Faital 3WC - Troels Gravesen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav gopnik » 2020-06-21 23:33

jansch skrev:Ca 29 - 30Hz vid -3dB och inklusive roomgain är ju inte så jättedåligt..........

Man kan som sagt inte tillgodoräkna sig rumslyftet på det viset. Frifältskurvorna är de som är intressanta att förhålla sig till av de fyra redovisade, och de visar på en på tok för slank återgivning. Även konstruktörens beskrivning av basåtergivningen tyder på det. Det är vanligt att högtalare som saknar energi i det lägre kontrabasregistret beskrivs på just detta vis - som torra eller snabba - av personer som av någon anledning inte uppfattar det som det återgivningsfel det är.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Bjorn_ » 2020-06-21 23:38

jansch skrev:
Det är normalt lite "overkill" att bygga ett system som kan gå ner till 29-30 Hz (och som kan leverera 112dB vid dessa nivåer) och istället ersätta basreflexporten med t.ex en sub.....
Fast allt handlar ju om vilka krav man har.....


Jag trodde inte de gick så djupt. Har simulerat själv nu och hamnar på 42 nånting Hz @ -3dB, utan room gain. Helt ok för min del.
Min tanke var bara att (för egen) del inte bygga större lådor då tillskottet nedåt endast kommer bli från porten. Bättre då att dela... eller lägga till en sub, tycker jag :)

Nu skall jag sluta kapa tråden, bygg på nu så vi får veta om de är bra! :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav DVD-ai » 2020-06-22 07:27

Kon yta är ju trevligt, så en 12" upp till några hundra Hz är ingen dum ide alls.
Men om den inte ska få vara med och spela "Hela vägen ner" så känns det som vettigare att låta den jobba i en sluten låda som är mindre och smidigare för att sedan dela mot basmoduler.

Nu är ju smaken olika men en så pass stor fullrange högtalare som denna tycker jag bör gå ner till minst 30Hz för att kännas acceptabel.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Bjorn_ » 2020-06-23 01:35

Jag hittar inget direkt bättre, och framför allt inte till det pris som 3WC ligger på (om man nu kan få tag i elementen dvs).
Ok, nä - den går inte lika djupt som andra konstruktioner. Men den överträffas inte av något i samma kategori heller. Vad jag kan hitta iaf. Så som ex vis JBL L100 (40 hz @-6dB)
https://www.hembioconsult.se/tillverkare/jbl-synthesis/jbl-synthesis-l100-classic

Sen finns det större lådor så som zaphaudio (f3=37Hz)
https://www.madisoundspeakerstore.com/3-way-speaker-kits/zaph|audio-sb12.3-sb-acoustics-12-dual-midrange-3-way/

Eller troels fusion variant (f3=35Hz)
http://www.troelsgravesen.dk/FUSION.htm
Eller cerwin xls12 (f3=47Hz)
http://www.cerwinvega.com/home-audio/floorstanding-speakers/xls-12.html
Fast då är det med hornladdning (och fult, alltså högtalarna) så då kan ju lika gärna köpa något snyggt, så som klipsch heresy (58Hz @ ?)
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/262730-klipsch-heresy-iii/

Vill man ha något liknande som går djupare så får man nog byta element till något annat, men jag vet inte vad (kanske bms som i troels fusion, fast då får man räkna filter själv). Billigt blir det inte heller.

Jag tror inte 3WC är felkonstruerad (på något allvarligt sätt), den är nog tänkt att fungera precis som den gör. Som han skriver själv:

On paper the 12" bass driver may not go deep, but as I have often pointed out, I'd like to see you choose between a 12" going to 50 Hz and a 6" doing 35 Hz.

Lite så tänker jag 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav DVD-ai » 2020-06-23 07:53

Ja tanken kring konstruktionen är säkert att den inte behlver gå så värst djupt. :)
Själv så gillar jag ordentlig utsträckning ner i frekvens, sedan är stor konyta trevligt det med - så jag eftersträvar båda simultant.

Vad är det du vet är bra med denna konstruktion, hur den låter eller något annat? :)
Jag är bara nyfiken för du skriver att du inte hittar något bättre, jag har inte kollat runt på alternativ och än mindre lyssnat på någon av dom.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57268
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Nattlorden » 2020-06-23 08:32

Dessa är rätt trevliga:
Bild

iofs bara 11" dock... 8) specade till 25Hz
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav gopnik » 2020-06-23 11:37

Bjorn_ skrev:Vill man ha något liknande som går djupare så får man nog byta element till något annat

Jag har ju precis visat att man inte behöver det, så hur menar du?
Bjorn_ skrev:Jag tror inte 3WC är felkonstruerad (på något allvarligt sätt), den är nog tänkt att fungera precis som den gör.

Det är svårt att veta vad som är avsiktligt och vad som bara blivit när konstruktören inte resonerar kring de val som är gjorda. Främst kring dämpningen. Han gör det kring lådvolymen, på ett i mitt tycke lite tillrättalagt vis, men den är som sagt det mindre problemet.
Nattlorden skrev:Dessa är rätt trevliga:
[ Bild ]

Instämmer! Jag minns i och för sig inte om jag hört trevägaren, men tvåvägaren är en riktigt trevlig partyhögtalare och dessutom är de bland de snyggaste köpehögtalarna man kan köpa för realistiska pengar. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Bill50x » 2020-06-23 11:51

gopnik skrev:... men tvåvägaren är en riktigt trevlig partyhögtalare och dessutom är de bland de snyggaste köpehögtalarna man kan köpa för realistiska pengar. :D

Högtalaren ovan skulle jag inte släppa in i huset, just beroende på designen. Å andra sidan, det som låter bra är snyggt, så jag kanske får ändra åsikt :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Morello » 2020-06-23 11:53

Skulle dom fungera i ditt garage?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Bjorn_ » 2020-06-23 11:55

DVD-ai skrev:Ja tanken kring konstruktionen är säkert att den inte behlver gå så värst djupt. :)
Själv så gillar jag ordentlig utsträckning ner i frekvens, sedan är stor konyta trevligt det med - så jag eftersträvar båda simultant.

Vad är det du vet är bra med denna konstruktion, hur den låter eller något annat? :)
Jag är bara nyfiken för du skriver att du inte hittar något bättre, jag har inte kollat runt på alternativ och än mindre lyssnat på någon av dom.


Jag vet inte att denna konstruktion är bra. Jag har en förkärlek för stora element och 60-70-talsdesign bara. Hade jag haft pengarna så hade jag köpt JBL L100. Sen jag har andra prioriteringar jag måste ta hänsyn till så har jag jagat en liknande, billigare variant. Vintage pioneer HPM100 kan ju vara en väg att gå. Farsan hade ett par AR-nånting som jag spelade på när jag var liten. Det är väl till viss del nostalgi som spelar in. Jag borde inte uttala mig alls om varför 3WC är förträffliga, då jag inte lyssnat på dem :oops:

Jag vill bara, i denna tråd, förtydliga att de inte går avgrundsdjupt, men att de kanske har andra egenskaper som eventuellt någon uppskattar, till exempel jag :D

Jag hade ett par B&W 70x-nånting golvare för några år sedan som spelade djuupt, och med bra output (för kommersiella fullrange i den prisklassen), men de liknar inte JBL L100 alls i utseende.

Vad gäller delning så har jag testat en 6-7 system med delning av olika slag, där samtliga "toppar" varit BR. Just B&W-högtalarna var de sämsta att köra fullrange plus sub, det blev inte bra av någon anledning. Men övriga system har jag kört delat, för att i slutändan efter mycket tester kört fullrange plus sub. På grund av detta så tror jag inte att en sluten låda för 3WC är något att föredra, men det går ju alltid att peta in sockor i portarna eller så om man vill :wink:

Sen la jag bara in lite exempel, men andra får gärna fylla på. Förhoppningsvis finns det fler modeller att välja på an vad jag hittat :)

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Bjorn_ » 2020-06-23 12:26

gopnik skrev:
Bjorn_ skrev:Vill man ha något liknande som går djupare så får man nog byta element till något annat

Jag har ju precis visat att man inte behöver det, så hur menar du?
Bjorn_ skrev:Jag tror inte 3WC är felkonstruerad (på något allvarligt sätt), den är nog tänkt att fungera precis som den gör.

Det är svårt att veta vad som är avsiktligt och vad som bara blivit när konstruktören inte resonerar kring de val som är gjorda. Främst kring dämpningen. Han gör det kring lådvolymen, på ett i mitt tycke lite tillrättalagt vis, men den är som sagt det mindre problemet.


Om det för trådskaparen ger mening med att ändra lådstorlek och få en annan output så är det helt rätt, det är inte min tråd det här.

Det jag menar är att det med ett annat element säkert går att få lägre output i samma lådvolym, men samtidigt förändras karaktären på hela högtalaren, och det kanske är dumt.

*edit:tillägg: jag menar alltså inte att man skall byta element till något annat.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Kurben » 2020-06-24 12:42

Även jag är lite intresserade av dessa byggen. Ska om något år börja bygga en ny hembio och tänkt några som dessa som LCR. Själv gillar jag högkänsliga och framförallt stor konyta på mellanbasen.
Det djupaste kommer att hanteras av multipla subs.

Har även kollat in DIYSoungroups HTM samt HT modeller. Men Troels verkar lite mer raffinerad och framförallt väldokumenterad.

Econowave är också ett alternativ men jag har läst mycket negativt om diskantdrivern och den är dessutom dyr och svår att få tag i.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9642
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-24 15:07

Nattlorden skrev:Dessa är rätt trevliga:
[ Bild ]

iofs bara 11" dock... 8) specade till 25Hz



Du måste ha kört dem för varmt i tvättmaskinen, för de levereras med femtontummare. 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57268
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Nattlorden » 2020-06-24 17:50

Johan_Lindroos skrev:
Nattlorden skrev:Dessa är rätt trevliga:
[ Bild ]

iofs bara 11" dock... 8) specade till 25Hz



Du måste ha kört dem för varmt i tvättmaskinen, för de levereras med femtontummare. 8)


Skrivfel på sidan jag tittade på då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-24 18:22

"Felet" kommer nog av att t.ex. BRL beskriver flera olika Direkt-modeller i samma produktbeskrivning. Först nämner man Direkt med 11-tums element och sedan Direkt Dreiklang med 15-tums element. Det gäller alltså att läsa noga och hela texten för att det skall bli rätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57268
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Faital 3WC - Troels Gravesen

Inläggav Nattlorden » 2020-06-24 18:35

Kalejdokom skrev:"Felet" kommer nog av att t.ex. BRL beskriver flera olika Direkt-modeller i samma produktbeskrivning. Först nämner man Direkt med 11-tums element och sedan Direkt Dreiklang med 15-tums element. Det gäller alltså att läsa noga och hela texten för att det skall bli rätt.


Låter troligt, jag var ute efter bild, inte detaljstudera data. Men 15" duger väl lika bra? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster