Prioritering vid högtalarbygge.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Prioritering vid högtalarbygge.

Inläggav Perfector » 2020-06-12 10:47

Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Prioritering vid högtalarbygge.

Inläggav Nattlorden » 2020-06-12 11:45

Tror de flesta söker bra återgivning snarare än något av de två valen. Sen tror jag beteendet vid delning uppåt också ligger mer i fokus än de två. Snarare är de två saker som man i slutändan står med att kompromissa bort eller leta vidare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 12:18

Jo, men jag frågade specifikt efter dessa 2 optioner.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-06-12 12:35

Perfector skrev:Jo, men jag frågade specifikt efter dessa 2 optioner.

Det beror på....du väljer ju inte bara ett element, du kombinerar ju ett system.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 12:39

Åter igen.
Frågan är om ni prioriterar frekvensgången eller effekttåligheten.
Och eftersom jag frågar om basens närvaro så är det där jag söker ett svar, men får tydligen inget.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-12 13:04

både "nej" och "beror på" är svar. vill du bara ha två specifika svar så gör en omröstning - men vill du bli tagen på allvar så ha ett tredje alternativ för "varken eller", så får du en fördelning som är talande samtidigt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 13:08

Men i så fall får jag inget svar på den direkta frågan.
Det verkar som om ingen har funderat på effekt mot omfång och därför inte kan svara på den enkla frågan.
Jag accepterar det men tycker det är lite märkligt ändå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-12 13:10

Du kan lägga in en faktor till, känsligheten. Det blir alltid kompromisser. Prioriterar du lägre basen får du ofta tulla på något annat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 13:19

RogerGustavsson skrev:Du kan lägga in en faktor till, känsligheten. Det blir alltid kompromisser. Prioriterar du lägre basen får du ofta tulla på något annat.

Jo, men nu gäller det 2 specifika saker utan inblandning av det övriga.
Nog ska man kunna fundera på detaljen utan att blanda in helheten
Jag har ju sagt att jag prioriterar omfånget före effekten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-06-12 13:26

Perfector skrev:Jag har ju sagt att jag prioriterar omfånget före effekten.

Eller omfånget före distorsion. För det blir väl slutresultatet, typ?

Jag skulle prioritera bägge. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 13:41

Inte ett svar jag söker.
Men det är väl så att ingen klarar av att sära på frågan utan dra in andra delar.
Tack för visat (o)intresse i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-12 13:44

Om du redan har ditt svar så behöver du ju inte fråga? Eftersom du uppenbarligen inte vill ha hjälp av någon att lära dig ställa en bättre fråga...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 13:50

En bättre fråga, vad är nu det för dumheter?
Frågan är ställd.
Om ingen kan svara så har ingen tänkt på detaljen effekt mot omfång.
Jag har redovisat vad jag prioriterar, detta då jag aldrig spelar ens i närheten av de 200 Watt per kanal som jag har till mitt förfogande.
Men jag inser att ni inte förstår frågeställningen utan direkt flätar in saker jag inte vill ha svar på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-12 13:51

Personligen skulle jag prioritera frekvensomfång framför effekttålighet, speciellt som jag inte spelar särskilt högt.

Av dina två val. För min del är ett bra mellanregister betydligt viktigare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-12 14:16

Jag ser inte varför man måste välja mellan dessa två parametrar. I en hemmastereo är det ganska lätt att få både och tillräckligt bra. Möjligtvis i ett PA kan det bli tal om att välja. Eller om man bara har Monacors sortiment att välja ur.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 14:30

Tack Bill för ett klart svar.

Belker.
Man måste ingenting, men jag var intresserad och ställde frågan.
Den är hypotetisk och betyder inte ett skit i vardagen.
Se Bill's svar så kanske du förstår.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-06-12 14:41

Perfector skrev:Inte ett svar jag söker.

Men jag ställde en fråga också: "Eller omfånget före distorsion. För det blir väl slutresultatet, typ?"

Vad jag menar är att om högtalarelementet är dåligt på att tåla effekt så blir väl resultatet högre distorsion? Och för en tvåvägare spelar väl baselementet upp i kHz-området, och då påverkas ju även mellanregistret.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-06-12 15:32

Jag tänker att olika högtalare kräver olika prioriteringar. Jag har byggt sisådär 15 olika par genom åren, och i mer än 50% av fallen har det handlat mer om att kunna spela starkt och någorlunda rent med förhållandevis klena förstärkare än att gräva djupt. Jag har därför gjort basreflexlådor avstämda runt 35-40Hz och använt element med hög känslighet. Effekttålighet har inte varit prio, och heller inte djupbas - känsligheten har varit viktigast. Ofta har dock elementen haft både hög känslighet och god effekttålighet (>250W).

Nästa byggprojekt blir nog ett par burkar till min dotter att ha på flickrummet och att spela på när hon bjuder klasskompisarna på disco. Då blir det 4st 10-tummare i varje basreflexlåda, och än en gång avstämning runt 35Hz. Troligen med 6.5" PA-mellanregister från Audax med 99dB känslighet. Inte så mycket HIFI, men kul.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-06-12 15:52

Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.

Låg resonansfrekvens betyder inte automatiskt djup basåtergivning. Q-värdet måste vägas in i ekvationen.
F.ö. blev jag förvånad att du som alltid föreslår Monacor-element själv har valt ett Isophonelement!
Kanske det även finns andra element som det inte står Monacor på, som också är bra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 16:00

paa skrev:
Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.

Låg resonansfrekvens betyder inte automatiskt djup basåtergivning. Q-värdet måste vägas in i ekvationen.
F.ö. blev jag förvånad att du som alltid föreslår Monacor-element själv har valt ett Isophonelement!
Kanske det även finns andra element som det inte står Monacor på, som också är bra?

Vill du ha hela listan med bra element kan jag göra en sammanställning.
Många finns inte mer men var ruskigt bra på sin tid, bla. Isophon
Bravox
Ziare
Aleca
KLH
Warfdale
Kef
Gamma
Peerless
Seas
JBL
RCF
Mfl. mfl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-12 16:13

Perfector skrev:Hur resonerar ni när ni bygger.

Perfector, du skriver att det vore intressant att veta hur "vi" tänker och att du är beredd att lära dig något. Tyvärr låter det ju tvärtom som att du inte vill veta hur vi tänker eller vill lära dig något...
Är det inte intressant att få höra att andra inte delar uppfattningen om att man måste välja mellan effekt eller djup bas? Är det inte intressant att lära sig hur andra tänker för att vidga sin syn på saken?

För egen del kan jag ha helt olika ingång i ett byggprojekt:
Ibland hittar jag något intressant i garaget och funderar på vad man kan göra av detta? Se t.ex. min pågående tråd om OA112. En mix av bandpassbas och ortoakustisk designinspiration. Inledningsvis funderar jag inte alls på effekttålighet eller frekvenssvar, men efter lite laborerande och mätningar på testlådor ser jag potential till något som kan fungera som en lounghögtalare - resultatet kan bli en högtalare med hyfsat frekvensomfång, men begränsad effekttålighet - helt ok då det inte blir aktuellt med så höga SPL-krav.

En annan gång har jag en mycket tydlig kravspec på vad jag vill uppnå - som t.ex. vid bygget av mina nuvarande "huvudhögtalare", som i princip skulle bli kompromisslösa såväl i frekvensomfång som i SPL-kapacitet (och därmed hög effekttålighet). Här behövdes alltså båda egenskaperna för att kunna spela starkt i alla register.

Bara två exempel på hur olika det kan vara. Det finns inga tumregler för högtalarbygge!

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-06-12 16:24

Det beror ju på om man vill spela högt eller lågt [emoji16]

Skickat från min G8341 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-12 16:25

Perfector skrev:Tack Bill för ett klart svar.

Nu är jag för gammal och lat för att konstruera högtalare, men OM jag skulle göra ngt sådant skulle jag börja med ett bredbandigt element för mellanregistret och komplettera med ett baselement för de allra lägsta frekvenserna och en diskant för de allra högsta. Som hypotes skulle jag vilja att mellanregisterelementet tog hand om i princip allt som egentligen betyder något.

Detta trots att mina välljudande DQ10:or är byggda precis tvärtom, ett antal element med delningar i det känsliga mellanregistret.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 16:33

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Hur resonerar ni när ni bygger.

Perfector, du skriver att det vore intressant att veta hur "vi" tänker och att du är beredd att lära dig något. Tyvärr låter det ju tvärtom som att du inte vill veta hur vi tänker eller vill lära dig något...
Är det inte intressant att få höra att andra inte delar uppfattningen om att man måste välja mellan effekt eller djup bas? Är det inte intressant att lära sig hur andra tänker för att vidga sin syn på saken?

För egen del kan jag ha helt olika ingång i ett byggprojekt:
Ibland hittar jag något intressant i garaget och funderar på vad man kan göra av detta? Se t.ex. min pågående tråd om OA112. En mix av bandpassbas och ortoakustisk designinspiration. Inledningsvis funderar jag inte alls på effekttålighet eller frekvenssvar, men efter lite laborerande och mätningar på testlådor ser jag potential till något som kan fungera som en lounghögtalare - resultatet kan bli en högtalare med hyfsat frekvensomfång, men begränsad effekttålighet - helt ok då det inte blir aktuellt med så höga SPL-krav.

En annan gång har jag en mycket tydlig kravspec på vad jag vill uppnå - som t.ex. vid bygget av mina nuvarande "huvudhögtalare", som i princip skulle bli kompromisslösa såväl i frekvensomfång som i SPL-kapacitet (och därmed hög effekttålighet). Här behövdes alltså båda egenskaperna för att kunna spela starkt i alla register.

Bara två exempel på hur olika det kan vara. Det finns inga tumregler för högtalarbygge!

TACK för ett uttömmande och bra svar.
Du har fattat vad jag avser.
Ibland låg volym och djup bas, ibland hög volym och något mindre bas.
Vad som är i övrigt med hela högtalaren var ointressant då jag enbart sökte det hypotetiska svaret mellan bas och effekt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2020-06-12 18:36

Får man fråga vad som var bakgrunden till frågan?

Om jag har som mål att kunna spela djupt, vill jag också kunna spela ganska starkt. Annars är inte djupet till någon vidare nytta, tycker jag. Därför tycker jag det är ok med mindre högtalare avsedda för lägre ljudnivåer som går ner till kanske 50 Hz medan en högtalare som ska kunna spela starkare vill jag ska kunna gå ner till i alla fall 25 Hz för att jag annars skulle sakna den oktaven när jag spelar starkt.

Så jag väljer effektsvagt som inte spelar särskilt djupt, eller effekttåligt som spelar djupt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 18:52

Tarzan skrev:Får man fråga vad som var bakgrunden till frågan?

Om jag har som mål att kunna spela djupt, vill jag också kunna spela ganska starkt. Annars är inte djupet till någon vidare nytta, tycker jag. Därför tycker jag det är ok med mindre högtalare avsedda för lägre ljudnivåer som går ner till kanske 50 Hz medan en högtalare som ska kunna spela starkare vill jag ska kunna gå ner till i alla fall 25 Hz för att jag annars skulle sakna den oktaven när jag spelar starkt.

Så jag väljer effektsvagt som inte spelar särskilt djupt, eller effekttåligt som spelar djupt.

Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.
Jag har byggt samma volym med Monacor som bara går till 38 Hz med då tål Ca: 200 Watt musik medans Isophon klarar 50 Watt
Jag har märkt på andra element att man gärna verkar köra högre resonans för att få tillgång till högre effekttålighet.
Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Har även byggt med andra element som haft samma konstiga uppbyggnad.
Så min fråga var teoretisk och ska inte blandas ihop med någonting alls utom själva frågan.
Och vad gäller spela djupt utan att spela hög volym så är det ju en hörnsten om man vill lyssna på sen kvällstid i hyreshus, i alla fall om man vill bo kvar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-12 19:21

Perfector skrev:Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.

Och hur fungerade det i sluten låda då? Du kan inte inte förutsätta att det skall sitta i basreflex.... eller att det ens är tänkt spela ned i botten - kan finnas andra användningsfall...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-06-12 19:24

De flesta element tål högre effekt idag än tidigare, främst för att det finns temperaturtåligare limmer till talspolen att få tag på numera.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-12 19:43

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.

Och hur fungerade det i sluten låda då? Du kan inte inte förutsätta att det skall sitta i basreflex.... eller att det ens är tänkt spela ned i botten - kan finnas andra användningsfall...

Nu missar du lite, igen.
Elementet som var underbart i basreflex 8 liter, framräknad med hjälp av Dansk HiFi vid en mässa i Katrineholm blev basdött och inte ens klangligt med plastkonen och den högre resonansen.
Dom sabbade ett helt ok element istället för att göra ett till och låta originalet finnas kvar

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-12 20:15

Perfector skrev:Du har fattat vad jag avser.
Ibland låg volym och djup bas, ibland hög volym och något mindre bas.

Njae, snarare hög volym OCH djup bas i det andra fallet jag tog som exempel. Återigen, det handlar inte om att välja det ena eller andra - varje projekt har sin kravställning och den kan variera.

Nästa

Återgå till DIY-forum