, får den. Jag har varit på skumma klubbar i bl a Prag o diggat musik som jag nog aldrig skulle få för mig att lira hemma i stugan, men det handlar om en totalupplevelse som inte går att återskapa ensam i ett mörkt rum ;)

Kanske undviker jag mycket metal för att min anläggning inte duger till att återge den? Själv hävdar jag förstås att det är för dålig och ointressant musik och föredrar glesare musik som jazz o då gärna vokal jazz som många påstår är det lättaste att återge. Det håller jag inte med om, det är få anläggningar som förmår att leverera ståpäls på allvar. Det gör min. Dock inte alltid, men då beror det (nästan alltid) på min sinnesstämning. Sen finns det de som påstår att hipp-skutt är musik, men det är en helt annan historia.

Filmer... tja... jag tar mig sällan tid till att se på TV-serier och filmer, fast när jag gör det tänker jag alltid att jag borde göra det oftare. Där väljer jag efter genre o inte efter ljud. Bra ljud är en bonus.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 09:38

Anläggningen är mitt val.
Därmed känner jag att jag kan lyssna på vad som helst, utom möjligen spökig jazz med full behållning.
Att jag dessutom bygger mina egna högtalare gör det hela mer njutningsfullt då jag kan konstatera att det låter "påfallande likt musik" som Bertil Hellsten sa en gång då han lyssnade på mina byggen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-28 09:50

Här hemma lyssnar vi på allt möjligt: jazz, mycket jazz, ännu mer jazz, konstmusik och populärmusik.
Det enda jag inte lyssnar på är sönderkomprimerat programmaterial - jag blir mentalt påverkad på ett negativt sätt i så måtto att jag känner mig stressad.

För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-28 10:17

Jag tror att återkoppling förekommer. Själv lyssnar jag på jazz och ickebombastisk konstmusik nästan enbart och då passar min anläggning utmärkt. Hade jag haft bullrigare musiksmak hade jag nog lagt pengarna på andra högtalare.

Så svaret är nej, jag låter inte anläggningen bestämma vad jag lyssnar på, det är omvänt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-28 10:23

Morello skrev:För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.

Vad får dig att tro att de lyssnar bara för att de har den på?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-28 10:30

Jag föredrar såklart att lyssna på musik som både är tekniskt och musikaliskt fulländat, men kan såklart fortfarande lyssna på det om det fortfarande är musikaliskt bra men tekniskt sämre. Så länge det inte blir för illa då vill säga, men jag har ändå högre smärtgräns vissa andra här på forumet :)
O när det gäller film så är det väl samma sak där, även fast det också kan bli lite tvärt om om humöret tillåter. För ibland vill jag se nånting som låter och ser najs ut, oavsett om filmen i sig är lite mer medioker.

Dock är väl den rätt nya The Lighthouse en film som är ett intressant undantag när det kommer till vad kvalitet är o upplevs, att den på pappret är rätt teknisk ointressant (ljud i mono o svartvit, nästan fyrkantigt bildformat) men som ändå gav en väldigt trevlig ljud och bildupplevelse.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-05-28 10:33

Viss musik fungerar bra i bilen pga komprimerad dynamik och mycket vägbuller. Bo Kaspers Orkester är ett bra exempel. I hifi-anläggningen stör jag mig bara på hur uselt den är mastrad.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-28 10:44

Det är jag (och sambon!) som bestämmer. Men det hindrar inte att ljudkvaliteten omedvetet påverkar såtillvida att man tycket att musiken är dålig när det i själva verket är mastringen som är kass.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 10:51

Nattlorden skrev:
Morello skrev:För mig är det en mardröm att åka bil med någon som har ovanan att lyssna på reklamradio.

Ännu värre än att lyssna är att inte lyssna utan bara bedriva audiologisk miljöförstöring.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-28 10:55

Nattlorden skrev:

Ord märker man i syföreningen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-28 10:58

PerStromgren skrev:Så svaret är nej, jag låter inte anläggningen bestämma vad jag lyssnar på, det är omvänt.

Sund inställning!

Eftersom jag ibland gillar att spela bastung elektronisk musik (till exempel Yello) eller orkestermusik (tänk dig Peer gynt) med stora trummor och dessutom är distorsionsallergiker, tarvar det en anläggning med låg undre gränsfrekvens och god kapacitet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 11:29

Prova "the way old friends do" med ABBA och säg mig om ni får tung och djup botten ur den, för det får jag.
Super trooper spår 10 är det

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-28 11:37

Nej det får du inte, för det finns inte mycket till djupbas i spåret!

Det börjar bli mer och mer uppenbart att din definition av djupbas är avvikande. Riktigt djupbas hittar man i subkontraoktaven (16-32 Hz). Om du lågpassfiltrerar "super trouper" vid 32 Hz (med stor branthet nota bene) kommer du fått något som kan liknas vid tystnad.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2020-05-28 11:52

Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?

Nä, tänkte väl det.

Frågan är lite svår att besvara. Jag låter till stor del bli att lyssna på visst material för att det låter för dåligt men det åker på ibland i alla fall. Jag lyssnar på en del annat material mest för att det låter bra, snarare än att det är musik jag föredrar rent musikaliskt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 11:55

Morello skrev:Nej det får du inte, för det finns inte mycket till djupbas i spåret!

Det börjar bli mer och mer uppenbart att din definition av djupbas är avvikande. Riktigt djupbas hittar man i subkontraoktaven (16-32 Hz). Om du lågpassfiltrerar "super trouper" vid 32 Hz (med stor branthet nota bene) kommer du fått något som kan liknas vid tystnad.

Nu har jag bara lyssnat på Spotify, så det är inte garanterat att den modernare mastringen har beskurits. Men om man tar den och har en kraftig rumsresonans runt 40Hz så kan man kanske tycka att det låter lite maffigt och djupbasigt (eller störigt med brummandet om man är på det humöret). Jag får höja kraftigt i det området för att det ska hända något...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-28 11:59

Är det livespår 10 på "Super Trooper" som åsyftas?

Från Tidal ser det ut så här:

Bild

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 12:11

Som sagt, om man höjer 10dB eller mer runt 40Hz så framträder brummandet tydligt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-28 12:17

Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.
Nu är jag förvisso kräsen: Det skall vara en balanserad klang och ett påtagligt orkesterdjup, dvs mycket god tredimensionalitet. Det finns det ju ett - förvisso litet men dock - utbud av i många andra inspelningar av diverse symfonier.
Kanske att gubben Sibelius helt enkelt har orkestrerat sålunda att det blir lite gällt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 12:22

RogerGustavsson skrev:Är det livespår 10 på "Super Trooper" som åsyftas?

Från Tidal ser det ut så här:

[ Bild ]

Ja liven.
Men hur låter det hos er?
Hur det mäter skiter jag i för jag lyssnar med öronen, inte med en mätmik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 12:24

Morello skrev:Nej det får du inte, för det finns inte mycket till djupbas i spåret!

Det är du som har en udda uppfattning om bas.
Det du beskriver är infrabas och det är det inte många högtalare som klarar av normalt och inte heller något som man spelar in så värst ofta.
du väljer att missförstå per batteridrift tycker jag.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 12:24

Strmbrg skrev:Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.
Nu är jag förvisso kräsen: Det skall vara en balanserad klang och ett påtagligt orkesterdjup, dvs mycket god tredimensionalitet. Det finns det ju ett - förvisso litet men dock - utbud av i många andra inspelningar av diverse symfonier.
Kanske att gubben Sibelius helt enkelt har orkestrerat sålunda att det blir lite gällt?

Eller så har du kanske bara provat inspelningar som låter gällt (inget ovanligt). Har du några inspelningar från BIS? Låter de i så fall också gällt?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 12:25

Perfector skrev:Ja liven.

Jag lyssnade och utgick från det och såg efter detta mätgrafen som bekräftade det jag hörde.
Om den basen låter maffigt, så skulle nog inte bastung musik (åt det djupbasiga hållet) funka särskilt väl där.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 12:33

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:Jag gillar Sibelius symfonier. Men jag letar fortfarande efter inspelningar som inte låter gälla i vissa partier.

Eller så har du kanske bara provat inspelningar som låter gällt (inget ovanligt). Har du några inspelningar från BIS? Låter de i så fall också gällt?

När det diskuterades om Hyperion(?) tidigare här, så snöade jag in på Beethovens 5:e symfoni och gick igenom vad som fanns att hitta på Spotify. Det ena lät värre än det andra. En del lät så trasigt att jag kastade mig på panik-knappen. Det som lät vettigast som jag hittade där var en Naxos-utgåva. Jag har tidigare hör en inspelning från BIS, som lät bra, förmodligen den bästa versionen ljudmässigt som jag hört. Olika inspelningar kan som sagt betyda enorma skillnader.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 12:34

RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:Ja liven.

Jag lyssnade och utgick från det och såg efter detta mätgrafen som bekräftade det jag hörde.
Om den basen låter maffigt, så skulle nog inte bastung musik (åt det djupbasiga hållet) funka särskilt väl där.

Vad är bastung musik för dig då?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-28 12:36

RogerJoensson skrev:
RogerJoensson skrev:

När det diskuterades om Hyperion(?) tidigare här, så snöade jag in på Beethovens 5:e symfoni och gick igenom vad som fanns att hitta på Spotify. Det ena lät värre än det andra. En del lät så trasigt att jag kastade mig på panik-knappen. Det som lät vettigast som jag hittade där var en Naxos-utgåva. Jag har tidigare hör en inspelning från BIS, som lät bra, förmodligen den bästa versionen ljudmässigt som jag hört. Olika inspelningar kan som sagt betyda enorma skillnader.

Angående Beethoven - kolla in harnoncorts version från 1992 . Kalasbra

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-28 12:37

Jag kan rekommendera alla inspelningar med musikern Jordi Savall

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-28 12:46

Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?

Nä, tänkte väl det.

Hur är det med dig då, Strmbrg? Är det så att viss musik "går bort" för att det är för mycket djupbas, kraftiga transienter och bara gör sig vid riktigt låga ljudtryck?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-28 12:55

Almen skrev:

Nä, tänkte väl det.

Hur är det med dig då, Strmbrg? Är det så att viss musik "går bort" för att det är för mycket djupbas, kraftiga transienter och bara gör sig vid riktigt låga ljudtryck?

Nej, jag tror inte att jag väljer bort musik som jag egentligen skulle vilja lyssna på om bara anläggningen ”fixade” det. Jag har inte undersökt den saken.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi