goat76 skrev:RogerJoensson skrev:goat76 skrev:
Du ser inte någon relevans i att ge DACen en så ren digital signal som möjligt att jobba med?
Jo, men ev. läsfel försvinner liksom inte för att man uppsamplar.
Man kan inte veta vilken data som saknas, men kan ev gissa vilket värde den saknade datan skulle haft och på så sätt försöka återskapa det som saknas, men det har inte med uppsampling att göra. Det är väl något som i så fall sker redan i cd-spelaren eller vad för apparat som nu är kopplad till upscalern.
Om jag säger så här, kanske var det fel av mig att blanda in problematiken läsfel.
Det handlar nog mer om att filtrera bort diverse fel som jitter och dylikt och helt enkelt förbereda den digitala signalen på bästa möjliga vis, för att på så vis ge den efterföljande processen mer precission vid omvandlingen till en analog signal.
Jag kan antagligen mindre om detta än dig, jag är dock även ganska övertygad om att Linn och Chord i sin tur vet ännu mer om detta än oss två. Jag tror inte de skulle lägga en massa resurser på uppskalning ifall de inte såg några fördelar alls med detta.
Jag tror att man som amatör ska vara lite försiktig med lika amatörmässiga förenklingar/förklaringar.
En god vän som doktorerat i digital/analog signalbehandling har försökt förklara/förenkla men det landar alltid i en massa axiom. Det saknas för mycket omgivande kunskap för att jag ska bottna logiskt. Men hans hörapparater fungerar.
Rob Watts pryl fungerar tydligen också, enligt de som lyssnat.