Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-07-01 07:51

jansch skrev:
RogerJoensson skrev:
Tangband skrev:En annan förbättring vore kanske att sätta OM1 i ett rör så att den kommer en aning längre bort från mikrofonhållarna ?

Man kan även använda en XLR-genomgångsplugg t ex Neutrik NA3FM som förlängare.


Man kan i sig visa hur mycket en klämma/mikrofonstativ stör i ett frifältsrum ("ekofritt rum") och det är ganska mycket i några kHz-området . Ganska mycket är då flera dB.....

Dock! ersätter man mikrofonerna av ett antal lyssnande människor är "störningen" betydligt större och då främst i området 200 - 500 Hz.

Vad vill jag ha sagt med det? Jo, i ett rum där det uppförs musik finns en mängd "saker" som påverkar ljudet och frågan är då: Är det mer negativt att t.ex en mikrofonupphängning påverkar ljudet än en människokropp?

En alldeles egen personlig reflektion är min "beundran"(???!!) över människor som hör +/- 1dB felaktigheter på en högtalares frekvensgång när en människokropp kan påverka en inspelning med 5-8dB i 300-400Hz området...... bara en personlig reflektion.....

Min åsikt: låter det bra så gör det det, låter det bättre med "störande" mikrofonstativ så gör det det. Stereoåtergivning är en så tafflig kompromiss till verkligheten att den ibland låter bättre än verkligheten.


Jo, det är väldigt lärorikt att spela in själv . Jag satt strax bakom inspelningsdatorn under hela konserten och vet hur orgeln lät i verkligheten.
Till en början så får man konstatera att dynamiken i verkligheten var brutal, och att de akustiska nivåerna var kanske 10-15 dB starkare än jag någonsin spelar hemma. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Morello » 2020-07-01 08:57

Jag har senaste tiden ägnat större delen av min fritid med husdränering, men igår tankade jag hem låten och började lyssna. Jag var inte riktigt på humör för orgelmusik, men jag tycker det låter fint. Ska lyssna vidare ikväll. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-01 11:08

Tangband skrev:
RogerJoensson skrev:
Tangband skrev:En annan förbättring vore kanske att sätta OM1 i ett rör så att den kommer en aning längre bort från mikrofonhållarna ?

Man kan även använda en XLR-genomgångsplugg t ex Neutrik NA3FM som förlängare.


Tack för tips, det känns möjligen lite ljudförsämrande att sätta dit en extrakontakt bara :)
Klart är väl att det blir visst rippel med OM1 i mikrofonhållarna på nån dB vid 3-4 kHz ? . Jag sköt fram mikrofonerna vid inspelningen så att de satt fast i Neutrikkontakterna vilket ökade avståndet till hållarna, och borde minskat ripplet.

Om du tror att en fungerande mellankontakt är hörbart ljudförsämrande, så vill du nog inte veta något om elektroniken och övriga komponenter i signalkedjan. :)
Jag tror inte att ripplet är något större problem med mikrofonerna i framkant på hållarna.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav petersteindl » 2020-07-01 11:33

RogerJoensson skrev:
Tangband skrev:
RogerJoensson skrev:Man kan även använda en XLR-genomgångsplugg t ex Neutrik NA3FM som förlängare.


Tack för tips, det känns möjligen lite ljudförsämrande att sätta dit en extrakontakt bara :)
Klart är väl att det blir visst rippel med OM1 i mikrofonhållarna på nån dB vid 3-4 kHz ? . Jag sköt fram mikrofonerna vid inspelningen så att de satt fast i Neutrikkontakterna vilket ökade avståndet till hållarna, och borde minskat ripplet.

Om du tror att en fungerande mellankontakt är hörbart ljudförsämrande, så vill du nog inte veta något om elektroniken och övriga komponenter i signalkedjan. :)
Jag tror inte att ripplet är något större problem med mikrofonerna i framkant på hållarna.


Vore det 1 mik och mono så skulle jag säga att det inte är någon skillnad med lite rippel eftersom det blir lite olika från olika riktningar och det jämnar nog ut sig så att klangen inte påverkas och likadant gäller för respektive mik i stereo.

Men samma fenomen i olika riktning kommer att ge nollställen på direktljudet vid olika frekvens till respektive mik och det skulle jag kunna tänka mig kan påverka lokalisation av ljudobjekt vid stereolyssning med 2 högtalare. Det blir skillnad, både i amplitud och grupplöptid mellan mikarna i visst frekvensregister. Betänk att skillnad på 80 mikrosekunder mellan kanalerna ger upplevd skillnad på ungefär 10 grader. Men jag har aldrig provat och ingen erfarenhet i frågan. Kanske någon annan har?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Perfector » 2020-07-01 12:20

Jag har lyssnat igenom musiken en gång till nu, och det finns inga anmärkningar att göra på nå'nting i den.
Jag sitter på bästa plats i kyrkan och njuter av, framförallt de 2 sista styckena som är helt fantastiska.
Därav begriper jag inget av alla "floskler" som cirkulerar om tidsfel och annat.
Ni som har åsikter, gå på en orgelkonsert och lyssna live så förstår ni.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav petersteindl » 2020-07-01 12:36

Perfector skrev:Jag har lyssnat igenom musiken en gång till nu, och det finns inga anmärkningar att göra på nå'nting i den.
Jag sitter på bästa plats i kyrkan och njuter av, framförallt de 2 sista styckena som är helt fantastiska.
Därav begriper jag inget av alla "floskler" som cirkulerar om tidsfel och annat.
Ni som har åsikter, gå på en orgelkonsert och lyssna live så förstår ni.


Vad menar du? Varför pratar du tidsfel? Vad är floskler för något?

Jag har ofta varit på orgelkonserter i kyrkor ända sedan 1970 ungefär.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-07-01 12:47

Tangband, jag undrar om inte det bästa ändå vore för dig att investera i ett par mikrofoner med mer riktad karaktär, kanske med ställbart upptagningsmönster där du vid varje inspelning kan avgöra vad som passar bäst just för den inspelningen specifikt.

Jag tror det kanske mest naturligt låtande varianten av stereo-upptagning är att placera de två mikrofonernas membran på samma avstånd som mellanrummet mellan våra öron, och att därefter nogrannt välja vinkel någonstans mellan 110-135 grader för dessa och välja mikrofoner med ett upptagningsmönter som mer överenstämmer med hur ett ensamt öras upptagningsmönster ser ut. Med mer riktade mikrofoner tror jag du även får ett mer lätthanterligt/kontrollerat rumsljud.

Hur ser egentligen ett genomsnittligt mänskligt öras "upptagningsmönster" ut?

Tekniken kallas iallafal för "ORTF stereo technique" och var den stereo-upptagning som Gert Palmcrantz föredrog och som han använde på inspelningen av Jazz at the Pawnshop. Enligt honom är det den enda tekniken där man kan uppnå "riktig" stereoeffekt, alltså genom att med mikrofonerna simulera öronens position.
Den inspelningen tycker iallafall jag har ett mycket trovärdigt stereperspektiv.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-01 12:59

Jag gillar NOS https://en.wikipedia.org/wiki/NOS_stereo_technique som en mer lagom avvägning eller kompromiss mellan tidsskillnad, höger-vänster-nivåskillnad och frekvensneutralitet. Kanske med lite kortare avstånd mellan mikarna (beror på).
ORTF ibland, men med många (de flesta) mikar så får man ett diskantfall på ljudkällor som befinner sig i mitten av uppställningen där det ofta står en solist, vilket ju kan vara en smula olyckligt. För t ex en stråkkvartett så är där ingen ljudkälla precis i "diskanthålet" och då är den breda vinkeln ett mindre problem.
Sen gillar jag ofta ett visst överlapp så att det inte blir alltför mycket höger/vänster och då beror det både på mikrofonernas riktverkan och vinklen i kombination.
I det stora hela metoderna rätt lika och det är fritt att variera och välja avstånd och vinel beroende vad man tycker låter bäst i den aktuella situationen och i högtalarlyssning (för det är väl vad man lyssnar på den här typen av inspelningar genom). Jag mer på "det beror på", än att "så är det". För "så är det" blir olika beroende på mikrofonernas riktverkan. Om mikrofonerna går mot rundtagande så blir med mest A/B även om vinkeln är stor.
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-07-01 13:07, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Perfector » 2020-07-01 13:07

petersteindl skrev:
Perfector skrev:Jag har lyssnat igenom musiken en gång till nu, och det finns inga anmärkningar att göra på nå'nting i den.
Jag sitter på bästa plats i kyrkan och njuter av, framförallt de 2 sista styckena som är helt fantastiska.
Därav begriper jag inget av alla "floskler" som cirkulerar om tidsfel och annat.
Ni som har åsikter, gå på en orgelkonsert och lyssna live så förstår ni.


Vad menar du? Varför pratar du tidsfel? Vad är floskler för något?

Jag har ofta varit på orgelkonserter i kyrkor ända sedan 1970 ungefär.

Mvh
Peter

Inte du ju!
Men det är så mycket prat om allt utom vad som spelats in och det hamnar utanför det jag tycker är väsentligt, nämligen orgeln och lokalens utformning.
Jag njuter musik och hoppas att jag inte är ensam om det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-01 13:15

petersteindl skrev:Men samma fenomen i olika riktning kommer att ge nollställen på direktljudet vid olika frekvens till respektive mik och det skulle jag kunna tänka mig kan påverka lokalisation av ljudobjekt vid stereolyssning med 2 högtalare. Det blir skillnad, både i amplitud och grupplöptid mellan mikarna i visst frekvensregister. Betänk att skillnad på 80 mikrosekunder mellan kanalerna ger upplevd skillnad på ungefär 10 grader. Men jag har aldrig provat och ingen erfarenhet i frågan. Kanske någon annan har?

Mvh
Peter

Med mikarna framskjutna som han har blir felen små och de drunknar förmodligen helt i alla andra fel fram till och med uppspelningen, men man kan ju så klart vara olika känslig för detta. I sådana fall ska man inte ha ett stående stativ nära mikarna och inte låta kablarna hänga ner heller. Då är det en poäng att använda dubbla bomstativ där bomen är i linje med varje mikrofon. En mer extrem variant är där kablarna dras i långa rör med kabeln inuti. Jag tror inte att det skulle göra någon meningsfull skillnad på orgelinspelningen, men det skulle vara intressant att få det demonstrerat.
-På självvald "semester".

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-07-01 13:41

Perfector skrev:
petersteindl skrev:
Perfector skrev:Jag har lyssnat igenom musiken en gång till nu, och det finns inga anmärkningar att göra på nå'nting i den.
Jag sitter på bästa plats i kyrkan och njuter av, framförallt de 2 sista styckena som är helt fantastiska.
Därav begriper jag inget av alla "floskler" som cirkulerar om tidsfel och annat.
Ni som har åsikter, gå på en orgelkonsert och lyssna live så förstår ni.


Vad menar du? Varför pratar du tidsfel? Vad är floskler för något?

Jag har ofta varit på orgelkonserter i kyrkor ända sedan 1970 ungefär.

Mvh
Peter

Inte du ju!
Men det är så mycket prat om allt utom vad som spelats in och det hamnar utanför det jag tycker är väsentligt, nämligen orgeln och lokalens utformning.
Jag njuter musik och hoppas att jag inte är ensam om det.



Trevligt att du gillade inspelningen perfektor :) .
Peter S gav mig tipset inför denna inspelning i granntråden, att ha 50 cm mellan kapslarna med OM 1:orna pekandes så att orgelns direktljud blev så frekvensrakt det kunde bli. Jag tackar för det tipset :) .
Samtidigt vet jag inte riktigt vad Peter egentligen tycker om inspelningen, han har nämligen inte skrivit något om själva ljudkvaliteten ännu.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-07-01 13:53

RogerJoensson skrev:Jag gillar NOS https://en.wikipedia.org/wiki/NOS_stereo_technique som en mer lagom avvägning eller kompromiss mellan tidsskillnad, höger-vänster-nivåskillnad och frekvensneutralitet. Kanske med lite kortare avstånd mellan mikarna (beror på).
ORTF ibland, men med många (de flesta) mikar så får man ett diskantfall på ljudkällor som befinner sig i mitten av uppställningen där det ofta står en solist, vilket ju kan vara en smula olyckligt. För t ex en stråkkvartett så är där ingen ljudkälla precis i "diskanthålet" och då är den breda vinkeln ett mindre problem.
Sen gillar jag ofta ett visst överlapp så att det inte blir alltför mycket höger/vänster och då beror det både på mikrofonernas riktverkan och vinklen i kombination.
I det stora hela metoderna rätt lika och det är fritt att variera och välja avstånd och vinel beroende vad man tycker låter bäst i den aktuella situationen och i högtalarlyssning (för det är väl vad man lyssnar på den här typen av inspelningar genom). Jag mer på "det beror på", än att "så är det". För "så är det" blir olika beroende på mikrofonernas riktverkan. Om mikrofonerna går mot rundtagande så blir med mest A/B även om vinkeln är stor.


Jag syftade specifikt på Tangbands inspelning av orgeln när jag funderade kring om ORTF (med tillhörande riktade mikrofoner) skulle kunnat vara en ännu mer passande teknik i just det fallet, inspelning av en ensam orgel det vill säga.

Om jag skulle spela in något med en centralt placerad solist och endast hade att välja mellan olika stereo-inspelningstekniker så hade jag nog använt mig av mid/side-tekniken där en riktad mikrofon pekar rakt mot solisten och tar upp det ljudet så bra som möjligt medans en tvärstående "åtta" sköter stereperspektivets bredd, placerad just under eller över den riktade mikrofonen.

Det här med inspelningar och vilken teknik som används är ju alltid beroende på vad som ska spelas in, varför Gert Palmcrantz föredrog ORTF-tekniken var väl för att dessa mikrofoner endast tog upp helhetsbilden/stereoperspektivet, medans instrumentens huvudsakliga upptagning var närmickade.
Senast redigerad av goat76 2020-07-01 14:54, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-01 14:19

Ja, mid/side eller kryssad åtta har sina fördelar. Det ger dock inte de naturliga tidsskillnader man får med separerade mikar och det stereoperspektiv man får av ORTF/NOS/DIN/A-B osv, men kan låta förbaskat bra ändå (på sitt sätt). Kryssad åtta har fördelen att man får med mindre golv/tak, vilket kan vara fördelaktigt i vissa miljöer (tex där man har lågt i tak och/eller har illa ljudande reflexer golv-tak).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-01 17:00

goat76 skrev:Tangband, jag undrar om inte det bästa ändå vore för dig att investera i ett par mikrofoner med mer riktad karaktär, kanske med ställbart upptagningsmönster där du vid varje inspelning kan avgöra vad som passar bäst just för den inspelningen specifikt.

Jag tror det kanske mest naturligt låtande varianten av stereo-upptagning är att placera de två mikrofonernas membran på samma avstånd som mellanrummet mellan våra öron, och att därefter nogrannt välja vinkel någonstans mellan 110-135 grader för dessa och välja mikrofoner med ett upptagningsmönter som mer överenstämmer med hur ett ensamt öras upptagningsmönster ser ut. Med mer riktade mikrofoner tror jag du även får ett mer lätthanterligt/kontrollerat rumsljud.

Hur ser egentligen ett genomsnittligt mänskligt öras "upptagningsmönster" ut?

Tekniken kallas iallafal för "ORTF stereo technique" och var den stereo-upptagning som Gert Palmcrantz föredrog och som han använde på inspelningen av Jazz at the Pawnshop. Enligt honom är det den enda tekniken där man kan uppnå "riktig" stereoeffekt, alltså genom att med mikrofonerna simulera öronens position.
Den inspelningen tycker iallafall jag har ett mycket trovärdigt stereperspektiv.


Om jag minns rätt. så hade han 8 mikrofoner på den inspelningen men huvudparet var ORTF. Sengpiel har mycket information om mikrofonteknik bl.a. denna simulator: http://www.sengpielaudio.com/Visualization-XY90.htm Den visar vad som händer med avbildning vid olika mikrofontekniker.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav goat76 » 2020-07-01 17:31

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Tangband, jag undrar om inte det bästa ändå vore för dig att investera i ett par mikrofoner med mer riktad karaktär, kanske med ställbart upptagningsmönster där du vid varje inspelning kan avgöra vad som passar bäst just för den inspelningen specifikt.

Jag tror det kanske mest naturligt låtande varianten av stereo-upptagning är att placera de två mikrofonernas membran på samma avstånd som mellanrummet mellan våra öron, och att därefter nogrannt välja vinkel någonstans mellan 110-135 grader för dessa och välja mikrofoner med ett upptagningsmönter som mer överenstämmer med hur ett ensamt öras upptagningsmönster ser ut. Med mer riktade mikrofoner tror jag du även får ett mer lätthanterligt/kontrollerat rumsljud.

Hur ser egentligen ett genomsnittligt mänskligt öras "upptagningsmönster" ut?

Tekniken kallas iallafal för "ORTF stereo technique" och var den stereo-upptagning som Gert Palmcrantz föredrog och som han använde på inspelningen av Jazz at the Pawnshop. Enligt honom är det den enda tekniken där man kan uppnå "riktig" stereoeffekt, alltså genom att med mikrofonerna simulera öronens position.
Den inspelningen tycker iallafall jag har ett mycket trovärdigt stereperspektiv.


Om jag minns rätt. så hade han 8 mikrofoner på den inspelningen men huvudparet var ORTF. Sengpiel har mycket information om mikrofonteknik bl.a. denna simulator: http://www.sengpielaudio.com/Visualization-XY90.htm Den visar vad som händer med avbildning vid olika mikrofontekniker.


Jazz at the Pawnshop hade två Neumann U47 i ORTF-konfiguration och ett annat par riktade mot publiken, en mikrofon för pianot och två Neumann KM56 hängandes över trummorna. På basen en Neumann M49 i omni-läge för att fånga ljudet både från förstärkaren samt direktljudet från själva instrumentet, så 8 mikrofoner totalt.
En väldigt härlig inspelning det där som verkligen lyckades fånga atmosfären i lokalen, riktigt stämnings-höjande och genialiskt att ens tänka på att rikta några mikrofoner mot publiken. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-01 17:42

Jo, det där med mikrofoner åt publiken är bra. Det blir ofta konstigt vid liveinspelningar där publikljudet kommer bakifrån in till mikrofonerna. När man spelar in en akustisk ensemble blir man lite chockad av nivån på applåderna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav hifikg » 2020-07-02 00:41

Nu har jag fått fart på musiken, tack Goat76 och tack Bill50x och inte minst tack Tangband, som numera finns som sökbegrepp i min musiksamling. Blev överraskad över att den kom med omslagsbild och allt. Är det här en utgiven produktion? Då betalar jag gärna för den. Lirar just nu och misstänker att rörhäcken snart börjar ryka. Det här är nog musik för NAD 208.

Ska läsa på lite och lyssna mer, med pigga öron, så snart tillfälle ges!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Bill50x » 2020-07-02 00:58

hifikg skrev:Blev överraskad över att den kom med omslagsbild och allt. Är det här en utgiven produktion?

Det är jag som gjorde ett enkelt omslag, utgick från de bilder Tangband lagt upp från inspelningen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-07-02 08:10

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Blev överraskad över att den kom med omslagsbild och allt. Är det här en utgiven produktion?

Det är jag som gjorde ett enkelt omslag, utgick från de bilder Tangband lagt upp från inspelningen.

/ B


Tack Bill 50x för att du gjort omslaget.
Detta är ett helt ideellt projekt och ingen ska få betalt för något i detta. Jag är extremt glad att så många ljudintresserade uppskattar inspelningen där hela mix-momentet hoppats över. Det är även en inspelning där tune-method använts vid mikplaceringen, omän med tidsbrist.
Det upplevdes ganska stora skillnader i lokalen, där framförallt basregistret från orgeln upplevdes låta lite olika vid några meters flytt av mikrofonerna och då jag gick runt och lyssnade. Jag ville att de olika bastonerna från pedalspelet skulle låta jämnt och tydligt, så inte vissa toner i basregistret skulle upplevas ojämna i amplitud och därmed otydliga .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-07-02 08:13

hifikg skrev:
Ska läsa på lite och lyssna mer, med pigga öron, så snart tillfälle ges!


Skriv gärna en rad om vad du tycker om det ljudtekniska, och möjliga förbättringar :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav hifikg » 2020-07-02 23:37

Tangband skrev:
hifikg skrev:
Ska läsa på lite och lyssna mer, med pigga öron, så snart tillfälle ges!


Skriv gärna en rad om vad du tycker om det ljudtekniska, och möjliga förbättringar :)


Det ska jag göra. Spelade upp några stycken från fonogrammet för en kompis för någon timma sedan. Han fick sitta i högsätet o jag satt lite bredvid. Själv tyckte jag att jag hörde hur 35-wattaren fick kämpa med starka o djupa toner medan han tyckte det lät väldigt mycket kyrka o mer funderade på om det var inspelat i en trä- eller stenkyrka och oavsett hade han inte hört orgel så väl återgiven tidigare. Fast han är bara en sån där vanlig människa ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav DVD-ai » 2020-07-05 16:52

Nu sitter jag och njuter av denna upptagning, jag gillar det jag hör på många sätt och väldigt mäktigt när man känner orgeln fysiskt i kroppen så som det kan upplevas live !
Återkommer med en mer utförlig rapport :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-07-05 17:51

DVD-ai skrev:Nu sitter jag och njuter av denna upptagning, jag gillar det jag hör på många sätt och väldigt mäktigt när man känner orgeln fysiskt i kroppen så som det kan upplevas live !
Återkommer med en mer utförlig rapport :)


Tack , gör gärna det, väldigt kul med feedback :) .
Din anläggning är ju oerhört påkostad så du lär väl höra minsta fel, klangligt och balansmässigt.
Är det för lite lyster i de övre registren tycker du ?
Senast redigerad av Tangband 2020-07-05 17:57, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-07-05 17:54

hifikg skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:
Ska läsa på lite och lyssna mer, med pigga öron, så snart tillfälle ges!


Skriv gärna en rad om vad du tycker om det ljudtekniska, och möjliga förbättringar :)


Det ska jag göra. Spelade upp några stycken från fonogrammet för en kompis för någon timma sedan. Han fick sitta i högsätet o jag satt lite bredvid. Själv tyckte jag att jag hörde hur 35-wattaren fick kämpa med starka o djupa toner medan han tyckte det lät väldigt mycket kyrka o mer funderade på om det var inspelat i en trä- eller stenkyrka och oavsett hade han inte hört orgel så väl återgiven tidigare. Fast han är bara en sån där vanlig människa ;)


Tack för återkoppling. :) Vad tycker du saknas i ljudet, jämfört med de allra bästa orgelinspelningarna du hört ?
Några tycker ljudet saknar lyster i det övre registret, är det något du upplever ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Tangband » 2020-07-05 18:00

Morello skrev:Jag har senaste tiden ägnat större delen av min fritid med husdränering, men igår tankade jag hem låten och började lyssna. Jag var inte riktigt på humör för orgelmusik, men jag tycker det låter fint. Ska lyssna vidare ikväll. :D


Kul med återkoppling, tack ! :) Vad saknas i ljudet jämfört med det bästa du hört , och på vilket sätt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-05 18:11

Jag saknar inget direkt. Det finns orglar och orglar. Detta är ju ingen bautaorgel som det ofta refereras till. Har sällan tyckt om orglar i konsertsalar (t.ex. Gewandhaus Leipzig). Föredrar sådana som står i kyrkorum (t.ex. Silbermann-orgeln i Freiberger Dom). En härlig upplevelse av orgel var i Blackpool Tower Ballroom, där sänktes den ned i golvet efter spelningen.

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav DVD-ai » 2020-07-05 18:47

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Nu sitter jag och njuter av denna upptagning, jag gillar det jag hör på många sätt och väldigt mäktigt när man känner orgeln fysiskt i kroppen så som det kan upplevas live !
Återkommer med en mer utförlig rapport :)


Tack , gör gärna det, väldigt kul med feedback :) .
Din anläggning är ju oerhört påkostad så du lär väl höra minsta fel, klangligt och balansmässigt.
Är det för lite lyster i de övre registren tycker du ?


Ljudbilden håller ihop mycket fint hur jag än flyttar mig i sidled, det är ett mycket stort plus och det visar på att upptagningen på ett bra vis fått med instrumentets placering i rummet och detta med ljudbilden är kanske det absolut viktigaste för mig.
Tonalt så upplever jag en del rumsresonanser från lokalen vara med i inspelningen, men det är inget som stör mig alls då det även brukar vara så om man själv är på plats.
Diskanten kan ev sakna lite längst upp i toppen som redan påpekats, men samtidigt inget jag saknar och övriga kvaliteter överväger detta med råge!
Du har fått med massor av små spännande ljud överallt i bakgrunden, prasslande papper, någon som harklar sig, stegljud osv... som bidrar till en härligt och nära atmosfär.

Mycket bra upptagning, jag gillar denna skarpt och om det skulle bli fler liknande tillfällen och du tänker dig att spela in så har du mina högljudda ”hejja på rop” i ryggen :D


Den ska lyssnas på en vända till om en stund när Ronnie på forumet kommer över, så kompletterande intryck är att vänta från mig men även antagligen från Ronnie. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav Perfector » 2020-07-05 21:46

Spår 8 och 9 är absolut värda lite högspel så att atmosfären kommer till sin rätt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav lemmts » 2020-07-06 14:51

Tangband skrev:
lemmts skrev:Nu har jag lyssnat på inspelningen. Den är mycket bra tycker jag. Tyvärr kan jag inte tillföra något som kan förbättra inspelningstekniken. Om själva inspelningen/redigeringen tycker jag att det saknas ljud mellan de olika satserna (det kanske finns, jag spelade inte så högt). Jag stör mig inte särskilt mycket på publikljud, de finns ju där i verkligheten, och det är en riktig konsert som du spelat in. Men det är tycke och smak.

Lasse


Tack för att du lyssnade och ger input :) .
Det man hör mellan styckena är registreringen och notbladen från organisten om man vrider upp lite. Applåderna kom i slutet. Orgelns motor susar svagt i bakgrunden.


Du har ju uppenbarligen fått till en väldigt bra inspelning. Jag tycker mycket om den. Frågan är varför inte fler inspelningar håller denna kvalitet? Som jag förstått är du amatör på området och detta en av dina första inspelningar. Nybörjartur? Eller är andra klåpare? Märkligt är det. Lycka till i fortsättningen.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Orgelkonsert inspelad i 24 bit utan effekter

Inläggav rajapruk » 2020-07-06 15:05

Tangband stängde av wifi i datorn som spelade in, där ligger nog hemligheten...
Nä, skojar bara.
Tidsskillnadsinspelning med två bra placerade mickar med minimal efterföljande processing. Där är nog hemligheten.
Inte tur.

Hade varit intressant att höra skillnaden med en stor dämpskiva mellan mikrofonerna, för minskad överhörning mellan dem, eller vad man ska kalla det.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster