Välljudande jazz?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Lasse- » 2020-06-27 23:02

Här tre till cd jazz skivor som jag har hittat i reaboxen och som jag tycker är bra men alltså olika ljud ifrån olika tidsperiod
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.35 MiB) Visad 5782 gånger

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Talspolen » 2020-06-28 14:47

Niger och lyfter på kjolen. Nu har jag några semesterkvällar räddade framöver.

När det gäller Jazz at the pawnshop så är det en klassiker som jag spelat mycket och jag gillar verkligen musiken. När det gäller ljudkvalitet vet jag inte vad jag tycker. Den är mickad på ett sätt som ger en gemytlig och en intim känsla med mycket information. Vibrafonen som vandrar fram och tillbaka är rätt häftig. Jag har dock en del brus på som jag upplever som störande i lugnare partier. Jag har inte cd:n tillgänglig för mer info just nu.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Perfector » 2020-06-28 16:13

Dave Brubeck - Take five
Vet inte om det räknas som jazz, men väldigt skön att lyssna på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-28 16:20

Perfector skrev:Dave Brubeck - Take five
Vet inte om det räknas som jazz, men väldigt skön att lyssna på.


Att den gör!! Mycket bra tips!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Talspolen » 2020-06-28 22:02

Perfector skrev:Dave Brubeck - Take five
Vet inte om det räknas som jazz, men väldigt skön att lyssna på.


Ja, det här är riktig musik :D Jag tycker resterande spår på albumet Time Out håller riktigt hög klass musikaliskt. Gillar leken med taktart. Joe Morello på trummor är aldrig fel.

Vad gäller ljudkvalitet är jag inte helt säker på om det är mästerlig klass dock.
Stukad och utbränd.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Välljudande jazz?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-06-28 22:35

De gamla klassiska jazzbolagen med Verve och Blue Note i spetsen spelade in superartister, håller rimligt god ljudteknisk klass och är, åtminstone på 80- och tidigt 90-tal, ofta väl överförda till cd. En artist som alltid håller hög standard är Oscar Peterson. Bland modernare bolag kan man kika på Concord och GRP, det senare ibland mer åt fusion-hållet och kanske inte alltid jättekul musikaliskt. När det gäller svensk jazz har Gert Palmcrantz gjort många fina produktioner på bolaget Phontastic. Palmcrantz har också överfört många äldre jazzproduktioner från 78-varvsskiva till kompaktskiva på samma bolag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-29 10:49

hifikg skrev:
Perfector skrev:Dave Brubeck - Take five
Vet inte om det räknas som jazz, men väldigt skön att lyssna på.


Att den gör!! Mycket bra tips!


Jättebra album, men handlar itne tråden om extraordinärt välinspelad jazzmusik?

Jag tycker detta är genomgående - i tråd efter tråd presenteras direkt dåliga eller mediokra inspelningar som varandes extraordinärt välinspelade. Antingen är kraven lågt ställda eller så har folk i gemen aldrig hört riktigt, extraordinärt välinspelad musik.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Perfector » 2020-06-29 10:52

Talar vi om samma platta nu?
Dave Brubecks greatest hits
Den skivan har så mycket live-känsla så man sitter på plats.
Kan det bli mer kvalitet än så?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-29 11:01

Jag antar att du menar Take Five från albumet Tim Out, inspelad 1959 och producerad av Teo Macero.

Observera att det finns massor med inspelningar av låten Take Five daterade efter 1959.
En hyggligt fin live-inspelning finns på Telarc från anno 2000. Albumet heter "Double live"- katalognummer 2CD-83400.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-29 11:01

Morello skrev:
hifikg skrev:
Perfector skrev:Dave Brubeck - Take five
Vet inte om det räknas som jazz, men väldigt skön att lyssna på.


Att den gör!! Mycket bra tips!


Jättebra album, men handlar itne tråden om extraordinärt välinspelad jazzmusik?

Jag tycker detta är genomgående - i tråd efter tråd presenteras direkt dåliga eller mediokra inspelningar som varandes extraordinärt välinspelade. Antingen är kraven lågt ställda eller så har folk i gemen aldrig hört riktigt, extraordinärt välinspelad musik.


Välljudande är rubriken. Det kan tolkas.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-29 11:07

Talspolen skrev:Kan ni rekommendera mig någon jazz som håller ljudkvalitet utöver det vanliga? Jazz är ett brett begrepp men jag är allätare i genren.


Trådens skapare efterlyser ljudkvalitet. Mot bakgrund av det och att året är 2020 känns det ganska tveksamt att prata om om Time Out med Brubeck eller Jazz at the Pawnshop med Dompan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-29 11:15

Morello skrev:
Talspolen skrev:Kan ni rekommendera mig någon jazz som håller ljudkvalitet utöver det vanliga? Jazz är ett brett begrepp men jag är allätare i genren.


Trådens skapare efterlyser ljudkvalitet. Mot bakgrund av det och att året är 2020 känns det ganska tveksamt att prata om om Time Out med Brubeck eller Jazz at the Pawnshop med Dompan.


Tycker du ja, har du lyssnat på Stampen via ditt eget försteg? Går du inte i spinn!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-29 11:27

Jag gillar skivan och har hört den åtskilliga gånger sedan den köpts cirka 1995.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-29 11:40

Morello skrev:Jag gillar skivan och har hört den åtskilliga gånger sedan den köpts cirka 1995.


Men du går inte i spinn o ställer dig upp och applåderar efter solona i Lady Be Good?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-29 11:45

Nej, jag sitter lugnt i soffan. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-29 11:49

Morello skrev:Nej, jag sitter lugnt i soffan. :)


Aha, det räcker alltså inte med bara försteget.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Perfector » 2020-06-29 12:07

Morello skrev:Jag antar att du menar Take Five från albumet Tim Out, inspelad 1959 och producerad av Teo Macero.

Observera att det finns massor med inspelningar av låten Take Five daterade efter 1959.
En hyggligt fin live-inspelning finns på Telarc från anno 2000. Albumet heter "Double live"- katalognummer 2CD-83400.

Plattan jag har är gammal som gatan och heter Greatest hits.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Välljudande jazz?

Inläggav gcs » 2020-06-29 14:33

Den första inspelningen av Take Five som gjordes 1959 är en ren tvåkanalig inspelning som inte är så speciellt bra enligt mig. Men musiken är ändå bra, men varför gjordes den inte på tre kanaler som CBS använde redan tidigare i studion.
Det finns en annan liveinspelning på CBS från början av 60-talet. Den skivan gavs ut på två vinylskivor och jag tror även att den finns på en CD.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Lasse- » 2020-06-30 01:19

En cd ifrån Jazz Sound i Tyskland med Chet Baker som det svänger om köpt ifrån Svalander för länge sedan
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.14 MiB) Visad 5575 gånger
image.jpg
image.jpg (1.17 MiB) Visad 5575 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Perfector » 2020-06-30 13:23

Jag har packat ihop platten med brubeck om nå'n vill lyssna.
Jag tycker kvaliteten är väldigt nära och ren
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-30 15:54

gcs skrev:Den första inspelningen av Take Five som gjordes 1959 är en ren tvåkanalig inspelning som inte är så speciellt bra enligt mig. Men musiken är ändå bra, men varför gjordes den inte på tre kanaler som CBS använde redan tidigare i studion.
Det finns en annan liveinspelning på CBS från början av 60-talet. Den skivan gavs ut på två vinylskivor och jag tror även att den finns på en CD.


Säker på att det ej var en trekanalsmaskin?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Välljudande jazz?

Inläggav PerStromgren » 2020-06-30 16:03

Jag har låga krav och tycker de flesta jazzplattor låter bra! Det enda jag kräver är att jag slipper höra band som mättas, elektronik som klipper, eller signifikant liten bandbredd i överföringen. I övrigt är det inte viktigt att jag hör vad de äter i lokalen.

Oftast blir jag indragen i musiken, om den är intressant och väl spelad. Annars kan det kvitta med ljudkvalitén.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Välljudande jazz?

Inläggav petersteindl » 2020-06-30 16:10

Morello skrev:
gcs skrev:Den första inspelningen av Take Five som gjordes 1959 är en ren tvåkanalig inspelning som inte är så speciellt bra enligt mig. Men musiken är ändå bra, men varför gjordes den inte på tre kanaler som CBS använde redan tidigare i studion.
Det finns en annan liveinspelning på CBS från början av 60-talet. Den skivan gavs ut på två vinylskivor och jag tror även att den finns på en CD.


Säker på att det ej var en trekanalsmaskin?


Vad säger du, det är väl en hyfsad trummis med där. :)

För den som vill tränga lite djupare in i Time Out.
https://www.amazon.com/Dave-Brubecks-Oxford-Studies-Recorded/dp/0190217723/ref=sr_1_11?dchild=1&keywords=time+out&qid=1593525586&s=books&sr=1-11
Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Välljudande jazz?

Inläggav goat76 » 2020-06-30 16:26

Morello skrev:
gcs skrev:Den första inspelningen av Take Five som gjordes 1959 är en ren tvåkanalig inspelning som inte är så speciellt bra enligt mig. Men musiken är ändå bra, men varför gjordes den inte på tre kanaler som CBS använde redan tidigare i studion.
Det finns en annan liveinspelning på CBS från början av 60-talet. Den skivan gavs ut på två vinylskivor och jag tror även att den finns på en CD.


Säker på att det ej var en trekanalsmaskin?


Den information jag hittar är att de spelade in den skivan med fyra mikrofoner, en per musiker. Två av mikrofonerna måsta ha delat på en kanal (isåfall basen och saxofonen) eftersom de verkar ha använt sig av en trekanalsmaskin. Eller så har de kanske spelat in blåsinstrumentet i efterhand?

"Yes, 30th Street. Yes, Fred Plout. 1959. Custom console using Altec modules, Altec amps and monitors, four microphones only: Neumann U47 and M49; one per player, tracked with an AMPEX 300 3ch."

1... 2... 3... 4 mikrofoner. Men tydligen är det ett arrangerat foto. :)
Bild

...Och lite påföljande extra information för dig Morello som hade starka åsikter om att det på PJ Harveys skiva Rid Of Me där toalett-utrymmet användes för reverb på någon låt. :)

Se vad som kanske användes som reverb för trummorna på Take Five:

"It isn't just the 47 on the drums, it's also the other open mics in the room. And 30th street had some good reverb chambers and also I believe used the stairwells and one of the toilets for echo and that could also contribute."

"The boom one hears on the drums on Take Five would actually be the 30th street echo chamber of which they only had the one, a small cemented storage room with a speaker and a U47 inside receiving the send and an Ampex 2 track receiving the return to smooth it out, which was also equalized to taste, probably with a Pultec."

De kunde trixa till det redan då... :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Kalejdokom » 2020-07-01 18:36

Almen skrev:Tycker väl att Kind of Blue är det av hans album som kanske håller bäst i just ljudkvalitethänseende.

Detta har diskuterats tidigare. Den utgåva jag har på CD (digitally remastered) distar tydligt och tyvärr är det det enda jag hör när jag spelar den skivan, så den går bort!
Finns det andra utgåvor som är av bättre kvalitet?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Välljudande jazz?

Inläggav peterh » 2020-07-01 18:42

Jag har vinylen från CBS 1966. Men det står ingenting om inspelingsstudio eller teknik på konvolutet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Tangband » 2020-07-05 18:26

Talspolen skrev:Kan ni rekommendera mig någon jazz som håller ljudkvalitet utöver det vanliga? Jazz är ett brett begrepp men jag är allätare i genren.


Lars Jansson Trio : A Window towards being.
https://open.spotify.com/album/57zi0CcB ... ih3p6A8FYg

Jag har själv hört bandet live vid den tidpunkten de slog igenom rejält internationellt med denna skiva .
Senast redigerad av Tangband 2020-07-05 18:44, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Tangband » 2020-07-05 18:30

Denna skiva om man gillar jazz fusion rock : Michael Ruff - Everything . Lyssna på låten Charity.
https://open.spotify.com/album/7FzKCfFf ... zaUc3T-Fvg

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Välljudande jazz?

Inläggav PerStromgren » 2020-07-05 19:13

Tangband skrev:Denna skiva om man gillar jazz fusion rock : Michael Ruff - Everything . Lyssna på låten Charity.
https://open.spotify.com/album/7FzKCfFf ... zaUc3T-Fvg


Det där spåret skulle inte jag kalla fusion, men jag har inte lyssnat på resten av plattan.

Kul att Hr Ruff blivir litet mer intressant än det jag har på skiva med honom, Speaking in Melodies på Sheffield från -93. Då lät det fantastiskt, men det gick inte att lyssna på... Vill ni i alla fall prova, finns skivan på Spotify. ... fast när jag jag lyssnar på den där, så låter det rätt stympat. Eller är det bara inbillning?

PS. Jag har lyssnat litet mer, och tycker att inte att det låter så väldigt annorlunda mot CD. Men en varning är på plats: detta är enkel pop. Men prova föralldel spåret I Will Find You There, det är åtminstone kompetent spelad pop. Nisse från Degerfors kommer loss på slutet...
... tycker jag!

Per

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Välljudande jazz?

Inläggav BPeter » 2020-07-09 23:09

Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster