Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 19:07

Hm, jag har såklart läst Magnepans rekommendation beträffande lyssningstriangelns form förr, men liksom struntat i den för att det verkat lite galet...
Hursom så skriver de att c/c-avståndet mellan högtalarna skall vara ungefär 60% av avståndet mellan högtalaren och lyssningsplatsen.

Är inte det "ganska extremt" smalt? Är det kanske lite andra förutsättningar för den här högtalartypen än för gängse lådhögtalare?

Nu flyttade jag emellertid fåtöljen bakåt en bra bit så att det är ett förhållande om cirka 70%.
Det är ju fortfarande runt tre meter kvar till väggen bakom mig, så där är det fortsatt fritt från besvärande reflexioner.

Jag vet att det finns en uppsjö av hävdanden kring vad som är den rätta triangelformen, men misstänker att det nästan uteslutande utgås från lådhögtalare. Om det nu är någon skillnad i förutsättningarna...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Smal lyssningstriangel

Inläggav goat76 » 2020-06-09 19:26

Det finns ingen "rätta" triangeln, man får först och främst hitta en högtalare som passar rummet och därefter anpassa bredd, avstånd från vägg, invinkling och lyssningsplatsens position tills man optimerat, eller kanske snarare minimerat felen som uppstår i rummet. Varje rum är unikt.

Tangband
Semesterfirare

Re: Smal lyssningstriangel

Inläggav Tangband » 2020-06-09 19:58

goat76 skrev:Det finns ingen "rätta" triangeln, man får först och främst hitta en högtalare som passar rummet och därefter anpassa bredd, avstånd från vägg, invinkling och lyssningsplatsens position tills man optimerat, eller kanske snarare minimerat felen som uppstår i rummet. Varje rum är unikt.

I den bästa av världar, i ett dämpat rum där rummet inte lägger sig i så mycket, så sägs det att maximal spatial information från en inspelning kan fås med ett förhållande om 1,18:1 . Under villkor att högtalarna är konstruerade för den öppningsvinkeln.
Om de inte är det ( 1,18:1 är ingen ljudstandard ) så är det säkert annorlunda . Likbent triangel eller tex 1,5:1 kan då möjligen fungera bättre.

Detta om det tekniska som andra säkerligen kan mycket mera om än jag. Det finns jättemånga trådar om detta

Om man lämnar de tekniska teorierna ( som kan vara bra att kunna ) så håller jag med goat76 helt .
Den korrekta uppställningen är helt unik för en specifik högtalare i ett specifikt rum, och ställs bäst och snabbast med hörselns hjälp, genom att lyssna på musik.

Tangband
Semesterfirare

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Tangband » 2020-06-09 20:15

Strmbrg skrev:Hm, jag har såklart läst Magnepans rekommendation beträffande lyssningstriangelns form förr, men liksom struntat i den för att det verkat lite galet...
Hursom så skriver de att c/c-avståndet mellan högtalarna skall vara ungefär 60% av avståndet mellan högtalaren och lyssningsplatsen.

Är inte det "ganska extremt" smalt? Är det kanske lite andra förutsättningar för den här högtalartypen än för gängse lådhögtalare?

Nu flyttade jag emellertid fåtöljen bakåt en bra bit så att det är ett förhållande om cirka 70%.
Det är ju fortfarande runt tre meter kvar till väggen bakom mig, så där är det fortsatt fritt från besvärande reflexioner.

Jag vet att det finns en uppsjö av hävdanden kring vad som är den rätta triangelformen, men misstänker att det nästan uteslutande utgås från lådhögtalare. Om det nu är någon skillnad i förutsättningarna...

Jag hamnar alltid på en öppningsvinkel som är annorlunda än en likbent triangel. Avståndet till lyssnaren blir alltid längre än avståndet mellan högtalarna. Eftersom magnepan nämner en specifik % siffra i sin rekommendation så kan man nog anta att delningsfiltret i högtalarna optimerats och finjusterats i stereo med lyssning , med de två högtalarna placerade med precis den vinkeln.
Alltså att de byggt in en slags stereosystem kompensation.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 20:39

Du menar väl liksidig? Magnepan skriver att man skall börja vid typ 60 grader och fippla lite utåt därefter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-09 20:43

Vardagsrum och bio enl. Ino T-kvot. Tv-rummet bredare av nödvändighetsskäl pga rummets utformning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 21:44

Nattlorden skrev:Vardagsrum och bio enl. Ino T-kvot. Tv-rummet bredare av nödvändighetsskäl pga rummets utformning.

Vad innebär T-kvoten?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-06-09 22:02

T-kvoten 1:1,18 ger c:a 46° öppningsvinkel.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 22:17

E skrev:T-kvoten 1:1,18 ger c:a 46° öppningsvinkel.

Mvh E*

Visst ja, det var den det.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-09 22:19

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:Vardagsrum och bio enl. Ino T-kvot. Tv-rummet bredare av nödvändighetsskäl pga rummets utformning.

Vad innebär T-kvoten?

"Ribban" på T;et är avståndet mellan högtalarna (jag antar från mittpunkten av högtalarna), och T;ets fot är avståndet från en pittpunkt mitt mellan högtalarna till de så kallade höronen.
Har jag förstått detta rätt?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-06-09 22:40

Taket går mellan diskanterna. Stolpen är 1,18 gånger taket. Vid stolproten sitter audiofilen.

I praktiken vill man kanske vara fler än en lyssnare. Och så måste man ju ta hänsyn till annat än optimal öppningsvinkel också.

Mvh E*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-09 22:52

Jag lyssnar mest med +/- 45 grader i lyssningsvinkel. :)

Ibland ungefär +/- 30 grader.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-09 22:53

E skrev:Taket går mellan diskanterna. Stolpen är 1,18 gånger taket. Vid stolproten sitter audiofilen.

I praktiken vill man kanske vara fler än en lyssnare. Och så måste man ju ta hänsyn till annat än optimal öppningsvinkel också.

Mvh E*

Tack, jag ska nog testa mäta var jag hamnat när jag lyssnat mig fram till min placering.

EDIT. Mätte väl inte med högsta precision men min T-kvot ligger väldigt nära 1,00.
Senast redigerad av goat76 2020-06-09 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-09 22:57

Strmbrg skrev:Du menar väl liksidig? Magnepan skriver att man skall börja vid typ 60 grader och fippla lite utåt därefter.

Panelhögtalare är ju med viss nödvändighet ganska breda. frågan blir därför, var någonstans mäter man på respektive högtalare?

Min lilla erfarenhet av denna typ av högtalare är att man ska ha dem ganska brett isär, man flyttar så långt det går utan att få "hål i mitten".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-06-09 23:19

Fråga en panel av högtalare och lyssnare. Testa brett i befolkningen. Testa bregott, fagott och Citroën. Minst.

Min tänkta triangel är hjulbent och en smula likgiltig.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 06:43

Kan nämna att jag nu med den något smalare triangeln får ett betydligt mer spatsiöst ljud. Jag rörde inte högtalarna, men flyttade fåtöljen en bit bakåt. Det borde - spontant tänkt - leda till en lite smalare ljudbild. Men, rimligtvis så får jag nu ett annat förhållande mellan det direktstrålade ljudet och det rumsreflekterade, som inverkar på helhetsintrycket.

PS
Bredden mellan hägtalarna anger Magnepan som ett c/c-mått, dvs att man mäter mellan högtalarnas mittlinjer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-10 08:21

Jag har ca 45 grader mellan mina Magnepan 3.6 mätt från mellanregistren (som ju bär den dominerande riktningsinformationen). Avståndet mellan högtalarna är ca 250 cm (292 cm mellan-till-mellanregister). Lyssningsplats ca 350 cm bort, T-kvot ca 1.21. Min lyssningsplats är relativt nära vägg. Märkligt nog fungerar en mindre vinkel mellan högtalarna bra hos några Magnepan-modeller eller i andra miljöer. Mina gamla modifierade Tympani kunde ställas riktig brett utan "hål-i-mitten". Det finns ingen uppställning för panelhögtalare som fungerar överallt, man måste prova sig fram. Inte minst är det inte huggit i sten hur mycket fritt det ska vara bakom dem. Däremot tycker jag man ska undvika att ställa dem parallellt med väggen bakom dem.

JM

Inläggav JM » 2020-06-10 08:43

Meningslöst att jämföra olika lyssningstrianglar. Lyssningstriangeln i sig går aldrig att utvärdera utan aktuell kontext. Återigen är det flera samverkande variabler att beakta.
Dipol - monopol. Direktljud - reflexljud map relativ tid, attenuering och frekvens. mm

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 09:18

Det kan vara meningslöst att diskutera detta. Det beror helt på vad man lägger in i diskussionen. Att enbart ange en vinkel kanske inte är så meningsfullt, men som alltid så beror ämnets innehåll på deltagarnas engagemang.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-06-10 09:22

Strmbrg skrev:Kan nämna att jag nu med den något smalare triangeln får ett betydligt mer spatsiöst ljud. Jag rörde inte högtalarna, men flyttade fåtöljen en bit bakåt. Det borde - spontant tänkt - leda till en lite smalare ljudbild. Men, rimligtvis så får jag nu ett annat förhållande mellan det direktstrålade ljudet och det rumsreflekterade, som inverkar på helhetsintrycket.

PS
Bredden mellan hägtalarna anger Magnepan som ett c/c-mått, dvs att man mäter mellan högtalarnas mittlinjer.

Eller så har du inte så många grannar som klipper gräset klockan sex på morgonen? Dvs det är renare på elnätet och allt det där. :wink:

Får du förresten inte väldigt dåligt basstöd av att sitta så långt från väggen bakom dig? Eller är det en av poängerna med dipoler kanske att detta fungerar?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 09:30

E skrev:
Strmbrg skrev:Kan nämna att jag nu med den något smalare triangeln får ett betydligt mer spatsiöst ljud. Jag rörde inte högtalarna, men flyttade fåtöljen en bit bakåt. Det borde - spontant tänkt - leda till en lite smalare ljudbild. Men, rimligtvis så får jag nu ett annat förhållande mellan det direktstrålade ljudet och det rumsreflekterade, som inverkar på helhetsintrycket.

PS

Eller så har du inte så många grannar som klipper gräset klockan sex på morgonen? Dvs det är renare på elnätet och allt det där. :wink:

Får du förresten inte väldigt dåligt basstöd av att sitta så långt från väggen bakom dig? Eller är det en av poängerna med dipoler kanske att detta fungerar?

Mvh E*

Det är ju hyfsat komplext alltsammans, med massor av inverkande faktorer, som var och en inverkar i olika stor grad - och avseende olika aspekter av det hela.
Så, basstöd: Vet ej hur det skulle bli om jag sutte nära väggen. Jag är nu egentligen fokuserad på en bra balans mellan olika aspekter snarare än på basstöd. Jag lyssnar för övrigt aldrig på ljudet i sig, utan snarare enbart på graden av verklighets-illusion.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-06-10 10:37

Omkring 46° öppningsvinkel sett från lyssnaren i sweetspot. Men det är inte superexakt uppmätt, utan bara måttat lite med tumstock och måttband. Det kan nog vara 47° eller 48° om man har en extra kudde bakom nacken.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-10 11:33

E skrev:Får du förresten inte väldigt dåligt basstöd av att sitta så långt från väggen bakom dig? Eller är det en av poängerna med dipoler kanske att detta fungerar?

Mvh E*

Jag svarar inte för Strmbrg utan för mig med liknande högtalare. Dipoler beter sig annorlunda än monopoler i detta avseende. Basstödet är lite tvärtom till viss del. Studsen i väggen bakom dipolerna ger topp där monopoler får en dipp. Har man en vägg nära bakom lyssningsplatsen får man mera bas, åtminstone hos mig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 12:03

En liten undran beträffande det där om 46 grader (eller någon annan till synes mycket exakt siffra):
Gäller de där 46 graderna oavsett hur rummets längd/breddförhållande är? Gäller det oavsett närhet till väggar?
Gäller det oavsett diverse andra påverkande parametrar?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-06-10 12:42

Alltså, du är väl bekant med rumsellipsen (ellipsoiden) vid det här laget?

Observera: Hur tillämplig rumsellipsen är för dipoler i allmänhet eller dina högtalare i synnerhet, vågar jag inte svara på.

Mvh E*

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-10 12:42

Strmbrg skrev:En liten undran beträffande det där om 46 grader (eller någon annan till synes mycket exakt siffra):
Gäller de där 46 graderna oavsett hur rummets längd/breddförhållande är? Gäller det oavsett närhet till väggar?
Gäller det oavsett diverse andra påverkande parametrar?

Du bör nog inte utgå från en tumregel framtagen för en annat specifikt högtalarmärke, det enda man kan ha som utgångspunkt är vad tillverkaren av just dina högtalare säger. MEN, det är alltså bara en utgångspunkt och vad som låter bäst i just ditt specifika rum bör du nog lyssna dig fram till.

Enligt de andra här i tråden med god erfarenhet av din typ av högtalare så verkar inte utformningen av ditt lyssningsrum vara helt optimalt för dipolhögtalare, men det kan säkert låta alldeles förträffligt ändå trotts vissa kompromisser, just för att varje rum är unikt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-10 12:59

goat76 skrev:Du bör nog inte utgå från en tumregel framtagen för en annat specifikt högtalarmärke,

Nja, det är fullt ut så. Det finns andra konstruktörer som också förordat den där vinkeln t.ex. NHT's tidigare konstruktör Kantor. Är väl också ett antal studior som kör ungefär den vinkeln? Det gjordes också en undersökning på detta forum och då visade det sig att många låg ikring den vinkeln. Om det var beroende på att de hängt här eller ej är oklart. Tidigare förordades 60 grader men det var då lätt att få "hål-i-mitten".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-10 13:06

goat76 skrev:Du bör nog inte utgå från en tumregel framtagen för en annat specifikt högtalarmärke, det enda man kan ha som utgångspunkt är vad tillverkaren av just dina högtalare säger.

Det beror väl på ifall högtalarmärket valt det beroende på hur hörsel och stereo fungerar eller om de valt det pga brister i sin egen konstruktion. Det första blir ju allmängiltigt för alla märken som utgått från samma förutsättningar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-06-10 13:15

I filmvärlden är det kanske tydligare definierat hur det skall se ut från sötpunkten eller "director's seat"?

Mvh E*

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-10 13:30

Mellan centrum på mina Quad 2912 är det ca 230 cm. Oftast sitter jag ca 400 cm (i den gula fåtöljen) från linjen mellan högtalarna. Plus minus 16 grader, alltså.
Bilagor
imageedit_2_2350965977.jpg
imageedit_2_2350965977.jpg (326.1 KiB) Visad 5002 gånger
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi