Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Chord M Scaler

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 07:38

goat76 skrev:
Jag tror du får vänta på svar, tydligen har en grupp forum-medlemmar farit iväg för att införskaffa sig högafflar samt ved till häx-brännar-brasan, Strmbrgs dagar är räknade...

Jag kan tipsa om att de har extrapris på högafflar hos "Bonn-shopen" i Skövde. De finns även på nätet.
Jag sätter på kaffe och värmer upp kablarna så länge!

Tyvärr blir det snabbkaffe. Men det gör nog inte så mycket. Det finns nämligen vederlagt i ett dubbelblint dövtest att det inte kunnat vederläggas att det är någon skillnad.
Kaffet upplevdes som helst ljudlöst och syntes inte heller.
Skillnad mot vad framgick tyvärr inte i den undersökningen, men graferna är snygga. För dem som är blinda på riktigt så finns de i reliefutförande.

Vi ses!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-07-17 08:09

petersteindl skrev:Vad är problemet med apparaten? Den verkar problematisk. Den vållar tydligen oerhört mycket stora problem för de flesta på forumet. Den verkar förstöra forummedlemmarnas liv och leverne och vardag.
Det är således en farlig apparat, tydligen. Kan det vara så att djävulen bor i den? Behöver den någon form av demonisk andeutdrivning? Jag förstår inte problematiken. Kan ni förklara, ni som vet!

Har jag förstått det rätt då?

Mvh
Peter

@Peter. Du är väl en av de få här som skulle kunna förklara strategin med ökat antal tappar. Har du lust att göra ett försök? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 08:36

Jag tror att det kan vara ett alternativ att lyssna på apparaten. Den är ju avsedd att lyssna på, inte att förstå.
Men visst vore en insats från dr Steindl välkommen.

Kanske någon tekniskt intresserad dessutom skulle tycka att den låter bättre efter att ha förstått hur den fungerar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-07-17 09:48

sprudel skrev:
petersteindl skrev:Vad är problemet med apparaten? Den verkar problematisk. Den vållar tydligen oerhört mycket stora problem för de flesta på forumet. Den verkar förstöra forummedlemmarnas liv och leverne och vardag.
Det är således en farlig apparat, tydligen. Kan det vara så att djävulen bor i den? Behöver den någon form av demonisk andeutdrivning? Jag förstår inte problematiken. Kan ni förklara, ni som vet!

Har jag förstått det rätt då?

Mvh
Peter

@Peter. Du är väl en av de få här som skulle kunna förklara strategin med ökat antal tappar. Har du lust att göra ett försök? :)

Strategi? Utöver det basala att varje tapp skapar en fördröjning om ett sample, så medför högre ordningstal (fler tappar) ett smalare övergångsband och därmed större flankdämpning om implementationen är ett tex. ett lågpassfilter.

Jag undrar fortfarande vilka parametrar i systemet (översamplaren från chord samt DAC) som förbättras jämfört med att inte använda den separata översamplingsenheten.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-17 10:11

Strmbrg skrev:Jag tror att det kan vara ett alternativ att lyssna på apparaten. Den är ju avsedd att lyssna på, inte att förstå.

Kanske någon tekniskt intresserad dessutom skulle tycka att den låter bättre efter att ha förstått hur den fungerar.

Det är förmodligen lättare att uppleva det om att man låter sig övertygas före.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 10:17

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:Jag tror att det kan vara ett alternativ att lyssna på apparaten. Den är ju avsedd att lyssna på, inte att förstå.

Det låter rimligt.
Själv var jag skeptisk men även nyfiken.
Det är emellertid fortfarande på det viset att jag kan knappa runt mellan lägena, utan att veta i vilket läge jag börjar - och ändå enkelt avgöra när upplösningen är som högst.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-17 11:29

RogerJoensson skrev:

Det är förmodlingen ännu lättare att bara vara övertygad utan att lyssna alls. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-17 11:29

Såhär ser den ut inuti.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-07-17 11:54

Propert. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 11:59

Tangband skrev:Såhär ser den ut inuti.

Va-faan?!
Det var inte mycket jag fick för pengarna. Lådjäveln är ju inte ens full.

Damned!
:(

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-17 14:02

Strmbrg skrev:
Tangband skrev:Såhär ser den ut inuti.

Va-faan?!
Det var inte mycket jag fick för pengarna. Lådjäveln är ju inte ens full.

Damned!
:(

Ja, fullhetsgraden är säkerligen av vikt, men låg sådan går att åtgärda. Fyll din med vad du tycker fattas. Gärna under påverkan av något som försätter dig i liknande tillstånd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-17 15:00

Dubbelsidigt kretskort? Ser inte Xilinx-kretsen och min erfarenhet av dem är att de är rätt stora...

Här syns det bra i Qutest:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 15:29

Lyssnar just på en platta som hcl väl ligger bakom. Det låter riktigt fint. Inget fnissel hos stråkarna som brukar vara ett mer eller mindre påtagligt standard-störmoment allt som oftast.
https://tidal.com/track/97041094

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-17 15:46

Enbart fnissel här. Måste skaffa en M-Scaler! :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 15:50

Belker skrev:Enbart fnissel här. Måste skaffa en M-Scaler! :wink:

Nej för böveln! Gör inte det!
Det är ju inget fnissel ens när jag lyssnar via mobilen och höronpluppar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-07-17 18:18

RogerJoensson skrev:

Njae, placeborisk.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 18:24

sprudel skrev:
Njae, placeborisk.

Ursäkta, men ni verkar lite placeborisk av er.
Jag? Jag som är så kolerisk. Nä, vet hut männsha, det där var flegmatiskt sagt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-07-18 09:06

Per krona är det nog en apparat med lägst fotavtryck på moder jord i hifins historia. Mest en liten återvinningsbar låda. Lådan verkar dock fungera såsom Strmbrg önskar.
...............
jag vill också delvis återanvända ett tidigare inlägg.

Det finns flera sätt att närma sig upplevelsen. Man kan tycka att det räcker att den gör jobbet. Såå kan det vara.

Det finns de som nog tycker att det är placebo.

Sedan kan det vara så att den gör något som gör att det är lagrat som digital information överförs till vår analoga värld bättre än tidigare apparater. Men vad?

Det kan ju också vara någon manipulation av signalen som skapar upplevelsen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-18 10:19

Jag kan ha nämnt det tidigare i tråden, men skit samma - jag tycker att det är en viktig sak:
M Scalern gör inte lika stor inverkan vid hörlurslyssning som vid högtalarlyssning. Mätmässigt/tekniskt gör den dock rimligen det, men inte avseende upplevelsen.

Hugo2-DAC:en matar för övrigt både Stax-förstärkaren och Accuphase-slutsteget. (Den är ju även ett litet försteg med bland annat fjärrkontroll och tre analoga utgångar.)

Konkret så ger M Scalern mest inverkan på förnimmelsen av tredimensionalitet, inte minst då illusionen av djup.
Hörlurar är inte alls bra på att ge en illusion av tredimensionalitet, förmodligen svinusla på det. Så, klarheten/upplösningen påverkas, men konsekvensen av upplösningsökningen avseende tredimensionalitet uteblir då såklart.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-18 10:21

Kronkan skrev:Per krona är det nog en apparat med lägst fotavtryck på moder jord i hifins historia. Mest en liten återvinningsbar låda. Lådan verkar dock fungera såsom Strmbrg önskar.
................

Tyvärr är den nog gjord i virgin koleldad kinaaluminium. Något av det sämsta man kan bygga en låda av, oavsett återvinningsgrad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-18 10:24

Kronkan skrev:Det kan ju också vara någon manipulation av signalen som skapar upplevelsen.

Det är dock intressant att olika personer utan att pratat med varandra på förhand haft likadana upplevelser oavsett om det varit Chord, Linn eller dCS som gjort uppskalningen.... och jag tror inte de delat med sig av hemligheter med varandra. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-18 10:36

Hm, egentligen...
Alltså VERKLIGEN egentligen...:
-Spelar det någon roll hur den tilltalande illusionen av realism är åstadkommen?
:)

För konstruktörer och tillverkare gör det rimligtvis det.
Men, för lyssnaren?
:?

Jag kan nog - lite (kvasi)filosofiskt - betrakta alla sätt att återskapa musik hemma som manipulation.
Det är ju inte ursprunget vi hör utan något som varit alltifrån en lufttrycksvariation, via en mekanisk rörelse i en mikrofon, en elektrisk signal, en eller annan lagringsmetod, en ytterligare elektrisk signal, en mekanisk rörelse i en högtalare till en lyssnare.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-18 11:01

Så vi får prata om motorbåtar drivna med parasoll, men inte hur Chord M-Scaler är tillverkad? Ok, noterat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-07-18 11:03

Nu är det inte moraliska frågor vi diskuterar så Strmbrg kan välja förhållningssätt. Det kan väl inte per definition anses fel.

Men man kan lika väl välja andra förhållningssätt. Någon kanske vill vara så nära det inspelade som möjligt. Någon annan kan ha ett annat förhållningssätt.

I allmänhet så kan jag själv tycka att kunskap är av godo i många situationer. Detta sätt anser jag bli viktigare och viktigare eftersom jag anser att kunskapens betydelse i praktiken är minskande. Men detta är alltså en allmän reflektion.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-18 11:13

Belker skrev:Så vi får prata om motorbåtar drivna med parasoll, men inte hur Chord M-Scaler är tillverkad? Ok, noterat.

Jag förstår inte hur du menar. Såklart får man prata om hur M Scaler är konstruerad. Jag skulle själv gärna vilja förstå det - oavsett om det skulle visa sig att det handlar om "simpla trick" eller något annat.
Min reflexion var inte en antydan om att konstruktionsfunderingar är oväsentliga. Hade jag tyckt det så hade jag skrivit det. Nu var reflexionen istället en uppmaning till svar på frågan om huruvida det spelar roll.
Det vill säga: Utveckla gärna resonemangen som talar för att det spelar roll. Jag utesluter inte att det spelar roll bara för att just jag inte förstår, eller tycker det just nu.
Jag är intresserad av att ta del av resonemangen kring min reflexion och alltid beredd att komma till nya insikter.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-18 11:24

Ok, jag kanske felaktigt tolkade din kommentar om hur ”illusionen av realism är åstadkommen” eftersom den hamnade i anslutning till hur lådan var åstadkommen. Då forsätter jag med off topic och hoppas att någon nån gång kommer on!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-18 11:29

Off topic kan jag meddela att konstruktionen med parasollet nog får fokuseras på att dämpa obehag av stark sol snarare än att få båteländet att röra sig vare sig uppåt eller bortåt.
:)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-18 11:50

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:

Det är förmodlingen ännu lättare att bara vara övertygad utan att lyssna alls. :)

Precis...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-18 11:56

Kan man sammanfatta det hela som så:

Låter det ”bättre” så är apparaten med säkerhet inte bitkorrekt och då är det sämre, och då är det bättre sämre. Och förmodligen är hela företagsledningen lömska som säljer en sådan produkt. Låter det dock ”sämre” när man använder en sådan produkt så är det ju sämre och apparaten är förmodligen inte bitkorrekt och hela företagsledningen är lömska.

Båda alternativen ger vid handen att man inte behöver lyssna på den för att veta hur den påverkar ljudet.

Att som Strmberg bli nöjd med en produkt efter provlyssning är inte rätt väg att gå.

/ Harry Up

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-18 12:09

Nej.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi