Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav schmutziger » 2020-05-04 07:49

HK430 skrev:
schmutziger skrev:
HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid :)
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?

Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna
Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?

9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.


Finns det någon rekommenderad förstärkarstorlek?
Det var en idé med sluttande baffel bara, tror dom hade blivit lite snyggare då. För att veta vad lägre stativ är så måste man veta vilken höjd dom är tönkta att stå på. Någon som vet?

Tror att dom är alldeles lagom bra för mina ändamål :) dom ska konkurrera ut en liten blåtandsburk på 10x10x10cm, ge mig något att göra och få mig att framstå som en sensibel audiofil efter 5 burkar, i6 och fyra basar spektaklet.

Diskant i öronhöjd är det som gäller, dvs diskant på 85-90ish cm ovan durk.
ang effekt så håll dig inom rimlighetens gränser, dvs bryggade 208or är på gränsen till att inte vara sensibel.
Börja med en 500krs blocket receiver?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Eri » 2020-05-04 09:09

Jag vet att skruttens mätningar är gjorda med miken mitt i mellan bas och diskantelement så det är kanske där öronen skall vara. Eftersom högtalaren är konstruerad med hänsyn till de ingående elementens olika vågfronts centrum är det ingen bra ide att luta fronten bakåt. Då måste hela högtalaren konstrueras om.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-05-04 16:13

HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid :)
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?


Gratulerar. Du kommer inte ångra dig.

Jag driver mina med en HK 7300 , dvs ca 100-150W per kanal. Det låter tillräckligt. Fast den börjar bli gammal och "acting up". Börjar bli dags att bygga något stärkande med många trissor.

Sedan har jag aktiv delning till två bremenbasmdoluer. Jag delade lite tumregelmässigt 80Hz 24/24dB/oktav - LR på dessa och lite lagom tidskompenserat "time-on-target" på sweetspot men pga knasigt rum , bla odefinerat sweetspot har jag inte basarna aktiva nu. Läs- de står kvar i flyttlådor.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav jansch » 2020-05-05 07:16

schmutziger skrev:
HK430 skrev:
schmutziger skrev:Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna
Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?

9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.


Finns det någon rekommenderad förstärkarstorlek?
Det var en idé med sluttande baffel bara, tror dom hade blivit lite snyggare då. För att veta vad lägre stativ är så måste man veta vilken höjd dom är tönkta att stå på. Någon som vet?

Tror att dom är alldeles lagom bra för mina ändamål :) dom ska konkurrera ut en liten blåtandsburk på 10x10x10cm, ge mig något att göra och få mig att framstå som en sensibel audiofil efter 5 burkar, i6 och fyra basar spektaklet.

Diskant i öronhöjd är det som gäller, dvs diskant på 85-90ish cm ovan durk.
ang effekt så håll dig inom rimlighetens gränser, dvs bryggade 208or är på gränsen till att inte vara sensibel.
Börja med en 500krs blocket receiver?


Om målet är att få höjdriktnig på ljudet i öronhöjd bör det högtalarelement som producerar ljud i frekvensområdet 2 - 4 kHz placeras i öronhöjd.

Bytt markering till blå - rödpennan är reserverad // Redaktör´N

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Talspolen » 2020-06-29 09:27

Hur står sig dessa mot lilla piP? Sugen på ett par i en andra mindre stereoanläggning.

Någon som känner till ett vettigt ställe att beställa lådor i MDF eller plywood, färdigfrästa med såna "låsande" gerade kanter?

Bytt markering till blå - rödpennan är reserverad // Redaktör´N
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Talspolen » 2020-07-02 18:41

Nån här som jämfört denna högtalare med Skruttens andra högtalare i samma storlek fast med Seas CA15RLY element?

http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf
Stukad och utbränd.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Kraniet » 2020-07-03 14:12

Talspolen skrev:Nån här som jämfört denna högtalare med Skruttens andra högtalare i samma storlek fast med Seas CA15RLY element?

http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf


Skrutten gjorde ju en del jämförelser själv som han nämnt nån gång. Ny liten är ingen dålig högtalare men 9LAEH är betydligt bättre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav HK430 » 2020-07-06 14:55

Någon som kan mäta bredd på baffeln? exklusive fasningen alltså

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-24 10:58

HK430 skrev:Någon som kan mäta bredd på baffeln? exklusive fasningen alltså


Den är måttsatt i dokumentet, http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav PappaBas » 2021-10-20 17:29

Dessa är verkligen små guldkorn! Har hört de på rätt vidriga volymer som man inte tänker att de skall klara av! :D Hade varit kul med en passiv bas till.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-10-20 21:25

Kan säga att en aktiv bas duger fint till också. Eller varför inte två 8)

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster