Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 13:55

Hetsporren skrev:
Timbre skrev:Det finns ett tredje alternativ som enligt uppgift lär förekomma i de större sammanhangen. Annonsera först, så kanske vi testar dina produkter.

Eller ännu värre: Annonsera först, så kanske vi hypar dina produkter.

den tror jag mest på

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-12 15:29

Haakan_W skrev:håller med...verkligen onödigt inlägg av mp

Att uppträda ryggradslöst och ansvarslöst drabbar livskamraterna, men det är svårt att inse för den som är uteslutande fokuserad på sitt ego.
Empati är aldrig onödigt, men för vissa tycks det omöjligt.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 15:34

MP skrev:
Haakan_W skrev:håller med...verkligen onödigt inlägg av mp

Att uppträda ryggradslöst och ansvarslöst drabbar livskamraterna, men det är svårt att inse för den som är uteslutande fokuserad på sitt ego.
Empati är aldrig onödigt, men för vissa tycks det omöjligt.

ett forum är ett forum...jag tror vi alla skulle komma väldigt bra överens med mayro IRL...alla jag träffat från forumet har varit väldigt ödmjuka och sjyssta, även fast vissa skriver på ett sätt att man uppfattar det som värre än det egentligen är menat...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-12 15:44

Nu släpper vi det och går vidare. Förslagsvis ditåt. :arrow:

/ae
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-12 16:21

jag uppmanar dig igen nagref att ta bort ALLA inlägg där min familj omnäms..

Jag har bett dig att moderera.. NU får du faktiskt ge mig den respekten så du faktiskt tar bort sådant... Samt ser till att sådant upphör omgående en gång för alla här..

Jag finns här.. Inte min familj...och dom skall INTE någon här dra in i diskutioner..

Jag kommer inte upprepa detta igen. Jag förväntar mig att moderatorer ingriper nu. och ÄVEN modererar varenda plats där min familj omnäms..

Nagref. Du har varit och är en välkommen i mitt hem hos min familj.Såsom massor av forummedlemmar likaså... Jag accepterar inte att dom dras in som här sker..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-13 01:30

Har någon sagt något ont om din familj? 8O

Isåfall står jag till 100% på din sida, för en gångs skull. Det är väldigt
lågt och lika onödigt att förolämpa någons familj.

Tycker dock att du borde sluta upp med att förolämpa folk du med.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-13 04:17

Rätt lustig tråd denna att läsa i efterhand. Några skulle knappast bli poliser iaf (en gång är ingen gång Timbre) :wink:

Själv har jag slutat köpa svenska tidningar för flera år sedan. Ärligt så tycker jag dom är helt värdelösa till 80%, och resterande få gånger det är något av värde är inte värt pengarna IMO. Hifi & Musik är nog sämst, tillsammans med Hemmabio. Dessa är, i min mening, bara reklampelare för vissa märken.

Dom hifi tidningar jag dock läser är Hifi+, Stereophile och The Absolute Sound. Alla är olika bra och det är ju bara Stereophile som har mätningar på vad dom recenserar, men det är iaf snygga och kul tidningar att läsa.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-03-13 08:52

Hur kan en tråd med ett så här intressant och viktigt ämne bli en flamstråd?? :evil:

Tyvärr tror jag att skaran av obektiva fritänkare bland recensenterna räknas på ena handen av alla tidskrifter både svenska och utrikes.

Med åren så kan man om man gillar en tidningar lära sig vad skribenten menar och vad han/hon gillar. Är det så att man misstänker jäv så köper man inte tidningen. Jag köper inte high fidelity eller H&M av den anledningen.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-13 09:39

Varför skulle HiFi tidningar vara annorlunda alla andra tidningar?...det som det pratas om här är inget specifikt för just HiFi tidningar, det gäller nästan alla tidningar....finns bara ett sätt bli att få tidningar att "bättra" sig, sluta köp :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-13 14:57

Jag slutade köpa tidningar..men detta för man lessnade på att se texter som att varje gång blev det bättre.. Och kritiken på förra modellen framkom i senare modell test.. Där är hifi musik värst att göra så..tyvärr.

men även andra använder denna metodik i sitt recenserade...

Om jag skall anse en test värdefull vill jag inte enbart läsa det possetiva.. Utan ÄVEN det negativa i SAMMA test.... Inte året efter vid modellbyte eller uppgradering..Då man kan se ofta man tar upp tidigare testade saks nackdelar..

Edit.
Även kravlista för ev funktion skall få´s vid köp skall deklareras...Så en läsare VET vad som krävs för produkten skall ge det man skriver om.
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-03-13 15:10, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 15:01

Helt rätt Mayro!

Det känns ju inte "äkta".

Därför det skulle vara kul att veta hur de resonerar när de väljer skribenter med.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-13 15:05

Jag tycker att Norska Fidlity's upplägg helt klart är trevligt. Att man plockar in en "second oppinion" faktiskt inte så dumt.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 15:10

Aldrig läst den. Ett bra tips kanske? Riktigt trevligt upplägg! Är den läsvärd i övrigt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-13 15:11

den tidningen får av stora delar en väldigt bra respons..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-13 15:26

Kaffekoppen skrev:Aldrig läst den. Ett bra tips kanske? Riktigt trevligt upplägg! Är den läsvärd i övrigt?
Jag tycker om att läsa den. Som tidsfördriv. Bra skrivet. Bra bilder. Kul att läsa norska (man läser mer nogrant - jag kan inte "skum-läsa" norska).
Jag saknar dock mätningar (vilket jag epostat dom om).
Jag saknar även nån form av värdering av vissa teknikaliteter (en åsikt som även den inkluderades i ovan nämnda mail).

Ska jag köpa hifiprodukter är ju inte tidningarna utgångspunkten.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-13 15:28

Pratade med några från Fidelity på gignos-mässan (fick en massa tidningar till Faktiskt.se :oops: , alla medlemmar som är i närheten av Trollhättan är givetvis välkomna hit för att läsa dem :wink: ) och jag fick ett mkt positivt intryck av dem. Mycket prestigelösa entusiaster med mkt av den glimten som finns hos många hifi-idioter. Efter att ha läst igenom blaskorna så är det kanske inte så objektiv hållning, snarare mer av "ni kanske inte tycker som vi, men såhär tyckte vi". Mkt ödmjuk tidning måste jag säga.

Och så var det en del om Carlsson såklart. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 15:29

Sant. men det är trevligare att läsa något som känns genomarbetat och professionellt till skillnad från rena reklamtexter. De brukar man inte behöva betala för :-)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-13 15:49

Vee-Eight skrev:Efter att ha läst igenom blaskorna så är det kanske inte så objektiv hållning, snarare mer av "ni kanske inte tycker som vi, men såhär tyckte vi".
Bra formulerat - så känner jag också! :) Det känns prestigelöst och jag läser tidningen helt utan krav på att finna nån absolut sanning. Det är underhållning och tidsfördriv. Något jag gärna betalar en slant för.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-13 15:53

Jag håller med. Om det är High Fidelity vi talar om.

Fidelity är väl en amerikansk blaska?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-13 16:01

IngOehman skrev:Jag håller med. Om det är High Fidelity vi talar om.
Vh, iö
Nej iaf jag pratar om Norska Fidelity, som tidigare hette Audio. Detta enligt mitt tidigare inlägg:
Jag tycker att Norska Fidlity's upplägg helt klart är trevligt. Att man plockar in en "second oppinion" faktiskt inte så dumt.

:)
Edit: Ops, ser att jag stavade sämre än valigt...
Edit2: igen (se ovan)
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2006-03-13 17:14, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-13 17:05

High Fidelity har också element av entusiastglöd, men inte lika mkt. Norska Fidelity är förresten förbannat snygg i sin lauout.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 17:09

EngelholmAudio skrev:
IngOehman skrev:Jag håller med. Om det är High Fidelity vi talar om.
Vh, iö
Nej iaf jag pratar om Norska Fidelity, som tidigare hette Audio. Detta enligt mitt tidigare inlägg:

:)
Edit: Ops, ser att jag stavade sämre än valigt...

:D :D :D 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-21 18:03

ja, som uppföljning på den här tråden vill jag bara säga:

Ja, jag har ännu inte fått svar på frågan som ställdes dem på 2:a sidan i denna tråd.

Det var inte förväntat heller, jag tror nämligen inte att de har objektivitet som något de prioriterar, eller ens etiskt disskuterar. Jag tro tom att Rydberg har bättre ordning på vilka produkter som en viss skribent testat genom åren än de har själva.

Däremot har de ett skrivsätt som ger sken av en objektiv, saklig och utvärderande journalistik. Det är skrämmande.

Att de inte svara påvisar en otrevlig arrogans inför frågorna. Jag tycker det är sorgligt. undrar vad pressetiken säger om frågan...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-21 18:09

Håller med dig kaffekoppen.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Föregående

Återgå till Generellt om hifi