Tråden om ARCAM AVR!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Frisk » 2020-05-22 19:08

genstruktur skrev:Körde precis Rattatouille på volym 60. När damen skjuter med hagelbrak i början stängde Arcam av sig. Samma problem som jag har postat om i denna tråden med andra receivers och sub off.

viewtopic.php?f=9&t=58348&start=90


Konstigt då jag är nästan helt säker att jag testade detta när jag köpte Arcam och att det då inte hände. Hade nog inte Dirac påslaget då och inget lyft i basen iofs :?

Får testa med Dirac avslaget.....

Edit: Med Dirac av går det att köra samma scen vid volym 60. Om det är exakt lika starkt vet jag ej. Känns subjektivt ganska lika i alla fall.

Edit: Vid volym 62 och Dirac avstängt stängde den ned.



Vad jobbigt! Vad driver du med Arcamen? Jag har hittills inte lyckats slå av något av mitt, men slutsteget till basarna går i protection vid -22 dB om jag minns rätt med atmos demo Amaze.

Undra om jag har Rattatouille, vore kanske kul att testa, eller kanske inte... tur det är nya slutsteg på ingång.

Edit: blev ny sida så tog med citatet för vad jag svarade på

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-22 19:10

Frisk skrev:Vad jobbigt! Vad driver du med Arcamen? Jag har hittills inte lyckats slå av något av mitt, men slutsteget till basarna går i protection vid -22 dB om jag minns rätt med atmos demo Amaze.

Undra om jag har Rattatouille, vore kanske kul att testa, eller kanske inte... tur det är nya slutsteg på ingång.


Har NAD 208 men det beror inte på det utan överaktiva skyddskretsar i receivern när man inte har sub aktiverat i menyn.

Verkar rätt vanligt bland receivers tyvärr.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Frisk » 2020-05-22 19:16

Ok, det var nog egentligen det jag undrade... om det var energin i sig eller övervakningen som ställde till det.

Var ett tag på väg att byta min receiver då jag har eget försteg för 2- kanal och inte använder någon ljudförbättring och har separata slutsteg, täckte jag skulle klara mig på enklast möjliga med pre out. men vågade sen inte, pengarna emellan var inte värt ovissheten att receivern stänger av sig eller något annat konstigt, nuvarande har vad jag upptäckt inga oönskade egenheter för sig.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-23 13:26

Låter inte som någon idé att byta då:)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-23 14:41

Så du driver inga högtalare från interna slutstegen i receivern? Jag har fått min att stänga av sig men då endast innan jag fick mina externa slutsteg på plats. Jag driver mina sex a2:or från fyra kanaler i receivern och har inte fått den att stänga av sig när jag endast driver dessa. Men jag använder sub out då. Märkte att cr80s och miniDSP inte behövdes efter jag fick ordning på allt men man väljer själv.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-23 14:43

Har du sub ut aktiv brukar det inte vara nåt problem.

Driver 6 a1 med receivern.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-23 15:08

Lyssnar Trentemöller idag :). Verkar som volymkontrollen fungerar efter 75 och det blir starkare? Har ni provat?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-23 18:48

genstruktur skrev:Lyssnar Trentemöller idag :). Verkar som volymkontrollen fungerar efter 75 och det blir starkare? Har ni provat?


Angående:


The AVR390 is unique in AVRs in that it limits the output to 1.3 volts at volume level = 75. You can turn up the volume after that but nothing changes in the output! Other AVRs allow the output to keep increasing, albeit often with sharp increase of distortion. Sadly, the AVR390 generates copious amounts of distortion even at this low output level (we like to see 2 volts output).


https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.13071/

Var uppe på volle 78 idag på Evil Dub 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-24 11:15

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:Lyssnar Trentemöller idag :). Verkar som volymkontrollen fungerar efter 75 och det blir starkare? Har ni provat?


Angående:


The AVR390 is unique in AVRs in that it limits the output to 1.3 volts at volume level = 75. You can turn up the volume after that but nothing changes in the output! Other AVRs allow the output to keep increasing, albeit often with sharp increase of distortion. Sadly, the AVR390 generates copious amounts of distortion even at this low output level (we like to see 2 volts output).


https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.13071/

Var uppe på volle 78 idag på Evil Dub 8)


Jag har legat över 80 utan problem. Det redogjordes aldrig vilken firmware som det testades med och det var en begagnad enhet som skickades in. Antagligen inte senaste firmware utan någon uråldrig variant. Det har hänt ganska mycket mellan versioner. AVR:en har gått från att inte kunna användas till att fungera bra. Så jag undrar hur den testades. Jag undrar också ifall det gjordes en factory reset innan han körde testerna. Beroende på hur saker är inställda kommer volymen betyda olika saker i olika system..Låg alla kanaler på +10dB i menyn är det ganska stor skillnad mot om de låg på -10dB. Det hade inte skadat om han var mycket mer tydlig med hur testerna var utförda. Vi har sett förr när han mätt på saker att firmware kan ha en extremt stor påverkan på prestandan.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-24 12:19

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:
genstruktur skrev:Lyssnar Trentemöller idag :). Verkar som volymkontrollen fungerar efter 75 och det blir starkare? Har ni provat?


Angående:


The AVR390 is unique in AVRs in that it limits the output to 1.3 volts at volume level = 75. You can turn up the volume after that but nothing changes in the output! Other AVRs allow the output to keep increasing, albeit often with sharp increase of distortion. Sadly, the AVR390 generates copious amounts of distortion even at this low output level (we like to see 2 volts output).


https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.13071/

Var uppe på volle 78 idag på Evil Dub 8)


Jag har legat över 80 utan problem. Det redogjordes aldrig vilken firmware som det testades med och det var en begagnad enhet som skickades in. Antagligen inte senaste firmware utan någon uråldrig variant. Det har hänt ganska mycket mellan versioner. AVR:en har gått från att inte kunna användas till att fungera bra. Så jag undrar hur den testades. Jag undrar också ifall det gjordes en factory reset innan han körde testerna. Beroende på hur saker är inställda kommer volymen betyda olika saker i olika system..Låg alla kanaler på +10dB i menyn är det ganska stor skillnad mot om de låg på -10dB. Det hade inte skadat om han var mycket mer tydlig med hur testerna var utförda. Vi har sett förr när han mätt på saker att firmware kan ha en extremt stor påverkan på prestandan.


Ah! Gött :) Dirac har ställt mina frontar på +10db.

Kanske hade de rätt Arcam då som menade att output volt på pre out var bra mycket högre än 1.3. V som mättes upp av Amir.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Nattlorden » 2020-05-25 13:48

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-27 22:00

Lite nya synpunkter på Amirs mätningar av AV40: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-412523
Hi, I just found on a french forum a message highlighting a Q&A exchange between Harman and a customer About the poor performances of the AV40:
Q:here are reviews out in the internet that the AV40 (and all the newArcam AVR's) measured poorly in SINAD- and Jitter tests. Are you awareof this?
A: We have seen the review and notified the reviewer as to exactly what errors they made. One such mistake was that they introduced a ground loop while measuring which considerably raised the noise floor, which is a rookie mistake. They also set the bit measurement to 16 bits rather than 24 bits which gave an incorrect result. Unfortunately, inexperienced reviewers like this cause a lot of damage, but do not own up to their mistakes. We urge customers not to believe everything they read online.
Amirn, can you please comment on the above?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-28 09:06

Kan tillägga att Amir nu svarat här: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-413067

Sigh.

Yes, I have their response. I have been holding my response to them confidential as professional courtesy until they get back to me. I am saddened to see them run with their opinion without closing the loop with me.

For now, their assertion as quoted is wrong. There is no ground loop or we would see mains and harmonics in the FFT response:

Ovan är bara början på ett långt inlägg, som följs av ytterligare ett antal inlägg i frågan.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-28 12:13

Måste säga att jag har svårt att bedöma riktigheten i Amirs eller Arcams påståenden. Jag har för lite kunskap helt enkelt :). Får hoppas någon kan sammanfatta och "översätta" sen när det hela är utrett.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-05-28 22:39

Instämmer med föregående skribent! Jag läser och försöker förstå, men kommer egentligen inte fram till vilka slutsatser jag ska dra av det som skrivs. :?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-29 00:37

Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-29 06:57

philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.


Skall du göra det?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-29 09:23

genstruktur skrev:
philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.


Skall du göra det?


Antagligen, får se vad ekonomin tillåter. Måste få sålt lite gamla saker och så. Måste ha slutsteg först också. Det är en dyr historia så är fortfarande lite osäker. Sitter nöjd med Arcamen så länge.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-29 13:13

Hoppas på att AV390 blir ganska lättsåld. Med tanke på att den mäter bättre än nya generationen och är betydligt billigare och har nästan exakt samma features så.. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13671/

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-05-29 14:02

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:
philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.


Skall du göra det?


Antagligen, får se vad ekonomin tillåter. Måste få sålt lite gamla saker och så. Måste ha slutsteg först också. Det är en dyr historia så är fortfarande lite osäker. Sitter nöjd med Arcamen så länge.



Ja det blir inte så billigt innan den står på hallmattan va? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Tangband » 2020-05-29 14:06

Jag är förvånad hur pass mediokert resultat Arcams receivrar har testats av Amirm.
Samtidigt är jag rätt så övertygad att Arcams förstärkare subjektivt låter klasser bättre än tex Denons AVR receivers.

Hursomhelst verkar det inte vara en jättebra ide att slå ihop alla funktioner samt 7 slutsteg i samma låda .

Ska man få mätmässigt bra grejor verkar det handla om separata försteg för 4000 dollar, tex denna :
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11416/

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Frisk » 2020-05-29 14:17

philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.


Finns det något nytt test på den? Det jag ser på ASR ser tyvärr inte så bra ut. Trist att den saknar obalanserat ut. Även synd att den inte har flerkanals analog ingång, typ för inkoppling av en SACD-spelare eller så. Men kanske dess DA-omvandlare är i klass med SACD-spelarna, oppo 105 205 etc.

Det känns generellt som det fortfarande finns en bit att gå med flerkanalsmaskinerna, denna det dock ut att vara en bit på rätt väg, även om jag personligen skulle se mer modulärt, mekanik, som volymkontroll display knappar kontakter etc för sig, strömförsörjning för sig och analoga bitar för sig, delar som inte ändras så mycket över tid. DAC DSP, decodrar hdmi-växlar etc som blir omodernt utbytbart utan att behöva skrota allt annat.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-05-29 15:41

Frisk skrev:
philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.


Finns det något nytt test på den? Det jag ser på ASR ser tyvärr inte så bra ut. Trist att den saknar obalanserat ut. Även synd att den inte har flerkanals analog ingång, typ för inkoppling av en SACD-spelare eller så. Men kanske dess DA-omvandlare är i klass med SACD-spelarna, oppo 105 205 etc.

Det känns generellt som det fortfarande finns en bit att gå med flerkanalsmaskinerna, denna det dock ut att vara en bit på rätt väg, även om jag personligen skulle se mer modulärt, mekanik, som volymkontroll display knappar kontakter etc för sig, strömförsörjning för sig och analoga bitar för sig, delar som inte ändras så mycket över tid. DAC DSP, decodrar hdmi-växlar etc som blir omodernt utbytbart utan att behöva skrota allt annat.


Det finns lite mätningar i tråden som följer där, finns även på avsforum. Man måste nästan alltid läsa hela tråden som följer mätningarna för det brukar dyka upp lite nya mätningar där när tillverkare får panik och patchar osv. Monoprice gjorde en fix för den där 7 volt grejen som gjorde att det klippte. Fanns även en inställning i menyn som behövde slås på så blev linearity väldigt mycket bättre. Inställningen behövdes göras pga testsignalen som skickades in. Monoprice har bemött mätningarna bra och jobbar konstant med att släppa nya firmwares så verkar som ett lovande företag. Något oklart om man kunde få ut 4Vrms ur den jag tolkar det som att jag inte behöver det med mina nc400 som behöver 2V. Köper jag externa steg för resten blir det också något ncore så lär max behöva 2,5V. Har man dock en AHB2 eller Purify i low gain läget kan man behöva typ 9V eller vad det är så det kommer den inte palla men det finns ingen AVR som gör.

Jag kör RCA->XLR i dagsläget från AVR390 till nc400. Kanske går att köra tvärtom med om man inte har XLR i sina steg och sedan ändra sensitivity i HTP-1?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Harryup » 2020-05-30 09:30

philipbtz skrev: Monoprice har bemött mätningarna bra och jobbar konstant med att släppa nya firmwares så verkar som ett lovande företag.


Ja, det tråkiga är när företag inte släpper något så när färdiga produkter. Personligen så anstränger jag mig numera ytterligare för att undvika företag med årsmodeller.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Conan » 2020-05-30 09:45

Tangband skrev:Jag är förvånad hur pass mediokert resultat Arcams receivrar har testats av Amirm.
Samtidigt är jag rätt så övertygad att Arcams förstärkare subjektivt låter klasser bättre än tex Denons AVR receivers


Det där är ju intressant; varför är du övertygad om det, och "klasser bättre"?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Tangband » 2020-05-30 16:13

Därför att Arcams förstärkare historiskt ofta sålts efter demonstration i butik i jämförelse med andra märken. Då duger inte halvdåligt ljud.
Audiosciencereview mäter en del saker, men kanske inte det som påverkar ljudet mest? Eller så är Arcam numera junk.
Precis som Nad blivit.
Jag tycker det är mycket tråkigt isådanafall

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Michael » 2020-05-31 23:06

philipbtz skrev:Jag kör RCA->XLR i dagsläget från AVR390 till nc400. Kanske går att köra tvärtom med om man inte har XLR i sina steg och sedan ändra sensitivity i HTP-1?
Ja, om man vet vad man gör och inte använder fel grejor!
Dåligt att de inte specar så mycket. Manualens spec är liten, skrämmande dåligt. Hittar inte så mycket om utgångarna, men denna mening avslöjar nog att det är dubbla SE utgångar.
If you are using an unbalanced amplifier, you should set the sensitivity to twice the value
specified in the amplifier's specifications.


Den har PEQ :) otroligt! duktigt! ...hmm, var det denna som var dyr :(

PS. Vissa skulle nog tycka att tvingas köra 48kHz är lite 'tråkigt' på en så dyr maskin, men det räcker för våra öron.

//Michael

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Bubben » 2020-06-01 15:49

philipbtz skrev:Slutsatsen är typ importera en Monoprice HTP-1, the end.

Hur kommer du fram till det?
Har just läst Arcams rapport med deras resultat och försök till återskapande av ASR’s resultat.
Det är något som inte stämmer med Amirs mätningar. Dels mina egna intryck där jag upplever att volymen visst höjs efter 74, mätresultat från andra tidskrifter på AVR850 med helt andra värden (trots att förstegsdelen skall vara densamma) men också att mitt Rotel-steg har så hög ingångskänslighet så en matchning med ett försteg som bara ger 1,4V skulle inte kunna ge det ljudtryck jag kan få fram.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-06-01 16:09

Vart har du läst rapporten? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Bubben » 2020-06-01 16:18

Fick den på mail från Arcam när jag ifrågasatte resultaten. Ska se om jag kan lägga den någonstans, är en .doc, men här är inledningen:
Arcam AV40 Audio-Video Preamplifier – Technical Report

Introduction
A sample (understood to be z-stock, serial number unknown) was recently loaned by its owner to an independent US audio reviewer, Amir Majidimehr, who owns both an audio dealership near Seattle and a website, Audio Science Review (ASR).
The ASR report was not favourable and highlighted a number of apparent deficiencies it its technical performance, especially in the digital domain.
We took a sample (serial number AN0327 HJ000015) with software v1.28, which is the same SW release as the unit reviewed by ASR. An Audio Precision AP2700 analyser, which can generate analogue audio and S/PDIF + optical digital audio streams, plus a Quantum Data 780D (QD) generator for HDMI audio were used.
The analysis was limited to 2-channel audio, as was the ASR review.
Our findings are arranged to be in the same order as those in the ASR report, and the two reports can be read side by side.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster