Öppna lurar - är de så öppna, egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Öppna lurar - är de så öppna, egentligen?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-06 08:33

Jag börjar nog med ett PS denna gång:
Fan, man funderar nog onödigt mycket egentligen...

Nå: Öppna på utsidan är de rimligtvis, de öppna lurarna. Det är ju liksom det gängse kriteriet för att kalla dem "öppna".
Så, vad innebär det att de är öppna?

Det innebär åtminstone att:
    Omgivningen tydligt tvingas ta del av ens musikspelande, förutsatt att man inte envisas med att köra ett potpurri på den gamla hiten "4:33". (Fast de kanske känner igen den också när de lyssnat en stund. Det ser man ju när de börjar stampa takten...)
    Omgivningens ljud tvingas dessutom in i ens musikspelande, vilket blir extra påtagligt om man envisas med att köra ett potpurri på den gamla hiten "4:33".
    Ljudet från utåtstrålningen från membranen tvingas inte in i ens musikspelande, vilket främst blir relevant om man inte envisas med att köra ett potpurri på den gamla hiten "4:33".
Men, att det är öppet på utsidan om membranet betyder inte nödvändigtvis att man slipper problem med interferenser av resonanser i en kavitet.
Ty, det finns i många fall en hyfsat tillsluten kavitet på andra sidan, dvs mellan skallen och luren. Åtminstone i de fall då luren sluter tätt mot skallen medelst en hyfsat tät kudde och där hela hörat ryms innanför kudden.
Mycket till "öppen" avseende fritt från kavitet är det då knappast. Och särskilt mycket dipol är det inte alls.
Vissa "öppna lurar" är mer öppna. De som har en oklädd skumkudde med öppna celler istället för en läder- eller plastklädd kudde kan kanske betraktas som ganska öppna och åtminstone litegrann som dipoler. Dessutom är de ju därmed även mer eller mindre befriade från kaviteter som kan stöka till ljudet.
Det finns väl för övrigt någon lur, har jag för mig, där det sitter ett metallnät på båda sidor om membranet och där alltsammans dessutom stöder mot skallen medelst en enbart en liten bit kudde, vilken har som enda uppgift att hålla styr på lurens position och åstadkomma ett avstånd mellan membranet och skallen.

Så, vart vill jag komma med allt detta då? Ingen susning. Men det kanske kommer någon vart ändå?
Senast redigerad av Strmbrg 2020-07-06 13:35, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare

Re: Öppna lurar - dipoler eller ens öppna?

Inläggav Tangband » 2020-07-06 13:19

Jag antar att du kanske vill köpa nya hörlurar ? Jag tycker denna sida är den bästa för att få ett hum hur tekniskt bra hörlurarna är. :) Massor med mätningar. Sedan bör man förstås lyssna, precis som med högtalare.
Bäst ljudmässigt är Sennheiser HD 800s.

https://www.rtings.com/headphones/revie ... audiophile

Intressant är att en relativt prisvänlig trådad hörlur, Audio-Technica ATH-M50x är en av de ljudmässigt bästa . :)
https://www.rtings.com/headphones/revie ... a/ath-m50x

Denna verkar vara ett fynd : https://www.rtings.com/headphones/revie ... lux/hd-681

De testar även en dyr Stax som verkar låta väldigt bra men har brister i basområdet. https://www.rtings.com/headphones/reviews/stax/sr-l300
Senast redigerad av Tangband 2020-07-06 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-06 13:35

Tangband skrev:Jag antar att du kanske vill köpa nya hörlurar ? Jag tycker denna sida är den bästa för att få ett hum hur tekniskt bra hörlurarna är. :) Massor med mätningar. Sedan bör man förstås lyssna, precis som med högtalare.
Bäst ljudmässigt är Sennheiser HD 800s.

https://www.rtings.com/headphones/revie ... audiophile

Intressant är att en relativt prisvänlig trådad hörlur, Audio-Technica ATH-M50x är en av de ljudmässigt bästa . :)
https://www.rtings.com/headphones/revie ... a/ath-m50x

De testar även en dyr Stax : https://www.rtings.com/headphones/reviews/stax/sr-l300

Tack för tipset!
Förvisso ska jag in och lyssna på lite Stax-prylar, men tråden syftar bara till lite resonerande kring lurtyper.
Jag justerar trådrubriken.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-07-06 13:35

Strmbrg skrev:...

Så, vart vill jag komma med allt detta då? Ingen susning. Men det kanske kommer någon vart ändå?

Jo, jag tror jag vet...

I annan tråd där du skrev ungefär ovanstående (du får gärna länka till den själv) så hade du funderingar om dina Staxlurar, hur de tätade eller inte mot huvudet. Och det är nog det jag tänker att du egentligen ville resonera kring.

Staxlurar (och andra) som är gjorda för att själva elementet och kaviteten mellan huvudet ska vara tät, är viktig för att basåtergivningen ska bli som tänkt. Det hela är mycket lätt att verifiera med mätningar. Man kan då se om det är springa mellan huvud och hörlurskudde så brukar det bli så att basåtergivningen minskar avsevärt. Här laborerar tilverkan en del för att det är svårt att nå absolut tätt, så de kan tänkas göra en design som gör att ett visst läckage ger korrekt (dimensionerad) basåtergivning. Här får man tänka efter om man bär glasögon, skalmarna kan lätt ge läckage och påverka ljudåtergivningen negativt. Efter att ha mätt på flera Staxlurar kunde jag konstatera att deras modeller beter sig olika avseende täthet. Basåtergivningen blev ganska olika. I detta fall var dåtidens billigaste modell den som gav mest linjär basåtergivning! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-07-06 13:39

Tangband skrev:...

De testar även en dyr Stax som verkar låta väldigt bra men har brister i basområdet. https://www.rtings.com/headphones/reviews/stax/sr-l300

Jag kan nästan garantera att de gjort fel i sitt mätförfarande; det har blivit otätt mellan luren och mäthuvudet. Sådant behöver man labba lite med vid mätningarna för att kontrollera så att man kollar vad som händer. Först när man gjort det så vet man. Jag vet i alla fall att vid de (i och för sig andra) Staxlurar jag/vi mätt på så var det inte så där.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-06 14:14

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:...

Jag kan nästan garantera att de gjort fel i sitt mätförfarande; det har blivit otätt mellan luren och mäthuvudet. Sådant behöver man labba lite med vid mätningarna för att kontrollera så att man kollar vad som händer. Först när man gjort det så vet man. Jag vet i alla fall att vid de (i och för sig andra) Staxlurar jag/vi mätt på så var det inte så där.

Det måste vara svårt att mäta på hörlurar. De där superlux HD681 som fått en 8:a i betyg för ljudkvaliteten kostar bara 250 :- :) .

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Öppna lurar - är de så öppna, egentligen?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-06 14:23

Nu lyssnar jag kanske inte så mycket på just basåtergivningen. Det jag noterar och som intresserar mig lite mer är att det låter öppnare när jag lättar en aning på lurarna. Det kan ju förvisso vara en konsekvens av att basnivån minskar, men man får då ”passa sig” för att ha handflatorna i närheten av lurens utsida, ty då blir ljudet väldigt mysko, såklart.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-07-06 14:39

Strmbrg skrev:Nu lyssnar jag kanske inte så mycket på just basåtergivningen.

Den som är så viktig när man envisas med att köra ett potpurri på den gamla hiten "4:33"!

Jag tycker att basåtergivningen är viktig, t ex att den inte är för stark eller för svag eller har några störande betoningar/resonanser. Mina glasögon gör hörlurslyssning problematisk. Dels för läckaget, dels för att ökat tryck från skalmarna mot huvudet är precis motsatsen till vad som önskas för minskad huvudvärk.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-06 14:47

E skrev:
Strmbrg skrev:Nu lyssnar jag kanske inte så mycket på just basåtergivningen.

Den som är så viktig när man envisas med att köra ett potpurri på den gamla hiten "4:33"!

Jag tycker att basåtergivningen är viktig, t ex att den inte är för stark eller för svag eller har några störande betoningar/resonanser. Mina glasögon gör hörlurslyssning problematisk. Dels för läckaget, dels för att ökat tryck från skalmarna mot huvudet är precis motsatsen till vad som önskas för minskad huvudvärk.

Mvh E*

Hör du illa utan glasögonen? Annars kan du ju ta av dem.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-07-06 15:33

8O 8) 8O

Tar ofta av mig glasögonen eller blundar rentav när det förhöjer upplevelsen. Även när jag tittar på en skärm (mobilen) tillräckligt nära kan jag ta av mig dem, men inte när jag ser film på exempelvis en laptop.

Mvh E*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-06 15:58

Jeckling Float är öppna lurar, åtminstone sitter de lite längre ut från öronen och det är inte tätt mot huvudet.

Bild

Nu ser de väl ut så här? Jo, det är samme man på bilderna Jeckling själv!

Bild

Här ett gäng lurar som har lite gemensamt, att de låter ytterörat vara med lite mera.

Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-06 16:10

De där lurarna verkar ta en ett ytterligare stort steg in i audiofil-världen, jag tror jag väljer att kliva av här... :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-06 17:09

Audiofiler tror jag inte fanns när Jürg Jecklin presenterade sin "lur". Han kommer ju från studiosidan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-06 17:17

Jag väljer att kliva på jag.
Jag bytte in min Stax-anläggning mot en annan Stax-anläggning idag.
Fråga mig inte vad prylarna heter, jag minns aldrig sådant så länge de inte heter lättihågkomna saker som Nisse, Kungskantarell, Propellerföreningens julfest och liknande. Men det gör ju sällan elektronikprylar.
Såhär ser de ut i alla fall. Den gamla luren var kantig och den gamla lådan var o-rörig.
Jo jag fick kolla upp namnen på dem för att kunna söka fram en bild. Men nu har jag glömt alltsammans igen...
audiosanctuary_stax_sr007mk2_system_main_il0j-8x.jpg
audiosanctuary_stax_sr007mk2_system_main_il0j-8x.jpg (684.06 KiB) Visad 2259 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2020-07-06 17:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-06 17:21

skucover_thinoptics.jpg
skucover_thinoptics.jpg (56.55 KiB) Visad 2272 gånger

För den som lider av basläcka eller tinningsvärk eller så, så kanske de här glasögonen kan vara något att ha.
Ja, förutsatt att basläckan eller tinningsvärken orsakas av skalmarna på normala glasögon alltså.
Jag har sådana. De är alltså läsglasögon och de flexar sålunda att de sitter fast hyfsat bra bara man har en näsa i någorlunda standardutförande att klämma fast dem på.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-07-06 18:12

Suveränt. Och så kan man skylla sitt dåliga doftsinne eller rentav nästäppa på att man vill se bra ut. Och hör sen!

Jag tycker att dina Stax ser bekväma ut. Nu är väl inte syftet med dem att man skall titta bekvämt på dem. Men ändå? Kanske lurar de bara ögat? Är de tunga? Alltså om man lägger dem på en våg, eller för den delen hänger dem på huvudet.

Mvh E*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-06 18:19

Såna läsisar har jag på min nyckelring, perfekta, tyvärr har jag lyckats förstöra tre par trots att de är oförstörbara, så det sista är jag extra rädd om. Jo, man får livstidsgaranti, men frakten kostar mer än glasögonen så den är olönsam att utnyttja, dessutom vägrar de samfrakta, max ett garantipar per försändelse. Hoppas någon svensk kedja tar upp dem, tycker de är toppen att ha med sig överallt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-06 18:43

Strmbrg skrev:Jag väljer att kliva på jag.
Jag bytte in min Stax-anläggning mot en annan Stax-anläggning idag.
Fråga mig inte vad prylarna heter, jag minns aldrig sådant så länge de inte heter lättihågkomna saker som Nisse, Kungskantarell, Propellerföreningens julfest och liknande. Men det gör ju sällan elektronikprylar.
Såhär ser de ut i alla fall. Den gamla luren var kantig och den gamla lådan var o-rörig.
Jo jag fick kolla upp namnen på dem för att kunna söka fram en bild. Men nu har jag glömt alltsammans igen...
audiosanctuary_stax_sr007mk2_system_main_il0j-8x.jpg

De där är högt rankade på de flesta håll!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-06 19:03

hifikg skrev:Såna läsisar har jag på min nyckelring, perfekta, tyvärr har jag lyckats förstöra tre par trots att de är oförstörbara, så det sista är jag extra rädd om. Jo, man får livstidsgaranti, men frakten kostar mer än glasögonen så den är olönsam att utnyttja, dessutom vägrar de samfrakta, max ett garantipar per försändelse. Hoppas någon svensk kedja tar upp dem, tycker de är toppen att ha med sig överallt.

De fanns på Apoteket "Apoteket" när jag köpte.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-06 22:07

RogerGustavsson skrev:Jeckling Float är öppna lurar, åtminstone sitter de lite längre ut från öronen och det är inte tätt mot huvudet.

Här ett gäng lurar som har lite gemensamt, att de låter ytterörat vara med lite mera.

[ Bild ]

Jag vet inte hur det är med de andra, men Stax längst till höger sitter tätt som ett par vanliga lurar. Oförskämt bra ljudbild med elementen placerade framifrån istället för från sidan.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-07 13:01

Jag kan inte påstå att lurar har en ljudbild alls egentligen. Inte i kombination med mitt hörselsinne i alla fall.
Jag har haft ganska många olika lurar men någon ljudbild vete fasen... Fast, vi kanske menar olika saker med det ordet. Jag menar sceneri, panorama, en illusion av åsynen av orkestern. Detta kan jag inte riktigt förnimma när jag lyssnar i lurar.
Många talar om en inne-i-huvudet-effekt också. För min del blir det det enbart om jag lyssnar i mono.
Det stora problemet för min del är att de flesta lurar låter mer eller mindre bullrigt. Som att det blir lite trångt för musiken där inne i hålrummet mellan membranet och trumhinnan. Adderar man det hålrum som finna på andra sidan membranet, i slutna lurar, så blir det för min del ofta etter värre.

Sedan jag skaffat Magneplanar-högtalare, så har jag letat efter lurar som låter lika klart, luftigt och upplöst. Det har inte varit jättelätt det.
Jag har kommit en liten bit på vägen med Stax. De är åtminstone i närheten av Magneplanar avseende upplösning. Eller snarare: De är säkert mer upplösta, men det låter alltid mer eller mindre "trångt" med lurar jämfört med att få ljudet lite rumsreflekterat. Åtminstone om man drar på vid lurlyssningen...

Jag förundras över påståendet om att lurar låter mer högupplöst än högtalare.
Tillsammans med mitt hörselsinne gör de sällan det.
Speciellt inte om jag spelar högt. Då byggs det där bullriga upp i kaviteten mellan membran och trumhinna...

PS
Mina nya Stax-lurar (SR007 mk2) har kuddar som går att rotera. De är lite olikformade runt kanten, varvid man kan laborera lite med anliggningen mot skallen. Det ger en möjlighet till finjustering av upplevelsen. Nu talar jag inte om "basådiskant" utan mer om upplösning.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-07 18:29

Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-08 17:06

Skulle någon här vilja förklara vad exakt man vill uppnå med öppna lurar istället för slutna, själva elementen/membranen är ju fortfarande lika nära, så man får väl knappas någon ökad upplevelse av avstånd till ljudet så att det mer överenstämmer med högtalar-lyssning?

Själv har jag endast haft ett par öppna lurar, ett par Sennheiser HD 555 men de var så onaturligt slanka i ljudet att jag inte gillade dem alls. Det hade nog absolut ingenting med den öppna designen att göra utan bara mer med hur karaktären var på just denna modell.

Så åter igen, vilka är de egentliga fördelarna med en öppen design, är det för att minska resonanser i själva "koppen", eller är det för att släppa in mer kringljud för att på så sätt få känslan av ett öppnare ljud?

Kanske följande förklaring som jag hittade är huvudorsaken till en öppen design, men det är väl en drös andra faktorer som spelar in för ett naturligt och klart ljud.

"Open back headphones allow air to pass through their ear cups to the speaker element. This means that pressure can’t build up and affect your sound, and there aren’t little echoes inside your headphones. Many expensive high-end headphones have open backs because it helps them sound more natural and clear."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-08 17:51

goat76 skrev:Skulle någon här vilja förklara vad exakt man vill uppnå med öppna lurar istället för slutna, själva elementen/membranen är ju fortfarande lika nära, så man får väl knappas någon ökad upplevelse av avstånd till ljudet så att det mer överenstämmer med högtalar-lyssning?

Själv har jag endast haft ett par öppna lurar, ett par Sennheiser HD 555 men de var så onaturligt slanka i ljudet att jag inte gillade dem alls. Det hade nog absolut ingenting med den öppna designen att göra utan bara mer med hur karaktären var på just denna modell.

Så åter igen, vilka är de egentliga fördelarna med en öppen design, är det för att minska resonanser i själva "koppen", eller är det för att släppa in mer kringljud för att på så sätt få känslan av ett öppnare ljud?

Alltså, det går förmodligen att åstadkomma det mesta med de flesta metoder.
Vissa metoder är dock rimligtvis smartare att tillämpa för vissa resultat än andra metoder är.
(Amerikanarna uppfann en kulspetspenna för rymdfart, som kunde skriva i viktlöst tillstånd, dvs det krävdes ingen tyngdkraft för att bläcket skulle komma ut. Det var ett tryck inbyggt i patronen istället, har jag för mig.
Ryssarna använde blyertspenna...)
Nå, en "öppen" hörlur är som sagt inte så öppen egentligen. Den spelar förvisso inte in i en kammare på utsidan, men likafullt spelar den ju in i en kammare på insidan.
Någon dipol är den ju - just därför - inte heller, så länge den sitter på skallen. Tar man av sig den så blir den en ungefärlig dipol.
Under alla omständigheter så måste ju det ljud som membranet skickar ut på utsidan tas omhand och dämpas bort. Annars blandar det sig ju med det ljud som membranet skickar in på insidan. Med de små dimensionerna/avstånden det handlar om så skulle en helt odämpad (men ljudtät) kåpa leda till att nästan allt ljud släcktes ut och mycket lite ljud blev kvar att lyssna på.
Antingen dämpar man det yttre ljudet med dämpmaterial i kåpan, eller så dämpar man det genom att ta bort kåpan.
Vill man använda extremt lätta och hyfsat stora membran - med riktigt god detaljåtergivning - så blir det extra krångligt att tillämpa principen med dämpad kåpa. Då är det i normalfallet betydligt enklare att köra med öppet utåt.
För övrigt så är ju så kallade "dynamiska element" (idiotiskt yttryck) försedda med magnet, talspole, kanske en korg, vilket betyder att de - hur man än gör - inte blir särskilt öppna utåt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-08 17:55

Min gissning är att riktigt slutna lurar är mest för att stänga ute omgivningsljud. Öppna lurar fungerar väldigt dåligt i inspelningssammamhang. Jag har haft slutna lurar för länge sedan, Koss Pro 4AA. Extremt tätslutande och isolerande från omgivningen men de var obekväma, tunga och öronen blev svettiga. Yamaha HP-1 blev nästa lur, en öppen, betydligt goare att ha på sig. Har dem kvar men det är något med ljudet som var/är bättre än Koss Pro 4AA men det "kittlar" i öronen efter längre lyssning. Har sett att några pillar med dämpning i dem. Har också några olika Sennheiser-lurar, alla öppna. Sonen har Sennheiser HD-650 och de är trevliga men möjligen lite förlåtande på något sätt, lite loudnesstuk. Köpte en 10-pack med Sony-lurar, MDR-023, för 170 kr. De använder jag nog mest. I bullrig miljöeller när vill kunna lyssna ostört använder jag in-ear, Yamaha EPH-100. Nu är inte alla öppna lurar riktigt öppna, det kan vara dämpning och ibland slitsar som gör att luren "andas". Kan vara så för att bli av med resonanser. Det finns en del forum där man pillar med sådant. Stax-lurarna är väldigt öppna och i en del fall klingar de lite tunt enligt min uppfattning. Vet att några är förtjusta i Lambda-modellerna men jag har inte lyssnat mycket på dem. Jeckling-luren är lite lustig, den där ursprungliga har jag provat men kommer mest ihåg att den inte satt bra på mig. Både Jeckling och några Stax har drivelementen vinklade i förhållande till öronen, ger ytteröronen en chans att vara med som vid högtalarlyssning.

Strmbrg skrev:Nå, en "öppen" hörlur är som sagt inte så öppen egentligen. Den spelar förvisso inte in i en kammare på utsidan, men likafullt spelar den ju in i en kammare på insidan.
Någon dipol är den ju - just därför - inte heller, så länge den sitter på skallen. Tar man av sig den så blir den en ungefärlig dipol.

Jeckling skulle jag vilja kalla dipol och den sluter inte tätt kring öronen. Misstänker att ursprunget till lurar kom från flyget och där var isolationen extremt viktig. Koss utgick väl ifrån flyglurar?

Återgå till Generellt om hifi