Varför är just bas så himla intressant?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Strmbrg » 2020-05-28 13:08

Var och varannan tråd - oavsett vad den ursprungligen handlar om - handlar efter några inlägg om bas.
Fast jag kanske bara inbillar mig att det är så.
Eller så är just bas de facto värd all den textmängd den tillägnas.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Morello » 2020-05-28 13:11

Kan delvis hålla med, men det kanske beror på att basregistret är det register där de flesta högtalare kommer till korta både i fråga om utsträckning och kapacitet samt givetvis distorsion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 13:13

Basen lägger en skön tyngd i musiken som jag uppskattar mycket.
Dock ska den vara i proportion till resten och inte dränka allting.
Därav kommer det sig att många på forumet inte tror att jag vet vad "riktig" bas är vilket är rena babblet från de som inte hört mina högtalare.
Men det finns åxå finstämda musikstycken som inte ska ha nån basmatta under sig och då spelar jag den som den är avsedd.
Det är nog därför jag ofta frågar hur folket lyssnar.
Lyssnar ni på musiken eller på högtalaren.
Jag föredrar att lyssna på musiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 13:16

Morello skrev:Kan delvis hålla med, men det kanske beror på att basregistret är det register där de flesta högtalare kommer till korta både i fråga om utsträckning och kapacitet samt givetvis distorsion.

+1
Plus att det är vanligt med helt sanslösa rumsresonanser och många inspelningar är beskurna delvis eftersom alla högtalare (och rum) inte förmår att hantera djup bas på ett bra sätt. Det är ett vanligt problemområde helt enkelt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-28 13:27

Jaa du, käre Strmbrg, vad tror du själv? Hur kommer det sig att du startar så många trådar om bas? Och i samtliga framför teorin att om man gillar mer bas än du är man töntig, samtidigt som du bevisar att du inte har en aning om hur bra basåtergivning egentligen låter? :)

Varför är (djup)basen intressantare än diskanten?

Finns det andra nackdelar än basutsläckning med dipoler...

Hur "hanterar" du basen?

Vadå "Snabb Bas"?

Väljer du musik efter bas-innehållet?

Bas, ytterligheter och extremer?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-05-28 13:27

Ja, egentligen rimmar ju diskant bättre med intressant.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-28 13:31

Jo är väl som Morello skriver att alla högtalare klarar av att spela mellanregister o diskant, men inte alltid bas, så när den finns där o när det finns mycket av den så märks den på ett annat sätt. Speciellt bland gemene folk som inte så ofta får höra just såna anläggningar.
Sen den där tyngden också ja, plus att den på högre volymet kan göra att musiken också fysiskt känns i kroppen gör den ju inte mindre intressant imo.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-28 13:38

Min förutfattade mening om varför bas får stort fokus är ungefär:
Därför att bas är häftigt!
Bas är påtagligt.
Bas ger kickar.
Bas säger en hel del om anläggningens prestanda.
Som Almen antyder så tycker jag att basfokuset är ganska töntigt.
Men det finns massor av sätt att tönta sig på. Se bara på mig exempelvis.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-28 13:44

Det kan också vara så att fel mängd bas (inkl för mycket av den och/eller resonant och jävlig), kan förstöra upplevelsen av en god balanserad inspelning.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-05-28 14:08

För att den är fundamentet till ljud/musik, och kan påverka både hur mellanregister och diskant upplevs, samt att det är där de största förbättringarna gällande distorsion och total kapacitet i ett system kan göras.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-28 14:33

Hur spelar du en stor orgel hyffsat naturtroget utan bas? "Also Sprach Zarathustra" kommer upp som testfall t.ex.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-28 14:49

Mina högtalare är rimligt ekvivalenta med Ino Audio "px-4" i fråga om kapacitet och distorsion samt utsträckning i basen. I nio fall av tio går de fyra tiotummarna på "tomgång" och någon gång ibland då jag spelar framförallt elektronisk musik börjar membranen att röra på sig en del. Ibland undrar jag kanske vad folk här i kanalen lyssnar på för musik samt vilken lyssningsnivå som är aktuell,vilket tarvar system med en kapacitet som vida överskrider det, ehuru kompetenta, systemen px-4 utgör.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-05-28 16:13

Strmbrg skrev:Var och varannan tråd - oavsett vad den ursprungligen handlar om - handlar efter några inlägg om bas.

Jag tror att många tycker det är roligt när det basas på lite.
Ett annat skäl tror jag är att det lätt att göra något åt basåtergivningen på egen hand (därmed inte sagt att det är lätt att få till ett bra resultat).
Toppar tenderar att vara färdigbyggda och ha sina mer eller mindre givna positioner i rummet medan baslåddor kan varieras i det oändliga i antal och i positionering = mycket att snicksnacka om och att pyssla med.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2020-05-28 17:09

Morello skrev:Mina högtalare är rimligt ekvivalenta med Ino Audio "px-4" i fråga om kapacitet och distorsion samt utsträckning i basen. I nio fall av tio går de fyra tiotummarna på "tomgång" och någon gång ibland då jag spelar framförallt elektronisk musik börjar membranen att röra på sig en del. Ibland undrar jag kanske vad folk här i kanalen lyssnar på för musik samt vilken lyssningsnivå som är aktuell,vilket tarvar system med en kapacitet som vida överskrider det, ehuru kompetenta, systemen px-4 utgör.

Själv så lyssnar jag mycket på reggae, och där krävs det en bra botten. Vad jag förstår så lyssnar du mycket på jazz. Där är det kanske inte lika viktigt?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-05-28 17:16

I Basområdet 60-240 Hz tycker jag att de flesta högtalare gör bra ifrån sig,
Men avståndet till närliggande väggar gör ofta att det finnes stora utsläckningar som är svåra att åtgärda :|

I Subbasområdet <60 Hz saknar däremot de flesta system kapacitet nog att göra bra ifrån sig.

Jag håller förövrigt inte med om att de flesta tycker att bas är särskilt viktigt.
De flesta bryr sig bara om att högtalare är små och lättplacerade,
En del vill ha ljudeffekts bas där det är viktigt att det bullrar men kvalitén på ljudet är under ordnad,
De som verkligen bryr sig om audiophile "ren"djupbas är försvinnande få!

Men i ett tidevarv där fyrverkerier på nyår förbjuds för de skrämmer hundar och det är av yttersta vikt att stryka alla medhårs,
Så uppfattas stora bassystem förstås som otidsenliga och provocerande!
-Varför duger inte Spotify i lurar åt herrn?
-Tror herrn att basen imponerar på någon så har herrn misstagit sig!

Så passa på att lyssna nu i morgon kan det vara förbjudet :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-05-28 17:32

Det kanske är 1st effektivt basinfektionsmedel.

Jamenvafankompånåtbättresjälvdå.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-28 18:17

Strmbrg skrev:Var och varannan tråd - oavsett vad den ursprungligen handlar om - handlar efter några inlägg om bas.

Jag tror att de flesta tycker att låga frekvenser är fascinerande. Vem har inte tyckt att ett åskväder kan upplevas som häftigt ?
Sedan tror jag att inom DIY är bas fascinerande eftersom man kan bygga en subbas ganska enkelt själv. :)

Och, som redan många varit inne på- de flesta köpe-högtalare spelar inte lågbas öht. Då saknar man den och därför blir det nya trådar om detta ... tror jag :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-28 18:22

juanth skrev:För att den är fundamentet till ljud/musik, och kan påverka både hur mellanregister och diskant upplevs, samt att det är där de största förbättringarna gällande distorsion och total kapacitet i ett system kan göras.

En förbättring någonstans i frekvensregistret gör att allt blir bättre. Visst är det så att de flesta system kan förbättras radikalt i det lägre området , men i många fall blir, möjligen, den totala ljudkvaliteten bättre per krona om man istället förbättrar diskantområdet. Pga verkliga instruments övertoner och örats relativa okänslighet för dist i lågbasområdet.

Du har nog rätt i att basområdet kan påverka hur man upplever mellanregister och diskant, men det omvända gäller också. Diskant och mellanregistret påverkar hur man upplever basen. Pga att instrument spelar alla frekvenser samtidigt.

Det är därför helt omöjligt att få en riktigt bra (upplevd ) återgivning av de lägre registren om topparna är mediokra eller felplacerade i rummet, och subbasarna skulle vara världens bästa.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2020-05-28 19:09

Det är ju basen som gör att man vill dansa eller kanske bara hård-digga. Sen är det ju ett register som är riktigt svårt att få till på ett bra sätt..

Det är bassmans 50 öre :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-28 19:33

Nattlorden skrev:Hur spelar du en stor orgel hyffsat naturtroget utan bas? "Also Sprach Zarathustra" kommer upp som testfall t.ex.

Prova variationer på Londonderry air på stora orgeln i first Church i Los Angeles och säg hur den skulle låta utan bas :)
The Power and the Majesty heter plattan och orgeln spelas av Lloyd Holzgraf, nu saligen avliden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-05-28 20:13

Morello skrev:Mina högtalare är rimligt ekvivalenta med Ino Audio "px-4" i fråga om kapacitet och distorsion samt utsträckning i basen. I nio fall av tio går de fyra tiotummarna på "tomgång" och någon gång ibland då jag spelar framförallt elektronisk musik börjar membranen att röra på sig en del. Ibland undrar jag kanske vad folk här i kanalen lyssnar på för musik samt vilken lyssningsnivå som är aktuell,vilket tarvar system med en kapacitet som vida överskrider det, ehuru kompetenta, systemen px-4 utgör.

Har hört prof-x4 och vet att jag då också tänkte på att mer bas än så här kan man ju knappast behöva. Men jag antar att behovet kan uppstå om man någon gång hör nåt ännu kapablare 8) .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-05-28 21:28

Jag tycker fullregister är intressant då jag vill kunna återge allt material korrekt. Att det i sin tur kräver ett ganska kompetent bassystem är bara en konsekvens och personligen så hade jag gärna haft ett så litet system som möjligt givet att det har bandbredd och kapacitet(låg dist) nog.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-28 21:47

Bas är ointressant.

Den skall bara finnas.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-05-28 22:33

petersteindl skrev:Bas är ointressant.

Den skall bara finnas.

Alla register är ointressanta, de ska bara finns. Vad nu den kommentaren tillförde samtalet? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-28 22:38

Rydberg skrev:
petersteindl skrev:Bas är ointressant.

Den skall bara finnas.

Alla register är ointressanta, de ska bara finns. Vad nu den kommentaren tillförde samtalet? :?

Jag förmodar att du syftar på din kommentar. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-05-29 01:34

Tangband skrev:
juanth skrev:För att den är fundamentet till ljud/musik, och kan påverka både hur mellanregister och diskant upplevs, samt att det är där de största förbättringarna gällande distorsion och total kapacitet i ett system kan göras.

En förbättring någonstans i frekvensregistret gör att allt blir bättre. Visst är det så att de flesta system kan förbättras radikalt i det lägre området , men i många fall blir, möjligen, den totala ljudkvaliteten bättre per krona om man istället förbättrar diskantområdet. Pga verkliga instruments övertoner och örats relativa okänslighet för dist i lågbasområdet.

Du har nog rätt i att basområdet kan påverka hur man upplever mellanregister och diskant, men det omvända gäller också. Diskant och mellanregistret påverkar hur man upplever basen. Pga att instrument spelar alla frekvenser samtidig
Det är därför helt omöjligt att få en riktigt bra (upplevd ) återgivning av de lägre registren om topparna är mediokra eller felplacerade i rummet, och subbasarna skulle vara världens bästa.

Jo du har poänger i det du skriver, alla delar av frekvensområdet är så klart viktigt men det jag skrev var ett svar på trådens titel. Därav att jag utgick från bas och dess förmåga att påverka hur andra register upplevs.

Jag blir alltid lika paff när jag på tex en mässa blir presenterad för dyra stativhögtalare som med stor nöd endast kommer ner precis under 55 Hz, alltså skalar bort massor av information ungefär som de vore en transistorradio. Det är ju ingen som tillverkar stativhögtalare som får för sig att skära bort stora delar av diskantregistret, men med bas (Avsaknad av) går det fint att leka kejsarens nya kläder.
Med tanke på hur lika vi ändå är evolutionärt gällande hörsel så finner jag det märkligt att det finns så olika preferenser gällande hur ljud bör återges.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-05-29 03:45

Jag betraktar basen som viktig eftersom den har stor betydelse för musiken samtidigt som den ställer stora krav om man skall få till det vettigt (20 Hz eller lägre). Detta gör att jag gillar när folk bygger sofistikerade bassystem i syfte att få fram de djupaste tonerna (inklusive de som jagar infrabasen och bygger ett stort bashorn under golvet i lyssningsrummet). Basen är helt enkelt spännande eftersom den är mycket mer krävande att få till än diskanten jämförelsevis (det är ju inte så att det krävs ett antal särskilda "diskantlådor" för att få optimal återgivning av 20 Khz och över på samma vis som om man vill ha ren, djup och realistisk bas på 20 Hz eller lägre).

Frånvaro av bas gör enbart att det låter tunt och lite skrikigt. Åtminstone är bra midbas något man kan begära och personligen skulle jag känna mig tämligen tveksam till utrustning som inte "orkar" ge ifrån sig toner i det området.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-05-29 09:50

Läser man Harmangruppens slutsatser kring deras lyssningstester så är bas en väldigt viktig parameter för upplevt välljud. Både erfarna lyssnare och noviser är överens.
Högtalare som återger djupare och mer linjär (frånvaro av pucklar/svackor etc) bas får konsekvent högre betyg.
Testerna är ju intressanta eftersom resultaten är ganska robusta över åldersgränser, könsgränser och landsgränser.

Men det är väl inte så konstigt? Lågfrekvent ljudinformation översköljer oss dagligen, den ska helt enkelt vara där för att det ska låta naturtroget.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-05-29 10:01

Det är väldigt svårt att få bra basåtergivning och många väljer hellre system som inte kan återge så mycket eller så djup bas för att slippa det problemet helt och hållet. Efter 10 år med hi-fi börjar jag närma mig men varje nytt rum har ett nytt problem att lösa. Bas är svårt men bas är roligt och bas gör att det låter som på riktigt.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-29 11:04

philipbtz skrev:Det är väldigt svårt att få bra basåtergivning och många väljer hellre system som inte kan återge så mycket eller så djup bas för att slippa det problemet helt och hållet. Efter 10 år med hi-fi börjar jag närma mig men varje nytt rum har ett nytt problem att lösa. Bas är svårt men bas är roligt och bas gör att det låter som på riktigt.

Word!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Nästa

Återgå till Generellt om hifi