Tråden om ARCAM AVR!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav philipbtz » 2020-06-15 22:14

Du skall ha samma målkurva på alla högtalare så att både LFE och "vanlig" bas skickas med samma kurva mot subben annars kommer inte kombinerade responsen följa målkurvan. Det har börjat samlas bra info i den här tråden. Första inlägget har bra länkar.
https://www.avsforum.com/forum/90-recei ... hread.html

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Mirage » 2020-06-15 22:22

Nu använder jag inte Dirac, men rent generellt skulle jag säga att det är rätt att justera basen även under 80 Hz för de kanaler som inte är sub; även om man delat vid 80 Hz. Hur högt man ska gå har jag hört lite olika bud om, men uppåt 250 Hz verkar anses OK.

Elektrisk delningen (som du ställer in i förstärkare/försteg) är inte samma sak som akustisk delningen, rummet kan ge upphov till kraftig bas även under den valda delningsfrekvensen. Därför kan det finnas behov av att justera basen även för högtalare som har HP 80 Hz.

Jag har också delat vid 80 Hz, men fick ändå rätt kraftiga pucklar på tonkurvan från golvhögtalarna fram runt 40 resp. 80 Hz. Att plugga basreflexportarna minskade med c:a 5 dB, sen la vi manuellt in dämpning med 10 dB vid 39 Hz och 5 dB vid 82 Hz (filter i förstegets PEQ). Om det är av intresse så står det mer om detta i min medlemspresentation.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Triggerhappy » 2020-06-15 22:54

Kanon Philbtz, Tackar Mirage
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-06-16 08:48

Hey Amirm

Thanks for the review. I have avr850 and logging in to say hi but also a question...
Needless to say that you turned Dirac off when measuring, but was the amp digital out set to 96kHz? I'd read elsewhere that unless set to CD direct (the PCM digital options in the menu and not to be confused with the Stereo direct button when audio source is analogue) and also the digital output set to 96kHz, then amp resamples internally to whatever is the digital out frequency, e.g. 48kH. Also does that, even for analogue inputs unless the Stereo Direct option is picked. Could this explain your observations with poor digital resolution?


Thank you


https://audiosciencereview.com/forum/in ... 039/page-3


Sådär har jag ställt in också. Hur kör ni?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Triggerhappy » 2020-06-18 13:01

Hmm...mina frontar som skall vara delade spelar med subbarna rejält såg jag nu.
Frontarna är inställda på att vara delade hp80 och inställda som "small".

Såg konerna dansa med rejält på Eminem-Killshot som har en rejäl 30Hz matta.

Har jag missat något med någon inställning på AVR390?

HAr kollat igenom menyerna å hittar ingen double bass etc som skulle låta fronterna å gubbarna spela med varandra?
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Triggerhappy » 2020-06-18 13:56

Testa de just att lägga om dirac filtrena att inte justera under fronternas naturliga amplitudfall (under HP delningen)...det blev bättre.
Nu borde inte boomers på i32 riskeras...
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-06-21 14:26

Provade att köra korrigering i Dirac hela frekvensspannet precis. Tycker så här efter en liten stund att det inte var så pjåkigt. Upplever också ett något mörkare ljud, snarare än att det skulle blivit ljusare/skrikigare som många verkar tycka. Fick dock höja volymen på försteget rejält jämför med när jag körde korrigering upp till 250hz endast.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav genstruktur » 2020-06-21 15:53

Vad kör ni med för kurvor som ni sedan justerar efter tycke och smak? Provade en Harman 6db corrcted RMS nu i programmet och den la sig typ 6db under hela det uppmätta frekensspannet. Dirac defult lägger ju sig mer i linje med uppmätta kurvan och så även Harman v.1.0 som jag oftast kört med(laddade ned från Arcams hemsida)? Fördel/nackdel med att utgå från de olika kurvorna? Tänker då speciellt att utgå från en kurva som ligger så mycket under uppmätt frekvensgång. Borde bli snällare för slutsteg osv när det inte boostad på samma sätt. Eller tänker jag fel?

Harman 6db corrected RMS: https://audiosciencereview.com/forum/in ... ator.9618/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Kaan » 2020-09-15 20:38

Sorry om detta hamnar i fel tråd eller om jag kapar tråden.

Jag införskaffade nyligen en avr 390 och har den kopplad hdmi retur kanalan och det är två saker jag undrar över.

Display kanalen om man nu kalla den för det hur väljer jag den från fjärrkontrollen om jag har som exempel spelat musik på Spotify conect?
Fungerar fint i appen.

Och när jag spelar upp från Netflix via display chanel (en LG web os 4.0 TV) så försvinner ljudstömmen i några sekunder med vissa intervaller, (Bilden är intakt) har kopplat detta till att jag har en dålig lina med max 20mbit nedströms. men det fungerade på gamla recivern är det någon som har en ide på vad det mer kan bero på?


Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Triggerhappy » 2020-09-16 22:53

Kaan skrev:Sorry om detta hamnar i fel tråd eller om jag kapar tråden.

Jag införskaffade nyligen en avr 390 och har den kopplad hdmi retur kanalan och det är två saker jag undrar över.

Display kanalen om man nu kalla den för det hur väljer jag den från fjärrkontrollen om jag har som exempel spelat musik på Spotify conect?
Fungerar fint i appen.

Och när jag spelar upp från Netflix via display chanel (en LG web os 4.0 TV) så försvinner ljudstömmen i några sekunder med vissa intervaller, (Bilden är intakt) har kopplat detta till att jag har en dålig lina med max 20mbit nedströms. men det fungerade på gamla recivern är det någon som har en ide på vad det mer kan bero på?


Tack på förhand.


Hej, den räknar med att ARC från TV`n skall styra den dit. Idiotiskt att de inte gjort det bättre. Enklast var faktiskt att dra igång tv`ns snabbinställningar och stega till audio out arc...då skuttar det igång. Alt som du var inne på..använda appen.

När man byter (eller det sända materialet byter) typ av ljudström från samma källa så kan det ta några sekunder innan den släpper på på ljudet med den ”nya” ljudströmen, brukar funka bra. Om du får ”hack” i en pågående ljudström verkar det konstigt...inget jag vart med om. Kanske kan vara värt att testa att låsa tv`ns utgågende ljudström om du har den i auto.
Lite snett är också rakt.

Kaan
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2011-12-28

Re: Tråden om ARCAM AVR!

Inläggav Kaan » 2020-09-19 14:28

Tack för tippsen.

Jag ska prova att låsa ljudströmmen. det ter sig inte som ett problem när källan pekas genom avr burken så det låter som en rimlig förklaring som jag inte tänkt på. Får läsa på angående vilket format den ska låsas till för optimal prestanda bara.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster